Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
4 uren geleden, Brembos zei:

Dit klinkt al iets genuanceerder :  VW ontkent snel afscheid van de aardgasauto.....

Google Translate:

VW Groep is niet van plan om de productie van aardgasauto's snel af te bouwen - maar op de lange termijn wil de automaker zich concentreren op elektromobiliteit.

“Volkswagen geeft de ontwikkeling van nieuwe aardgasmodellen op. Auto's die momenteel worden verkocht, hebben geen opvolgers meer ”, meldde het Handelsblatt op 2 maart, verwijzend naar verklaringen van CEO Herbert Diess en ontwikkelingsdirecteur Frank Welsch.

De autogroep uit Wolfsburg wil het niet zo laten: de nieuwe Golf 8 TGI en de nieuwe Caddy TGI zullen ook worden gebruikt als aardgasvarianten, zei een woordvoerder van de groep op verzoek van E&M. "Dit betekent dat we de komende jaren naast de bestaande CNG-voertuigen zullen blijven aanbieden."

VW heeft veel geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van aardgastechnologie. "We willen dit geld opnieuw verzamelen." De woordvoerder zei dat de verklaringen van de twee bestuursleden over de concentratie op elektrische auto's gericht waren op een "aanzienlijk langere planningshorizon".

Vorig jaar werden bijna 10.000 aardgasauto's door de hele Groep in Duitsland verkocht. Naast het merk VW hebben de dochterondernemingen Audi, Seat en Skoda al nieuwe aardgasmodellen aangekondigd.

"Voor zover we weten, is de Volkswagen-groep verre van een kortetermijnafscheid van de gasauto", zegt Timm Kehler, bestuurslid van de gasindustrievereniging Zukunft Erdgas. Volgens zijn informatie is er nog steeds geen beslissing genomen over de langetermijnstrategie van de groep.

De overwegingen die door de VW-raad van bestuur openbaar worden gemaakt, moeten eerder worden opgevat als "een denkspel voor de langetermijnoriëntatie van de groep - en natuurlijk als een signaal naar de politici in Brussel".

EU-regelgeving plaatst biogas in het nadeel

Kehler ziet de EU-regelgeving als een van de belangrijkste redenen waarom voertuigen op aardgas niet erg succesvol zijn. Volgens EU-voorschriften worden elektrische auto's geclassificeerd als voertuigen zonder uitstoot, terwijl voertuigen op aardgas die op biogas rijden niet als neutraal voor broeikasgassen worden geclassificeerd, bekritiseert hij. Als bij de beoordeling ook rekening wordt gehouden met de brandstofproductie, kunnen voertuigen die biogas of synthetisch gas gebruiken hun voordelen beter benutten.

Als er echter niets verandert in deze verordening, acht Kehler het mogelijk dat VW over twee tot drie jaar eindelijk afscheid neemt van de aardgasauto.

De toekomstige aardgasbaas heeft hoge verwachtingen van de aangekondigde herziening van de CO2-vlootverordening en de naleving van de emissiegrenswaarden, die medio 2021 naar voren waren gebracht als onderdeel van de Europese Green Deal. Deze beoordeling biedt de EU de kans haar koers te corrigeren. Als een krediet voor biogas en synthetisch geproduceerd aardgas de overhand heeft, kunnen de vooruitzichten op lange termijn voor gasvoertuigen ook veranderen, hoopt Kehler.

In Duitsland kan, volgens informatie uit de toekomst, aardgas al worden bijgetankt bij iets minder dan een derde van de 836 aardgasvulstations die momenteel in gebruik zijn en de positieve ontwikkeling van commerciële voertuigen op aardgas zorgde voor stabiliteit bij de verkoop van benzinestations, hij heeft er vertrouwen in dat hij verdere sluitingen van tankstations kan voorkomen.

aangepast door DeNbEiRe_84
  • Bedankt 1

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Geplaatst:

Had al een voorgevoel dat de Europese politiek het einde van CNG bezegelt en niet VW. De discussie bij Europa gaat over de 95 gr CO2-uitstoot bij verkoop nieuwe wagens. In Duitsland en Frankrijk wordt steeds meer bio-methaan geïnjecteerd in het aardgasnet. Verbio is gevestigd in Duitsland en is één van de toonaangevende producenten  van bio-methaan. Van de 836 CNG-tankstations levert Verbio al aan 140 tankstations bio-methaan. Daarom wil Volkswagen een verlaging van de huidige CO2-uitstoot die nog gebaseerd is op aardgas. In de Europese Commissie zetelt de sociaaldemocraat Frans Timmermans en is uitvoerend vicevoorzitter voor de Europese Green Deal. Zijn kabinetschef Diederik Samson was eerst activist en later campagneleider bij Greenpeace. Meer hoef ik daar niet meer over te vertellen? Verder wil ik ook nog meegeven dat elektriciteit die opgewekt wordt door biogas via een WKK-installatie een rendement geeft van 45%. Kun je de vrijgekomen warmte benutten kan je nog maximum 40% bijrekenen. Biogas dat opgezuiverd wordt tot bio-methaan geeft een rendement van 96 tot 98%. Ook hier haalt bio-CNG een minimum 10% tot 40% betere benutting dan de elektriciteit opgewekt uit biogas. Dit zullen de groenen nooit vermelden want zij hebben het enkel over elekticiteit. Of die uitspraken van VW nu een drukkingsmiddel is voor de politiek of het echt al vast staat dat ze er mee zullen stoppen weet ik niet.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
12 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Google Translate:

VW Groep is niet van plan om de productie van aardgasauto's snel af te bouwen - maar op de lange termijn wil de automaker zich concentreren op elektromobiliteit...

Europa duwt de elektromobiliteit naar voor, veel lobbywerk achter de schermen.

Mijn beroep heeft steeds in de maritieme sector gelegen (al 37 jaar).

Momenteel zijn nog nooit zoveel LNG-projecten wereldwijd bezig of worden opgestart (heb o.a. meegewerkt te Zeebrugge voor het Yamal-project te Sabetta).

De bouw van LNG-tankers piekt, aardgas is "IN"

Terug naar de elektromobiliteit wagens; daar heb ik volgende bedenkingen:

-wie bedriegt wie?

-constructeurs maken beloftes die ze niet kunnen waarmaken.

-politieke doelstellingen die niet haalbaar zijn.

-Vlaamse regering schrapt premies voor elektrische wagens.

Genoeg om iedereen aan het twijfelen te brengen, welke wagen met welke aandrijving is nu het beste voor "mij"?

Het argument "milieu" "CO2-uitstoot" wordt à la bonheure gebruikt en misbruikt.

ik vind een CNG-wagen nog steeds veruit het beste alternatief voor diesel of benzinewagens.

Synthetische brandstoffen en waterstof zijn voor mij geen optie.

Mild hybrides of plug-in hybrides…..benzineslurpers eens je de batterijen gaat opladen met je benzinemotor; of je moet steeds aan de laadpaal (afhankelijk bereik en af te leggen afstand).

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst:
Op 2/3/2020 om 19:20, Brembos zei:

Ik voel mij, na de sjoemeldiesels, voor de tweede keer bedrogen door het VW concern...

Geen spijt hebben Brembos, je rijdt met een heel mooie CNG-auto, een 2.0ltr motor met zeer zuinige verbruikscijfers, een mooi bereik op CNG en toch nog een 25ltr benzinetank.

Verder de "artikels"....iedereen wil nu de eerste zijn om met "fantastisch" te komen opdraven; gestoeld op wat???

Teveel informatie met te weinig kwaliteit.

• Vind ik leuk 1

Vanmiddag eveneens een bericht erover op het VRT-nieuws. En deze keer expliciet dat Seat en Skoda er ook mee stoppen.

Met beeld van een CNG tankende Luc Pauwels, de journalist die volgens het bericht verantwoordelijk is voor dit einde want door het onderzoek van de VRT is gebleken dat aardgas meer CO2 uitstoot.

aangepast door Sertitude
  • Hahaha 1

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Geplaatst:
23 minutes ago, Sertitude said:

Vanmiddag eveneens een bericht erover op het VRT-nieuws. En deze keer expliciet dat Seat en Skoda er ook mee stoppen.

Met beeld van een CNG tankende Luc Pauwels, de journalist die volgens het bericht verantwoordelijk is voor dit einde want door het onderzoek van de VRT is gebleken dat aardgas meer CO2 uitstoot.

VRT NWS wordt weer niet gehinderd door enige kritische reflectie...

• Hahaha 2

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

1 uur terug, Sertitude zei:

de journalist die volgens het bericht verantwoordelijk is voor dit einde want door het onderzoek van de VRT is gebleken dat aardgas meer CO2 uitstoot.

Ik hoorde het zonet op het radionieuws. Ze blijken zich inderdaad op de borst te kloppen omdat het naar eigen zeggen dankzij hun "onderzoek" is...

Hier nog een artikel van de website van de VRT.

aangepast door DeNbEiRe_84

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Geplaatst:
6 minuten geleden, muscles zei:

een rood-groen-nest is.

dat besef ik, maar ik snap echt niet dat rood groen dan zo dom is om zo in te zetten op EV en waterstof. Het lijkt alsof ze niet goed geïnformeerd zijn dan...

2 uren geleden, Pitpoint_BE zei:

VRT NWS wordt weer niet gehinderd door enige kritische reflectie...

bouwen jullie met dit nieuws nog verder aan nieuwe stations? Ik begrijp niet dat er geen garantie was of een overeenkomst met volkswagen.

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Geplaatst:

DATS 24 (Colruyt) laat CNG nog niet vallen #1

Ondanks de aankondiging van de Volkswagen-groep dat ze de ontwikkeling van haar CNG-motoren stopzet, laat DATS 24 weten dat het het aantal CNG-pompen blijft uitbreiden.

De toekomst van CNG lijkt onzeker, in het bijzonder omdat de Volkswagen-groep heeft aangekondigd haar TGI-motorenfamilie niet verder te willen ontwikkelen. De huidige CNG-modellen zullen hun gewone levensloop blijven aanhouden, terwijl ook de Golf 8 een TGI-versie krijgt, maar ze worden waarschijnlijk niet meer vervangen. Toch blijft DATS 24, het brandstofluik van de Colruyt-groep, zijn aantal CNG-stations uitbreiden.

Volgens DATS is het belangrijk om in te zetten op de aandrijvingen met de hoogste ecoscore, meer bepaald CNG, elektrisch rijden en waterstof. Daarvoor baseert DATS zich op de website www.milieuvriendelijkevoertuigen.be van de Vlaamse overheid. Concreet komen er in de eerste helft van dit jaar 11 nieuwe CNG-stations bij van DATS 24, jaarlijks 40 extra laadpalen en binnenkort ook twee nieuwe waterstofstations in Wilrijk en Haasrode, al wordt daar al lang over gesproken.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

In feite als ik alles van de voorbije jaren teruglees is de uitstap uit verbrandingsmotoren niet echt onlogisch.
Het stond in de sterren geschreven dat Europa wil inzetten op ELEKTRICITEIT, dit door de constructeurs zeer lage CO2 uitstoten op te leggen, halen ze deze niet, dan volgen er boetes.

Volgende tijdlijn duidt aan welke modellen er nog zullen komen van de VAG-stal.

In 2026 zal VW stoppen met nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen.

Dit is een tijdas voor CNG-wagens uit de VW-stal.

image.thumb.png.302570dd79626f49addbf5850acac75c.png

• Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
10 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Het stond in de sterren geschreven dat Europa wil inzetten op ELEKTRICITEIT, dit door de constructeurs zeer lage CO2 uitstoten op te leggen, halen ze deze niet, dan volgen er boetes.

Maar geen enkele die zegt waar die "extra" elektriciteit vandaan moet komen.

Geplaatst:

Da's voor België.

In Aardgasrijder zijn antwoord stond "Europa wil inzetten op ELEKTRICITEIT".

Ik kijk zelfs verder en denk wereldwijd. Waar gaat men de elektricteit halen om dit allemaal aan te drijven, in acht genomen dat men alle vervuilde installaties, die nu het gros van de elektriciteit leveren, het liefst gesloten wil zien.

Daarbovenop komt nog het extra elektriciteitsverbruik dat nu nog door gas, benzine, enz... wordt ingenomen.

En we gaan nog wat verder...

Men ontwikkelt batterijen die en sneller opladen en een grotere capaciteit hebben.

Nu... ook hiervoor is meer capaciteit nodig.

Stel, een huidige batterij van 100KW kan je in 1 uur opladen indien je een lader hebt die jou 100KW/h levert (deze berekening is met een korrel zout te nemen want er bestaat ook nog zoiets als een laadcurve maar ik neem 1 op 1 om makkelijk te rekenen).

Stel dat men, zoals in de media al verschenen is, een batterij ontwikkelt die in 5 minuten opgeladen kan worden dan is een lader van 100KW/h niet voldoende. Het moet dan een lader zijn die 1,2MW/h levert om die 100KW in 5 min in uw batterij te laden ipv op dat uur. Dit wordt "nooit" vernoemd als men het elektrische plaatje inkleurt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

De EU pompt miljarden euro's in de promotie van elektrische voertuigen (EV's) - tegen 2028 zullen er naar verwachting 200 miljoen onderweg zijn. Maar EV's zijn niet zo groen als ze worden afgebeeld: hun productie verbruikt enorme hoeveelheden kobalt, nikkel, mangaan en zeldzame metalen die worden gewonnen in de regenwouden van Afrika, Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika.

Terwijl de uitstoot van conventionele auto's vreselijk is voor het milieu en de menselijke gezondheid, zijn elektrische voertuigen allesbehalve schoon - hun productie vereist een enorme toevoer van energie en grondstoffen.

Ongeveer 1.800 kilo metalen en andere materialen worden gebruikt in een elektrische auto uit het middensegment, zoals de Chevrolet Bolt, die in Europa op de markt wordt gebracht als de Vauxhall/Opel Ampera-e. De Europese auto-industrie importeert bijna 100% van deze materialen - en een aanzienlijk deel daarvan is afkomstig uit mijnen in tropische landen en regenwoudgebieden.

Lithium-ionbatterijen, het hart van elektrische voertuigen, zijn hier geen uitzondering. Zo weegt de Chevrolet Volt accu 440 kg, dat is 10.000 keer het gewicht van een smartphone-accu (44 gr). Naast lithium, mangaan en grafiet bevatten ze ongeveer 10 kg kobalt en 30 kg nikkel.

In het geval van de nikkelmijnbouw lopen Indonesië en de Filippijnen voorop in de wereldwijde productie. Tweederde van het kobalt in de wereld is afkomstig uit de Democratische Republiek Congo. Kobalt, koper en nikkel worden gewonnen langs een 800-kilometer lange gordel in het regenwoud in het zuiden van het land - onder catastrofale werkomstandigheden, tegen hongerlonen en door tienduizenden kinderarbeiders.

In het geval van ijzer voor de staalproductie is Brazilië een toonaangevende leverancier van de automobielindustrie. Het land staat ook op de eerste plaats voor koper, gevolgd door Peru en Chili.

De mijnen van internationale bedrijven "eten" dus in de regenwouden om de honger naar grondstoffen van de fabrikanten van "schone" elektrische voertuigen te stillen.

Het simpelweg volstoppen van de wegen met miljoenen EV's is niet het antwoord op onze huidige problemen. Vertel de EU dat we een fundamentele heroverweging nodig hebben van het beleid met betrekking tot grondstoffen en transport om deze op een milieuvriendelijke basis te plaatsen.

https://www.rainforest-rescue.org/petitions/1182/electric-vehicles-are-stealth-rainforest-killers

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

Ik vind het idee om volledig energie neutraal te leven een zeer ideologische gedachte, een streefdoel waar iedereen zou moeten aan meewerken.

Laten we niet egoïstisch zijn en rekening houden met de volgende generaties!

Doch laten we realistisch zijn en het totaalplaatje bekijken.

Om zowel het energieverbruik in de industrie en thuis ( inclusief onze eigen mobiliteit ) , zo weinig mogelijk impact te laten hebben op het klimaat,  is het noodzakelijk om in te zetten op hernieuwbare energie. Daar is iedereen, denk ik, het mee eens.

Hierbij dient ook rekening te worden gehouden dat de economische groei niet ondermijnd wordt en we niet al te veel hoeven in te boeten in ons dagelijks comfort. 

Ik denk dus dat iedereen een steentje zal moet bijdragen, maar voor de gewone man moet dit ook betaalbaar blijven. 

De doelstellingen moeten ook haalbaar en realistisch zijn, zeker binnen een bepaalde opgelegde termijn. 

De industrie wordt opgelegd aan bepaalde normen te voldoen, alsook wij als particulier.

Kijk maar naar de zeer strenge normen die men moet halen bij het bouwen van een nieuwe woning.

Nadenken over hoe men best van punt A naar B gaat, of hoe we zuinig kunnen omspringen met onze energie is al een goed begin.

Als particulier kunnen we zelf zonnepanelen voorzien, energiebesparende maatregelen nemen en bewuster omspringen met onze energie.

Ikzelf heb bijvoorbeeld mijn tweede auto weg gedaan en doe mijn woon-werkverkeer met de ( elektrische ) fiets.

Mijn vrouw combineert dit met fiets / openbaar vervoer.

Alle verlichting in mijn huis is led. Ik heb ook mijn woning goed geïsoleerd. Ik heb mijn elektrische toestellen vervangen naar A+++, .... 

Maatregelen dus die betaalbaar zijn en mij op termijn zelfs geld besparen en bovendien goed zijn voor het milieu en klimaat.

Enkel mijn auto is nog een diesel euro 5, volgens Europa dus geen milieuvriendelijke wagen die binnenkort niet meer toegelaten is in de lage emissiezone.

Ik ben dus van plan om deze wagen binnenkort in te ruilen voor een " groener " exemplaar.

Het mooiste zou zijn dat ik volledig zonder wagen zou kunnen, maar ik denk dat net zoals ik, de meeste mensen hiervoor veel te veel moeten inboeten in comfort.

Ik ben er mij van bewust dat elk voertuig wel enige impact heeft op het klimaat, welke keuze men ook maakt...

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat momenteel de meest haalbare oplossing is tussen de verschillende mogelijkheden.

Niet iedereen kan immers een zeer dure elektrische wagen, laat staan zomaar een nieuwe zuinige en groenere wagen aankopen! 

De overheid stimuleert ons voortdurend en om ons te helpen in deze keuze en baseert zich op verschillende elementen van allerhande instanties, testrapporten, onderzoeken,...

Soms geven ze zelfs subsidies, belastingvermindering, vrijstelling van taksen,... om ons te overtuigen.

Ik heb gemerkt dat ze momenteel een reclamecampagne voeren om het rijden op aardgas te stimuleren , terwijl nu blijkt uit een test dat deze brandstof meer zou vervuilen!?

Dit terwijl ze momenteel ook de subsidies voor een elektrische wagen hebben afgeschaft. Rijden op elektriciteit is momenteel volgens mijn berekening zeker nog niet rendabel.

Diesel wordt extra belast en benzine wordt eerder gestimuleerd. Iets wat enkele jaren geleden net andersom was. ( roetfilter )

Ik denk dat de gewone consument momenteel niet meer weet wat de beste keuze is, gezien de vele tegenstrijdige publicaties.

Als men bijvoorbeeld wil dat het volledige wagenpark in 2030 niet meer op fossiele brandstoffen rijdt, dan denk ik dat dit niet realistisch is, gezien maar een zeer klein percentage van onze energie hernieuwbaar is.

Moesten er dus vanaf 2030 enkel nog maar elektrische wagens zijn, is het probleem nog net even groot als nu. Het is dan enkel verplaatst van de eindfase (voertuig ) naar de beginfase ( opwekken van deze energie ).

Ik denk dus dat dit onmogelijk haalbaar is op deze termijn zoals ze nu bezig zijn. Er zal nog een forse inhaalbeweging nodig zijn die nog vele jaren gaat duren. Er worden zeer veel aanvragen van zonnepaneel parken en windmolens afgekeurd voor diverse redenen. Kerncentrales zullen ooit gesloten worden.

Volledig overschakelen op hernieuwbare groene energie zal nog tientallen jaren duren, als dit al haalbaar zou zijn. Er zal veel geld en research nodig zijn om nieuwe technologie te ontwikkelen.

Ik heb enkele voor- en nadelen op een rijtje gezet over de verschillende mogelijkheden:

* Benzine en diesel wordt naar de tankstations vervoerd met vrachtwagens en is zeer vervuilend in gebruik.

Echter de laatste generatie van motoren dringt deze uitstoot fel terug, dus worden ze weer wel milieuvriendelijker.

Er is ook bio diesel beschikbaar, weliswaar nooit genoeg om het hele wagenpark te voorzien.

Fiscaal wordt diesel en benzine zwaar belast, zodat dit dure brandstof is. Zowel de prijs aan de pomp als verkeersbelasting en DIV  zijn fors gestegen.

Autoconstructeurs worden, onder druk van Europa, gedwongen hun wagenpark onder een bepaalde uitstootnorm te houden, dus stilaan over te schakelen op een           alternatief van fossiele brandstof.

* Aardgas zou veel meer uitstoot ( methaan ) hebben bij het ontginnen ( zie het recente nieuws ), doch het transport gaat door bestaande leidingen en is er geen vrachtverkeer voor nodig zoals bij benzine of diesel het geval is.

Ook de uitstoot bij gebruik is bewezen veel lager dan andere fossiele brandstoffen.

Al jarenlang wordt dit gebruikt om onze huizen op een "groene" manier te verwarmen en zelfs mee te koken. ( groener dan bijvoorbeeld stookolie )

Voor het zware vrachtverkeer is een overschakeling van diesel naar gas zeker een stap voorwaarts.

Er is ook bio gas beschikbaar, waarschijnlijk ook nooit genoeg om alles te kunnen vervangen.

De overheid stimuleert deze brandstof door lage kost aan de pomp en vrijstelling van verkeersbelasting en DIV ( tot eind 2020 )

*Een elektrische wagen rijdt dus momenteel onrechtstreeks nog steeds voor een groot deel op fossiele energie!

Deze wagens kan men in de zomer opladen via je eigen zonnepanelen of uit windmolenparken , maar in de winter bijvoorbeeld laadt men die voor een groot deel op met elektriciteit die gewonnen is uit niet hernieuwbare bronnen.

Een combinatie van een elektrische- en verbrandingsmotor ( hybride ) kan de uitstoot wel verminderen, maar is slechts beperkt.

Elektriciteit wordt nog zeer veel door bruinkoolcentrales, aardgascentrales en kerncentrales aangemaakt.

De overheid zet in op een kernuitstap in 2025 maar heeft dit al meerdere malen verlengt.

Ook de productie van de batterijen heeft een niet te onderschatten impact. Het voordeel is hier weer wel dat het onderhoud minder schadelijk is, gezien men geen olie moet verversen, minder onderdelen in de motor of versnellingsbak ,...

Een elektrische wagen moet ook steeds het volledige gewicht meesleuren van de accu's, wat ook een negatief punt is.

Momenteel is er nog een te klein aanbod in groene elektriciteit om aan te nemen dat dit de beste oplossing is.

Als we nu massaal elektrisch zouden rijden, hebben we zelfs niet genoeg elektriciteit om dit te kunnen realiseren, laat staan groene elektriciteit!

In gans Europa is slechts 20% hernieuwbare energie en qua vervoer is dit nog geen 10%!

De uitstoot bij de eindgebruiker is wel nihil, maar 90% van elektriciteit gebruikt voor vervoer heeft wel degelijk uitstoot.

Om als particulier dus een goede keuze te kunnen maken moet men dus rekening houden met de eerste tot en met de laatste schakel in deze kring !

Zowel financïeel als op gebied van milieu en klimaat een goed evenwicht vinden.

Dit is een zeer complexe berekening die beïnvloed wordt door zeer veel factoren.

Wat is dus het totaalplaatje van de impact op milieu en het klimaat om de benodigde energie te ontginnen, produceren, transporteren, stockeren, recycleren, ... vanaf de bron tot de eindgebruiker.

Om zomaar aan te nemen dat een elektrisch voertuig de minste vervuiling heeft is dus echt iets te kort uit de bocht. 

Ik denk dus dat men beter eerst deze energie die nodig is " groener " zou maken alvorens massaal in te gaan zetten op elektrische voertuigen om de ecologische voetafdruk te beperken! 

Ik heb zowat alles gelezen van verschillende intanties en heb hierbij mijn eigen mening over deze hele kwestie gevormd.

enkele bronnen:

Ursula Von Der Leyen, voorzitster van de Europese Commissie, deed in december vorig jaar op de klimaattop in Madrid de ambitieuze ‘Green Deal’ uit de doeken. Deze beschrijft ambitieuze klimaatambities en toont het pad dat Europa de komende decenia moet bewandelen om de klimaatneutraliteit in 2050 te bereiken. Autofabrikanten zijn verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun voertuigen in 2030 met 37,5 procent te verminderen naar gemiddeld maximaal 60 gram per kilometer. Voor 2021 geldt een norm van 95 gram per kilometer.

Zelfs de bekwaamste ingenieurs kunnen geen verbrandingsmotoren bouwen die voldoen aan de normen die de EU voorschrijft. Maar blijkbaar is dat net de bedoeling: de EU wil de uitstoot van het wagenpark naar beneden krijgen door een geforceerde verschuiving naar elektrische auto’s. De Unie gaat er in haar juridisch bindende formule om emissies te berekenen immers van uit dat elektrische wagens geen CO2 uitstoten.

Die formule van de EU is een reusachtig boerenbedrog. Ook elektrische wagens stoten flink wat CO2 uit, het enige verschil is dat de uitlaatpijp bij de energiecentrale ligt. Zolang met steenkool of gas gestookte centrales nodig zijn om de energielevering te verzekeren in periodes dat er wind noch zon is, draaien elektrische wagens, net als benzine- of dieselwagens, voor een stuk op koolwaterstoffen. En zelfs als ze opgeladen worden met energie opgewekt door zon of wind, worden enorme hoeveelheden fossiele brandstoffen gebruikt om batterijen te maken in China of elders, die meteen de veronderstelde uitstootbeperking tenietdoen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/productie-elektrische-auto-stuk-vervuilender~b019be18/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://factcheck.vlaanderen/factcheck/elektrische-auto-milieuvriendelijker-dan-bezine-of-diesel

https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F1736NL.pdf

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/europa-bedot-ons-met-elektrische-wagens/10186963.html

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

ik heb net mijn A3 g-tron besteld in december en in juni 2020 komt het nieuw model uit en naar verluidt las ik dat er een cng tussen zat welleswaar een variant maar whatever . Ik denk dat enkel VW wil stoppen binnen de groep VAG want als ik de prijs van een VW cng vergelijk met een A3 g-tron zit er een verschil van 10000 euro op en hoewel Seat als Skoda ook cng wagens in het gamma hebben die iets goedkoper zijn dan een VW is dit toch een vorm van concurrentie binnen het concern . In elk geval heb ik er geen spijt van mijn wagen aangekocht te hebben desnoods oprijden want het is een fijne wagen om mee te rijden en alhoewel ik enkele reacties begrijp , ook ik kom van een VW Beetle 2.0 L diesel met sjoemelsoftware en wilde ik ook niets meer te maken hebben met VW maar die Audi heeft me dit doen vergeten en wel omdat dit een CNG wagen is :P 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

@Mclarren De nieuwe generatie van de A3 is enkele dagen geleden pas voorgesteld. Die ziet er wel effen anders uit dan de huidige. Maar de kwestie is vanaf wanneer de nieuwe A3 G-Tron te verkrijgen is.

Je hebt die van jou in december besteld en hij is nog altijd niet geleverd? Begin december?

2020-audi-a3-sportback-1.jpg

2020-audi-a3-sportback-2.jpg

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:

Na contact van GAS.BE met Duitsland (VW/Audi) en NGVA EUROPE, is dit de afspraak.

Deze punten relativeren de inhoud van de gepubliceerde artikels.

• Er zijn geen beslissingen genomen, dit zijn slechts overwegingen van Dr. Diess en Dr. Welsch, niet van het hele bestuur.
  • In de loop van dit jaar zullen we vier volledig nieuwe CNG-modellen (Golf 8, Seat Leon, Skoda Octavia, Audi A3) in het belangrijkste volumesegment lanceren.
  • De vraag is of deze auto's eind jaren twintig vervangen zullen worden door nieuwe CNG-modellen. Dit moet in 2022/23 worden beslist.
  • De verschillende merken van de groep zullen deel uitmaken van deze bestuursbeslissing. Zo heeft SEAT CNG geïdentificeerd als één van de pijlers van haar aandrijflijn en duurzaamheidsstrategie.
  • Als de herziening van de EU-wetgeving inzake de CO2-vloot (zomer 2021) wordt gebruikt om duurzame brandstoffen in de berekening van de vloot te integreren, zal de CNG-kwestie op een heel andere manier worden besproken. Daarom is het belangrijk dat dit punt ook door andere belanghebbenden dan de auto-industrie wordt gestimuleerd.

Bron: FB-groep CNG Wallonie-Bruxelles

• Bedankt 2

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...