frank_s Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 (aangepast) Ik mag een nieuwe firmawagen kiezen in het bedrijf en heb een vrije keuze gekregen wat betreft merk en gelijkwaardig (kostprijs) als VW Passat Variant - BMW3 maar liefst geen diesel meer (betreffende uitstoot) Hier wat informatie vorige bedrijfswagens: Audi A3, Audi A4, Ford S-Max, VW Passat Variant, Citroen C4 Picasso, Opel Astra break => allemaal diesel huidige inloopwagen: Skoda Octavia Combi diesel (waar we wel tevreden van zijn) ong. 20.000km per jaar 2 volwassenen en 2 tieners vereisten: grote kofferruimte (alle vorige bedrijfswagens koffer helemaal vol op vakanties) geen 'bus'gevoel zoals VW Touran, caddy geen franse wagens (negatieve ervaringen mee, alsook in vriendenkring) hecht geen belang aan 'premium' merk zoals mercedes, audi, bmw liefst ook deels milieuminded Ben al enkele garages geweest om te zien naar hybrides (Toyota) en enkele kleinere wagens maar ik vind hier niet mijn 'ding' Voorlopig wel al prijs laten maken van: VW Passat Variant 1.5 TSI: persoonlijk mooie wagen, mooi afgewerkt grootste koffer 650l duurste wagen, past in budget Skoda Octavia Combi 1.5 TSI iets minder mooie wagen, afwerking iets minder ook grote koffer 610l (iets kleiner dan passat) prijs laagst Skoda Octavia Combi 1.5 GTEC (prijs kan pas in januari) iets minder mooie wagen, afwerking iets minder koffer 'slechts' 480l rijbereik slechts ong. 400km Ik zou dus de CNG wagen enkel als milieubewuste keuze overwegen daar tankkaart is inbegrepen en ook andere kosten... Als ik dan alle grote SUV's en alle andere grote wagens rondom me bekijk zou het 'makkelijkst' zijn om naar de benzine te grijpen met het idee dat deze bovenstaande benzine wagens wel 'ok' zijn tov de andere wagens (trouwens breaks Insignia, Mondeo en Mercedes C ligt uitstoot allemaal ietsje hoger) De negatieve aspecten rond CNG houden me nog wat tegen: kleinere koffer (volledige ruimte onder afdekplaat koffer valt weg, en afdekplaat 4-6cm hoger) 'gepland' en vaker tanken tanken in buitenland (vooral Frankrijk heb ik begrepen) de laatste meldingen over ontploffing tank problemen tankstations (slechts enkele KG kunnen tanken Hasselt, Tongeren en andere tankstations limburg) mogelijke vakantie naar Engeland komende jaren => geen toegang tunnel? Hebben jullie aspecten die ik extra in overweging kan nemen om me te overtuigen om toch een Octavia GTEC te kiezen of een ander milieuvriendelijk alternatief? Mocht ik privé voor dezelfde keuze staan zou ik zeker voor de GTEC gaan omdat het financieel plaatje dan ook zwaarder gaat doorwegen. Vroeger (20j geleden) heb ik toruwens ook al LPG gereden maar was ik alleen en dus speelde kofferruimte ook van minder belang. Alvast bedankt, Frank 3 januari 2019 aangepast door frank_s
muscles Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 1 uur terug, frank_s zei: De negatieve aspecten rond CNG houden me nog wat tegen: kleinere koffer (volledige ruimte onder afdekplaat koffer valt weg, en afdekplaat 4-6cm hoger) 'gepland' en vaker tanken tanken in buitenland (vooral Frankrijk heb ik begrepen) de laatste meldingen over ontploffing tank problemen tankstations (slechts enkele KG kunnen tanken Hasselt, Tongeren en andere tankstations limburg) mogelijke vakantie naar Engeland komende jaren => geen toegang tunnel? Sorry, maar wie gebruikt de ruimte onder de afdekplaat? Daar zit normaal het reservewiel en iets wat voor een krik moet doorgaan. Voor de rest kan je daar niks in steken. Afdekplaat is 4 tot 6 cm hoger? Moeilijk te geloven. Daar wil ik dan toch een bewijs van zien. Dat tanken word je rap gewoon. Dat tanken is zoveel te plezanter omdat het veel goedkoper is dan de andere brandstoffen. En je maakt je handen niet vuil. Je moet immers geen handschoenen aandoen zoals ik bij sommige mensen al gezien heb die diesel tanken. Ik maak mij helemaal geen zorgen over het CNG-tanken. Op dit moment heb ik 215.000 km op de teller staan, en om de twee dagen moet ik CNG gaan tanken. Dus heb ik al zeer veel en zeer vaak CNG getankt zonder problemen, en bij verschillende merken, en eveneens in het buitenland. Ja, Dats 24 in Hasselt vormt inderdaad een probleem om volledig vol te tanken, maar Dats 24 in Tongeren daarentegen helemaal niet. Andere tankstations in Limburg? Nee, enkel probleem in Hasselt. Dan pak je toch gewoon de ferry. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
frank_s Geplaatst: 3 januari 2019 Auteur Geplaatst: 3 januari 2019 26 minuten geleden, muscles zei: Sorry, maar wie gebruikt de ruimte onder de afdekplaat? Daar zit normaal het reservewiel en iets wat voor een krik moet doorgaan. Voor de rest kan je daar niks in steken. Afdekplaat is 4 tot 6 cm hoger? Moeilijk te geloven. Daar wil ik dan toch een bewijs van zien. Dat tanken word je rap gewoon. Dat tanken is zoveel te plezanter omdat het veel goedkoper is dan de andere brandstoffen. En je maakt je handen niet vuil. Je moet immers geen handschoenen aandoen zoals ik bij sommige mensen al gezien heb die diesel tanken. Ik maak mij helemaal geen zorgen over het CNG-tanken. Op dit moment heb ik 215.000 km op de teller staan, en om de twee dagen moet ik CNG gaan tanken. Dus heb ik al zeer veel en zeer vaak CNG getankt zonder problemen, en bij verschillende merken, en eveneens in het buitenland. Ja, Dats 24 in Hasselt vormt inderdaad een probleem om volledig vol te tanken, maar Dats 24 in Tongeren daarentegen helemaal niet. Andere tankstations in Limburg? Nee, enkel probleem in Hasselt. Dan pak je toch gewoon de ferry. Alvast bedankt voor je snelle reactie. Misschien me nader verklaren: In mijn wagen zit geen reservewiel, enkel een herstelkit waardoor er nog een heleboel plaats is waarvan we toch wel gebruik hebben gemaakt tijdens vakantietrip. De wagen was dan ook volledig vol tot aan het afdekzeil dat wel dicht was, kwestie van geen losse dingen laten rond te slingeren. Die 4-6 cm verhoging zou overeenkomen met de hoogte van de variabele koffervloer (optie) die dan wegvalt omdat de koffervloer die hoogte krijgt. In totaal zou het verlies dan van 610l naar 480l gaan of 130l wat wel vrij veel is lijkt me. Dit is natuurlijk op te lossen door dakkoffer aan te schaffen. Veel goedkoper tanken klopt maar dit dan vooral voordeel voor bedrijf ;) Veel problemen met vaker tanken zie ik niet echt, vroeger deed ik met mijn honda civic volle tank LPG ook maar 350km en moest ik iedere dag naar Brussel ;) De vraag van Dats Hasselt kwam er doordat ik slechts enkele km hiervandaan werk en dit dus ideaal zou zijn. En ferry nemen is zeker mooi alternatief, is ook al een beetje vakantie :)
Brembos Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 (aangepast) Meer gaan tanken is voor mij geen probleem. Met mijn vorige Golf 2.0 tdi moest ik , na de dieselgate software update ,elke 300-400 km een extra toertje van 10 km omrijden om de regeneratie van de roetfilter te voltooien. Anders na verloop van tijd gegarandeerd problemen. Daar verspeelde ik meer tijd mee dan met een keertje extra tanken. 3 januari 2019 aangepast door Brembos 1
muscles Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 4 uren geleden, frank_s zei: De vraag van Dats Hasselt kwam er doordat ik slechts enkele km hiervandaan werk en dit dus ideaal zou zijn. En ferry nemen is zeker mooi alternatief, is ook al een beetje vakantie Dat probleem van Dats Hasselt loste ik op door simpelweg CNG te gaan tanken bij Q8 in Houthalen. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
MrFingers Geplaatst: 4 januari 2019 Geplaatst: 4 januari 2019 19 uren geleden, muscles zei: Afdekplaat is 4 tot 6 cm hoger? Moeilijk te geloven. Daar wil ik dan toch een bewijs van zien. Bij de VW Polo is dat effectief het geval, alsook bij vele andere modellen. De bodemplaat van de koffer is bij VAG vaak instelbaar tussen "flush" en "deep dish" bij de diesel/benzine. Maar aangezien de gastank (en het deksel) iets hoger komen, is die "deep dish" niet mogelijk bij de TGI, en heb je alleen flush. Je verliest dus effectief een beetje aan potentiële kofferruimte in de hoogte. En dat gedeelte onder de plaat: perfect voor (verhuis)dekens, winkeltassen en allerlei kleine bagger in op te bergen. Ik maak er erg veel gebruik van hoor. 1
Lange_666 Geplaatst: 4 januari 2019 Geplaatst: 4 januari 2019 Bij de Skoda Octavia is dat dik 10cm tov een niet CNG wagen.
Mylan1999 Geplaatst: 4 januari 2019 Geplaatst: 4 januari 2019 (aangepast) Als CNG geen optie is, maar klimaat in het vaandel draagt moet je net wel voor diesel gaan ipv benzine, vanwege de lagere CO2-uitstoot t.o.v benzine. Mits je voldoende lange afstand doet ook (doe je vooral langere ritten --> diesel of vooral allemaal korte ritjes --> benzine). Maar CNG is uiteraard de beste optie, vooral in de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Italië en zelfs sommige ex-Oostbloklanden qua tanken. NOx- en roet-uitstoot van diesels lijkt me geen issue meer met Euro 6d-TEMP(orary), de aankomende Euro 6d normen, en de praktijktesten waardoor sjoemelen zoals op de rollenbank gebeurde niet meer mogelijk is. PS: wanneer je voor diesel zou gaan, overtuig je werkgever dan om je de zogenaamde 'blauwe diesel' te laten tanken, welke hernieuwbaar is, van duurzame bronnen komt, en tot 90 % CO2-reductie oplevert. Is iets duurder dan fossiele diesel, maar je kan natuurlijk ook wat positieve reclame maken (wat bij CNG ook kan ?) voor het bedrijf m.b.t ecologie etc. PS2: als je nog interesse hebt in LPG: Dacia levert de Lodgy (MPV) met LPG-installatie af-fabriek als ik het me goed herinner. 4 januari 2019 aangepast door Mylan1999
frank_s Geplaatst: 4 januari 2019 Auteur Geplaatst: 4 januari 2019 (aangepast) Gewone dieselwagens blijven slecht scoren op de site van ecoscore. Vroeger iedere dag lange ritten Hasselt Brussel, nu eerder 10-30km ritten. Vandaag toevallig iemand kunnen spreken met een octavia combi gtec (had die wagen wel niet bij). Heel tevreden over, verlies koffer is inderdaad toch ietsje meer, rond 10cm zoals hierboven aangegeven, ook een dakkoffer om meer bagage mee te nemen. Wel in Frankrijk bijna constant op benzine gereden omdat er te weinig cng stations zijn, dicht of in panne en het enkel frustraties meebracht. ...maar dat is nu net het grote probleem met de nieuwe cng wagens omdat men nu de 200km op benzine niet haalt. Als je dus wat van dorp tot dorp wil rijden wordt dit wel moeilijk. Zou wel eens kunnen dat dit probleem enkele Frankrijkliefhebbers (waarbij ons gezinnetje) zal tegenhouden. En zelf ene auto huren voor die paar weken per jaar als er 1tje van het werk voor de deur staat is een beetje absurd. 4 januari 2019 aangepast door frank_s
Lange_666 Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 13 uren geleden, frank_s zei: maar dat is nu net het grote probleem met de nieuwe cng wagens omdat men nu de 200 km op benzine niet haalt. Als je dus wat van dorp tot dorp wil rijden wordt dit wel moeilijk. Wat is het probleem? Stel, je hebt een volle bak naft, daar doe je 150 km mee en dan heb je nog reserve. 150 km aan één stuk van dorp tot dorp? Na 150 km snelweg even stoppen en tanken is toch zo'n probleem niet. Op enkele minuten gefikst (het is geen elektrische waarop je eindeloos moet wachten tot hij opgeladen is) en je hebt de benen gestrekt. En... voor die ene trip naar Frankrijk per jaar laat je toch de keuze van je wagen niet afhangen... of wel?
Dr Nick Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 16 uren geleden, Mylan1999 zei: Als CNG geen optie is, maar klimaat in het vaandel draagt moet je net wel voor diesel gaan ipv benzine, vanwege de lagere CO2-uitstoot t.o.v benzine. Mits je voldoende lange afstand doet ook (doe je vooral langere ritten --> diesel of vooral allemaal korte ritjes --> benzine). Maar CNG is uiteraard de beste optie, vooral in de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Italië en zelfs sommige ex-Oostbloklanden qua tanken. NOx- en roet-uitstoot van diesels lijkt me geen issue meer met Euro 6d-TEMP(orary), de aankomende Euro 6d normen, en de praktijktesten waardoor sjoemelen zoals op de rollenbank gebeurde niet meer mogelijk is. PS: wanneer je voor diesel zou gaan, overtuig je werkgever dan om je de zogenaamde 'blauwe diesel' te laten tanken, welke hernieuwbaar is, van duurzame bronnen komt, en tot 90 % CO2-reductie oplevert. Is iets duurder dan fossiele diesel, maar je kan natuurlijk ook wat positieve reclame maken (wat bij CNG ook kan ?) voor het bedrijf m.b.t ecologie etc. PS2: als je nog interesse hebt in LPG: Dacia levert de Lodgy (MPV) met LPG-installatie af-fabriek als ik het me goed herinner. Als een diesel nu alleen CO2 zou uitstoten zou je gelijk hebben. Maar de zwarte rook bevat net iets meer dan alleen CO2 Ja, er bestaan enorm veel filters enzo om dat te verminderen, maar dan moet je die filters onderhouden/vervangen indien verzadigd, en net daar zit het grote probleem.... CO2 kan in de natuur nog verwerkt worden, al die andere rommel niet. En al zeker niet in jouw lichaam waar al dat fijn stof e.d. in terecht komt. Dus nee, diesel is niet het antwoord als je ecologisch wil rijden (benzine evenmin) 1 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
nonzerosumgame Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 22 uren geleden, Mylan1999 zei: NOx- en roet-uitstoot van diesels lijkt me geen issue meer met Euro 6d-TEMP(orary), de aankomende Euro 6d normen, en de praktijktesten waardoor sjoemelen zoals op de rollenbank gebeurde niet meer mogelijk is. Zelf met DeNOx-katalysator stoot een diesel nog altijd meer NOx uit dan eender welke andere technologie. Blauwe diesel is leuk als 't effectief van afvalolie komt. Het probleem is dat er veel te weinig afval is om de markt van genoeg biodiesel te voorzien. Op basis van plantaardige oliën, zoals palmolie, is blauwe diesel slechter voor het milieu dan gewone diesel. Je hebt gewoon teveel land nodig om de gewassen te verbouwen en er is veel energie nodig om die gewassen te kweken. Dat stimuleert ontbossing = minder bomen om CO2 te verwerken. 1
Mylan1999 Geplaatst: 6 januari 2019 Geplaatst: 6 januari 2019 Op 5/1/2019 om 10:21, Dr Nick zei: Als een diesel nu alleen CO2 zou uitstoten zou je gelijk hebben. Maar de zwarte rook bevat net iets meer dan alleen CO2 Ja, er bestaan enorm veel filters enzo om dat te verminderen, maar dan moet je die filters onderhouden/vervangen indien verzadigd, en net daar zit het grote probleem.... CO2 kan in de natuur nog verwerkt worden, al die andere rommel niet. En al zeker niet in jouw lichaam waar al dat fijn stof e.d. in terecht komt. Dus nee, diesel is niet het antwoord als je ecologisch wil rijden (benzine evenmin) Wanneer heb jij nog een moderne diesel (Euro 6 dus) gezien met een zwarte pluim achter? Ik heb het alleszins nog niet gezien, of het is me gewoon niet opgevallen. Bosch blijft alvast investeren in technologieën om NOx en roet verder te elimineren. Qua filters; bij correct gebruik van een diesel (lees: voldoende lange afstand, geen ritjes rond de kerktoren met koude motor) lopen de filters niet dicht. Het probleem is dat er wel mensen zijn die een diesel kopen om vervolgens enkel korte ritten te doen. Bij vrachtwagens weet ik alleszins dat er maar weinig problemen zijn, net omdat ze wel langere ritten rijden. Enkel bij distributievrachtwagens (formaat Scania P, DAF LF, MB Atego, Volvo FL,...) kan het wel al eens voorkomen dat de filters verzadigd raken van continu korte ritjes te doen en nooit volledig op bedrijfstemperatuur te komen, in dat geval moet er manueel geregenereerd worden. Ik nodig je alvast uit om eens random op straat een uitlaat van een moderne TDI te bekijken, je ziet gewoonweg het ijzer nog aan de binnenkant, en zo goed als geen aangekoekte roet. Bij een oudere TDI, en vermoedelijk zeker die met 'pümpedüse' of lijnpomp/pompverstuivers zoals de 1.9 TDI zal je uiteraard wél roet zien. Versta me niet verkeerd: uiteraard aardgas > diesel qua luchtkwaliteit en klimaat, maar ik vind dat diesel overdreven gedemoniseerd wordt. Ja er is gesjoemeld en uiteraard is dat niet goed te keuren, maar die problemen raken stilaan van de baan. Als ik het geld had zou ikzelf waarschijnlijk ook een CNG-wagen kopen ? Wat betreft blauwe diesel: Het voordeel van die blauwe diesel is vooral dat je de uitstoot van bestaande wagens kan verminderen (oa NOx, CO, HC en roet vermindert); wagens die bijlange nog niet versleten zijn vervangen door een CNG-wagen of een elektrische wagen is niet slim aangezien een groot deel van de uitstoot van een wagen reeds bij de productie ervan vrij is gekomen. Als je dan goede wagens toch gaat verschroten dan is die uitstoot tijdens de productie helemaal voor niks geweest. Uiteraard moet blauwe diesel van duurzame afkomst zijn, binnen een aantal jaren zou dat wel eens van zeewier en/of algen kunnen zijn: Wordt op zee gekweekt --> geen landbouwgrond voor voedselproductie ingenomen Hernieuwbaar en zo goed als CO2 neutraal Kan wie weet wel voor onze Belgische kust gekweekt worden, waardoor we minder afhankelijk worden van andere landen (wat wel zo is bij aardgas, tenzij het biogas is maar dat is helaas erg beperkt in België heb ik begrepen) en we ook een (beperkt) aantal nieuwe jobs kunnen creëren. In Nederland hebben ze in het binnenland zelfs ook nog heel wat meer wateroppervlakte dan in België die benut kan worden. Nu terug naar de essentie: wordt het een CNG-wagen voor Frank_s of niet ? 2
Pitpoint_BE Geplaatst: 8 januari 2019 Geplaatst: 8 januari 2019 Op 3/1/2019 om 16:30, muscles zei: Sorry, maar wie gebruikt de ruimte onder de afdekplaat? Daar zit normaal het reservewiel en iets wat voor een krik moet doorgaan. Voor de rest kan je daar niks in steken. Klopt niet, bij mijn drie vorige auto's (Skoda Octavia VRS, VW Golf Variant, VW Passat Variant) was dat een aanzienlijke ruimte hoor. Best handig. --- PitPoint clean fuels Driven by nature, human nature. www.pitpoint.be ---
muscles Geplaatst: 8 januari 2019 Geplaatst: 8 januari 2019 Als ik de achterzetels neerleg van mijn Octavia Combi dan krijg ik daar gemakkelijk een vaatwasser in, of een wasmachine. En voor grotere en andere zaken hang ik mijn remorque aan. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Populair bericht DeNbEiRe_84 Geplaatst: 8 januari 2019 Populair bericht Geplaatst: 8 januari 2019 (aangepast) Op 3/1/2019 om 16:30, muscles zei: Sorry, maar wie gebruikt de ruimte onder de afdekplaat? Wel, wij waren tijdens Pasen een weekje weg naar een vakantiepark met de kids. En de paashaas had daar zijn chocolade smokkelwaar en klein speelgoed toch wel niet ingestoken zeker? Edit: wel nog met mijn Golf VI Variant diesel - in mijn TGI zou het ook nog gaan, maar dan moet "de paashaas" het in de randen rond de afdekplaat van de CNG tanks stoppen ? 8 januari 2019 aangepast door DeNbEiRe_84 7 Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red
Populair bericht Koen C Geplaatst: 8 januari 2019 Populair bericht Geplaatst: 8 januari 2019 3 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei: maar dan moet "de paashaas" het in de randen rond de afdekplaat van de CNG tanks stoppen ? Slim gezien van "de paashaas" : daar blijft het lekker koel ! 3 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen