Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
29 minuten geleden, janvg zei:

Heb je in België ook voordelen met de Romac-kaart?
Ik ga nu regelmatig in Veurne tanken bij Romac, maar met een gewone bankkaart, vandaar mijn vraag.

In Kallo krijg ik korting, in Brugge niet. De prijs in Kallo is 1.1653 per Kg

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Geplaatst:
3 uren geleden, janvg zei:

Ik ga nu regelmatig in Veurne tanken bij Romac, maar met een gewone bankkaart, vandaar mijn vraag.

Zeker weten, als je in Veurne tankt krijg je 0,18€ korting per kilo. (om exact te zijn: 15ct op de prijs zonder BTW, dus 18,15ct op de prijs BTW in)

Geplaatst:
18 uren geleden, janvg zei:

Met romac kaart heb je nog 15cent korting als je in veurne tankt.

Geplaatst:
18 uren geleden, janvg zei:

Met romac kaart heb je nog 15cent korting als je in veurne tankt.

Geplaatst:
19 uren geleden, janvg zei:

Zelfs in Londerzeel(dat al het goedkoopste is in Vlaanderen) krijg je nog 7 cent korting met die kaart.

• 4 weken later...
Geplaatst:

De voorbije jaren gebruikten we de auto van mijn ouders (op diesel) om naar de Côte d'Azur te reizen ipv onze eigen wagen op CNG. We vreesden namelijk voor de negatieve ervaringen met CNG in Frankrijk. Nu zouden we komende zomer wel eens op CNG naar de Côte d'Azur willen reizen. Het lijkt me dat dat tot Valence wel moet lukken. Maar nadien? We logeren in Ramatuelle. Wie heeft ervaring met de CNG-stations in La Garde of Puget-sur-Argents aan de Côte d'Azur? Nog andere tips voor die regio?

We gingen ook een paar jaar naar Castellane aan de Gorges du Verdon, maar dat is op CNG helemaal geen optie.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Geplaatst:

@Eefje Heb je een Caddy of Caddy Maxi? Kwestie van de tankinhoud te weten :-)

Met de stations die je aangeeft heb ik geen ervaring.

Je zou altijd kunnen overwegen om een jerrykan mee te nemen, sommigen op het forum hebben ze meegenomen, maar niet nodig gehad.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Ik heb geen ervaring in Frankrijk, maar heb je al eens allerlei mogelijkheden in de Gibgas routeplanner ingegeven ?

Afhankelijk wat je invult waar je naar toe wil, komen er meer of minder CNG stations tevoorschijn.

De ene keer helemaal tot in Marseille en Fréjus.

(de corridor bij "Optionen für die Routenplanung" helemaal op 15 km zetten van de route af.  Groter gaat niet)

https://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche - Routenplaner

De Gibgas App installeren is ook handig (kleine vergoeding : 5 à 6€)

https://cngapp.gibgas.de/de_DE/

Een (gratis) Romac kaart aanvragen is handig voor die gevallen dat een station geen bank- of kredietkaart aanvaardt.

https://www.romacfuels.com/nl/contact/klant-worden-particulier/

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Ik ben reeds verschillende keren met een VW Caddy met CNG-tank 25kg naar Frankrijk gereden en heb slechts enkele kilometers op benzine moeten rijden. Plan alles goed vooraf waar en wanneer je CNG kan tanken. Met een volle tank kan je 500km rijden en dan heb je nog steeds je kleinere benzinetank die ook nog goed is voor 100km. Soms maakte ik ook daguitstappen en bekeek ik waar ik in de buurt zou kunnen tanken. Als ik even op de Gipgas app kijk zou je kunnen tanken in Puget-Sur-Argens in de buurt van Fréjus en dat ligt op 27km van Ramatuelle en dan zie ik nog een tankstation in de buurt van Toulon La Garde en dat zou op 47km liggen van je vakantieplaats. Veel succes!

IMG_E5627[1].JPG

Geplaatst: (aangepast)

Nu heb je deze afstand afgelegd aan de helft van de prijs dan indien je op benzine reed en een 20-tal euro goedkoper dan indien je een diesel had. Dit samen met 0 euro wegentaks maakt het voor mij nog steeds een tijdelijk alternatief en dit samen met een wagen op lpg voor een elektrische wagen. ( de 4 jaarlijkse keuring van de aardgastanks en de iets hogere prijs voor de autokeuring zijn niks in vergelijk met de goedkopere brandstofprijzen en het duidelijk mindere verbruik van een cng-wagen)

aangepast door tobo
foutje in de spelling lpg, net aangepast
Geplaatst:

Het oplichtende motorcontrolelampje na de laatste tankbeurt met de melding ‘fout in start/systeem , systeem uitgeschakeld’ doet dit prijsvoordeel hopelijk niet teniet….

Geplaatst:
1 uur terug, Brembos zei:

Het oplichtende motorcontrolelampje na de laatste tankbeurt met de melding ‘fout in start/systeem , systeem uitgeschakeld’ doet dit prijsvoordeel hopelijk niet teniet….

Kan ook een tijdelijke misfire geweest zijn. Je zou de foutcodes even moeten uitlezen. En wissen als het enkel een misfire was of melding rijk mengsel. Als die na het wissen niet terug komt is er niks aan de hand.

Ik spreek uit ervaring, het is vaak iets van vuiligheid in de CNG waardoor de injectoren even gek doen. De VAG groep heeft geen CNG filters in hun systemen.

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png spacer.png
spacer.pngspacer.png

Geplaatst:
5 uren geleden, Brembos zei:

Ik beschik over de VCDS-module om fouten uit te lezen en te resetten .....

• 9 maanden later...

Het is weer even stil geweest hier op dit topic, maar wie ging er nog onlangs naar het zuiden van Franrijk en heeft er CNG getankt? Ik vertrek deze week en wil tanken in Metz Total energies, Challon sur Saone Fragnes V-gas en Valence Stration Drome. Eventueel kan Fauvernay ook nog. Volgens de GIP-gas app zijn zowel Metz, als Challon sur Saone buiten gebruik. Als dat zo is zal ik in Arlon moeten tanken en dan in Fauvernay. 

aangepast door Joffer67
Geplaatst:
16 uren geleden, Joffer67 zei:

Het is weer even stil geweest hier op dit topic, maar wie ging er nog onlangs naar het zuiden van Franrijk en heeft er CNG getankt? Ik vertrek deze week en wil tanken in Metz Total energies, Challon sur Saone Fragnes V-gas en Valence Stration Drome. Eventueel kan Fauvernay ook nog. Volgens de GIP-gas app zijn zowel Metz, als Challon sur Saone buiten gebruik. Als dat zo is zal ik in Arlon moeten tanken en dan in Fauvernay. 

Metz is nog minstens tot eind juli buiten gebruik door werkzaamheden. Eigenlijk zijn alle tankstations tussen de Belgische grens en Dijon op dit moment buiten gebruik of defect volgens gibgas (hauconcourt, metz, nancy en mandres). Ik ben het afgelopen jaar zowel in Macon (enkel met Romac-kaart), Belleville-en-Beaujolais (nieuw, goedkoop, wel iets verder van de snelweg) en Valence geweest (nieuw, maar redelijk duur). Nergens problemen ondervonden.

• Bedankt 1
  • Triest 1

Bij de boer in Breuvannes-en-bassigny  is ook nog een optie. Voor de rest doffe ellende daar in Frankrijk. Ben er gelukkig van af. Dit jaar voor de eerste keer  met de EV naar de Ardeche. Gelukkig zijn de laadstations niet zo dun gezaaid in Frankrijk en niet zo vaak defect of buiten gebruik…

IMG_2957.jpeg

aangepast door Brembos
  • Bedankt 1
  • Verward 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:
16 uren geleden, Joffer67 zei:

Ik ben alweer terug thuis van mijn reis naar de Ardèche. Gezien de vele gesloten stations in het noorden van Frankrijk heb ik nog een eerste keer CNG getankt in Arlon, Enora CNG. Dit is een station direct bij de snelweg gelegen met enkel CNG, best gemakkelijk dus en had ook zeer goede druk. De prijs per kg was 1.52 euro. Daarna ben ik doorgereden naar Dijon waar ik in Fauverney, station Drôme heb kunnen tanken. Dit gaat enkel met de Romac tankkaart, maar alles verliep zeer vlot en het had ook een goede vuldruk. De prijs per kg was er 1,62 euro. Na een tussenstop, tankte ik de volgende dag een laatste keer voor de aankomst op bestemming in Montelimar, Station service Avia. Hier was de druk iets minder goed, mijn tank raakte niet volledig gevuld. Nadat de compressormachine ernaast stopte met lawaai maken, heb ik het nog eens geprobeerd, maar dit was slechts voldoende voor nog een extra kilogram gas. De prijs was denk ik rond de 1,70 euro per kg. Later op de vakantie heb ik nog eens in Montelimar gaan tanken, maar ook toen weer te beperkte vuldruk.

Op de terugweg heb ik gaan tanken in Valence Drome Energies BioCNG, hier heb je keuze uit 30% BIO cng of 100% BIO. De goedkoopste is de BIO30 en deze kost 1,82 €/kg. Dit is een mooi station en had een zeer goede vuldruk. Vervolgens heb ik dan op de terugweg getankt in Fauverney en daarna nog eens in Arlon. In totaal reed ik een 2400km en heb steeds op CNG kunnen rijden, dus goed te doen mits wat plannen.

Maar niet goedkoop, hé.

Geplaatst:
13 minuten geleden, grijpgraag zei:

Maar niet goedkoop, hé.

Mijn auto VW Caddy die volgeladen was met bagage en 4 volwassen personen verbruikte ongeveer 4,7kg per 100km als we ons aan de maximum toegelaten snelheden hielden. Voor de prijs die ik betaalde voor CNG en gekeken te hebben wat de benzine en de diesel in Frankrijk verkocht worden, denk ik dat ik één van de goedkoopste alternatieven gebruik.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...