Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Recommended Posts

Op 22/4/2019 om 08:50, Man van het zuiden zei:

Sinds kort wordt de Golf geleverd met de nieuwe en krachtigere  1,5 TGI motor. Ik vind nog geen rijtest hiervan ? Kan iemand helpen ?

algemene test golf 8, er staat wel wat in mbt CNG

 

https://www.adac.de/der-adac/motorwelt/reportagen-berichte/auto-innovation/vw-golf-8-2019/

 

dit m.b.t. aardgas:

"Um aber die ambitionierten C02-Flottengrenzwerte einzuhalten, braucht es dringend auch die Elektrifizierung mit Hybrid-Elementen sowie einen Erdgasantrieb. Das Erdgasmodell 1.5 TGI (130 PS) ist aber nicht mehr mit zwei Tanks bivalent für zusätzlichen Benzinbetrieb ausgelegt, sondern wird aus Gründen der Kraftstoff-Effizienz ausschließlich Erdgas verbrennen. Nur zur Sicherheit ist noch ein kleiner Not-Benzintank mit 12 Litern an Bord."

 

als ik het goed begrijp, draait de motor volledig op aardgas; een kleine benzinetank is er alleen igv nood (zonder cng vallen); wordt dan niet meer als hybride aardgas/benzine beschouwd.

ik vind geen bevestiging dat bij zeer koude temperaturen de motor dus ook op aardgas zal starten. 

dit model kadert dan in het geheel van de CO2 uitstoot van de "vloot".

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet te veel achter zoeken, gewoon weer een journalist die maar half weet waarover hij een artikel publiceert en de dingen wat door elkaar haspelt. 

  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 31/5/2019 om 05:19, Man van het zuiden zei:

Het is me gelukt. Kortlings heb ik een nieuwe Golf met 1,5  CNG motor om meerdaags te testen ....ben benieuwd

Wat je vooral moet testen is het verbruik ten opzichte van een 1.4 motor.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe ga je dat doen als je nooit met die 1,4 gereden hebt? Spritmonitor gaat van 2,97 Kg/100km tot 6,51 kg/100km gemiddeld.

En aangezien je hem niet meer kan kopen (tenzij 2de hands) in 1,4 uitvoering... what's the point?


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik heb nog nooit met een CNG gereden ( wel LPG vroeger) - de nieuwe 1,5 TGI motor van de Golf spreekt me aan, ik kan er een kleine week mee rondrijden om het eens goed te testen. Het thema interesseert me al een tijdje

 

Ik wil weten of deze nieuwe motor een beetje “vif” is en hoeveel km we er effectief mee kunnen gaan rijden.

 

Bij ons in Luxemburg is er H-gas en die kost rond de 0,8 € de kilo, lijkt me interessant omdat de twee maal per dag op en af naar de stad te rijden

Edited by Man van het zuiden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ver van je deur kun je aardgas tanken? Hier valt of staat het hele CNG-verhaal toch een beetje mee, vind ik. Moet je daar ver voor omrijden of kom je sowieso voorbij dat station? Is het toevallig geen omgeving waar je enkel moet zijn om CNG te tanken op momenten dat er structurele drukte is of files staan (na het werk in de spits bijvoorbeeld)? Want dat lijkt het me heel snel te gaan tegenstaan als je er voor moet omrijden, zeker wanneer de mogelijkheden om aardgas in te slaan zo beperkt zijn. Doe je veel kilometers in het algemeen en verder veel kilometers rond je woonplaats (dus niet echt dichtbij dat tankstation)?

 

Wij hebben eind vorig jaar zelf een van de laatste VW Golf met de 1.4 motor uit stock gekocht en zijn daar eigenlijk heel tevreden over. Wanneer het heuvelachtig wordt, houdt het natuurlijk niet over qua vermogen. Maar niet op een manier dat het erg storend is voor mij. Gemiddeld verbruik bedraagt na 11.000 kilometer 4,39 kg/100km met voornamelijk H-gas (rustig op de gewone wegen en vlot op de snelweg). We zouden het zo terug opnieuw doen (alleen al om het milieu-aspect.)

 

Houd me/ons zeker op de hoogte van je bevindingen. Wat me zelf een beetje afschrikte aan de 1.5 motor was toch wel dat deze weer een stukje complexere techniek bevat dan de oudere 1.4, die waarschijnlijk volledig uitontwikkeld is/was. Zeker met in het achterhoofd de gevalletjes die VW in het verleden heeft gehad en waarbij heel veel klanten in de kou zijn blijven staan. Maar resultaten uit het verleden hoeven natuurlijk geen garantie te zijn voor de toekomst (gelukkig maar in dit geval).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Josy,

 

Ik heb ook een 1.4 TGI variant. Ik heb daar heel het verlengde WE mee in de ardennen rondgereden en ik kwam (zelfs volgeladen) geen vermogen te kort. Je moet natuurlijk wel het beestje eten geven waardoor je verbruik iets hoger ligt. Maar liever dat en een beetje rijplezier dan constant te willen rijden om niet meer dan 4 kg verbruik te hebben....


BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerste bevindingen met de nieuwe 1,5 TGI motor van de Golf. Bij het afhalen stond de CNG kwaliteit op 100% maar ik merkte dat de wagen niet helemaal volgetankt was. Ik heb later netjes volgetankt bij Aral in Merl, Luxemburg.

 

ik merkte op:

 

- kwaliteit stond nu op 90%

- eerste kms reed de auto op benzine

- de lijst met aardgas stations is outdated, verschillende Luxemburgse stations bieden geen CNG meer aan

 

 

28B67454-8D58-4C5A-B59E-4EFC4381C60C.jpeg

  • Bedankt 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, Man van het zuiden zei:

- de lijst met aardgas stations is outdated, verschillende Luxemburgse stations bieden geen CNG meer aan

 

In Luxemburg gaan ze achteruit in de plaats van vooruit 😕

  • Triest 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uren geleden, Man van het zuiden zei:

ik merkte op:

- eerste kms reed de auto op benzine

Na het tanken van niet-lege CNG-tanks rijdt een VAG-wagen altijd +/- 1,5 tot 2,5 km op benzine alvorens over te schakelen naar CNG.

Na het tanken van lege CNG-tanks start een VAG altijd op benzine en schakelt dan na +/- 10 - 20 meter over op CNG (verder rijden op benzine is niet nodig omdat je voorheen al op benzine reed door de lege CNG-tanks).


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, Kastaar zei:

Die journalisten toch altijd !!!

"In vergelijking met zijn voorganger heeft de 1.5 TGI een niet onaanzienlijke 40 pk meer."

Waar heeft 'm dat nu weer uit gehaald?

  • Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 251.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uren geleden, muscles zei:

Waar heeft 'm dat nu weer uit gehaald?

 

Vergeleken met de 1,0l motor van 90pk?

Er staat nog wel meer onzin in, trouwens:

 

"De werking op aardgas heeft sowieso nog benzine nodig. Om te starten, bijvoorbeeld, maar ook om de aanzienlijk hogere temperatuur van de aardgasverbranding te koelen."

Huh? Zijn we een beetje aan het verwarren met CNG motoren van andere merken? Fiat die altijd starten met benzine, Volvo die bij hoge belasting samen met het gas extra benzine inspuiten...  

 

"Een motor afstellen op twee vloeistoffen"

Twee vloeistoffen? Aan het verwarren met LPG misschien? 

  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een waardeloze "test" die vol fouten staat. Iedereen noemt zich tegenwoordig precies autojournalist....Waarschijnlijk heeft hij nog nooit met de wagen in kwestie gereden anders zou ie zo geen onzin uitkramen.

  • Hahaha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik wil graag mijn  ervaringen delen over de Golf 7 met de nieuwe 1.5 TGI motor die ik 4 dagen mocht testen. De Volkswagen garage in Arlon was zo vriendelijk me gratis deze CNG auto voor 4 dagen ter beschikking te stellen, nadat ik eerder aangaf dat ik me niet op een uurtje of twee een mening kan vormen.

 

We rijden zo'n twee keer per dag van ons dorpje een half uurtje naar Luxemburg Stad op en af. Ik zoek daarvoor een iets kleinere en goedkopere auto, vandaar mijn interesse in deze nieuwe auto op aardgas

 

De VW groep heeft een nieuwe motor ontwikkeld, de zgn EA211EVO die nu seriematig in de VW Golf 7 (en toekomstig ook in de Golf 8) ingebouwd wordt. Deze werkt zowel op benzine als op aardgas.

 

Wat me opviel tijdsens het rijden is dat deze motor absoluut levendig is. Hij heeft ook 130 PS vermogen, blijkbaar 20 meer dan zijn voorganger. Dit was bijzonder aangenaam rijden. De auto trekt ook goed op. Een dikke plus

 

Verder is dit geen hybride aardgaswagen meer. Er is nu een derde gastank onzichtbaar ingebouwd, waardoor je tot 17.3 KG aardgas kan tanken. Knap, alhoewel de koffer een beetje diepgang mist. Maar dat valt uiteindelijk toch goed mee.

 

De VW garage in Arlon was de auto gaan voltanken in Neufchateau, omdat de nieuwe pomp die er aangaat komen in Arlon nog niet klaar is. De tank was dus niet helemaal vol. Aangezien het me erom gaat te verstaan hoevel kilometer je nu effectief met deze auto op CNG kan rijden (ter vergelijking met een elektrische wagen), ben ik eerst naar het ARAL station bij ons Luxemburg-Merl gereden om vol te tanken. Toen ik in Merl aankwam stond er al 120 km op de teller, waarschijnlijk hadden ze deze op nul gezet in Neufchteau.

 

De autocomputer geeft aan waar er tankstations met CNG zijn. Echter, de lijst is niet actueel. Er stonden zes stations in Luxemburg op, terwijl er in feite maar twee zijn (Aral Merl en Aral Findel Airport). Dat is een minnetje

 

Echter, deze beide Luxemburgse pompstations zijn in mijn geval niet echt een omweg, dus dat is dan weer een plusje.

 

Aan het ARAL tankstation in Merl staat de CNG en benzine pomp netjes langs elkaar. Heel handig je moet je auto dus niet verplaatsen als je gaat tanken.

 

De focus van dit nieuw CNG concept is duidelijk gericht op het voluit rijden op aardgas - CNG. De benzine tank is echt wel optioneel geworden. Er gaat minder dan 10 liter benzine in (voordien zo'n 50), 

 

MIjn eerste tankervaring was  positief. Met een aargas prijs van slechts 77 cent per kilo kan je in Luxemburg dus goedkoop aan CNG geraken. Ik had maar voor een paar Euros omdat de tank nog redelijk gevuld was. Dat is zeker een hele dikke plus.

 

De eerste tankbeurt bij Aral Merl liep wel niet vlekkeloos. Ik kreeg de aardgas tank niet meer los van mijn auto. Verdorie. Nuja, het was ook mijn eerste keer. De bediende kwam me even helpen en het euvel was zo verholpen. Oef.

 

Iets wat me opviel ina het verlaten van het tankstation van Aral Merl was dat de auto de eerste kilometers op benzine reed en daarna terug op aardgas. Dat stoorde evenwel niet.

 

Verder viel het me op de boordccomputer van de auto op  dat de auto aangaf dat de kwaliteit van het CNG maar 90% was, waar het daarvoor (met CNG van Neufchateau) op 100% stond. Interessant. Nochtans staat op de GIBGAS app dat Aral Merl het zogenaamde Russische H-gas heeft (van betere kwaliteit dan het Noordzee L-Gas). Tiens, tiens.

 

Ik heb ARAL Luxemburg daarover een mail gemaakt en kreeg prompt een hele uitleg. Prachtig, alhoewel het mij technisch te diep gaat.

 

Notre station-service Aral Merl met à disposition du gaz naturel de type « H ». Cependant,  la différence pourrait s’expliquer par les différentes densités de ce gaz « H ».

 

Station CNG Neufchâteau: réseau de distribution belge – par Zeebrugge - origine Norvège, Oman - densité moyenne du gaz H (0,79 kg/Nm3) – pouvoir calorifique supérieur moyen (11,60 kWh/Nm3)

Station CNG Luxembourg/Merl: réseau de distribution luxembourgeois – par Mittelbrunn – origine Russie – densité moyenne du gaz H (0,75 kg/Nm3) – pouvoir calorifique supérieur moyen (11,20 kWh/Nm3)

 

Voici les calculs des équivalences énergétiques:

Neufchâteau: 1 kg CNG = (1/0,79) x 11,60 = 14,6835 kWh

Luxembourg/Merl: 1 kg CNG = (1/0,75) x 11,20 = 14,9333 kWh

 

Comme vous pouvez le constater, malgré la différence de densité du produit, pour 1 kg de CNG vous avez une valeur énergétique quasi identique et même supérieure avec le CNG provenant de Merl.

 

Il se pourrait que les données affichées proviennent de la densité du gaz naturel mesuré avant l’injection, la mesure réelle de la qualité du gaz est quant à elle plus complexe à identifier (analyse par chromatographe).

 

Concernant votre requête concernant nos stations proposant du CNG, comme vous énoncez nos deux stations à Merl et Findel continuent de commercialiser le produit. Il n’est pas prévu de mettre en vente du CNG dans une autre station.

 

N’hésitez pas à revenir vers nous pour un complément d’information.

 

En vous souhaitant une bonne route.

 

Sincères salutations,

Veronica Alves

Aral Luxembourg S.A.

  

Toen ik twee dagen later opnieuw ging tankel bij het andere ARAL station aan de luchthaven in Luxemburg Findel had ik wel 100% kwaliteit. Het was dus een tijdelijk issue. Ik Luxemburg leveren ze dus het zogenaamde H-gas dat van Rusland komt. Leuk om weten.

 

Voltanken voor maar 13€. Grandioos en prijzen van weleer. Zalig.

 

Iets over de reikwijdte: Ik kwam makkelijk aan 400 km op CNG met mijn eerste tank en had nog een goede 120-150km op benzine als reserve. Meer dan 500 km. Echter, de teller stond niet op nul toen ik de auto kreeg, hij stond op 120 km toen ik ging tanken

 

Deze prestatie komt er op neer dat mijn verbruik rond de 4.3 kg / per 100 km lag, dat is behoorlijk. Ik vind het echter ongelooflijk te zien dat ik zo goedkoop kan voltanken, wat een besparing. Ik rijd zo'n 35000 km per jaar en mijn huidige - grotere-  auto verbruikt een behoorlijke 9.5 liter benzine per jaar. Dat komt neer op een netto bespraking van 3.500 €per jaar als ik op deze Golf met CNG zou overschakelen.

 

Na mijn tweede tankbeurt (wat kalmer gereden) en met terug 100% kwam ik zelfs nog op betere cijfers uit: 480 km op CNG en 120 op benzine...totaal lijkt het dus dat men een reikwijdte van zo'n 600 km (480 CNG en 120km benzine) zou kunnen hebben.  Ik heb echter de wagen teruggebracht naar de VW garage alvorens ik die 480 km CNG van de tweede tankbeurt opgereden had. 

 

Maar of het nou 500 of 600 km is, het is merkelijk beter dan de elektrische auto's

 

Wat me opviel aan de Golf 7 is dat jer er goed in zit, degelijke zetels met het nodige comfort. Mooi.
 

Iets anders wat me ook aangenaam verraste is de Apple Play in deze auto. Hierdoor heb ik mijn favoriete apps (waze, whatsapp)  allemaal op het middenconsole scherm, ik kon zelfs moeiteloos berichten inspreken etc...Mooie moderne technologie. In feite heb je nu dus geen autonavigatie meer nodig, dacht ik zo

 

Samengewat ben ik overtuigd van deze mooie, snelle en super goedkoop in verbruik auto. VW heeft er blijkbaar een aantal op stock gaf de verkoper aan.

 

Ik twijfel nog maar een klein beetje. Nuja, als mijn huidige auto (10 jaar) het nog even uithoudt, kan ik me volgend jaar de nieuwe Golf 8 aanschaffen met precies dezelfde motor maar met de nieuwste snufjes. Laten we hopen. Ik denk wel dat ik er voor ga.

 

Deze VW Golf 7 TGI 1.5 op CNG heeft me echter zondermeer overtuigd.

 

Ik heb een kort filmpje over mijn ervaring gepost https://youtu.be/OhTfZKbEjNg

 

 

 

 

image.png

Edited by Man van het zuiden
typo
  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uren geleden, Man van het zuiden zei:

Iets wat me opviel ina het verlaten van het tankstation van Aral Merl was dat de auto de eerste kilometers op benzine reed en daarna terug op aardgas. Dat stoorde evenwel niet.

 

Dit is normaal bij de VAG modellen. CNG tanken met niet helemaal lege CNG tank resulteert "altijd" in +/- 2km rijden op benzine.

Is de CNG op en reed je al op benzine "voor" je ging tanken, start je weer op benzine en dan na 10-50 meter gaat hij over op CNG.


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uren geleden, Lange_666 zei:

Dit is normaal bij de VAG modellen. CNG tanken met niet helemaal lege CNG tank resulteert "altijd" in +/- 2km rijden op benzine.

Is de CNG op en reed je al op benzine "voor" je ging tanken, start je weer op benzine en dan na 10-50 meter gaat hij over op CNG.

Bij mijn Octavia 1.4 G-Tec is dit altijd na 2 km rijden op benzine: of de aardgastanks nu volledig leeg waren of niet.

Hij schakelt enkel en alleen sneller over op CNG als ik ongeveer 2 uren aan een stuk op CNG gereden heb (op reis dus).


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 251.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben nochtans dezelfde auto...


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...