Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Olie LL 84

Oliefilter 15,85

Luchtfilter 37,84

Interieurfilter 25,37

Bougies 132,12 (:S)

Klein materiaal 5,90

Werkuren 86,52 maar zat ook enig bandenwerk bij

+ 21% btw op alles

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst:

Olie is ook wel aardig aan de prijs. Vooral de werkuren lijken erg mee te vallen, vooral met nog extra werk erbij.

Personen in de garage lijken goed door te werken.

• 2 weken later...
  • 1 maand later...
Geplaatst:

@Josy : je bent nog de kiekens vergeten die niet weten dat hun lichten (dim- en achterlichten) NIET branden bij mist als ze de lichtregeling op "automatisch" hebben staan....

Dat van die Polo-rijders die een SUV hebben : dan denk ik altijd : je had beter een DAF gekocht.

Maar dat merk / model bestaat al jaren niet meer....

Een Fiat 500 ?  Wordt enkel nog elektrisch aangeboden en een Panda (Pandina tegenwoordig) zal beneden de "standing" zijn.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst: (aangepast)

@Koen C

De onderdrijvers was ik inderdaad nog vergeten. Mist is in dat opzicht wel interessant. Je hebt er die de hele kermis laten branden - ook in het stadscentrum - wanneer ze op het nieuws hebben gehoord dat er ergens mist hangt of een beperkte inschatting hebben van het aantal meters zichtbaarheid (5 verlichtingspalen zicht op de autosnelweg zal wel minder dan 100 meter zijn zeker). Je hebt degenen die het juiste doen (meestal hetzelfde van wat je zelf doet) en dan inderdaad de kiekens met dagrijverlichting (gelukkig tegenwoordig vaak met achterlichten.) Dat zijn ook vaak de mensen die wanneer je met je lichten seint gaan remmen of hun hand opsteken.

Uit eigen zeer gedegen en betrouwbaar onderzoek is trouwens gebleken dat er een grote overlap is tussen de SUV-rijders met de rijvaardigheden voor een Polo en de mensen die totaal geen idee hebben welke verlichting ze feitelijk voeren. Nu ja, een hond die wil bijten heeft daar geen stok voor nodig, of hoe zegt men dat?

Over DAF zou ik bij dit soort mensen niet te veel spreken want als die zich massaal beginnen te verplaatsen in een DAF XF en XG is het hek helemaal van de dam. En de tegenliggers ook...

aangepast door Josy
Daf werd DAF
  • Hahaha 1
  • 7 maanden later...
Geplaatst:
20 uren geleden, Josy zei:

Soms heb je het gevoel alleen op de wereld te zijn; soms heb je het gevoel de enige op de E313 te zijn die het concept van de spitsstrook snapt. Soms ben je ook nog slechts de enige die zijn onderhoudskosten post van een auto op een brandstof die op sterven na dood is.

Na alweer honderden kilometers ontkenning, frustratie, woede, verdriet en onderhandelen volgt er nog steeds geen acceptatie. 

Ik accepteer het eindig zijn van alles wat is en wat wordt geboren. Dat mijn maat stierf in het verkeer, tragisch en alleen. Dat mijn grootouders naar de hemel moesten om er te rusten en nog vele van mijn geliefden zullen volgen. Maar accepteren dat die Duitsers, die zich nog altijd beroepen op een reputatie uit lang vervlogen tijden en waar amper nog iets van overblijft zo bang zijn om rechts te rijden, kan er bij mij niet in. Ik begrijp dat 'rechts' in Duitsland een beladen woord is, dat het een smerig woord is, dat er een bepaald verleden is. Maar we zijn ondertussen tachtig jaar verder. Je kunt ook overdrijven. Je wordt van niets verdacht als je rechts rijdt. Wees een flinke burger en doe het nu maar gewoon... 

Afijn, na al die honderden kilometers frustratie was het tijd voor onderhoud. Zoals zo vaak bij Auto's Dierckx te Olen. Na 187.000 kilometer was de auto toe aan zijn derde set remblokken achter. Samen met het onderhoud zorgde dit voor een eindtotaal van 383 euro.

VWGolf187_000.thumb.jpg.1309b5c5f92aec0186cb1d3645e154df.jpg

Beste Josy,

Ik kan (niet helaas) vrijwel nooit onderhoudsfacturen van mijn Touran 1,4 TSI ecofuel (CNG) posten, gewoon omwille van het feit dat ik er geen heb.

Ik onderhoud met veel plezier de auto zelf.

Hierbij een overzichtje wat er in 2025 aan de auto is gebeurd (ik heb mijn eigen onderhoudsoverzicht in Excel)

De remblokken achteraan waren bij mij TRW GDB1841 en kosten € 21,89. (BTWi)

image.thumb.png.d5023c23e76b78eb70eb602f45ad1dbd.png

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

@paulDS

Waarom zou je de onderhoudskosten voor je auto niet kunnen posten? Het topic heet toch 'Onderhoudskosten' en niet 'Onderhoudsfacturen'?

Zou interessant genoeg zijn om te zien wat je op een jaar spendeert aan onderdelen en wat het je kost om je auto rijdend te houden.

Geplaatst:

Na vijf jaar en 128.000 km

Ik lig al aan 1932.62 € Tavernier kosten .

Nieuwe banden na 118.000 km vervangen. Super banden van de fabriek niet meer te verkrijgen.

Dan maar ander type banden gekocht 544.25 € bij Puype Brugge. Benieuwd of die ook zolang gaan meegaan.

Tankskeuring 248.05 € bij Van Meenen.

Remschijven en distributieriem nog niet gedaan.

Carwash?????? €

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Geplaatst:

@paulDS

Bedankt. Met een beetje geluk met de garantie in het begin is dat 2,4 cent per kilometer. Netjes!

Waterpomp toch zwak punt bij de auto blijkbaar. 

Nooit overwogen om over te schakelen naar een iets dikkere olie, een 5W40 bijvoorbeeld? 

Geplaatst:
6 uren geleden, Herbie zei:

Nieuwe banden na 118.000 km vervangen. Super banden van de fabriek niet meer te verkrijgen.

Welke banden waren dat? 

De Dunlop BluResponse banden die op onze Golf lagen vanaf levering heb ik na vier jaar achteraan laten vervangen omwille van de droogtescheuren...

Geplaatst:
5 uren geleden, Josy zei:

Welke banden waren dat? 

De Dunlop BluResponse banden die op onze Golf lagen vanaf levering heb ik na vier jaar achteraan laten vervangen omwille van de droogtescheuren...

Michelin energy saver en nog iets maar weet het niet meer. Ik heb mijn banden om de 30.000km laten verleggen iedere keer. Nu liggen er E primacy op.

• Bedankt 1

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

@paulDS

Bedankt om te delen, Paul.

Er kan alleszins niet gezegd worden dat je keuze niet onderbouwd is, ook al weet je natuurlijk nooit wat het meest heeft bijgedragen aan het behoud van de motor en of dat met een andere olie anders zou zijn geweest.

Als je die 'twincharger' zonder grote problemen naar de 200.000 kilometer hebt gekregen, doe je hoe dan ook iets goed. De preventieve vervanging van de distributieketting zal er zeker niet slecht aan hebben gedaan.

En meer dan waarschijnlijk ben je een rustige chauffeur. 

Zelf ben ik ook een beetje geïnteresseerd in optimale motorsmering en motorbehoud maar er zijn zoveel factoren die daar een rol in spelen dat je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe dan ook interessante materie.

Zelf wissel ik met een afzuigapparaat tussen de twee beurten bij de garage, bij ongeveer 7500 kilometer, 75 procent van de olie (drie liter). Meer laat het oliecarter niet toe. 

En toch komt er zo nu en dan iets voorbij dat al dat snelle wisselen van olie compleet in vraag doet stellen. Ik weet niet dat je bekend bent met de rubriek Klokje Rond van het Nederlandse automagazine AutoWeek?

In die rubriek passeerde een Belg met een Volkswagen Golf met een 2.0 liter diesel van 2014 met 610.000 kilometer op de teller. Hij had de motor zonder grote problemen op die kilometerstand gekregen met echte 'longlife' intervallen van 30.000 kilometer.

Een gemiddeld verbruik van 4,5 liter diesel per 100 kilometer duidt op een zeer rustige rijstijl. De vele rustige kilometers in ideaal temperatuurbereik zullen daar in veel grotere mate hebben aan bijgedragen dan het soort olie en het interval.

Bij interesse: 

Ik wens je hoe dan ook nog vele gesmeerde en goedkope kilometers met je auto.

aangepast door Josy
taalfout
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 17/9/2025 om 04:06, Herbie zei:

Michelin energy saver

En die vond ik vreselijk op mijn auto (Lancia Y uit 2001 (benzine)).

Voordat het profiel te weinig was, waren de "koorden" van de zijkant versleten.

Resultaat : soms "zwabberen" in een bocht van een snelwegafrit.

De banden "verzetten" zich / "sloegen" naar links of rechts.

Dus duurkoop die extra duur was doordat ze voortijdig werden vervangen.

Tegenwoordig enkel Uniroyal of Firestone op de auto.

En die zijn beter van prijs dan die Michelin Energy Saver. 

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

• 9 maanden later...

Een hele tijd terug en acht maanden na het laatste onderhoud me nog een keertje gemeld bij Patrick Dierckx te Olen. Door een speling van het lot deze keer enkel een oliewissel en een nazicht nodig. 

Ook had ik al een tijdje last van drukverlies in de band linksachter en dat is ook gelijk verholpen. Dit alles heeft me 216,85 euro gekost.

Dat is schappelijk, al zal de volgende beurt een zware worden, dan zijn de riemen aan de beurt, de bougies, de luchtfilter, een remolieverversing en er is daarbij ook nog een lekkende schokbreker ontdekt achteraan. Jeetje.

VW Golf 205.000 - 2.jpg

aangepast door Josy
opmaak
  • Vind ik leuk 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...