Jump to content

keuze CNG, LPG, LNG, Diesel, Benzine of elektrisch is onmogelijk met de huidige info.


Recommended Posts

Waarom zijn  er toch zoveel verschillende informatiebronnen die zich dan nog zelf tegenspreken.

En daar zou dan de gewone burger (zeg maar: de melkkoe voor de belastingen) zijn keuze moeten laten door bepalen.

Mijn dieselken van 10 jaar oud (met euro 5) en met 140.000 km op de teller, zal het nog wel wat jaren uitzingen.

Als al dat gejoel over taxaties en milieu vervuilend gedoe wat is gaan liggen, is er nog tijd genoeg om te beslissen.

 

Aan al wie echt geen nieuwe auto nodig heeft, informeer u en laat deze die zich willen desinformeren, het genoegen om naar het autosalon te gaan.

want daar lopen de slimste desinformeerders rond.

Alhoewel ons politiekers daar ook niet zouden misstaan.

misschien nog een schoon bijverdiensteken voor die zakkenvullers.

 

  • Vind ik leuk 1
Link to post
Share on other sites

Het is een verstandige keuze om nog wat te wachten.

 

1. Elektrische wagens hebben nu een lithium batterij aan boord, die is zeer ontvlambaar en blijft doorbranden als 1 van de 2 batterijpolen niet losgekoppeld wordt.

De nieuwste ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat de lithium batterij gaat vervangen worden door een grapheen batterij, deze is 40% goedkoper en kan een veel hogere lading aan.

Indien dit geen fake nieuws is dan moeten de mensen die voor elektrisch gaan vooral nu niet deze wagen kopen.

 

 

2. Aardgaswagens hebben nog verborgen talenten; zo kan een aardgaswagen omgebouwd worden naar een waterstofwagen.

https://www.waterstofnet.eu/nl/nieuws/karel-de-grote-bouwt-auto-om-tot-waterstofauto

En wanneer SNG voor aardgaswagens op de markt komt dan is deze wagen uitgerust met een brandstof die niet meer fossiel is en dus zeer milieu vriendelijk.

 

3. Dieselwagens kan je best nog even laten staan, nu dragen ze de euro6 temp norm. Kopen is pas interessant als die temp wegvalt, je zou dan de rest van je leven in lage emissiezones kunnen blijven  rijden.

 

4. Benzinewagens zijn misschien wel het meest interessant als plug in hybride ( een kleine batterij die een 40 km actieradius heeft ) gevolgd door benzine.

Let echter op dat deze helemaal niet zo groen zijn, wanneer deze batterij opgeladen wordt terwijl je benzine motor actief is dan gaat hij meer uitstoten dan op benzine alleen.

 

De beste keuze als je vandaag een nieuwe wagen zou aanschaffen is de Caddy Maxi 1.4 Trendline CNG.

7 plaatsen ( indien geen trekhaak ) en ruime koffer, 37 kg aardgas en 13 liter benzine; goed voor een rijbereik van 850 km in de winter en + 950 km in de zomer

( H- aardgas en super98 benzine samengeteld )

  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link to post
Share on other sites
Op 15/1/2020 om 09:40, Lage Emissie Zone zei:

...

 

De beste keuze als je vandaag een nieuwe wagen zou aanschaffen is de Caddy Maxi 1.4 Trendline CNG.

7 plaatsen ( indien geen trekhaak ) en ruime koffer, 37 kg aardgas en 13 liter benzine; goed voor een rijbereik van 850 km in de winter en + 950 km in de zomer

( H- aardgas en super98 benzine samengeteld )

Duidelijk geschreven door iemand die met een Caddy rijdt, of wil rijden.

Enkele punten: het verbruik van een caddy ligt hoger dan b.v.b. de Octavia.

Niet iedereen wil 7 plaatsen, niet iedereen wil 850 km rijbereik, ik heb er 350-400, en heb daar absoluut geen probleem mee. Het mindere verbruik vind ik belangrijker.

Ik heb ook nog 45L benzine bij, maar die gebruik ik enkel in de zomer als ik op vakantie ga. 2 voordelen, ik rij de tank nog eens leeg, en moet geen omwegen maken voor CNG te zoeken. En weeral, ik heb geen nood aan 850 km rijbereik.

 

ik wil niemand aanvallen, maar aantonen dat de Caddy zeker niet altijd de beste keuze is. 

  • Hahaha 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link to post
Share on other sites

Inderdaad wagen koop je ook nog altijd op gevoel ën uiterlijke voorkeur. Had vroeger Caddy als bestelwagen en associeer dit er nog altijd mee.

Heel goed voertuig maar niet iedereen zijn meug.

  • Vind ik leuk 1

Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link to post
Share on other sites
12 uren geleden, Dr Nick zei:

Duidelijk geschreven door iemand die met een Caddy rijdt, of wil rijden.

Enkele punten: het verbruik van een caddy ligt hoger dan b.v.b. de Octavia.

Niet iedereen wil 7 plaatsen, niet iedereen wil 850 km rijbereik, ik heb er 350-400, en heb daar absoluut geen probleem mee. Het mindere verbruik vind ik belangrijker.

Ik heb ook nog 45L benzine bij, maar die gebruik ik enkel in de zomer als ik op vakantie ga. 2 voordelen, ik rij de tank nog eens leeg, en moet geen omwegen maken voor CNG te zoeken. En weeral, ik heb geen nood aan 850 km rijbereik.

 

ik wil niemand aanvallen, maar aantonen dat de Caddy zeker niet altijd de beste keuze is. 

Nadeel is dat jouw sportievere wagen veel meer geld kost dan de Caddy Maxi, in aankoop.

Jouw wagen is wellicht wel goedkoper bij de 4 jaarlijkse tankinspectie.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link to post
Share on other sites

Bij ons was de reden dat: ik groot ben, we een hogere instap hebben, plaats hebben voor spullen achterin.


Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Link to post
Share on other sites
Op 18/1/2020 om 08:12, Lage Emissie Zone zei:

Nadeel is dat jouw sportievere wagen veel meer geld kost dan de Caddy Maxi, in aankoop.

Jouw wagen is wellicht wel goedkoper bij de 4 jaarlijkse tankinspectie.

 

ik denk dat je je zelfs daarin vergist, de caddy was duurder dan mijn octavia destijds

  • Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link to post
Share on other sites

@Dr Nick Je moet niet zeggen: ik denk, want het was gewoon zo. Ikzelf heb de mijne - dan nog wel de Combi - gekocht aan een prijs van ongeveer 32.000 €, zonder korting wel te verstaan, en eveneens zonder de inruilwaarde voor mijn oude wagen.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link to post
Share on other sites

Beste allemaal,

dank voor jullie reactie's hierboven.

maar ik geraak er het noorden ook al weer eens bij kwijt.

Ik ben er ook het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag even bij verloren.

 

indien nog iemand een informerend antwoord zou hebben zonder het over een specifiek auto merk te hebben, dan hoor ik het graag.

 

een antwoord zoals ik kreeg in het begin, was echt een heel verhelderend antwoord, maar ervaringen zijn  steeds welkom.

toch liever geen tegenstrijdigheden (bv merk tegen merk) met elkaar ten top drijven, want daar heb ik ook niets aan..

 

in elk geval dank voor jullie reacties

en als er nieuws is, graag een reactie.

Jempi.

 

Link to post
Share on other sites
Op 19/1/2020 om 20:54, muscles zei:

@Dr Nick Je moet niet zeggen: ik denk, want het was gewoon zo. Ikzelf heb de mijne - dan nog wel de Combi - gekocht aan een prijs van ongeveer 32.000 €, zonder korting wel te verstaan, en eveneens zonder de inruilwaarde voor mijn oude wagen.

 

bij mij was de cataloguswaarde 30.000€ ongeveer, uiteindelijk betaald 22.500€ (zonder inruil of andere premies)

De caddy kwam daar een stukje boven

maar ik spreek over 2016, dus ik weet niet hoe de situatie nu is, daarom dat ik zei 'ik denk' ;-)

 

 


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden, Dr Nick zei:

 

bij mij was de cataloguswaarde 30.000€ ongeveer, uiteindelijk betaald 22.500€ (zonder inruil of andere premies)

De caddy kwam daar een stukje boven

maar ik spreek over 2016, dus ik weet niet hoe de situatie nu is, daarom dat ik zei 'ik denk' ;-)

 

 

De Caddy Maxi heb ik 21.000€ betaald, zonder inlevering van de huidige wagen want dan ging er nog wat van de prijs af.

Hij trekt minder snel op dan een 5 persoons wagen maar is veel praktischer als je hem deftig gaat laden.

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link to post
Share on other sites

20.500 voor mijnen Octavia, met aftrek van de 1000 euro CNG premie netto 19.500 betaald.

Eigenlijk is het appelen met peren vergelijken. Het hangt er van af wat voor korting je kan verzilveren, wat je voor oude auto kan krijgen (overname of nog particulier verkocht), wat voor opties je erbij neemt enz...

Zo kochten wij een nieuwe Skoda Fabia voor 8199 euro en verkochten die 3 jaar later voor 7500 euro.

En praktischer als je hem deftig gaat laden kan allemaal zijn maar wat ben je ermee als je niks te laden hebt? Ieder zijn ding.


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, Lange_666 zei:

En praktischer als je hem deftig gaat laden kan allemaal zijn maar wat ben je ermee als je niks te laden hebt? Ieder zijn ding.

6+1 is toch iets anders dan 4+1 aan personen die in de wagen kunnen, dus als gezinswagen scoort de Maxi beter.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link to post
Share on other sites

Ik koos voor een maxi omdat we in ons gezin sowieso al met 5 zijn. Ik betaalde in 2016 21.500 euro met 1000 euro premie al inbegrepen. 

Je moet inderdaad een auto kiezen naar behoefte. Heb je de ruimte nodig? Zou je vaak moeten gaan tanken als je een bereik hebt van 250 of van 400 Km? Een Caddy Maxi is zwaar. Het verbruik ligt hoger. Zijn gewicht werkt me in de bergen soms tegen. 

Moet je keuze afhangen van 1x in het jaar in de bergen of door Frankrijk? Koop op basis van je behoefte (nog een goede rug of niet voor hoge of lage instap). Kies vervolgens op smaak. En laat dan je partner (man of vrouw. Ik houd niet van stereotypes) de kleur kiezen.

  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...