Aardgasrijder Geplaatst: 4 september 2018 Geplaatst: 4 september 2018 Kan iemand me helpen in de zoektocht naar een grote gezinswagen met 3 volwaardige zitplaatsen op de achterbank én de wagen moet een caravan van 1300 kg mogen trekken. Ik ben dus op zoek naar een grote wagen met voldoende trekkracht en voldoende bergruimte voor vakanties. Probleem dat ik momenteel tegenkom is vooral toekomstgericht een wagen te kopen. De meeste gezinswagens zijn met een sterke dieselmotor, maar daar mag je binnenkort de LEZ niet meer binnen... Zijn momenteel koplopers, de VW Sharan en de Seat Alhambra omwille van de grote koffer, echter allemaal 2.0 TDI. Met grote uitzondering kan je een 1.4 TSI vinden. Bij Ford, de Galaxy of S-max, idem ook allemaal diesels... en problemen in de toekomst met de LEZ. Momenteel hebben we in ons gezin een VW Touran 1.4 TSI 7-zit en een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI, maar deze laatste is te krap op de achterbank, zeker toekomstgericht als de kinderen groter worden (nu pasgeboren, 3 jaar en 5 jaar). Afhankelijk van de inruilwaarde van mijn Octavia of het bedrag dat ik krijg bij particuliere verkoop wil ik dit aan een grote gezinswagen besteden, eventueel mits opleg van enkele 1000den euro' s hou ik het budget op maximaal 20.000 euro. De wagen dient dus een benzine of CNG te zijn. Ik ben ook even gaan horen voor een VW Caddy op benzine of een Caddy op CNG, die kostte me nu 24.000 of 26.000 euro, de Caddy Maxi Dark & Cool +2 packs... Ik verschoot, want ik dacht dat de Caddy met het autosalon gevoelig goedkoper was. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
MaXX99 Geplaatst: 4 september 2018 Geplaatst: 4 september 2018 Monovolumes en benzine zijn meestal geen gelukkig huwelijk ... dat merk ik trouwens ook als onze caddy op benzine overschakelt. Heel veel mogelijkheden heb je helaas niet .... En inderdaad de caddy is een dure wagen; de onze (TGI Highline + wat opties) zat dik boven de 32K na korting ... Er is ook nog de Grand Prius maar die mag niet trekken ... Dan heb je nog de Citroen C4 Grand Picasso ... maar om met die 1200cc benzine 1300 kg te gaan trekken ..... dat komt niet goed. Je kan altijd wel naar pickups (F150, RAM, ... en dan op LPG) kijken zolang het nog duurt uiteraard, maar ondanks alle bezwaren is daar nog nooit aan geraakt tot nu toe. Je kan nog eens op www.ecoscore.be kijken, daar ga je misschien wat ideeen opdoen ... ?
DeNbEiRe_84 Geplaatst: 4 september 2018 Geplaatst: 4 september 2018 Ik persoonlijk ben wild van de T5/T6-reeks van VW: Transporter, Caravelle, Multivan, ... Een Transporter met dubbele cabine als lichte vracht vind ik persoonlijk interessant. Kan je ook nog een CNG of LPG tank in kwijt zonder veel laadruimte te verliezen. Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red
pluxy Geplaatst: 4 september 2018 Geplaatst: 4 september 2018 1 uur geleden, DeNbEiRe_84 zei: Ik persoonlijk ben wild van de T5/T6-reeks van VW: Transporter, Caravelle, Multivan, ... Een Transporter met dubbele cabine als lichte vracht vind ik persoonlijk interessant. Kan je ook nog een CNG of LPG tank in kwijt zonder veel laadruimte te verliezen. +1 1 Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano :
Ivivke Geplaatst: 4 september 2018 Geplaatst: 4 september 2018 (aangepast) Ik ga nu advocaat van de duivel spelen .... hoewel ik heel hard het cng verhaal heb gesteund ... ssangyong rodius ( https://www.ssangyong.be/nl/modellen/rodius/technische-specificaties/ )..... niet de beste gegevens qua co2 uitstoot maar onverwoestbaar ( bijna een tank ) en echte 7 plaatsen voor een onklopbare prijs .... ( ik twijfel echt nog want de taks is enorm ... maar de verkoopsprijs is daaraan aangepast ... en echt alles wat we zoeken zit daarin, qua veiligheid, plaats, snufjes ed ... ) Als je er een benzine voor vond en lpg daarop, direct verkocht ... . Mocht je toekomen met 5 echte plaatsen kan je er lichte vracht van maken en fiscaal voordeel halen .... . tja eerlijk is eerlijk ... maar wij zoeken echte 6 tot 7 plaatsen. Voor mensen die van 2 auto's naar 1 gegaan zijn en niets dan 'problemen' ondervinden met 'onderdrukte' motoren en 'opgeblazen kleine' motoren ... . Een auto moet werken en rijden, en plaats voor iedereen in het gezin en de nodige bagage ... . Het spijt me maar alle modellen die ik dan tegenkom zijn diesels ... . Wij denken echt aan een degelijk model. Anders is het terug 2 auto's en als je dan alles optelt ben je even slecht bezig qua milieu .... . Het is een moeilijk evenwicht ... . gr, Ive en Annemie ps: auto terug in garage ... en elke keer de kostprijs die overeen komt met 1 jaar taks van die ssangyong .... . 4 september 2018 aangepast door Ivivke 1
Aardgasrijder Geplaatst: 4 september 2018 Auteur Geplaatst: 4 september 2018 Ik ben er stilaan ook achter gekomen dat ik bij de upgrade van de wagen ook voor een nieuw rijbewijs zal moeten gaan. ? Pff, weer 800 euro in het beste geval als ik slaag na enkele uren les. De Caddy Maxi op CNG weegt 2200 kg , met mijn caravan erbij van max. 1300 kg zit ik al aan het maximale gewicht voor een B rijbewijs. Het is inderdaad de bedoeling om een benzine wagen dan op LPG te leggen, gewoon voor de verbruikskosten te drukken Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
bert007 Geplaatst: 4 september 2018 Geplaatst: 4 september 2018 Opel Zafira op CNG. Mag 1600 kg trekken. Kijk maar eens op caravantrekker.nl. Trekkrachtberekening Opel + Caravan De Opel Zafira - 1.6 T CNG [5-seats] (110 kW / 150 pk, bouwjaar: november 2012 - 2016), is beladen met 150 kg voor personen en bagage, en de Caravan als voorbeeld weegt beladen 1470 kg. De Opel en de Caravan vormen met deze belading een prettige combinatie om ontspannen mee te rijden in binnen- en buitenland ook in de bergen. Ikzelf rij met een Zafira CNG en trek hiermee een caravan van max 1200kg (beladen). Dit gaat behoorlijk goed (6de versnelling niet bruikbaar), kan tot 110 km/u (en sneller maar dat doe ik niet). Is wel geen pittige auto.
Groengas Geplaatst: 4 september 2018 Geplaatst: 4 september 2018 Een Passat of touran met 1.4 tsi motor op CNG. Deze heeft 150 pk en 220 Nm. Passat heeft 21 kg CNG in de praktijk vaak meer en 31 liter benzine. Hee handzaam dus. Touran heeft 24 kg CNG en 13 liter benzine, bij de 5 zitten. De 7 zitten heeft 18 kg CNG. Verder zelfde motor als Passat. 1
Aardgasrijder Geplaatst: 4 september 2018 Auteur Geplaatst: 4 september 2018 Passat heeft een 2.5 achterbank, ipv 3 volwaardige zetels. De Touran, daar past alles net in, wij hebben de 7persoons versie met +/- 20 kg gas. In de praktijk, gecombineerd met benzine is het rijbereik als je rijdt met een caravan ondermaats... @bert007 De Zafira is vergelijkbaar met de Touran en inderdaad niet slecht. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Kris81 Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 Heb mijn rijbewijs BE gehaald voor nog geen €25. Als je iemand kent met een paardentrailer of grote aanhanger die je mag lenen kan je daarmee het examen afleggen. Wel best eerst wat gaan oefenen. ? 1
Fred Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 Bij Opel maken ze geen Zafira op CNG meer (zeer spijtig, ik rij trouwens met een Zafira CNG en ben er zeer content van). Bij VW maken ze geen Touran op CNG meer. De grootste CNG-wagen is nu vermoedelijk de Ssangyong XLV https://www.ssangyong.be/nl/acties/xlv-op-cng-vanaf-e19-490/ Die past bovendien in jouw budget en lijkt krachtig genoeg.
Ivivke Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 @Fred maar de afmetingen van de achterbank zijn 2.5 plaatsen .... en dat vormt net altijd een probleem .... .... en die 'noodplaatsen' ( bij de meeste 7 zitters ) kunnen, bij ons gezin althans, niet altijd voor grotere tieners en of volwassenen dienen. En dan ben je trouwens je koffer kwijt + veel merken geen trekhaak meer .... het is een spijtige zaak maar voor cng geen grote toekomst meer, eerder een niche markt ... . Ondertussen is het cng verhaal ook een duur verhaal geworden. De ombouwingen kosten heden een veelvoud van vroeger ..... . En ik heb het heel moeilijk dat ik bv. voor een deftige diesel nu heel veel taks moet betalen omdat we met 1 auto rond willen rijden ipv 2. En mijn buur gaat 2 maal per jaar naar Turkije met het vliegtuig. Hij doet meer CO2 ontstaan en betaalt veel minder voor 2 vakanties incluis zijn vluchten dan ik kan rijden en produceren op een jaar .... leg me dat maar even uit. Co2 en betalen ok, maar dan iedereen denk ik dan, of zit ik zo fout ??? gr, Ive 1
muscles Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 12 minuten geleden, Ivivke zei: En mijn buur gaat 2 maal per jaar naar Turkije met het vliegtuig. Hij doet meer CO2 ontstaan en betaalt veel minder voor 2 vakanties incluis zijn vluchten dan ik kan rijden en produceren op een jaar .... leg me dat maar even uit. Co2 en betalen ok, maar dan iedereen denk ik dan, of zit ik zo fout ??? Ik heb ergens gelezen dat men al bezig is met de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen. Over de co2-uitstoot van de huidige vliegtuigen zie deze Wikipedia-pagina. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Populair bericht Ivivke Geplaatst: 5 september 2018 Populair bericht Geplaatst: 5 september 2018 Ik weet dat het ooit gaat veranderen, maar ze 'vliegen' op .. 'onbelaste zware diesel/kerosine etc etc .. alle benamingen bij elkaar' ... als men deze zou belasten naar waarde en vervuiling zou het snel andersom worden. Waarom een auto-melkkoe en geen vliegtuig-melkkoe ... . http://www.emissieberekenen.nl/filelib/file/Overzicht-emissiefactoren-v3.pdf ( extra info rond gehele CO2% en wie/wat deze 'produceert' .... en niet elke gr. CO2 wordt gelijk belast https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerosine ) gr, Ive 2 1
pluxy Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 21 uren geleden, Aardgasrijder zei: Ik ben er stilaan ook achter gekomen dat ik bij de upgrade van de wagen ook voor een nieuw rijbewijs zal moeten gaan. ? Pff, weer 800 euro in het beste geval als ik slaag na enkele uren les. De Caddy Maxi op CNG weegt 2200 kg , met mijn caravan erbij van max. 1300 kg zit ik al aan het maximale gewicht voor een B rijbewijs. Het is inderdaad de bedoeling om een benzine wagen dan op LPG te leggen, gewoon voor de verbruikskosten te drukken Chief, Is niet helemaal waar. Er is een uitzondering waarbij je meer mag wegen dan 3500kg zonder BE rijbewijs. Indien interesse zoek ik het wel op. Zat in hetzelfde geval met mijn aanhanger van 1500kg met een Kangoo en mocht met B. Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano :
Aardgasrijder Geplaatst: 5 september 2018 Auteur Geplaatst: 5 september 2018 8 minuten geleden, pluxy zei: Chief, Is niet helemaal waar. Er is een uitzondering waarbij je meer mag wegen dan 3500kg zonder BE rijbewijs. Indien interesse zoek ik het wel op. Zat in hetzelfde geval met mijn aanhanger van 1500kg met een Kangoo en mocht met B. OK, I'm all ears now. ? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
pluxy Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 Ik zoek het dus op.? Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano :
pluxy Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 http://goca.be/index.php/nl/p/nieuwe-reglementering-BE Maar er is blijkbaar wel iets veranderd sindsdien. https://www.autoveiligheid.be/sites/default/files/doc_136-un_2016-07-01.pdf Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano :
Aardgasrijder Geplaatst: 5 september 2018 Auteur Geplaatst: 5 september 2018 Even ook nog het volgende melden, ik had aangegeven bij Coox in Bree dat ik mijn Octavia eventueel wilde inruilen... Ze stelden me 13.000 euro voor, dat vind ik bijzonder weinig voor een wagen van net geen 3 jaar oud die zonder inruil destijds 25.000 euro kostte. Het waardeverlies is bijna 50 % , terwijl ik rekening hield met max. 35-38 % volgens de tabellen. Als ik kijk dat er op Myway.be een nagenoeg dezelfde wagen staat van 2014 !! en ongeveer hetzelfde aantal km voor 18.000 euro !!! Dan vind ik deze waarde echt extreem laag en zelfs beledigend ? Ik begrijp dat ze er winst op moeten maken bij een herverkoop, maar dit is afzetterij als ik de wagen via hen zou willen verkopen 1 3 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen