Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sint-Truiden zet volgende stap in groen mobiliteitsbeleid: innovatieve nieuwe glasophalingswagen rijdt op CNG

16 juni 2017

Sint-Truiden investeert in een nieuw voertuig op CNG (aardgas). Hiermee gaat de stad verder op de ingeslagen weg om haar autovloot volledig te vergroenen en zo de klimaatdoelstellingen van het Burgemeestersconvenant extra kracht bij te zetten. De milieuvriendelijke vrachtwagen zal voornamelijk ingezet worden voor de glasophaling bij de Truienaren, een service waar het stadsbestuur als één van de enige in Limburg op blijft inzetten.

Sint-Truiden investeert in de toekomst en die toekomst is groen. Na de vervanging van zijn oude voertuigenpark door elektrische auto’s, zet het stadsbestuur een nieuwe stap in die richting. Binnenkort rijdt er een glasophalingswagen door de stad, die volledig door CNG wordt aangedreven.

Burgemeestersconvenant

CNG of gecompresseerd aardgas is de laatste jaren in opmars als duurzame brandstof voor zware vrachtauto’s. Die moeten doorgaans grote afstanden afleggen, wat niet kan bij elektrische aansturing. Toch stoten CNG-voertuigen zo’n 10% minder CO2 uit in vergelijking met dieselwagens.

“Als stadsbestuur zetten wij resoluut in op klimaatvriendelijke mobiliteit. Eerst door onze eigen autovloot af te bouwen en in te ruilen voor elektrische wagens, en nu door te kiezen voor een groen alternatief voor onze zware voertuigen. Sint-Truiden is lid van het Europees Burgemeestersconvenant en keurde op de gemeenteraad van 22 oktober 2012 daarom een klimaatplan goed. Zo leveren wij op lokaal niveau concrete bijdragen aan de afbouw van de emissie-uitstoot en moedigen we onze inwoners aan om duurzamere keuzes te maken”, aldus burgemeester Veerle Heeren.

Multi-inzetbaar

“Het nieuwe CNG-stadsvoertuig is naast milieu- ook gebruiksvriendelijk. Zo is hij onder meer inzetbaar voor de afvoer van het slib van de veegmachines en als laadwagen voor containers op evenementen”, vertelt schepen van Facility Bert Stippelmans.

De voornaamste functie van de nieuwe CNG-wagen blijft natuurlijk de verzameling van glasafval bij de Truienaren. Samen met Maasmechelen en Dilsen-Stokkem zijn wij trouwens de enige stad in Limburg waar het glas nog huis-aan-huis opgehaald wordt. De laatste vier jaar hebben we zo gemiddeld 722.000 kg glas per jaar ingezameld  Dat is een leuke service voor onze inwoners, die wij zeker willen blijven aanbieden. Dat moet duidelijk zijn, nu we zowat 350.000 euro investeren in een nieuwe multifunctionele glaswagen en bijhorende containers. Bron: http://www.veerleheeren.be/nl/sint-truiden-zet-volgende-stap-groen-mobiliteitsbeleid-innovatieve-nieuwe-glasophalingswagen-rijdt

Zo te zien gaat het hier om een CNG-vrachtwagen van Mercedes-Benz.

CNG-glasophaalwagen-Sint-Truiden.jpg

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

• 2 weken later...
Geplaatst:

De gemeenteraad van Beveren heeft de aankoop goedgekeurd van vijf voertuigen op aardgas. Het gaat om een investering van 109.658 euro. De voertuigen kunnen rijden op CNG of benzine. Het gaat om dienstwagens voor schoonmaak/bibliotheek, de dienst Linkeroever Haven, de Technische Dienst-gebouwen, een dienstwagen voor de toezichter van Wegen en Openbaar Domein. Voor de schrijnwerkers gaat het om een lichte vrachtwagen. (PKM)

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-beveren/vijf-voertuigen-op-aardgas-voor-gemeentediensten-a3235472/

• Vind ik leuk 2

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Op de site van de gemeente Beveren kan ik er (nog) niets van terugvinden.

Zouden ze een slow-fill installatie hebben of gaan ze tanken bij het dichtstbijgelegen CNG station ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
11 uren geleden, Koen C zei:

Op de site van de gemeente Beveren kan ik er (nog) niets van terugvinden.

Zouden ze een slow-fill installatie hebben of gaan ze tanken bij het dichtstbijgelegen CNG station ?

Ik denk dat ze zullen tanken bij pitpoint aan het Esso station. Een slow-fill installatie kost hen teveel aan energie want ze hebben in hun wagenpark daarvoor reeds 2 elektrische wagens aangekocht als ik mij niet vergis en dit viel tegen. Vandaar dat ze het licht hebben gezien in CNG. Ook de Technische school in Beveren(waas) heeft voor aardgas gekozen. Positieve ontwikkelingen noem ik dat :D

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:
22 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Een slow-fill installatie kost hen teveel aan energie want ze hebben in hun wagenpark daarvoor reeds 2 elektrische wagens aangekocht als ik mij niet vergis en dit viel tegen.

Waarom kost een slow-fill "teveel aan energie" ? 

Begrijp ik niet.

Waarom vielen de 2 elektrische wagen tegen ?

Die zijn perfect om een ganse dag in de gemeente heen en weer te rijden :)  (OCMW, Bib), maar dan moet je wel elke dag de discipline hebben om in te pluggen...

Misschien wringt / wrong daar het schoentje.

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Geplaatst: (aangepast)
19 uren geleden, Koen C zei:

Waarom kost een slow-fill "teveel aan energie" ? 

Begrijp ik niet.

Reken minimum ( 9kW / 12 ) per tankbeurt: http://www.ecofillco.be/nl/aardgasvulinstallaties en de aanschafprijs van de slow fill installatie.

Waarom vielen de 2 elektrische wagen tegen ?

Die zijn perfect om een ganse dag in de gemeente heen en weer te rijden :)  (OCMW, Bib), maar dan moet je wel elke dag de discipline hebben om in te pluggen...

Misschien wringt / wrong daar het schoentje.

Het laden duurt zo tergend lang ( of ze moeten op drijfkracht gaan laden ) en de mannen van de gemeente hebben geen tijd te verliezen ^_^

aangepast door Lage Emissie Zone
  • Hahaha 2

Geplaatst:
36 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Reken minimum ( 9kW / 12 ) per tankbeurt: http://www.ecofillco.be/nl/aardgasvulinstallaties en de aanschafprijs van de slow fill installatie.

Mmmh, ja, in de gemeente waar ik woon hebben ze een slow-fill aangekocht waar ze 's nachts twee lichte vrachtwagens kunnen vullen.  's Avonds aankoppelen, 's morgens klaar.

Kost inderdaad wel wat aan aankoop van de installatie en blijkbaar elektrische energie (wist ik niet), maar de prijs van het aardgas is wel diegene die je ook thuis betaalt.  En voor een gemeente is die prijs misschien nog iets minder volgens hun contract als 'grootverbruiker' / KMO.

De lichte vrachtwagens staan toch altijd op dezelfde plaats geparkeerd (containerpark / gemeentemagazijnen).

Misschien moeilijker te realiseren voor een auto die het OCMW of Bib gebruikt.

Daarvoor is dan elektrisch idealer : weeral 's avonds inpluggen en 's morgens is de batterij vol.

De Bib en het OCMW werken 's nachts toch niet ?!?

Aardgas gaan tanken bij de Pitpoint ofzo is natuurlijk ook gemakkelijk :) .

Maar dan moeten ze (weeral) ook de discipline hebben om dat te doen !

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

• 4 maanden later...
  • 4 maanden later...
Geplaatst:

Stad koopt 11 milieuvriendelijke bestelwagens

De gemeenteraad zette op 18 april het licht op groen om 11 CNG-bestelwagens aan te kopen. Deze voertuigen op aardgas zijn heel milieuvriendelijk.

Ze komen er ter vervanging van afgeschreven bestelwagens en worden ingezet bij de technische uitvoeringsdiensten en het Ros Beiaardcomité.

De stad beschikt op dit moment over een uitgebreid en verscheiden wagenpark van ca. 15 tot 20 jaar oud. Dit heeft tot gevolg dat het wagenpark een hoge impact heeft op het milieu, zowel wat betreft verbruik, uitstoot aan broeikasgassen … als beschikbare onderdelen (grondstoffen), diversiteit aan technieken, noodzakelijke kennis voor onderhoud, …

Met de aankoop van de CNG wagens trekt de stad de kaart van duurzaamheid zoals opgenomen in het Klimaatplan. Zo nemen we ook effectief stappen om een duurzamer en performanter wagenpark uit te bouwen. Wagens op CNG stoten bij gebruik momenteel gemiddeld zo’n 100 g CO2/km uit. Dat is iets minder dan de gemiddelde uitstoot van nieuwe klassieke wagens op benzine of diesel. Gas blijft natuurlijk wel een eindige, fossiele brandstof waar we op termijn ook van zullen moeten afstappen. Tegen dan hebben elektrische wagens alweer een hele evolutie doorgemaakt. Ter info: tegen 2021 mogen alle nieuw verkochte wagens in Europa maximaal een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2/km halen.

Met deze aankoop groeit het aantal duurzame voertuigen van het basiswagenpark naar 33 % van het totaal aantal. Dit cijfer is exclusief zware machines omdat in deze categorie voertuigen er nog geen of zeer beperkte duurzame alternatieven op de markt zijn.

De aankoop gebeurt via een raamovereenkomst met Eandis. De voornaamste beweegredenen zijn een lage administratieve belasting voor de stadsadministratie in een legaal sluitend kader dat strookt met de wetgeving overheidsopdrachten en waarbij we optimaal de expertise benutten die Eandis heeft in het energiewezen. Zij stellen binnen hun raamovereenkomst een uitgebreid, ecologisch en op duurzaamheid gericht wagenpark ter beschikking van hun vennoten. Door haar omvang kan Eandis ook schaalvoordelen realiseren op de markt die de individuele vennoten niet kunnen bekomen.

De levering van de voertuigen gebeurt door plaatselijke verdelers.

Dit artikel werd gepubliceerd op 19 april 2018 (via www.dendermonde.be)

Reactie van mezelf: En waar gaan die dan allemaal tanken? Op het privéterrein van Verko? Voorlopig nog geen verder nieuws betreffende een particulier CNG station in Dendermonde...
  • Vind ik leuk 1

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Geplaatst:
23 minuten geleden, DeNbEiRe_84 zei:
Reactie van mezelf: En waar gaan die dan allemaal tanken? Op het privéterrein van Verko? Voorlopig nog geen verder nieuws betreffende een particulier CNG station in Dendermonde...

Ja, Dendermonde is ook nog altijd een blinde vlek op het gebied van tankstations voor particulieren. Daar had een CNG-station moeten komen in plaats van in Erpe-Mere (want die hebben kortbij twee CNG-stations in Aalst) en datgene dat in Wetteren komt, ligt dichtbij dat van Melle.

En wat betreft de opmerking "Gas blijft natuurlijk wel een eindige, fossiele brandstof waar we op termijn ook van zullen moeten afstappen": Nog steeds zijn er politici die niet weten dat er groengas (100% biologisch aardgas) en power-to-gas bestaat. Daar is nog werk aan de winkel voor Dats 24 om dat aan alle Belgische politici duidelijk te maken.

CNG-stations-omgeving-Dendermonde-2018-05-02de.png

• Vind ik leuk 2
  • Triest 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:

Van mij hoeven ze trouwens niet per se hun "oude" Volkswagen Transporter VR6 (ex Brandweer Dendermonde) te vervangen. Heerlijk geluid als die voorbij komt gereden ?

Een heel atypische wagen voor gemeentediensten, een oranje gespoten VW Transporter T5 - 3.2 liter VR6 met 235 pk. Maar in zijn oude functie kon hij die wel gebruiken...

Hier nog in zijn oude jasje ?

c1RPbQ2LTb5nQnaP36SnZaiRB3g.jpg

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:
10 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Reactie van mezelf: En waar gaan die dan allemaal tanken? Op het privéterrein van Verko? Voorlopig nog geen verder nieuws betreffende een particulier CNG-station in Dendermonde...

Slow-fill installatie op de eigen gemeenteterreinen ?

Maar voor 11 wagens vol te tanken heb je meer dan 2 pompen nodig ...

8 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Een heel atypische wagen voor gemeentediensten, een oranje gespoten VW Transporter T5 - 3.2 liter VR6 met 235 pk.

????  Waarvoor gebruiken de gemeentediensten die ???

Om snel ergens het onkruid te wieden of de hagen te snoeien ?

• Hahaha 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Geplaatst:
7 uren geleden, Koen C zei:

????  Waarvoor gebruiken de gemeentediensten die ???

Om snel ergens het onkruid te wieden of de hagen te snoeien ?

Snelle dienstverlening ? 

• Hahaha 2

Geplaatst:
Op 2/5/2018 om 22:49, Koen C zei:

Slow-fill installatie op de eigen gemeenteterreinen ?

Maar voor 11 wagens vol te tanken heb je meer dan 2 pompen nodig ...

Ik heb daarnet onze burgemeester ontmoet op het schoolfeest van mijn kinderen. Die 11 wagens zullen inderdaad gaan tanken aan het privéstation van Verko.

Maar zoals in een ander topic reeds aangehaald was er een studie lopende om een particulier station in te richten op het industrieterrein Hoogveld. Hij ging er alvast wat extra druk opzetten...

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Geplaatst:
18 minuten geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Ik heb daarnet onze burgemeester ontmoet op het schoolfeest van mijn kinderen. Die 11 wagens zullen inderdaad gaan tanken aan het privéstation van Verko.

Maar zoals in een ander topic reeds aangehaald was er een studie lopende om een particulier station in te richten op het industrieterrein Hoogveld. Hij ging er alvast wat extra druk opzetten...

Schoolfeest op zondag 6 mei 2018 !!! In mijnen tijd vond het schoolfeest nog plaats in de maand juni. Was dat trouwens niet altijd einde juni? Ik zal het es aan mijn ouders vragen als ik hen ga bezoeken op moederdag a.s.

Ik stel voor dat het komende schoolfeest plaatsvindt op zondag 2 september 2018 vlak voordat het schooljaar begint: dat zou veel beter zijn ?

Foto: Pixabay (CC0)

schoolfeest-1399535_1280.jpg

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:
3 uren geleden, muscles zei:

Ik zal het es aan mijn ouders vragen als ik hen ga bezoeken op moederdag a.s.

Moederdag op 13 mei 2018 !!!  In mijnen tijd vond moederdag nog plaats in de maand augustus.

:)

(in het Antwerpse toch.  Moederdag in mei is uit de USA komen overwaaien ? )

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...