Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
11 minuten geleden, muscles zei:

Awel, de velgen op mijn winterbanden (Pirelli) is 16". En de velgen op mijn zomerbanden (ik geloof dat dat Dunlop banden zijn) is 17".

En ik merk geen enkel verschil in het verbruik.

Ja maar !

Winterbanden verbruiken meer dan zomerbanden doordat de rubbersamenstelling en profiel anders is.

Dus ik denk dat het bij jouw auto / banden het "elkaar opheft" en je daarom geen verschil merkt.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Bij m'n huidige/laatste auto merkte ik goed het verschil tussen mijn 15ers en 17ers. Scheelde toch 50-100 km op 40 liter. 

Mijn wagen word mei/juni geleverd dus zal ook rond die tijd naar de keuring moeten.

ik wil ook 2 sets velgen hebben en als ik nu kies voor 16" met winterbanden en nadien 17" met zomerbanden koop moet ik ze na de winter 2 keer wisselen omdat ik met de 16" naar de keuring moet. De meerprijs van de standaard meerprijs voor VW 17" velgen wilde ik gebruiken om zelf velgen te kiezen die mooier zijn. 

Enige optie is om all seasons op de 16" te laten leggen van fabriek uit en op de 17" nadien gekochte zomerbanden leggen. Of nogmaals in de buidel tasten en standaard 17" nemen met winterbanden en nadien nog een set 17" met zomerbanden kopen. 

Of bedenk ik nu terwijl ik aan het schrijven ben, 17" a fabriek met all seasons en dan andere set 17 kopen met zomerbanden en dan de banden van de sets wisselen.

Geplaatst:

Om uitsluitsel te krijgen moet je hiervoor de autodealer contacteren, zij doen de testen op een rollenbank om hun voertuig te homologeren voor het uiteindelijke euro norm attest, ze komen alles te weten, zelfs THC waarden in brandstof.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

@Koen C Elke band heeft ook nog eens zijn eigen code voor verbruik en geluid. Gewoon Dunlop met Pirelli vergelijken is wat kort door de bocht. Je moet dan weten of ze allebei bv. code B hebben om de vergelijking ietwat op te laten gaan.

Mijn vraag ook: jullie spreken van een verschil in verbruik, maar is het de kleinere band die meer verbruikt of de grote? Als de grote meer verbruikt, zit je ook nog eens met de (vind ik) toch wel serieuze meerkost voor een grotere band van hetzelfde type. Zeker als je dan ook nog eens twee maten van velgen moet kopen.

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:

De grotere velgen met dun profiel band verbruikte bij mij meer. Maar ik ging wel van Winter 15 naar zomer 17.

zou graag weten of het veel verschil maakt tss 16 en 17. 

Als je je banden online koopt betaal je voor een groter band niet meer dan een kleiner formaat bij de dealer. 

Op sommige online sites kun je ze thuis laten bezorgen of bij iemand die in banden doet en die kan ze er dan meteen opleggen. Op de site kun je je postcode opgeven en krijg je de partners in je regio te zien waarmee ze samenwerken.

ik denk dat ik de garage maandag op ga bellen en dat ik toch voor de 17 ers dubbel 5 Spaans ga voor de caddy met winterbanden. En nu binnenkort een andere set 17ers koop met zomerbanden. Ik vind de Audi ttrs rotor velgen heel mooi, waar weet niet of ze ook onder een Caddy staan. Complete set van 4 stuks kost iets van 500€, niet veel meer dan de 17ers van VW zelf dus. Zijn natuurlijk geen echte Audi velgen, maar toch van een goed Italiaans merk. Originele van Audi kostten 2 a 3000€ ?

Enige jammere is dat de Caddy zo hoog op z'n wielkasten ligt waardoor de velgen niet echt tot hun recht komen maar verlagen ga ik sowieso niet doen. 

Al ziet het er wel mooi uit, een verlaagde Caddy met 18 of 19ers en dunne profielband die mooi tot aan de wielkast ligt.

• 1 jaar later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 21/2/2017 om 20:08, Darmgasrijder zei:

Wie heeft er een Caddy met af fabriek 17" velgen? Kan die persoon is even kijken op gelijkvormigheidsattest welke velgen/ banden er onder mogen.

Idem voor mij of mag ook voor 16inch.

Je kan ze wel configureren bij aankoop, maar dat is natuurlijk geen garantie. De garage zelf kon het niet zeggen welke mogen.

Vind persoonlijk de vw velgen veel te duur, daar koop je meerdere sets van.

TGI versie natuurlijk

Weet iemand waar ze veel keuze hebben in velgen. En waar je rustig kan rondneuzen.?

aangepast door pluxy

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Geplaatst:

Raar bij mij staat enkel 15 inch.

Voelt er iemand verschil in rijeigenscappen tussen 16 en 17 inch?

Geplaatst:

Minder rolweerstand, sportiever. Wel iets meer rijgeluiden, door de putten en hobbels. 

Ik heb Michelin's primacy 3  205/50R17 93H. Zeer tevreden over!! 

Geplaatst:

Ik ga binnenkort ook eens kijken voor een set op 2dehands ?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Michelin wordt ons aangeraden voor zachte comfortabele band.

Op tweedehands staat veel hetzelfde soort.

• 1 maand later...
Geplaatst: (aangepast)

zijn er hier met een caddy die geswitched zijn van de standaard 15inch naar 17inch. We zouden een andere velgmaat willen. Maar hebben een beetje schrik van dat het te hard word. Caddy is op zich al harder dan een andere auto.

Het is de moment voor banden te kopen dus. alle advies is welkom. 

waarschijnlijk michelin primacy 4 in maat 225/45 R17 of 205/50 R16. 17 is mooier.?.

Hadden vroeger continental als winterband TS830, plakt op de baan met een strakke wegligging(was wel op zachtere kangoo)

aangepast door pluxy

• 3 maanden later...
Geplaatst:

wat moet ne mens nu kiezen.

Die bandentests veranderen als sneeuw voor de zon.

https://www.hln.be/auto/winterbanden-vallen-door-de-mand-op-nat-wegdek~aa4afa2c/

• Hahaha 1

Geplaatst:

Aangezien ik nooit ècht de sneeuw ga opzoeken, wordt het voor mij sowieso een All Seasons. Al is de Michelin Cross Climate eigenlijk een goede zomerband, mèt uitstekende prestaties in de sneeuw. 
Tegen de tijd dat ik mijn originele banden moet vervangen zal ik nog wel eens speuren in de tests ... ? 

2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2019 NIU NGT ( E-scooter )
2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"

Geplaatst:
22 uren geleden, JoBé zei:

Aangezien ik nooit ècht de sneeuw ga opzoeken, wordt het voor mij sowieso een All Seasons. Al is de Michelin Cross Climate eigenlijk een goede zomerband, mèt uitstekende prestaties in de sneeuw. 
Tegen de tijd dat ik mijn originele banden moet vervangen zal ik nog wel eens speuren in de tests ... ? 

ma die zijn wel duur, zelfs voor ne all-season

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...