Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
37 minuten geleden, Brembos zei:

De Octavia G tec komt enkel als automaat en break op de markt. Handgeschakeld wordt niet meer geleverd

Overal ?

Of wil de Belgische importeur enkel de automaat invoeren ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

De fabriek schijnt alleen de combi met dsg te leveren. Ik denk omdat het model over niet al te lange tijd wordt vernieuwd. 

De twee grote tanks onder de kofferbak worden van composiet en derde extra tank onder de achterbank i.p.v. stuk benzinetank wordt een stalen fles. Heel benieuwd hoeveel je in de praktijk gaat tanken. Bij composiet krijg je er vaak niet veel meer in dan opgegeven. 

Geplaatst:

In mijn composiettanks kreeg ik maximaal 16.50 kg. De laatste keren bij Dats24 Schoten slechts een schamele 13.20 kg. Na 80 km staat de brandstofmeter al bijna op half....;

• Triest 3
Geplaatst:
Op 8/1/2019 om 19:25, Brembos zei:

;De Octavia G tec komt enkel als automaat en break op de markt. Handgeschakeld wordt niet meer geleverd

40 jaar handgeschakeld gereden, sedert 6 maanden DSG, lang leve de automaat !?

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
4 minuten geleden, deverhelst zei:

40 jaar handgeschakeld gereden, sedert 6 maanden DSG, lang leve de automaat !?

Maar hoe vaak moet die DSG-bak een oliewissel krijgen?

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapers | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
Op 9/1/2019 om 23:11, Mylan1999 zei:

elke 60 000 km olie + oliefilter. Dat is frequenter dan een gewone 'klassieke' automaat met koppelomvormer denk ik.

Er zijn klassieke automaten die "nooit" een oliewissel nodig hebben volgens de constructeur (Aisin in de Lancia Thesis bijvoorbeeld).

Maar dan blijkt toch dat een goede spoelbeurt (flush) op 200.000 km wonderen doet met het schakelgedrag...

Niet goedkoop (3 à 5 werkuren) en veel liters ATF olie nodig (19 liter om te spoelen en te vullen).

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
16 uren geleden, Koen C zei:

Er zijn klassieke automaten die "nooit" een oliewissel nodig hebben volgens de constructeur (Aisin in de Lancia Thesis bijvoorbeeld).

Maar dan blijkt toch dat een goede spoelbeurt (flush) op 200.000 km wonderen doet met het schakelgedrag...

Niet goedkoop (3 à 5 werkuren) en veel liters ATF olie nodig (19 liter om te spoelen en te vullen).

om de 60000 km ? Dan heb ik 10 jaar de tijd om het geld daarvoor bijeen te sparen ! ?

• Hahaha 2
Geplaatst:
16 uren geleden, Koen C zei:

Ja inderdaad, 'oliewisselvrij' is bullsh*t. Olie veroudert nu eenmaal en er geraakt uiteindelijk waarschijnlijk ook wel wat vocht mee in omloop, dat er anders bij een oliewissel er mee uit komt.
Er zijn ook constructeurs die op hun passen terugkomen en uiteindelijk wel een interval voorschrijven.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Eindelijk eens nagevraagd bij de verdeler (na de testrit): het zou toch een tank van 19kg zijn (en 10,5 liter benzine).

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Geplaatst:

Ik heb van het Duitse forum begrepen dat de bruto inhoud bijna 19 kg is, maar dat de netto (bruikbare) inhoud 17,7 kg is. 

Niet al het methaan kan gebruikt worden omdat als de druk in de tank te laag is, er te weinig druk naar de motor is om voldoende vermogen te leveren en de tank “leeg” is en overschakelt naar benzine.

• Bedankt 2
Geplaatst:

Mmm, wil dat dan ook zeggen dat de wat oudere versies (die met 15kg aan CNG aan boord) hetzelfde "probleem" hebben?

Indien ja, dan is mijn verbruik lager dan het nu al is.

Indien neen, vanwaar het verschil? 

Geplaatst:

Groengas wil in feite zeggen dat er altijd wel iets gas achterblijft in je tanks.

Je hebt dit misschien zelf ook al eens gemerkt, wanneer je tijdens het rijden plots ziet dat de wagen op benzine rijdt nadat je gas 'op' is, maar zodra je aan het licht stilstaat of trager rijdt (of aan een constante snelheid) dan rij je toch terug op gas.

Zodra de druk te laag wordt in de tanks, dan kan de GDR (gasdrukregelaar) niet voldoende gas inspuiten in de motor, terwijl de vraag naar gas groot is wegens de nodige power die je wil hebben.

Ik heb het al meermaals meegemaakt dat de wagen tijdens het rijden wisselt tussen eerst CNG, dan benzine omdat ik optrek aan een licht en dan terug op CNG ga rijden als ik continu 70 rij.

Zo haal je soms makkelijk nog 5-10 km uit een tank, ook al geeft je boordcomputer aan dat je gas op is.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

In december had ik in Hongarije enkele dagen op Super 98 gereden omdat je daar 's avonds als je aankomt geen CNG-station meer vindt dat nog geopend is. Ik had nog CNG over om de 100 km te overbruggen tot waar ik mijn vakantiehuis heb. Maar ik ben niet speciaal naar het zuiden gaan rijden (naar het CNG-station in Pécs) dat op 50 km ligt want het is geen vlotte weg daarnaar toe zodat je een uur onderweg bent. En dan moet je ook terugkomen langs diezelfde weg.

Toen ik dus een paar dagen op benzine gereden had, en ik terug naar België vertrok, merkte ik dat ie nog een tijdje op CNG reed tot die op een gegeven moment weer overschakelde op benzine.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapers | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

@Aardgasrijder dat bedoel ik ook. Maar het hoofdpunt is dat de motor bv minimaal 10 bar nodig heeft, zeg bij rustig rijden. Die laatste 10 bar maak je dus nooit op en blijft altijd in je tanks achter als een soort dode voorraad. Als je op basis van de waterliterinhoud de kg-capaciteit van je tanks berekent kom je dus altijd te hoog uit. Je moet daar dus de dode voorraad nog vanaf trekken. De vraag in de brochure is dus altijd of ze de netto- of bruto-inhoud bedoelen. Dit verschil lijkt te zijn opgetreden rond de brochures van oa de nieuwe Seat 1.5. De ene sprak over 19 (18,8) en de ander over 17,7 kg inhoud.

• Bedankt 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Ja, het gaat dus de Skoda worden. :) Zaterdag gaan we bestellen.

Nog één vraagje: bij Seat (en ik vermoed dat dat dezelfde technologie is bij Skoda, maar we gaan het sowieso nog eens vragen) zeiden ze dat de nieuwe DSG 7 een "droge" automaat zou zijn (hetgeen nieuw zou zijn), dus zonder spoelen én zonder oliewissel... Klopt daar iets van, of is dat een verkoopspraatje?

• Vind ik leuk 1

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Geplaatst:

Ik heb dit weekend een offerte laten opmaken voor een Octavia G-TEC, maar de verkoper was niet zo erg thuis in CNG rijden. Misschien dat een ervaringsdeskundige mijn vragen kan beantwoorden?

• Blijkbaar start de motor steeds op benzine. Hoe lang duurt het dan voor die op CNG begint te rijden. Ik zou zowel korte (15km) als langere verplaatsingen doen, maar natuurlijk liefst zo veel mogelijk op CNG.
  • Hoe zit het met het verbruik in kg (L en H gas)? De dealer kon me enkel het verbruik in kubieke meter meedelen...

Blijkbaar is het model ook enkel te verkrijgen in de uitvoeringen Ambition of Style, in tegenstelling tot wat op pagina 1 staat.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...