Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

Hallo,

ik heb 2 dagen geleden een VW Caddy Maxi lichte vracht gekocht op CNG.

voor mij was dit onbekend maar door advies van mijn boekhouder was de keuze snel gemaakt! Ik doe namelijk ongeveer 70 000 km op jaarbasis en dan maakt het lagere verbruik echt wel het verschil.

Volgens mijn boekhouder moet het ook mogelijk zijn om thuis een pomp te installeren als je verwarmt met aardgas.. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en wat zou dit kosten voor te installeren?

dank u!

gr Jan 

Welkom op het forum

Het is idd mogelijk om dit te doen, afhankelijk van hoeveel km je doet gaat dit renderen. Ik kan wel zeggen dat het dan over een slow-fill installatie gaat, wat zoveel wil zeggen als: de volledige nacht laten pompen.

Als je 70 000km doet denk ik dat je dan bijna elke nacht moet tanken. Juiste prijs ken ik niet, maar ik dacht dat het iets in de buurt van 4-5000 € was.

Wel een goede boekhouder moet ik zeggen

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

@Jan VS welkom op het forum, 70.000 km is heel wat :D

Er is een onderwerp gestart op het forum over een thuisinstallatie, je kan het hier terugvinden.

Info kan je hier vragen: http://www.vandotec.be/nl/page/339/cng-slowfill-tankinstallatie

Of bij Ecofillco: http://www.ecofillco.be/nl/aardgasvulinstallaties

Vergeet ook niet de stroomkost voor de compressor en jaarlijkse keuring van de gasaansluiting/installatie.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Bedankt voor de informatie!

Dit is duidelijk, best niet doen. Eerst even wat ervaring opdoen met de nieuwe CNG wagen..

wel een lange levertijd... Eergisteren besteld, levertijd 1/4/18..

gr jan

Goh is moeilijk te zeggen in feite.

Je zou ergens een goeie deal moeten kunnen vinden van een thuisinstallatie.

Vorige maand kon je er eentje op de kop tikken voor 2000 euro bij een faillissementsveiling op moyersoen.

2 jaar oud als ik me niet vergis. Daar stonden ook enkele wagens op CNG te koop, ook een camionette als ik me niet vergis.

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

5 uren geleden, Jan VS zei:

Bedankt voor de informatie!

Dit is duidelijk, best niet doen. Eerst even wat ervaring opdoen met de nieuwe CNG wagen..

wel een lange levertijd... Eergisteren besteld, levertijd 1/4/18..

gr jan

Ik ken hier mensen op het Aardgasrijderforum die in 2017 wel zeker acht maanden hebben moeten wachten op hun nieuwe CNG-wagen !!! (Maar dat had te maken met de homologatie van de nieuwe aardgastanks).

Maar ik geef je 100% gelijk. De levertijd van een CNG-wagen zou niet meer dan twee maanden mogen duren.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 269.000 km and counting...

7 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Vorige maand kon je er eentje op de kop tikken voor 2000 euro bij een faillissementsveiling op moyersoen.

2900 € (4.106 € inclusief kosten & BTW), maar je kon er wel 2 voertuigen aan leggen denk ik: LINK

=> Alle uitslagen van de (eerste) CNG veiling

• Vind ik leuk 1

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Gisteren deze tweedehandse thuisinstallatie tegengekomen: onderaan de advertentie, na gegevens wagen. Geen details beschikbaar, of reden van stop aardgas ... 

Edited by JoBé

Kost 2500 euro, ik heb al geïnformeerd ^_^ :x

• Bedankt 1

12 minuten geleden, JoBé zei:

Gisteren deze tweedehandse thuisinstallatie tegengekomen: onderaan de advertentie, na gegevens wagen. Geen details beschikbaar, of reden van stop aardgas ... 

"Nog goedkoper thuis tanken" heeft ie daarbij geschreven. Daar ben ik het dus niet mee eens.

1. Die thuisinstallatie moet bij je thuis geïnstalleerd worden door een erkende gasinstallateur: betalen.
  2. Die thuisinstallatie moet gekeurd worden: betalen.
  3. Die thuisinstallatie moet regelmatig opnieuw gekeurd worden, dacht ik.
  4. En het gaat hier dan nog over een slow-fillinstallatie.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 269.000 km and counting...

Bijkomende vraag; hoeveel elektriciteit trekt die installatie om 1 kilo te compresseren?

En wat kost een kilo aardgas thuis eigenlijk? (ik zou mijn gasrekening er eens op kunnen naslaan..)

3 minuten geleden, muscles zei:

"Nog goedkoper thuis tanken" heeft ie daarbij geschreven. Daar ben ik het dus niet mee eens.

1. Die thuisinstallatie moet bij je thuis geïnstalleerd worden door een erkende gasinstallateur: betalen.
  2. Die thuisinstallatie moet gekeurd worden: betalen.
  3. Die thuisinstallatie moet regelmatig opnieuw gekeurd worden, dacht ik.
  4. En het gaat hier dan nog over een slow-fillinstallatie.

Idd, dat -samen met de 2500 € aankoop- verdien je met één wagen niet snel terug.
Maar ik plaatste het eigenlijk voor wie interesse zou hebben èn niet naar een paar duizend euro moet/wil kijken, of ver van tankstations woont, of enkel het milieu en/of het thuisgemak beoogt ... :ph34r: 

18 minuten geleden, JoBé zei:

of ver van tankstations woont

Zoals diegenen die in Zuid-Limburg wonen...

Zoals... euh... goh nu ontsnapt mij zijn naam toch...   :)

• Hahaha 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

volgens de dats24 info avond was de thuisinstallatie in elektriciteitsverbruik DUUR.

• Hahaha 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

4 uren geleden, pluxy zei:

volgens de dats24 info avond was de thuisinstallatie in elektriciteitsverbruik DUUR.

Tja, die kunnen moeilijk gaan zeggen dat het bijna niks kost ... B|
(Waarmee ik niet wil beweren dat het niet zo is! :)

• Hahaha 1

Dank je wel Marki! Zo heb je natuurlijk het voordeel dat elektrisch rijden ook heeft: elke ochtend een opgeladen auto.

@marki hoeveel lawaai maakt zo'n ding en zou je eventueel eens enkele foto's willen plaatsen?

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Het geluid valt wel goed mee, staat ongeveer een 5-tal meter van het huis en slaapkamers. Als vensters dicht zijn hoor je niets, als ze open staan in de verte een licht gezoem ....maar geen problemen voor te slapen. 31.0.JPG.9c38eabf52d9423843bbddb02567f953.JPG

De installatie is dezelfde als op de toegevoegde foto. 

Gr Marc 

• Vind ik leuk 1