Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 7/26/2017 om 22:32, paulDS zei:

Eerlijk gezegd, dit is ook ten dele van toepassing op een CNG-auto : de brandstoftanks verhogen het leeggewicht van de wagen (ten dele). Misschien is het daarom dat ze de benzinetank soms verkleinen tot de grootte van een emmer?

Bij CNG heb je misschien ook wel meer gewicht, net als bij een hybride. Maar het verschil is wel dat een CNG-wagen hoofdzakelijk op een propere/groene brandstof rijdt, en slechts indien noodzakelijk op benzine. Die luxe hybride-wagens rijden een klein stukje elektrisch en voor het grootste deel gewoon terug op de vervuilende brandstof. 

Meer gewicht om dan hoofdzakelijk op propere brandstof te rijden lijkt mij een goede oplossing. Meer gewicht om maar een heel klein stukje op propere brandstof te rijden, lijkt mij minder goed.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Bossie zei:

Bij CNG heb je misschien ook wel meer gewicht, net als bij een hybride. Maar het verschil is wel dat een CNG-wagen hoofdzakelijk op een propere/groene brandstof rijdt, en slechts indien noodzakelijk op benzine.

Zolang de CNG-prijs beduidend lager is dan benzine. 

Van zodra de prijzen in elkaars buurt liggen, vrees ik dat sommigen / enkelen / velen wel eens af en toe een CNG-tankbeurt zullen overslaan.

2 uren geleden, Bossie zei:

Meer gewicht om maar een heel klein stukje op propere brandstof te rijden, lijkt mij minder goed.

Zoals de V12's die (tot voor kort) een mini-CNG tank lieten installeren....

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
Op 7/26/2017 om 22:32, paulDS zei:

Eerlijk gezegd, dit is ook ten dele van toepassing op een CNG auto : de brandstoftanks verhogen het leeg gewicht van de wagen (ten dele). Misschien is het daarom dat ze de benzinetank soms verkleinen tot de grootte van een emmer?

De kleine benzinetank is wegens fiscale redenen in sommige landen (monovalent of bivalent). Kleine tank = "single fuel" = minder belasting

Van een website over de Sprinter:

The monovalent version of the Sprinter NGT is a natural-gas model. This single-fuel Sprinter NGT is particularly well-suited to city environments. The smaller petrol tank (< 15 litres) supplies petrol for starting the engine and as an emergency reserve only. Switching takes place automatically and cannot be activated by the driver. The monovalent Sprinter NGT already complies with the stringent EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) emissions standard.

• Bedankt 2

VW Golf Variant 1.4 TGI DSG

• 2 weken later...
Geplaatst:

Is al een ouder filmpje en staat al ergens op het forum. Ik zag het deze middag ook op facebook voorbijkomen.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
1 minuut geleden, Aardgasrijder zei:

Is al een ouder filmpje en staat al ergens op het forum. Ik zag het deze middag ook op facebook voorbijkomen.

Inderdaad, Published on Sep 14, 2013.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

Ja hoor geen probleem :P

• 3 weken later...
Geplaatst:

Deze morgen nog eens met de auto naar het werk.

Op radio 1 een reclame gehoord voor audi e-tron en G-tron modellen :D

• Vind ik leuk 1

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Geplaatst:

ja, een collega van mij zei dat ze in de garage bericht hadden gekregen dat ze de klant met VAG reclame gingen bombarderen in september. Ik ben al blij dat E/G-tron er ook bij zit

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

Auto's van nieuw autodeelproject mogen overal in Antwerpen achtergelaten worden

Vanaf januari wil het jonge bedrijf Poppy in het centrum van Antwerpen en de districten errond in totaal 350 deelwagens plaatsen. Daarmee wil het duizenden gebruikers aantrekken. Anders tegenover concurrenten is volgens de initiatiefnemers de prijs per minuut en het feit dat de (CNG- of elektrisch aangedreven) wagens overal in Antwerpen opgehaald en achtergelaten kunnen worden.

De ondernemers Alexander Van Laer en Moos Tits, bekend van de 'FLAVR'-app, hebben hun schouders gezet onder Poppy, een jong bedrijf dat samenwerkt met autodistributeur D'Ieteren.

Smartphone

Het plan is om vanaf januari in de Scheldestad 200 elektrische en 150 CNG-aangedreven geleasete wagens in het centrum en de districten errond te plaatsen. "De bedoeling is dat je op vijf minuten met de smartphone kan registreren en meteen kan vertrekken. We denken momenteel aan een richtprijs van zo'n 33 cent per minuut, waarin alles inbegrepen zit, met nog aangepaste tarieven voor meerdere uren of dagen", zegt CEO Alexander Van Laer.

Overal parkeren

Nog anders dan bij bijvoorbeeld Bolides of Cambio is dat de wagens niet moeten terugkeren naar een specifieke thuiszone, maar dat men overal in de stad mag parkeren. "Soms zullen er, zoals met de Velo's, wagens verplaatst moeten worden. Daarvoor zetten we onze jockey's in, die ook instaan voor het tanken en het onderhoud", stelt Van Laer nog.

Poppy, dat nu een gesloten test uitvoert, wil zich in eerste instantie richten op jonge koppels in de stad, jongere werknemers die hun salariswagen niet vaak gebruiken, en ook studenten.

1 gedeelde wagen = 5 privéwagens

In eerste instantie zal men actief zijn in Antwerpen, waar Poppy sinds vandaag erkend is als autodeelbedrijf. Op termijn wil het bedrijf misschien ook naar andere steden trekken.

Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) reageert enthousiast. "Een eigen wagen staat vaak stil voor de deur, daar waar een deelwagen intensiever wordt gebruikt. Eén gedeelde wagen vervangt al gauw vijf tot tien privéwagens. Minder wagens in de stad zorgen voor een lagere parkeerdruk en minder files."

• Vind ik leuk 2
Geplaatst: (aangepast)

Dat is super goed nieuws.

Ik weet dat ze in Antwerpen volop bezig zijn met het plaatsen van nieuwe laadpunten voor elektrische wagens. Maar voor die 150 cng-wagens is er momenteel geen CNG-tankstation tussen de Leien en de Schelde. De dichtste zijn die van Kiel en van de haven. Afwachten dus hoe ze dit probleem gaan oplossen.  

Die langverwachte pomp op de Krijgsbaan van de firma Maes zou die nu sneller moeten geplaatst worden?

aangepast door muscles

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

• 3 weken later...
Geplaatst:

Nog beweging in Antwerpen

ANTWERPEN - 

Het stadsbestuur van Antwerpen heeft beslist dat vergunde taxi’s tegen 2025 moeten overschakelen op alternatieve energie. Dat bevestigt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Voor nieuw vergunde taxi’s gaat de regel al op 1 januari 2018 in. De taxisector vraagt steunmaatregelen, maar Kennis wil alleen de nodige infrastructuur voorzien en geen financieel duwtje in de rug geven.

Momenteel zouden in Antwerpen slechts twee van de 450 taxi’s op elektriciteit rijden. Te weinig voor een stad die al jaren aan een duurzaam eigen wagenpark werkt en dit jaar nog een lage-emissiezone invoerde in de binnenstad, redeneert het stadsbestuur. De taxibedrijven zullen kunnen overschakelen op plug-inhybrides of een aandrijving op elektriciteit, brandstofcellen, waterstof of cng (aardgas).

“De nieuwe regelgeving is doorgesproken met de taxisector en de twee grootste bedrijven zijn al volop aan het experimenteren met voertuigen op alternatieve energie”, stelt schepen Kennis. Er heerst echter ook ongerustheid, vooral bij kleine taxibedrijven die vrezen dat de hogere kostprijs van een groener voertuig de rendabiliteit ondermijnt. De sector vraagt daarom steunmaatregelen zoals meer (snel)laadpalen, subsidies voor aankopen of vergoedingen per gereden kilometer. Kennis belooft alleen voor meer laadpalen te zorgen. Wat de kostprijs betreft, wijst hij erop dat de sector volop aan het evolueren is en er weldra goedkopere voertuigen worden verwacht.

Geplaatst: (aangepast)

Interessant: er zijn nu 7800 CNG voertuigen in ons land volgens Carbu.

Bron: https://carbu.com/belgie/index.php/r/rijden-op-aardgas-nu-het-beste-huwelijk-tussen-ecologie-economie-en-autonomie/1507008822909/75

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:
12 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Interessant: er zijn nu 7800 CNG voertuigen in ons land volgens Carbu.

Ik dacht dat @Aardgasrijder naar dat getal op zoek was ? (in een ander topic)

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Klopt, ik vind vooral de volgende uitspraak STRAF : Momenteel rijden zo'n 7.800 CNG-voertuigen in België, maar we verwachten voor de komende jaren telkens een verdubbeling, aldus Van Houdenhove. Tegelijkertijd zien we ook dat hoe langer hoe meer autoconstructeurs CNG-automodellen op de markt brengen... Een positief teken aan de wand dus.

Geplaatst:
59 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Tegelijkertijd zien we ook dat hoe langer hoe meer autoconstructeurs CNG-automodellen op de markt brengen... Een positief teken aan de wand dus.

Meer autoconstructeurs? Houdt die Van Houdenhove ons soms voor hele domme mensen misschien?

Voor mij is Audi, VW, Skoda, SEAT, Bentley, Porsche, Lamborghini (en andere merken die nog van hen zijn) slechts één autoconstructeur.

Opel had al een CNG-model, de Astra is nu in CNG-uitvoering te krijgen.

Maar voor de rest zijn er helemaal geen autoconstructeurs bijgekomen! Bij de Japanse en Zuid-Koreaanse autoconstructeurs: geen cng-modellen, en al helemaal niet bij de Amerikaanse autoconstructeurs alhoewel er in de USA al verschillende CNG-tankstations zijn.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...