Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Recommended Posts

2 uren geleden, Kris81 zei:

Ik heb nog geprobeerd hier foto's bij te plaatsen maar dat lukt toch niet echt via de iPhone.  

En de smileys lukt ook niet  :) 

2 uren geleden, Kris81 zei:

in de bergen een gemiddeld van 9,4 hebben en op vlakke weg 8,2

Heel mooi om die waarden met een grote caravan te halen !

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

11 uren geleden, Kris81 zei:

Betreft verbruik kan ik zeggen dat we in de bergen een gemiddeld van 9,4 hebben en op vlakke weg 8,2. Ben ik wel content mee.

Hopelijk kom je een station tegen met het veel krachtigere H+ gas van Total, dan kan het goed zijn dat je onder de 9 kg komt bij steile hellingen. Zo een groot land als Frankrijk heeft dit gas normaal ook maar wellicht dan in het industriegebied..

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Hela, wat zie ik daar op de foto (Engie van de groep Suez verkoopt dus ook aardgas):

GNC 1,26 €/kg

Eco GNC 1,40 €/L

Waarom is die tweede niet in kg uitgedrukt, of is Eco GNC de vloeibare LNG ?

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

30 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Eco CNG is biogas B| is duurder en bevat iets meer energie, maar volgens Duitse bronnen valt dit te verwaarlozen.

Wordt dit biogas uitgedrukt in liter in plaats van in kg? Waarschijnlijk is dit een foutje van het tankstation.

Zou ik die eco-CNG misschien proberen ? Zou niet slecht zijn moest ik er meer kilometers mee kunnen maken. Ze verkopen er ook nog bio-CNG wat is daar dan nog het verschil mee ?

4 uren geleden, Kris81 zei:

Zou ik die eco-CNG misschien proberen ? Zou niet slecht zijn moest ik er meer kilometers mee kunnen maken. Ze verkopen er ook nog bio-CNG wat is daar dan nog het verschil mee ?

Vraag eens aan de tankuitbater de calorische waarde van iedere CNG-variant, je neemt vervolgens de hoogste waarde.

Rond 15k is HPLUS en rond de 13k H-gas (k staat voor kilo = duizend)

4 uren geleden, Kris81 zei:

Net zoals @Aardgasrijder al eerder schreef : Eco-CNG is biogas B| is duurder en bevat iets meer energie, maar volgens Duitse bronnen valt dit te verwaarlozen - geloof ik ook niet dat de meerprijs de moeite loont, en dat je er effectief meer kilometers mee zou afleggen. Maar niets houdt je tegen om het zelf proefondervindelijk uit te proberen.

• Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Het lijkt mij dat er maar 1 gasleiding ligt en calorisch/chemisch gezien hetzelfde gas wordt getankt.

De eco variant is vooral van belang bij de inkoop door de uitbater. Hij moet dan meer en duurder "groengas"/eco-gas inkopen.

Bij de pomp wordt het dan verrekend via certificaten. Wat je aan groen CNG verkoopt moet je ook daadwerkelijk aan certificaten inkopen.

Als er wel echt apart ECO gas wordt geleverd zouden er 2 gasleidingen moeten liggen en volgens mij bestaat er geen "groen" gasnet.

ECO gas is dus wel beter tanken (beter voor het milieu) maar voor je motor (actieradius) maakt het niet uit.

Edited by Groengas

@Groengas dit klopt volledig (in geval van NL) :)

In NL wordt het Slochterengas gemengd met gas dat wordt opgewekt bij bv. boeren

In NL kunnen dus boeren hun gas op het net zetten, in België wordt dit (nog) niet toegestaan.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

@Aardgasrijder zou het in Frankrijk ook niet ongeveer zo werken?

In België weet ik dat dit nog niet kan, spijtig overigens. Ik weet wel dat er aan gewerkt/gelobbyd wordt.

Hallo,

heeft er iemand ervaring met de cng-stations in Lesquin (Rijsel), Fléville-devant-Nancy, Thionville en Montbéliard?

Montbéliard zou enkel voor professionelen zijn, klopt dat?

De andere stations kon ik niet contacteren.

Groet

Christine

Op 1-8-2017 om 15:02, Lage Emissie Zone zei:

Rond 15k is HPLUS en rond de 13k H-gas (k staat voor kilo = duizend)

Doe er maar dik 1,5k af. H-gas (in België) is rond de 11,3 à 11,5k als ik kijk naar de waarden op de DATS website.

H+gas levert +/- 13% extra boven op H-gas, daar zit je dan rond de 12,7 à 13k.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Lesquin kende ik niet... Ik ga daar binnenkort wel eens gaan kijken. Het is blijkbaar een station dat op basis van LNG werkt, uitgebaat door Air Liquide. Dat zou dus ook wel eens het befaamde H+ gas kunnen zijn! Alleen is het mij niet helemaal duidelijk of dit nu een openbaar tankstation is of enkel voor 'abonnees'. Overigens heb je dat station niet echt nodig als je op reis gaat richting Frankrijk. Afhankelijk van de richting waaruit je komt kan je nog een laatste keer tanken in België, bij DATS in Wevelgem, Enora Moeskroen of Enora Doornik, allemaal op niet meer dan 20 à 30km van dat station in Lesquin. Je zal sowieso goedkoper af zijn als je tankt in België.

Hier trouwens nog een goede kaart met CNG stations in Frankrijk gevonden: https://gnv-grtgaz.opendatasoft.com/pages/dashboard_v3/?headless=true#carte . Blijkbaar begint er nu toch wat te bewegen op CNG vlak in Frankrijk, er zijn volgens deze lijst maar liefst 46 nieuwe stations gepland voor opening in 2017 en 2018. 

• Bedankt 1