Cyberbob Geplaatst: 4 augustus 2018 Geplaatst: 4 augustus 2018 Voor de prijs. Ik reed op diesel omdat ik toch een redelijk aantal km's per jaar doe. Begon toch aardig op te lopen iedere maand. Rond de 300€/maand. En die prijs blijft maar stijgen. Elektrisch is nog niet haalbaar. Hiervoor wacht ik op de auto op waterstof. Waarvan er al het meeste tankstations van zijn in Duitsland. Dat land loopt toch altijd voorop daar in. Audi gaat hier nu zelfs voor samenwerken met Hyundai die nu weer onlangs een nieuwe wagen op waterstof heeft gelanceerd. Ook Toyota is al bezig aan een 2e model hier voor. 2
niko Geplaatst: 4 augustus 2018 Geplaatst: 4 augustus 2018 19 uren geleden, DerMika zei: En het ironische is dat een CNG-tankstation een gelijkaardig probleem heeft als een elektrisch laadstation zou hebben. Als er meer gas getankt wordt dan de compressor van het station aankan, zal je ook niet meer kunnen tanken. Het opschalen van CNG-voertuigen naar een substantieel deel van de automarkt, zou ook niet zomaar gebeuren. Al de cng-tankstations in Italië hebben geen probleem met drukke momenten, waarom zou dit bij ons een issue worden! Onlangs in Bologna heb ik zonder probleem15 kg kunnen tanken terwijl de andere 5 cng-pompen ook bezig waren! Wij waren met 6 cng-wagens aan het tanken tijdens de warmste uren van de dag, 31 graden celsius. 2 VW GOLF VARIANT 1.4 TGI HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016
DerMika Geplaatst: 4 augustus 2018 Geplaatst: 4 augustus 2018 14 uren geleden, niko zei: Al de cng-tankstations in Italië hebben geen probleem met drukke momenten, waarom zou dit bij ons een issue worden! Onlangs in Bologna heb ik zonder probleem15 kg kunnen tanken terwijl de andere 5 cng-pompen ook bezig waren! Wij waren met 6 cng-wagens aan het tanken tijdens de warmste uren van de dag, 31 graden celsius. Hoeveel % van de wagens in Italië rijden op CNG? Het is een feit dat de plaatsing van een CNG-station minder eenvoudig schaalt dan een benzinestation. Als de benzine op is stuur je een nieuwe tankwagen. Als de CNG sneller afgenomen wordt dan de compressor kan pompen of de aardgasleiding kan aanleveren, zal je een probleem hebben. Het is een feit dat zo'n station correct berekend en gebouwd moet worden voor het verwachte gebruik.
Gast Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 Wij waren in eerste instantie op zoek naar een ruime gezinswagen. Niet zozeer ruim qua passagiersruimte, maar wel cargo. Denk fietskar in de koffer & fietsen op het dak, of een kano, een berg bagage erbij voor die twee weken verlof, of weet-ik-veel wat allemaal waarvoor de doorsnee break al snel een dakkoffer zou nodig hebben. Na vergelijk van veel merken en modellen bleven er nog twee geschikte en gewilde opties over voor ons: * Ford Transit TDI 2.0 155pk, met achterbank en gesloten bak, inschrijfbaar als lichte vracht * VW Caddy Maxi TGI 1.4 110pk, met 5pl en trekhaak Een beetje "twee uitersten" maar toch niet echt. De Transit had enkele voordelen: krachtige motor (ik heb altijd al met krachtige TDI's gereden) die met het fiscale voordeel van lichte vracht toch budgettair beheersbaar blijft, ruime laadbak, maar helaas ook korte laadbak. De Caddy had ook enkele voordelen: CNG als milieuvriendelijk alternatief, grote laadlengte wanneer nodig maar ook ruime gezinswagen bij doorsnee gebruik. Het fiscale aspect van CNG, en de huidige situatie op de brandstofmarkt, maken het ook budgettair beter beheersbaar. Helaas kan het vermogen van de motor me niet echt bekoren, maar tegelijk besef ik dat we stilaan zullen moeten wennen aan andere vormen van mobiliteit en dat dit dus gewoon even wennen wordt. (Over dat motorvermogen weet ik dat elektrisch me wel kan bekoren qua koppel en rijgevoel, maar zoals zovelen aanhalen: the right time has yet to come.) In de definitieve offertes was er uiteindelijk slechts een verschil van 1000€ incl. btw. Het werd dus echt een principekwestie. Want hoe beide brandstofprijzen en de fiscale aspecten gaan evolueren over de komende 5 tot 10 jaar is toch echt een beetje koffiedik kijken. Maar het lijkt evident dat aardgas interessanter zal blijven en diesel zal verketterd worden, of toch tot de zo gepromote CNG plots de melkkoe van de overheid zal worden. If you're not part of the solution, you're part of the problem. Het werd dus de CNG. We zijn in blijde verwachting. Afspraak in december voor een verslag van onze ervaringen ?
Lange_666 Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 2 uren geleden, Didierb zei: * VW Caddy Maxi TGI 1.4 110pk, met 5pl en trekhaak Helaas kan het vermogen van de motor me niet echt bekoren. Misschien geleverd met 1,5 motor en 130pk in december? Indien niet, laten chippen naar 130?
MrFingers Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 (aangepast) Alle gekheid op een stokje (en het stokje breekt). Hoewel het milieuaspect zeker van belang is, zijn er ook andere drijfveren die meer gewichtig van aard zijn. Financiële. Iedere euro kan immers maar 1x uitgegeven worden. Interessante actie van VAG waardoor je de CNG-versie kon kopen voor de prijs van de corresponderende TSI-versie. En die TSI-versie was de versie die we op het oog hadden ivm vermogen ifv verbruik & uitstoot (en de belastingen daarop). En aangezien de CNG-wagen quasi evenveel vermogen heeft... Aardige saloncondities en kortingen op een nieuwe wagen die een tweedehands voertuig behoorlijk minder interessant maakten (je koopt immers ook "zekerheid" met een nieuwe wagen) Het was ook gewoon echt een toffe auto. Perfecte formaat en plezant om mee te rijden. Klein genoeg voor de stad, groot genoeg om geen speelbal te zijn op de snelweg. Kleine geste van overheidswege door de kwijtschelding van BIV en wegenbelasting tot 31/12/20 ("nen euro is nen euro"), daarna lage bijdrage door lage(re) uitstoot. De aankondiging van DATS om een CNG-pomp te installeren in de zomer van 2018 in deze gemeente, aan de winkel waar we al onze inkopen sowieso al doen, en langs een belangrijke invals/uitvalsweg ifv woon-werk verkeer. €/km die erg voordelig uitvalt Het altijd al eens willen ontvangen van briefpost door aardgasrijder himself. En om nu een sticker te kopen om dan op je brievenbus te kleven... Tenzij je Christiaan-Nicolaas Geerts heet natuurlijk. Vooral de pomp in de directe omgeving gepaard met de "het kost u niets extra om voor de CNG-versie te gaan) waren van doorslaggevende aard. 6 uren geleden, Lange_666 zei: Misschien geleverd met 1,5 motor en 130pk in december? Indien niet, laten chippen naar 130? Het zou me iig niet verbazen, VW is immers alles al aan het omzetten naar de nieuwe motorisaties. Om uitsluitsel te krijgen: een telefoontje naar je dealer of D'Ieteren doet wonderen heb ik al gemerkt. 6 augustus 2018 aangepast door MrFingers 2
Gast Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 7 uren geleden, Lange_666 zei: Misschien geleverd met 1,5 motor en 130pk in december? Indien niet, laten chippen naar 130? Ik hoop er stilletjes op. Het zou een leuk cadeau zijn van de sint of van de kerstman ? Het chippen daar begin ik niet meer mee. Ik heb daar veel plezier aan beleefd vroeger, maar ik heb ook heel veel geld nutteloos uitgegeven aan m'n wagen als ik er achteraf aan denk. En er is een wederhelft die daar vandaag de dag wel een stokje zal voorsteken... 26 minuten geleden, MrFingers zei: Het zou me iig niet verbazen, VW is immers alles al aan het omzetten naar de nieuwe motorisaties. Om uitsluitsel te krijgen: een telefoontje naar je dealer of D'Ieteren doet wonderen heb ik al gemerkt. Had er al eens naar geïnformeerd voorafgaand aan de bestelling, maar de vriendelijke verkoper was niet echt op de hoogte. We'll see... En inderdaad, de nabijheid van DATS CNG tankstations, zowel vlakbij huis als vlakbij het werk zijn ook een belangrijk argument geweest, net zoals geen enkele meerprijs t.o.v. de TSI motorisatie.
kefkef Geplaatst: 28 oktober 2018 Geplaatst: 28 oktober 2018 ik hoop ook dat alles voorlopig zo blijft, ikzelf rij ook met cng-wagen en ben voorlopig zeer tevreden. maar nu heb ik ook al gehoord dat "cng wagen van produceren tot leveren" vervuilender zijn dan benzine en diesel … ik weet niet wat daar van waar is maar dat ze de mensen die cng nu gekocht hebben dat ze die binnenkort niet gaan pesten met vanalles zoals nu met de diesel gebeurt. plus waar ik wel verbaasd van ben is dat de cng-wagens voor het moment het slecht doen qua verkoop.
Populair bericht Dr Nick Geplaatst: 29 oktober 2018 Populair bericht Geplaatst: 29 oktober 2018 12 uren geleden, kefkef zei: ik hoop ook dat alles voorlopig zo blijft, ikzelf rij ook met cng-wagen en ben voorlopig zeer tevreden. maar nu heb ik ook al gehoord dat "cng wagen van produceren tot leveren" vervuilender zijn dan benzine en diesel … ik weet niet wat daar van waar is maar dat ze de mensen die cng nu gekocht hebben dat ze die binnenkort niet gaan pesten met vanalles zoals nu met de diesel gebeurt. plus waar ik wel verbaasd van ben is dat de cng-wagens voor het moment het slecht doen qua verkoop. dan moet je eens vragen, volgende keer dat ze zoiets beweren, wat het verschil juist is. Het is dezelfde motor met enkel wat extra leiding, en opslagtanks. Zoveel extra vervuiling zal dat niet opleveren. Maar dat is meestal wel het typische antwoord van iemand die er niets van weet en gewoon niet wil overschakelen. Ook wel gekend als 'vastgeroeste mensen' ? 2 2 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Populair bericht Lupuc Geplaatst: 5 december 2018 Populair bericht Geplaatst: 5 december 2018 Op 6/8/2018 om 17:43, MrFingers zei: Alle gekheid op een stokje (en het stokje breekt). Hoewel het milieuaspect zeker van belang is, zijn er ook andere drijfveren die meer gewichtig van aard zijn. Financiële. Iedere euro kan immers maar 1x uitgegeven worden. Interessante actie van VAG waardoor je de CNG-versie kon kopen voor de prijs van de corresponderende TSI-versie. En die TSI-versie was de versie die we op het oog hadden ivm vermogen ifv verbruik & uitstoot (en de belastingen daarop). En aangezien de CNG-wagen quasi evenveel vermogen heeft... Aardige saloncondities en kortingen op een nieuwe wagen die een tweedehands voertuig behoorlijk minder interessant maakten (je koopt immers ook "zekerheid" met een nieuwe wagen) Het was ook gewoon echt een toffe auto. Perfecte formaat en plezant om mee te rijden. Klein genoeg voor de stad, groot genoeg om geen speelbal te zijn op de snelweg. Kleine geste van overheidswege door de kwijtschelding van BIV en wegenbelasting tot 31/12/20 ("nen euro is nen euro"), daarna lage bijdrage door lage(re) uitstoot. De aankondiging van DATS om een CNG-pomp te installeren in de zomer van 2018 in deze gemeente, aan de winkel waar we al onze inkopen sowieso al doen, en langs een belangrijke invals/uitvalsweg ifv woon-werk verkeer. €/km die erg voordelig uitvalt Het altijd al eens willen ontvangen van briefpost door aardgasrijder himself. En om nu een sticker te kopen om dan op je brievenbus te kleven... Tenzij je Christiaan-Nicolaas Geerts heet natuurlijk. Vooral de pomp in de directe omgeving gepaard met de "het kost u niets extra om voor de CNG-versie te gaan) waren van doorslaggevende aard. Het zou me iig niet verbazen, VW is immers alles al aan het omzetten naar de nieuwe motorisaties. Om uitsluitsel te krijgen: een telefoontje naar je dealer of D'Ieteren doet wonderen heb ik al gemerkt. Volledig mee eens. Onze oudste diesel bj2000 ingeleverd en ecopremie ontvangen. De prijs van de CNG wagen aan de prijs van de benzineversie tijdens het vorige autosalon 2018. Op de koop toe hebben we 2 CNG tankstations in onze gemeente en is onze gemeente volop bezig om hun wagenpark op CNG om te schakelen. Ondertussen ben ik dichter bij huis gaan werken en heb ik onze 2e wagen die een roetfilter had ,verkocht. Extra voordeel. Ik rij namelijk veel te graag met onze Golf7 TGI. Ik ga terug met plezier naar het tankstation. We proberen zoveel mogelijk op CNG te rijden en dat lukt aardig. Ondertussen heeft de wagen reeds 7000km,op de teller. Nu heel wat steden in Europa de diesel gaan verbieden, besef ik dat we de juiste keuze hebben genomen. Een beperkt aanbod van tankstations in andere landen nemen we erbij. Hopelijk volgt Frankrijk de groei van Duitsland en Italie. Zelfs op de occasiemarkt scoort de CNG top. 3
kitobeer Geplaatst: 29 december 2018 Geplaatst: 29 december 2018 Ik woon maar 5 min van mijn werk ik zou zelfs de fiets kunnen nemen. Maar ik haat fietsen. Jep sorry. Echter ik heb nog een paard en die staat 20 km verderop. Dus mijn dagelijks verkeer is een 45 km per dag. Echter heb ik nog een bijberoep sportmasseur voor paarden en waar ik erg veel voor rond rijd. Afgelopen jaar heb ik 40 000 km gedaan ? Ik was er zelf van geschrokken. En mijn 1.9 tdi van 2008 met 282000 op de teller is redelijk stuk. En ik had al bedacht dat ik in 2019 voor een andere auto zou gaan. Een collega maakte me attent op de cng auto. Wist ik veel dat er maar ruim een handvol auto's cng maken. Maar aangezien ik al een vw caddy rij en met de grote hond en de paarden wilde ik zeker niet inleveren op ruimte. En diesel was geen optie meer. Maar Benzine met 40 000 km is ook geen optie. Dus cng is de beste keuze momenteel voor mij. En met 2 pompen op 300 m afstand. Hoef ik mij geen zorgen te maken. Dus goedkoop , vervanger voor diesel, en het geeft toch een goed gevoel met schone brandstof te rijden. 1
NickVG Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 Wij gaan naar alle waarschijnlijkheid ook een CNG wagen aanschaffen, hoofdzakelijk omwille van het milieu-aspect (al is het me nog niet helemaal duidelijk of je ergens in België biogas kan tanken, het lijkt me overal gewoon aardgas te zijn). Ook lijkt me CNG de enige optie waarbij je én een (ietwat) milieuvriendelijk(ere) wagen kan hebben, die toch nog groot genoeg is om er twee kinderstoelen in te steken, zonder dat je de bestuurdersstoel (voor mijn lengte) te ver naar voor moet zetten. 1 Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC:
Dr Nick Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 2 uren geleden, NickVG zei: Wij gaan naar alle waarschijnlijkheid ook een CNG wagen aanschaffen, hoofdzakelijk omwille van het milieu-aspect (al is het me nog niet helemaal duidelijk of je ergens in België biogas kan tanken, het lijkt me overal gewoon aardgas te zijn). Ook lijkt me CNG de enige optie waarbij je én een (ietwat) milieuvriendelijk(ere) wagen kan hebben, die toch nog groot genoeg is om er twee kinderstoelen in te steken, zonder dat je de bestuurdersstoel (voor mijn lengte) te ver naar voor moet zetten. Er zijn wel meerdere wagens die geen traditionele motor hebben en toch de ruimte hebben. bv, bij Peugeot, de Partner Teepee elektrisch heeft de ruimte ook en is volledig elektrisch. Er zullen nog wel meer voorbeelden zijn, bv Hyundai Kona lijkt me niet slecht. En die zit op gebied van range aan de top van elektrische voertuigen autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
muscles Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 2 uren geleden, NickVG zei: Wij gaan naar alle waarschijnlijkheid ook een CNG wagen aanschaffen, hoofdzakelijk omwille van het milieu-aspect (al is het me nog niet helemaal duidelijk of je ergens in België biogas kan tanken, het lijkt me overal gewoon aardgas te zijn). Nochtans op 20 november 2018: Energieprimeur in de gemeente Merksplas en kijktip voor straks! Voor het eerst in België hernieuwbaar biomethaangas in het gasnet. Fluvius bouwde high-tech-injectiestation om biomethaancentrale @iok_iokafval te koppelen. Bron: Eandis op Twitter. Bekijk vanavond (20 november 2018) de reportage 'de groene toekomst van biogas' om 20u15 op Kanaal Z. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
NickVG Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 (aangepast) 4 uren geleden, Dr Nick zei: Er zijn wel meerdere wagens die geen traditionele motor hebben en toch de ruimte hebben. bv, bij Peugeot, de Partner Teepee elektrisch heeft de ruimte ook en is volledig elektrisch. Er zullen nog wel meer voorbeelden zijn, bv Hyundai Kona lijkt me niet slecht. En die zit op gebied van range aan de top van elektrische voertuigen Ah, de Kona had ik nog niet gezien! Dank je! De Tepee (en consoorten) is helaas te hoog voor onze garage, denk ik. (Keldergarage, onder een bel-etage). Over biogas in Merksplas: wist ik ook niet! 9 januari 2019 aangepast door NickVG Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC:
Mylan1999 Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 5 uren geleden, Dr Nick zei: Er zijn wel meerdere wagens die geen traditionele motor hebben en toch de ruimte hebben. bv, bij Peugeot, de Partner Teepee elektrisch heeft de ruimte ook en is volledig elektrisch. Er zullen nog wel meer voorbeelden zijn, bv Hyundai Kona lijkt me niet slecht. En die zit op gebied van range aan de top van elektrische voertuigen De Kona zit inderdaad aan de top qua range in het segment van de betaalbare EV's (482 km WLTP), maar heeft wel een beperktere koffer (voor een gezinswagen dan toch), zo'n 350 liter dacht ik? Zal wel mee te leven zijn waarschijnlijk. De Partner/Berlingo daarentegen is op beide vlakken een tegenpool: range van maximaal 170 km (opgegeven door Citroën, misschien nog NEDC cijfers) maar wel een behoorlijk ruime koffer van 675 liter ?.
Dr Nick Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 1 minuut geleden, muscles zei: Tja, ik heb het verbeterd in jouw tekst. Ik vind het maar triestig dat Vlamingen hun eigen taal niet correct kunnen schrijven. Als je twijfelt, zoek het dan op. Daarvoor dient het internet tenslotte. kunt gij wel zeggen, als ge mij da kunt bewijzen, dan geloof ik u! ? autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
muscles Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 3 minuten geleden, Dr Nick zei: kunt gij wel zeggen, als ge mij da kunt bewijzen, dan geloof ik u! ? Dat is niet moeilijk. Asjeblieft: Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Dr Nick Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 1 minuut geleden, muscles zei: Dat is niet moeilijk. Asjeblieft: mooie photoshop, of was het fotoshop? ? autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
muscles Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 2 minuten geleden, Dr Nick zei: mooie photoshop, of was het fotoshop? ? Nee, de Firefox addon Awesome Screenshot (by Diigo Inc.) Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen