Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Lage Emissie Zone

Bestaat H+ gas eigenlijk wel?

Recommended Posts

Ik heb wat testen gedaan met het H-gas van Pitpoint Esso en ben tot de conclusie gekomen dat dit hetzelfde gas is als van Total in Kallo.

Met het verschil dat het gas in Kallo goedkoper verkocht wordt.

 

Beiden verkopen dus H-gas en niets anders.

 

Moest Total zijn gas van betere kwaliteit zijn dan H-gas dan mag je rekenen dat ze het duurder verkopen ( en niet aan een goedkopere prijs ).

 

 

Ik dacht al dat er een geurtje aan was ( geen gas geurtje ).

 

 

Het is niet omdat er een LNG installatie naast staat dat ze met het H-gas iets doen, beide systemen zijn van elkaar gescheiden..

 

De nuchtere Nederlander weet wel beter:  https://www.nam.nl/gas-en-oliewinning/het-winnen-van-aardgas/gas-kwaliteit.html

 

L-CNG Station in servicePrint details for this stationReport a problem
Name: Total L-CNG Station (CAT)
Street Address: Steenlandlaan 3
ZIP / City: 9130 Beveren
Country: Belgium
GPS coordinates (DD): 51.258853, 4.262778 convert
Opening hours (CNG): 0 - 24
Payment possibilities (CNG): ec-card (Maestro), credit card (Master, Visa), fleet card (DKV, Eurotrafic, National Fleet, Total, UTA), fuel card (Rolande, Romac Fuels)
Type of fuel: CNG, LNG
Type of gas: H-Gas
Data source: GibGas
Nozzle types: NGV1
 

https://www.ngva.eu/stations-map/

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Beiden verkopen dus H-gas en niets anders.

 

Welke bewijzen heb je hiervoor? Want uw wetenschappelijke testen zijn alles behalve echt wetenschappelijk heb ik al mogen ondervinden en eerder geschoeid op minimale data en lullige stellingen.

De "ik heb wat testen gedaan" en wat tekstjes afrdukken zijn niet echt "wetenschappelijk bewijs".

Wat ik wil zien is een echte calorische meting van de verschillende aangeboden gassoorten, heb je die?

 

Wat ik al zeker wel weet is dat H+ gas van Hoboken me verder brengt dan H-gas van aan de overkant. Als ik "uw bewijs" met "mijn bewijs" vergelijk, mag ik dan zeggen dat uw stelling hierboven niet klopt?

Of wil je een echte meting...?

 

Edited by Lange_666

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

"wat testen gedaan" ? . Kan het nog oppervlakkiger ? U heeft waarschijnlijke beide gassen ontleed ? Welke calorische waarden heeft u gemeten bij beide gassoorten ? Ik kom eveneens verder met het gas van Kallo/Hoboken vergeleken met het H-gas van Dats24 (Hasselt).

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuten geleden, Brembos zei:

"wat testen gedaan" ? . Kan het nog oppervlakkiger ? U heeft waarschijnlijke beide gassen ontleed ? Welke calorische waarden heeft u gemeten bij beide gassoorten ? Ik kom eveneens verder met het gas van Kallo/Hoboken vergeleken met het H-gas van Dats24 (Hasselt).

Ik kom eveneens verder met het gas van Kallo/Hoboken vergeleken met het H-gas van Dats24 (Tongeren).

Hasselt is nl. geen goede referentie, vind ik persoonlijk.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uren geleden, Brembos zei:

"wat testen gedaan" ? . Kan het nog oppervlakkiger ? U heeft waarschijnlijke beide gassen ontleed ? Welke calorische waarden heeft u gemeten bij beide gassoorten ? Ik kom eveneens verder met het gas van Kallo/Hoboken vergeleken met het H-gas van Dats24 (Hasselt).

Probeer het gas van Pitpoint dan maar eens uit.

Dats24 is een slechte referentie.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 29/6/2019 om 19:39, Lange_666 zei:

Wat ik wil zien is een echte calorische meting van de verschillende aangeboden gassoorten, heb je die?

Als je ervoor betaalt kan je die krijgen, niemand werkt gratis..


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uren geleden, Brembos zei:

"wat testen gedaan" ? . Kan het nog oppervlakkiger ? U heeft waarschijnlijke beide gassen ontleed ? Welke calorische waarden heeft u gemeten bij beide gassoorten ? Ik kom eveneens verder met het gas van Kallo/Hoboken vergeleken met het H-gas van Dats24 (Hasselt).

Eenvoudig: tank op hetzelfde tijdstip en identieke temperatuuromgeving de exacte hoeveelheid gas  ( 5kg ) - altijd zonder passagier met dezelfde bagage, bandenspanning, etc. 

Ga rijden waar je niet voor een rood licht of in een file terechtkomt. En houd dezelfde maximum snelheid aan en schakel op hetzelfde ritme.

Tank volledig leeg rijden tot het groene lampje uitgaat en er effectief op benzine wordt overgeschakeld.

 

De test is enkel geldig wanneer er geen plotselinge factoren optreden als tegenwind of een vrachtwagen die je een gunstiger resultaat oplevert.

 

Als je de testen doet dan kom je er vanzelf achter dat DATS24 het minste rijbereik geeft.

Bij Pitpoint  Esso en Total Kallo / Hoboken gaat het verschil miniem zijn. 

 

De calorische waarde gaan meten heeft weinig zin, de injectie door de druk van de compressor maakt het echte verschil.

Meer compressie geeft een groter rijbereik. Wat ben je met een calorische waarde van 14000 op 250 bar in vergelijk met 11000 op 320 bar.

De tanks kunnen trouwens 800 bar aan.

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien de calorische waarde geen belang heeft zou je dus bij gelijke compressie met L gas even ver komen als met H gas.

  • Hahaha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

1 uur geleden, Brembos zei:

Aangezien de calorische waarde geen belang heeft zou je dus bij gelijke compressie met L gas even ver komen als met H gas.

 

Ik zie niet waar Lage Emissie Zone dit beweert.

 

  • Bedankt 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Als je ervoor betaalt kan je die krijgen, niemand werkt gratis..

De vraag lijkt me wel terecht - actori incumbit probatio. ;) 

  • Hahaha 1

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er moet betaald worden wat hierboven beweert wordt en wat ik van LME al gelezen heb als aangevoerd bewijs... dan blijft mijn portefeuille dicht.


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuten geleden, Lange_666 zei:

Als er moet betaald worden wat hierboven beweert wordt en wat ik van LME al gelezen heb als aangevoerd bewijs... dan blijft mijn portefeuille dicht.

Wacht, klein misverstandje: ik bedoel dat jouw vraag (om een meting) valabel is, he, niet zijn vraag om mee te betalen.

 

Degene die iets beweert, moet het bewijs van die stelling aanbrengen. :)


Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uren geleden, Lange_666 zei:

Als er moet betaald worden wat hierboven beweert wordt en wat ik van LME al gelezen heb als aangevoerd bewijs... dan blijft mijn portefeuille dicht.

Zie jij ergens een + teken staan achter de H in zowel Nederlandse als Duitse literatuur? ( zie mijn eerste post ).

Wat ik aan wil tonen is dat er slechts 2 types gas bestaan, L of H.

Iets anders vind je nergens bij officiële  instanties terug.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uren geleden, Lange_666 zei:

Als er moet betaald worden wat hierboven beweert wordt en wat ik van LME al gelezen heb als aangevoerd bewijs... dan blijft mijn portefeuille dicht.

Het onderzoek zou totaal geen zin hebben. ( zie 1 van mijn vorige berichtjes )


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uren geleden, Brembos zei:

Aangezien de calorische waarde geen belang heeft zou je dus bij gelijke compressie met L gas even ver komen als met H gas.

Ik spreek nergens van gelijke compressie, je lijkt wel een journalist die een politieker een luur wilt draaien ?

 

Ik schrijf ( zie 1 van mij vorige berichtjes ) dat je een lager gas op een veel hogere compressie injecteert dan een hoger gas op een lage compressie kan resulteren in een hogere actieradius.

 

Als je het gas van Kallo en Hoboken echt wilt rekenen tot een H+ gas ( wat niet bestaat, nergens in Europa ) dan verkoopt DATS24 geen H gas maar L gas.

 

 


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uren geleden, NickVG zei:

Degene die iets beweert, moet het bewijs van die stelling aanbrengen. :)

 Dan kan je beter de bijbel eens lezen.

Daar staat:

 

ONDERZOEK EN BEHOUD HET GOEDE.

 

Je hoeft geen woord van me te geloven en je mag je kop verder in het zand steken..

 

Ieder heeft een vrije wil, aan de vrijdenkers om er iets mee te doen.

 

 


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zojuist, Lage Emissie Zone zei:

Wat ik aan wil tonen is dat er slechts 2 types gas bestaan, L of H.

Iets anders vind je nergens bij officiële  instanties terug.

 

In feite klopt dit ook wel. Wat wij hier doorgaans H+ gas heten is officieel gewoon H-gas met een calorische waarde die tegenaan de bovengrens zit. Maar het klopt evengoed dat de calorische waarde van CNG uit LNG echt een stuk hoger ligt dan die van aardgas uit de Fluxys leiding! Wat sommige goedbedoelde maar weinig representatieve 'testen' ook mogen laten uitschijnen...

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden, Gastanker zei:

 

In feite klopt dit ook wel. Wat wij hier doorgaans H+ gas heten is officieel gewoon H-gas met een calorische waarde die tegenaan de bovengrens zit. Maar het klopt evengoed dat de calorische waarde van CNG uit LNG echt een stuk hoger ligt dan die van aardgas uit de Fluxys leiding! Wat sommige goedbedoelde maar weinig representatieve 'testen' ook mogen laten uitschijnen...

Is er iemand die ( buiten mij ) ook eens gas heeft getest van een Pitpoint installatie? Geen DATS24.

 

Pitpoint gas is goed ( en volgens mij dus even goed als gas uit Kallo of Hoboken ).

 

Wat die representatieve testen betreft: het warme weer speelt zeker in het voordeel t.o.v koud weer met vriestemperaturen.

 

Heeft iemand trouwens een bewijs dat het CNG gas afgetapt wordt van een LNG leiding? Iemand???

 

( dan win je het debat ).

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

 

Heeft iemand trouwens een bewijs dat het CNG gas afgetapt wordt van een LNG leiding? Iemand???

 

 

 Hey,

 

wat een discussie lol .... zelfs het aardgas dat uit de H-leidingen komt via distribitiekanalen komt van LNG ;), wel is het inderdaad mogelijk om sinds 2018 groen gas op het net te plaatsen dus het komt niet meer 100% van LNG maar laat deze nog wel voor het grootste deel de start zijn ( zie fluxys ) . ( Zou het dan kunnen dat het aardgas dat in de leidingen zit door zulke vermengingen 'iets' van 'kwaliteit' vermindert t.o.v. rechtstreeks en alleen LNG ? Ik denk maar hardop he ;) )  ....  Het is wel zo dat er soms veel calorische verschillen zitten op het cng ( oorspronkelijk LNG dus ) al naargelang het aftappunt op de Belgische leidingen. En dat dit iets constanter kan genoemd worden bij de LNG stations tot ze een nieuwe tank naast hun station hebben staan.  Ook in LNG zitten volgens mij calorische verschillen al naargelang het boorpunt ( of land van verkoop ) of zit ik daar fout?

Bij de tankstations van Total waar men 'H+' verkoopt staat de LNG tank naast de aftapinstallatie voor CNG. Dus het gas wordt daar 'rechtstreeks' naartoe gejaagd ... . het 'juiste' verschil met wat in de leidingen zit momenteel kan je beter navragen aan @Philippe.... .

 

Hopelijk kan hij deze discussie ontkrachten of verduidelijken.

 

gr,

Ive

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...