Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Fred

Leden
  • Aantal items

    49
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over Fred

  • Verjaardag 22-03-1976

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Fred's prestaties

Aardgas ontdekkingsreiziger

Aardgas ontdekkingsreiziger (3/9)

  • Reageert vaak
  • Eerste bericht geplaatst
  • Maakt vaak berichten aan
  • Eerste bericht geplaatst
  • 1 week lid

Recente badges

45

Reputatie

  1. De NL pdf versie van het CNG-dossier in de Autogids van 25 september 2019 is te vinden op https://www.facebook.com/groups/statusCNG/ Zie rubriek Bestanden bij deze groep. Dossier-CNG-Autogids-190925.pdf
  2. @muscles U verwart kWh/m³ (circa 11,5 voor H-gas) met kWh/kg (circa 13,3 voor H-gas). Wat telt voor het rijbereik is het aantal kWh per kg. Hiervoor moet u kijken naar bijlage 4 op het einde van de CREG-studie.
  3. In de Autogids van eind september 2019 was er een speciaal dossier over CNG. In bijlage vindt u dit dossier van 12 bladzijden. Zeer interessant. Dossier-CNG-Autogids-190925.pdf
  4. Lees blz. 8 van de CREG studie hierover https://www.creg.be/nl/publicaties/studie-f1919 5. De energie-inhoud (calorische onderwaarde of COW) van een kg CNG van het type H is ongeveer gelijk aan 13,3 kWh. De energie-inhoud (COW) van een kg CNG van het type L is ongeveer gelijk aan 11,3 kWh. Het gemiddelde verschil aan energie-inhoud tussen CNG van het type H en CNG van het type L is dus ongeveer 18 % (13,3 / 11,3 – 1). 6. De energie-inhoud van de verschillende brandstoffen is : - 13,7 kWh voor een kg LNG (en voor een kg CNG uit LNG); - 13,3 kWh voor een kg CNG type H; - 11,3 kWh voor een kg CNG type L; - 9,9 kWh voor een liter diesel (of 11,7 kWh/kg met 0,845 kg/liter) ; - 8,8 kWh voor een liter benzine (of 11,7 kWh/kg met 0,755 kg/liter) ; - 6,5 kWh voor een liter LPG (of 12,2 kWh/kg met 0,537 kg/liter) Lees ook bijlage 4 op het einde van dezelfde studie voor meer details over de calorische waarden van aardgas in België.
  5. Ik ben lid van deze groep https://www.facebook.com/groups/CNG.Wallonie.Bruxelles/ Voordien moest u door een ander lid worden toegelaten, maar nu kunt u wel rechtstreeks lid worden. Laat iets weten, mocht het niet zo zijn.
  6. Beste, U kunt lid worden van de facebook groep https://www.facebook.com/groups/CNG.Wallonie.Bruxelles/ Deze bevat talrijke informatie over o.a. nieuwe stations ten zuiden van de taalgrens en algemene informatie over CNG en gas. Mvg, Frédéric
  7. Bond Beter Leefmilieu en Transport&Environment (T&E) zijn gewoon lobbyorganisaties voor de elektrische voertuigen. De analyse van T&E slaat nergens op. De sector van de gasvoertuigen (NGVA Europe) heeft gereageerd, zie https://www.ngva.eu/wp-content/uploads/2019/09/NGVA-Europe_comments-on-TE-report_Do-gas-trucks-reduce-emissions_20190923.pdf Zie ook een interessante Franse studie in dit verband http://www.projetequilibre.fr/analyse-des-consommations-et-emissions-de-co2-et-nox-sur-des-poids-lourds-gnv-et-diesel/
  8. Inderdaad op https://www.autogids.be/home.html krijgt u normaal een link om dit CNG-rapport te downloaden. Zeer goed dat Autogids openstaat voor CNG en niet enkel kijkt naar elektrische voertuigen zoals te veel media dat doen.
  9. Nog een artikel in Le Soir over de nieuwe CREG-studie over CNG en LNG. https://plus.lesoir.be/216715/article/2019-04-05/le-gaz-naturel-une-alternative-moins-chere-au-diesel Zie bijlagen. Behalve het artikel in de Morgen blijft de Vlaamse pers jammer genoeg stil.
  10. Nieuwe CREG studie over CNG en LNG https://www.creg.be/nl/publicaties/studie-f1919 CNG blijkt veruit de beste economische keuze te zijn. Al enkele artikels in de media : https://www.demorgen.be/economie/aardgas-klopt-diesel-en-benzine-en-toch-blijft-het-niche-waarom-b5c7afd3/ https://www.lalibre.be/economie/auto/gaz-diesel-ou-essence-quelle-est-la-motorisation-la-plus-competitive-5ca625409978e263334346b3 Artikels van La Libre heb ik in bijlage toegevoegd. 190405-LaLibre-PAGE-536475.pdf 190405-LaLibre-PAGE-536476.pdf
  11. Het Planbureau slaat ook de bal mis, want aardgas komt niet voor in hun vooruitzichten, hoewel er in 2018 meer CNG-wagens werden verkocht dan EV... ?
  12. Mylan, De BBL is jammer genoeg enkel voorstander van e-mobiliteit zoals andere "groene" organisaties (ODE Vlaanderen, T&E, ...) overigens... Deze obsessie voor "zero emissie" is nefast en slaat de bal compleet mis want het heeft enkel betrekking op "tank-to-wheel". Als je de hele levenscyclus (elektriciteitsproductie, recyclage batterijen, ontginning kobalt en andere metalen, ...) bekijkt, zijn de EV zeker niet beter dan de aardgaswagens. Het is ook onbegrijpelijk dat BBL gesponsord wordt door Fluvius die de aardgasdistributienetten in Vlaanderen uitbaat...
  13. Inderdaad. Dit wordt ook nog maar eens bevestigd door dit artikel van RTL (in het Frans) dat zich baseert op een nieuwe analyse van de CREG. Zie https://m.rtl.be/info/1092946
  14. Fleet heeft begin deze maand bericht over CNG https://www.fleet.be/schoner-en-goedkoper-cng-biedt-niets-dan-voordelen/ In de papieren versie van de laatste Fleet is er een uitgebreid dossier over CNG dat grotendeels gebaseerd wordt op de studie van de CREG.
  15. https://www.link2fleet.be/shell-network-fuel-card-geeft-nu-ook-toegang-tot-dats24-en-lukoil/ Uitstekend nieuws. Geen excuus meer voor de bedrijven om niet voor CNG te kiezen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...