Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

CNG in het nieuws


Dr Nick

Aanbevolen berichten

In de gemeente waar ik woon, heeft het gemeentebestuur ook enkele lichte vrachtwagens op CNG gekocht.

Zij tanken bij een eigen slow-fill installatie aan de gemeentemagazijnen.

 

Misschien in Opglabbeek ook ?


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen: de overheid geeft hier het goede voorbeeld en laat zien dat aardgaswagens de toekomst zijn.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

Eandis gaf tot voor kort een gratis slow fill installatie aan gemeentebesturen bij aankoop van dergelijke voertuigen ;) ik hoop voor je dat er een nieuw tankstation bij komt, maar de gemeentebesturen hoefden daar niet op te wachten ;) .

 

mvg,

Ive

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij particulieren hebben begrepen dat electrisch (voorlopig) niet DE oplossing is, denk ik. En locale overheden beginnen dit ook te snappen. Nu de 'ruime' denkers nog.

Is mijn mening...


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Westfalen, EGV AG tap biogas for delivery partnership. In ons buurland gaat het goed met CNG.

 

Quote

"In addition to low levels of particulate matter and nitrogen oxide, the main advantage for the environment is that almost the same amount of CO2 is absorbed during the production of bio-CNG as is emitted by the vehicle during subsequent combustion," explains Sandra Schütte, Head of Mobility at Westfalen.


https://www.petrolplaza.com/news/34695

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...
Quote

Tijdens het werkbezoek heeft OG kunnen benadrukken dat biomethaan een volledig circulaire brandstof is, evenals de schoonste energiedrager van dit moment. Biomethaan heeft de potentie om een groot deel van de vrachtwagens binnen europa op lage emmisies te laten rijden en kan daarom doorbraak geven voor een schonere transportsector en daarmee schonere toekomst.

De dag was erg inzichtvol en heeft de mogelijkheid geboden om het rijden op alternatieve brandstoffen naast elektrisch of waterstof opnieuw op de kaart te zetten. OG Clean Fuels wilt Europarlementariër Caroline Nagtegaal (Renew Europe) bedanken voor haar gastvrijheid en het begeleiden van het gesprek, evenals spreker Ruud Kempener van de Europese Commissie voor het delen van inzichten in de toekomst van duurzaam goederenvervoer.

Bron: https://ogcleanfuels.com/nl/nieuws/317/biomethaan-in-de-transportsector-en-de-eu-werkbezoek-in-het-europees-parlement-in-brussel

Ik ben benieuwd...


1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 21/2/2024 om 17:38, SvenJ. zei:

Juist gekopieerd van de website van GibGas (met automatische vertaling ;) dus kunnen fouten instaan)

 

Dinsdag 20 februari 2024 | 14:08 uur

Een krachtig signaal: DHL blijft vertrouwen op BioCNG!

IVECO_S-WAY_CNG_Koffer_1140_760_1140x760_rz.jpg

Ondanks veel aankondigingen en beloftes voor de toekomst zijn alternatieven voor klimaatschadelijke diesel in de praktijk tot nu toe moeilijk te vinden voor de logistieke en scheepvaartsector. Behalve voor mobiliteit met brandstoffen op basis van biomethaan, dus BioCNG en Bio)LNG. Niet alleen is er openbare infrastructuur voor korte en lange afstanden, er zijn ook geschikte voertuigen en opbouwsystemen beschikbaar. Daarom zet DHL nog meer in op dit klimaatvriendelijke alternatief dan voorheen.

De klimaatverandering wacht niet; het is ook beter om de emissiedoelstellingen in het wegvervoer vandaag te halen dan overmorgen. DHL laat hier zien hoe verder te gaan om het tempo op te voeren: Met nog eens 178 BioCNG-vrachtwagens breidt het bedrijf zijn bezorgvloot uit naar ruim 450 zware vrachtwagens met de milieuvriendelijke CNG-aandrijving!

Voordeel door CNG-technologie
De duidelijke reden: deze technologie is momenteel het meest volwassen en de beschikbaarheid van voertuigen en infrastructuur is zeer hoog in vergelijking met andere alternatieve aandrijvingen. Hierdoor worden omgevingsgeluid, verontreinigende stoffen zoals roetdeeltjes en stikstofoxiden zoveel mogelijk beperkt. Dankzij BioCNG daalt ook de CO2-voetafdruk met ruim 90% – goed voor mensen in steden en op het platteland. Maar naast de voordelen voor klimaat en milieu is er nog een niet te onderschatten voordeel: de kostenkant. Gezien de hoge kilometerstand worden de extra aanschafkosten van deze voertuigen binnen een beheersbaar tijdsbestek gecompenseerd door aanzienlijk lagere bedrijfskosten in vergelijking met dieselmotoren. Er is geen vergelijking met de enorme kosten die zouden worden gemaakt voor vrachtwagens met elektrische of zelfs H2-aandrijving, om nog maar te zwijgen van het gebrek aan infrastructuur.

De juiste oplossing voor stad, platteland en over land
De divisie Post & Parcel Duitsland maakt voornamelijk gebruik van vrachtwagens met een vaste bakopbouw en andere met een wissellaadbakchassis. De nieuwe CNG-voertuigen worden voornamelijk gebruikt in het inter-hubverkeer bij DHL-pakketcentra, voor het ophalen van klanten en bij bezorgingsactiviteiten in de binnenstad naar postkantoren, waardoor ze een belangrijke bijdrage leveren aan het koolstofvrij maken van het goederenvervoer over de weg.
Voor kortere afstanden en dagtochten beschikt de boxbody-versie (9 liter motor / 340 pk) over een BioCNG-toevoer van 160 kg, wat een actieradius tot 670 kilometer mogelijk maakt. De vrachtwagens met wissellaadbakchassis zijn nog krachtiger (13 liter motor/460 pk) en hebben een totale tankinhoud van 240 kg BioCNG. Je legt de ritten af in het interknooppuntverkeer en legt ca. 1000 km af met de brandstofvoorraad. Beide CNG-motoren voldoen aan de nieuwste Euro VI-norm.

Toekomstbestendig partnerschap
Om zo onafhankelijk mogelijk te zijn, investeert DHL ook in de eigen tankstationinfrastructuur. In de toekomst zullen bij elf strategisch gelegen DHL-pakketcentra vrachtwagens worden voorzien van BioCNG uit rest- en afvalmaterialen. Hierdoor is het transport vrijwel klimaatneutraal, maar afhankelijk van de samenstelling van de biologische grondstoffen kunnen de vrachtwagens zelfs klimaatpositief rijden. Als brandstofleverancier werkt DHL samen met OG Clean Fuels, die ter plaatse de BioCNG-tankstations op de boerderij exploiteert.

DHL laat zien dat transport en klimaatbescherming samengaan. Als je het goed doet, zelfs vandaag nog.

dhl-bio-cng-tankstelle-pz-osterweddingen_1140_760.jpg

Auteur: gibgas_Frank Wolter

Deze link heb ik recent gevonden en gaat over hetzelfde maar ik zie hier ook nog dit staan;

 

Quote

Bio-CNG is een duurzame hernieuwbare brandstof die wordt verkregen uit afval en restmaterialen. Door gebruik te maken van bio-CNG zal DHL zijn CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen tot wel 95 procent in vergelijking tot een dieseltruck, en zelfs een negatieve CO2-voetafdruk van maar liefst -120 procent kunnen bereiken als de bron afkomstig is van mest.

 

Een negatieve CO2 voetafdruk! Van 120%! - Overheden zijn helemaal verkeerd bezig... Alles elektrisch is niet haalbaar, het net houd het nu nog maar amper vol.


1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...