marki Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 27 minuten geleden, JoBé zei: Ik vrees dat ik 2x niet helemaal mee ben...?? ? Vertel .......??
muscles Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 8 minuten geleden, marki zei: Zolang je in Belgie blijft lukt het wel om op aardgas te rijden , probeer eens naar Hongarije te rijden met CNG wagen .......met 5 mensen in de auto . Zolang me rond de kerktoren rijd is het oké , zelf heel oké . Als me een deftige afstand wil afleggen , ben je beperkt ! Ook is het aanbod steeds minder en minder ! beperkter dus .....terwijl het meer en meer zou moeten zijn . En oké , het was vandaag in de media , maar ik lees hier regelmatig mee . Ik ben zelf installateur van aardgas en grote voorstander van ! ....alleen moet men eerlijk zijn .........een doodgeboren kind ! Op een dag ga je wel begrijpen wat ik bedoel of schrijf Ik ben het hier helemaal niet mee eens want ik rij al sinds december 2015 vier keer per jaar naar Hongarije met mijn CNG-auto, en er zijn voldoende cng-tankstations op de weg naar Hongarije: in Duitsland, Oostenrijk en in Hongarije zelf schieten de CNG-stations als paddestoelen uit de grond. Maar je moet wel de moeite doen om de app van Gibgas.de te installeren ofwel rechtstreeks via hun site de routeplanner te kiezen. Zelfs als je om de 300 km (of minder) moet tanken, dan lukt het nog. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aardgasrijder Geplaatst: 6 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2017 Dit kan ik inderdaad ook beamen. Ik ben richting Slovenië gereden. Het verslag staat op de blog en hier op het forum, gewoon op voorhand plannen en je kan zorgeloos op CNG rijden 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Brembos Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 De schrijfsels van Marki zijn inderdaad moeilijk verstaanbaar. Zelfs lange reizen zijn zeer goed te doen op CNG. België, Duitsland, Oostenrijk, Italië bieden ruimschoots genoeg tankstations aan. Enkel Frankrijk is problematisch. Ik heb sinds eind maart 600 km op benzine gereden. Ben ondertussen wel 4 keer op reis geweest (Spanje, Vogezen, Oostenrijk, Italië) en heb bijna altijd (op die 600 km na) op cng kunnen rijden. Actieradius van 400 km voldoet net, met mijn oude Golf 1 1600 benzine kwam ik vroeger ook niet veel verder. 1
JoBé Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 @marki : ik moet niks vertellen, ik vroeg gewoon verduidelijking. En die heb ik gekregen met je antwoord. Maar ik vind het eigenlijk weinig steek houden ... Zelf heb ik geen ervaring met lange afstanden (want daar heb ik de camper voor, helaas op diesel) maar meerdere leden hier hebben die wel en kenden relatief weinig problemen (waren wel degelijk voorbereid). En trouwens, hoeveel mensen rijden (vaak) naar Hongarije? Maar bon, het zuiden van Spanje is ook een lange reis en daar geraak je ook wel hoor, desnoods op benzine. En btw: naar Amerika ga je toch ook niet met je (CNG-diesel-benzine) wagen? Wat de 5 personen betreft: heb jij die elke dag in je wagen zitten? En zo ja: ooit met een Volvo V70 gereden? Plaats zat hoor. Wat ik maar wil zeggen: je mag nooit een "persoonlijke" situatie veralgemenen. En dat men in de eerste plaats kiest voor CNG, dan pas voor de wagen. Anders had ik wellicht nooit met een Audi gereden. En ik denk wel degelijk dat aardgas de eerstvolgende 20 jaar een toekomst heeft. Alleen niet voor iedereen, maar dat hoeft ook niet 2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 2019 NIU NGT ( E-scooter ) 2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"
muscles Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 2 uren geleden, stefanmiler zei: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/06/rijden-op-cng--hoe-werkt-het-/ Ik vraag me echter af of particulieren daar ook met hun eigen aardgaswagen kunnen tanken, met andere woorden: is daar een betaalterminal? 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
JoBé Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 18 minuten geleden, muscles zei: Ik vraag me echter af of particulieren daar ook met hun eigen aardgaswagen kunnen tanken, met andere woorden: is daar een betaalterminal? Ik vrees van niet: ook in dit artikel wordt er nergens over gesproken, enkel "eventueel ook de wagens van 't stad" 2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 2019 NIU NGT ( E-scooter ) 2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"
Aardgasrijder Geplaatst: 6 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2017 Nope denk het niet.... het betreft hier dus een privaat tankstation lijkt me, zie onderlijnde en vette tekst. GENT - Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Financiën, Begroting en Energie Bart Tommelein (Open Vld) mocht vrijdagnamiddag als eerste de energietank van een Ivago-afvalwagen vullen met CNG (gecompresseerd aardgas) uit een eigen laadstation van Ivago. Het is meteen het grootste van het land. Tommelein deed dat in aanwezigheid van de Gentse schepenen Tine Heyse (Groen) , Mathias De Clercq en Christophe Peeters (bedien Open Vld) In een ideale wereld zouden de huisvuilwagens van Ivago moeten rijden op biomethaan, dat gemaakt is uit het eigen GFT-afval dat door Ivago op het eigen grondgebied is opgehaald. Dat is alvast de mening van Geert Degroote directeur van PitPoint België. PitPoint is het bedrijf dat in opdracht van Ivago op hun terreinen in de Proeftuinstraat, het grootste aardgastankstation van Vlaanderen bouwde: 4 snelle laadstations, waarvan twee voor grote vrachtwagens, en twee voor kleinere. Een grote vrachtwagen vullen duurt daar 5 tot 10 minuten. “Op externe laadstations duurt dat 20 tot 25 minuten, omdat die minder krachtig zijn” aldus Tom Claeys, manager systemen en stroombeheer bij Ivago. “Dan houden we nog geen rekening met de verplaatsingsduur en -kosten.” Bovenop de 4 snelle stations is er ook nog een ‘laadstraat’ van 22 laadpalen: die zijn te vergelijken met de oplaadsystemen voor elektrische wagens thuis: de vrachtwagenbestuurder koppelt ’s avonds de wagen aan de paal, het systeem vult de wagen, ’s morgens ontkoppelt de bestuurder de wagen en kan hij vertrekken. Van de 180 voertuigen die Ivago momenteel heeft zijn er al zo’n 30-tal die op CNG (samengeperst aardgas) rijden: 11 pick-ups, 10 bestelwagens, 7 ophaalwagens en 1 gesloten vrachtwagen. Ivago heeft daarbovenop ook nog een paar elektrische wagens en straatsofzuigers. Er zijn nogal wat wagens van Ivago aan vervanging toe, en uiteraard zullen de nieuwe op CNG-rijden. In de nabije toekomst komen er dan ook nog eens 40 'trage' laadpalen bij. “Tegen 2021 zal Ivago niet minder dan 106 CNG-aangedreven wagens hebben, waarvan 55 ophaalwagens” aldus Tine Heyse, Schepen van Milieu en Klimaat en voorzitter van Ivago. “We overwegen om ook de wagens van de stadsdiensten die op CNG rijden hier te laten opladen, maar daarvoor moeten we nog een model uittekenen” aldus Tine Heyse. Zowel Tom Claeys van Ivago als schepen Tine Heyse zijn het er over eens dat biomethaan misschien wel de toekomst is, maar dat CNG in dit stadium de meest milieuvriendelijke overgang is: “We kunnen niet blijven en blijven wachten tot biomethaan op punt staat, en tot zolang met vervuilende diesel rondrijden in de stad.” De hele installatie kost 1 miljoen euro. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
marki Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 8 uren geleden, muscles zei: Ik ben het hier helemaal niet mee eens want ik rij al sinds december 2015 vier keer per jaar naar Hongarije met mijn CNG-auto, en er zijn voldoende cng-tankstations op de weg naar Hongarije: in Duitsland, Oostenrijk en in Hongarije zelf schieten de CNG-stations als paddestoelen uit de grond. Maar je moet wel de moeite doen om de app van Gibgas.de te installeren ofwel rechtstreeks via hun site de routeplanner te kiezen. Zelfs als je om de 300 km (of minder) moet tanken, dan lukt het nog. Bedankt voor de info en App ..Ik wist wel dat Duitsland en Oostenrijk geen probleem was . In Hongarije had ik er nog geen gevonden ,nu via de app is er blijkbaar een op een 120 km van mijn eindpunt ....wat het mogelijk maakt . Op een 30 km van mijn eindpunt is er een stad waar alle stadsbussen op CNG rijden , helaas kan je als particulier daar niet tanken (komt misschien nog wel ) Nu nog een wagen waar je met 4 of 5 volwassen deftig in kan (ben 2 meter ) en het komt in orde !
Koen C Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 (aangepast) 4 uren geleden, marki zei: Nu nog een wagen waar je met 4 of 5 volwassen deftig in kan (ben 2 meter ) en het komt in orde ! Dat zal dan een Fiat Doblo of VW Caddy worden ? Een collega op het werk heeft hetzelfde "probleem" ivm met zijn lengte. Een goede houding achter het stuur is voor hem de allereerste en belangrijkste prioriteit. (knieën tegen het stuur of niet, zicht door de voorruit : nek gebogen of niet) Zo'n "ludo-space" (of "bakkerswagentje") is voor hem de oplossing. Bijkomend voordeel : in zo'n Doblo of Caddy kunnen 3 volwassenen deftig op de achterbank zitten én je hebt nog een grote bagageruimte. Nadeel : 190 km per uur op de Duitse snelweg kan je vergeten.... (tenzij tuning en verlagen). "Sexy" is zo'n wagen natuurlijk niet, maar wel praktisch en heel goed bruikbaar voor jouw noden. Foto's getunede Caddy : https://www.google.be/search?q=getunede+caddy&client=firefox-b&dcr=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjXmr7eld7WAhWH0RoKHQjcBAcQsAQIJg&biw=1024&bih=635 7 oktober 2017 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
stefanmiler Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 Of de Opel tourer. Als ik achteraan neer zit, kan ik niet met mijn armen aan de voorste zetel Ik heb wel een 5-zitter, geen 7 zitter. Dus over die achterste plaatsten kan ik niets zeggen.
Koen C Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 2 uren geleden, stefanmiler zei: Of de Opel tourer. Is dat de Combo (ge-rebadgede Doblo) ? Indien een Astra SW : ik vermoed dat @marki dan met gebogen nek door de voorruit moet kijken. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
muscles Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 9 uren geleden, marki zei: Bedankt voor de info en App ..Ik wist wel dat Duitsland en Oostenrijk geen probleem was . In Hongarije had ik er nog geen gevonden ,nu via de app is er blijkbaar een op een 120 km van mijn eindpunt ....wat het mogelijk maakt . Op een 30 km van mijn eindpunt is er een stad waar alle stadsbussen op CNG rijden , helaas kan je als particulier daar niet tanken (komt misschien nog wel ) Nu nog een wagen waar je met 4 of 5 volwassen deftig in kan (ben 2 meter ) en het komt in orde ! Over welke stad heb je het dan? 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
stefanmiler Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 31 minuten geleden, Koen C zei: Is dat de Combo (ge-rebadgede Doblo) ? Indien een Astra SW : ik vermoed dat @marki dan met gebogen nek door de voorruit moet kijken. Sorry, zafira tourer
marki Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 12 uren geleden, Koen C zei: Dat zal dan een Fiat Doblo of VW Caddy worden ? Een collega op het werk heeft hetzelfde "probleem" ivm met zijn lengte. Een goede houding achter het stuur is voor hem de allereerste en belangrijkste prioriteit. (knieën tegen het stuur of niet, zicht door de voorruit : nek gebogen of niet) Zo'n "ludo-space" (of "bakkerswagentje") is voor hem de oplossing. Bijkomend voordeel : in zo'n Doblo of Caddy kunnen 3 volwassenen deftig op de achterbank zitten én je hebt nog een grote bagageruimte. Nadeel : 190 km per uur op de Duitse snelweg kan je vergeten.... (tenzij tuning en verlagen). "Sexy" is zo'n wagen natuurlijk niet, maar wel praktisch en heel goed bruikbaar voor jouw noden. Foto's getunede Caddy : https://www.google.be/search?q=getunede+caddy&client=firefox-b&dcr=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjXmr7eld7WAhWH0RoKHQjcBAcQsAQIJg&biw=1024&bih=635 190 km per uur hoeft niet hoor, veilig en ontspannen is ook al fijn ..... Als ik mijn zetel op zijn "verste " zet is er meestal nog weinig plaats over achter mij en in het midden ....is echt wel een probleem, zeker voor 1400 km ver rijden. Een deftige volumewagen op cng zou welkom zijn. De Opel Zafira komt jn de buurt, VW Touran was ook een auto waar ik naar uit keek, helaas is die dan ook weer afgevoerd ...zelfde met de Passat ...was ook iets waar ik wel naar uit keek, helaas ook afgevoerd. Je zou veronderstellen dat er een groter aanbod komt ....het is juist het tegenovergestelde. Ik had een B klasse, was een heel fijne wagen ...helaas maar 12 liter benzine ....daar rijd je niet ver mee als er geen gas is nietwaar ! Ik hoop echt dat er meerdere fabrikanten op de markt komen zodat er inderdaad een opmars is van CNG waar ik ook wel voorstander van ben ! Ik rij momenteel met een Renault Espace Initiale, heel fijne wagen met meer dan plaats achter mij en zalig om ver mee te rijden ....helaas niet op CNG .....het zou een voorbeeld zijn
marki Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 (aangepast) 5 uren geleden, muscles zei: Over welke stad heb je het dan? Kaposvar ..... 7 oktober 2017 aangepast door marki
muscles Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 1 uur geleden, marki zei: Kaposvar ..... Allee gij! Gij zit daar ook in dezelfde omgeving als ik. Ondertussen zijn daar kortbij - dan spreek ik van 40 tot 50 km afstand - twee CNG-tankstations bijgekomen: 1) Keszthely, Csapás út 5. – Blue Green Way Kft. (aan het Balatonmeer) 2) Nagykanizsa, Kalmár utca 5. – Blue Green Way Kft. Nagykanisza ligt kortbij de autostrade als je vanuit Slovenië Hongarije binnenrijdt en daar staat ook al de afrit voor Kaposvár aangeduid. Maar nu Keszthely sedert maart dit jaar open is, rij ik in Oostenrijk richting Graz, dan naar Gleisburg (daar eventueel CNG tanken bij een OMV-tankstation), autostrade af richting Fürstenfeld - Dobersdorf - Eltendorf - Heiligenkreuz im Lafnitztal, en een beetje verder de grens over en Hongarije in, richting Csakanydoroszlo - Körmend - Zalaszentgyorgy - Zalaegerszeg - Keszthely. Bij dat CNG-tankstation gelden echter wel openingsuren: van 8 tot 22u. Vanuit Kezthely kan je de weg 71, en de 76 nemen onder de autostrade door. Die wordt dan de 68 richting Marcali tot Bohonye en van daaruit kan je naar Kaposvár rijden. Als je verder niet van plan bent om de autostrade in Hongarije te nemen, dan hoef je daarvoor ook niet te betalen aan de grens. In Nagykanizsa gelden andere openingsuren. Daar is het maar open van 8 tot 17u. Je kan de situatie van de Hongaarse CNG-tankstations het beste volgen in het Duitse Erdgasfahrer-forum. Ik heb bewust de meest recente (laatste) pagina van dat topic gekozen. Je kan ook best altijd voordat je vertrekt de toestand van deze beide CNG-tankstations checken op Gibgas: 1) Keszthely op Gibgas. 2) Nagykanizsa op Gibgas. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
marki Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 12 uren geleden, muscles zei: Allee gij! Gij zit daar ook in dezelfde omgeving als ik. Ondertussen zijn daar kortbij - dan spreek ik van 40 tot 50 km afstand - twee CNG-tankstations bijgekomen: 1) Keszthely, Csapás út 5. – Blue Green Way Kft. (aan het Balatonmeer) 2) Nagykanizsa, Kalmár utca 5. – Blue Green Way Kft. Nagykanisza ligt kortbij de autostrade als je vanuit Slovenië Hongarije binnenrijdt en daar staat ook al de afrit voor Kaposvár aangeduid. Maar nu Keszthely sedert maart dit jaar open is, rij ik in Oostenrijk richting Graz, dan naar Gleisburg (daar eventueel CNG tanken bij een OMV-tankstation), autostrade af richting Fürstenfeld - Dobersdorf - Eltendorf - Heiligenkreuz im Lafnitztal, en een beetje verder de grens over en Hongarije in, richting Csakanydoroszlo - Körmend - Zalaszentgyorgy - Zalaegerszeg - Keszthely. Bij dat CNG-tankstation gelden echter wel openingsuren: van 8 tot 22u. Vanuit Kezthely kan je de weg 71, en de 76 nemen onder de autostrade door. Die wordt dan de 68 richting Marcali tot Bohonye en van daaruit kan je naar Kaposvár rijden. Als je verder niet van plan bent om de autostrade in Hongarije te nemen, dan hoef je daarvoor ook niet te betalen aan de grens. In Nagykanizsa gelden andere openingsuren. Daar is het maar open van 8 tot 17u. Je kan de situatie van de Hongaarse CNG-tankstations het beste volgen in het Duitse Erdgasfahrer-forum. Ik heb bewust de meest recente (laatste) pagina van dat topic gekozen. Je kan ook best altijd voordat je vertrekt de toestand van deze beide CNG-tankstations checken op Gibgas: 1) Keszthely op Gibgas. 2) Nagykanizsa op Gibgas. Waar zit jij ? ....wij meer bepaald in Ibafa (bekend van het pijpenmuseum). Heb intussen de AppGibgas CNG op de gsm staan en daar vind ik inderdaad de stations weer, zijn denk ik wel nog maar heel recent toch. Helaas rij ik op dit moment met de familiewagen terug op diesel, het is wachten op een volumewagen op CNG. Ik rij wel nog op CNG met een lichte vracht en een Fiat Punto, maar is niet om op reis mee te gaan. Heb zelfs een station staan hier bij mij thuis om CNG te tanken, dus ben echt wel al 4 jaar fan zeg maar. Helaas hebben ze het aanbod verminderd, hopelijk verandert dit weer en komen er meer mogelijkheden. Bedankt voor de uitleg van de Route, ik ga ze eens bekijken
Lange_666 Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 2 uren geleden, marki zei: Heb zelfs een station staan hier bij mij thuis om CNG te tanken. Wat voor iets? Wat is de kostprijs per kg? Hoe lang duurt het tanken voor x-tal kgs? 1
muscles Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 2 uren geleden, marki zei: Waar zit jij ? ....weer meer bepaald in Ibafa (bekend van het pijpenmuseum) In een klein dorpje, Mosdós, dus richting Dombóvár. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen