Pitpoint_BE Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 Ik denk dat we hier allemaal toch eens, goed onderbouwd, op moeten reageren. Als het mag hang ik de PDF aan deze post, of knip/plak ik de hele tekst. Het is een behoorlijk eenzijdig artikel, enkel het pleidooi voor biomethaan op het einde steun ik wel. "Auto's op aardgas zijn belastingvrij in Vlaanderen tot 2020. Zo steunt de overheid een fossiele brandstof die haast even vervuilend is als benzine. Het contrast met onze buurlanden is groot: daar rijden al auto's op biomethaan." --- PitPoint clean fuels Driven by nature, human nature. www.pitpoint.be ---
muscles Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 11 minuten geleden, Pitpoint_BE zei: Ik denk dat we hier allemaal toch eens, goed onderbouwd, op moeten reageren. Als het mag hang ik de PDF aan deze post, of knip/plak ik de hele tekst. Het is een behoorlijk eenzijdig artikel, enkel het pleidooi voor biomethaan op het einde steun ik wel. "Auto's op aardgas zijn belastingvrij in Vlaanderen tot 2020. Zo steunt de overheid een fossiele brandstof die haast even vervuilend is als benzine. Het contrast met onze buurlanden is groot: daar rijden al auto's op biomethaan." Ik heb jouw artikel hier samengevoegd omdat enkele forumleden je vóór zijn geweest: een PDF is reeds toegevoegd in een vorige reactie: 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Populair bericht Fred Geplaatst: 19 juni 2018 Populair bericht Geplaatst: 19 juni 2018 Het is een publiek geheim dat Bond Beter Leefmilieu en de NGO Transport & Environment fanatieke voorstanders zijn van elektrische voertuigen (EV) en niets moeten weten van fossiele brandstoffen. Elektrische voertuigen zijn echter niet milieuvriendelijk, noch in de productie (problematiek van de batterijen en de ontginning van de grondstoffen), noch in het verbruik (elektriciteit moet immers geproduceerd worden o.a. op basis van bruinkool in Duitsland). Aardgas is de minst vervuilende fossiele brandstof, veel properder dan aardolie en steenkool. Dit alles over een kam scheren getuigt van weinig objectiviteit bij de EV-aanhangers. 3
muscles Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 Ik heb vorige week de column van Anthony Kumpen in Het Belang van Limburg gelezen waarin iemand een vraag aan hem stelde wanneer de formule-1-wagens op elektriciteit zouden rijden (iets in die aard). Daarin zei Anthony Kumpen dat de elektrische wagens elektriciteit opladen aan een dieselgenerator die om de hoek stond. (Het stond in de gazet zelf. Dus ik weet niet of dit online te raadplegen valt.) Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Pitpoint_BE Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 22 minuten geleden, muscles zei: Ik heb vorige week de column van Anthony Kumpen in Het Belang van Limburg gelezen waarin iemand een vraag aan hem stelde wanneer de formule-1-wagens op elektriciteit zouden rijden (iets in die aard). Daarin zei Anthony Kumpen dat de elektrische wagens elektriciteit opladen aan een dieselgenerator die om de hoek stond. (Het stond in de gazet zelf. Dus ik weet niet of dit online te raadplegen valt.) In Formula E!? Als je die bron kan terugvinden, zeker posten 1 --- PitPoint clean fuels Driven by nature, human nature. www.pitpoint.be ---
Pitpoint_BE Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 Achter de paywall https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180608_03553061/anthony-antwoordt 1 --- PitPoint clean fuels Driven by nature, human nature. www.pitpoint.be ---
JoBé Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 ANTHONY ANTWOORDT.pdf 2 2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 2019 NIU NGT ( E-scooter ) 2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"
muscles Geplaatst: 19 juni 2018 Geplaatst: 19 juni 2018 Elektrische auto produceert bijna net zo veel fijnstof als benzinewagen (2014-11-28) Elektrische wagens genereren nauwelijks minder fijn stof dan recente benzinewagens. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport & Mobility, een spin off van de KU Leuven. Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit een verrassende analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML), een spin-off van de KU Leuven. Onze gezondheid lijdt in de eerste plaats onder de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en vooral fijn stof (PM), onder meer afkomstig van wagens. Die veroorzaken fijn stof op twee manieren: door de verbranding van brandstof (de uitlaatemissies) en door het afslijten van de remmen, de banden en het wegdek (de niet-uitlaatemissies), aldus De Standaard.Batterijen De uitlaatemissies voor elektrische wagens bedragen uiteraard nul. Ze rijden op batterijen, niet op brandstof. Maar de niet-uitlaatemissies liggen even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij gewone wagens, volgens de berekeningen van Van Zeebroeck. Dat komt omdat elektrische wagens door de zware batterijen meer wegen dan gewone wagens. Vooral in de stad, waar het vaker remmen en bochten nemen is, is dit nadelig voor het milieu. Bovendien zijn benzine- en dieselwagens in vergelijking met twintig jaar geleden heel wat milieuvriendelijker geworden onder impuls van de steeds strenger wordende Europese emissiestandaarden. Concreet: een benzinewagen veroorzaakt vandaag 18 mg fijn stof, uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies samengeteld. Voor een elektrische auto is dit 17 mg. Een diesel uit 2000 komt uit op 79 mg. In Nederland wordt het elektrisch rijden gestimuleerd omdat het beter zou zijn voor het milieu. Bron : Telegraaf.nl 2 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Populair bericht Dr Nick Geplaatst: 20 juni 2018 Populair bericht Geplaatst: 20 juni 2018 9 uren geleden, muscles zei: Elektrische auto produceert bijna net zo veel fijnstof als benzinewagen (2014-11-28) Elektrische wagens genereren nauwelijks minder fijn stof dan recente benzinewagens. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport & Mobility, een spin off van de KU Leuven. Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit een verrassende analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML), een spin-off van de KU Leuven. Onze gezondheid lijdt in de eerste plaats onder de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en vooral fijn stof (PM), onder meer afkomstig van wagens. Die veroorzaken fijn stof op twee manieren: door de verbranding van brandstof (de uitlaatemissies) en door het afslijten van de remmen, de banden en het wegdek (de niet-uitlaatemissies), aldus De Standaard.Batterijen De uitlaatemissies voor elektrische wagens bedragen uiteraard nul. Ze rijden op batterijen, niet op brandstof. Maar de niet-uitlaatemissies liggen even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij gewone wagens, volgens de berekeningen van Van Zeebroeck. Dat komt omdat elektrische wagens door de zware batterijen meer wegen dan gewone wagens. Vooral in de stad, waar het vaker remmen en bochten nemen is, is dit nadelig voor het milieu. Bovendien zijn benzine- en dieselwagens in vergelijking met twintig jaar geleden heel wat milieuvriendelijker geworden onder impuls van de steeds strenger wordende Europese emissiestandaarden. Concreet: een benzinewagen veroorzaakt vandaag 18 mg fijn stof, uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies samengeteld. Voor een elektrische auto is dit 17 mg. Een diesel uit 2000 komt uit op 79 mg. In Nederland wordt het elektrisch rijden gestimuleerd omdat het beter zou zijn voor het milieu. Bron : Telegraaf.nl Ik heb dit al zo vaak gezegd tegen hybride en EV aanhangers, maar ze wilden mij niet geloven....Ik moet duidelijk veranderen van job, want ik heb geen onderzoek nodig om zo'n zaken te weten 2 4 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Populair bericht Mylan1999 Geplaatst: 21 juni 2018 Populair bericht Geplaatst: 21 juni 2018 Knack, nu graag een artikel dat het hele productieproces van lithiumbatterijen volgt, te beginnen in de mijn en wat zo'n mijn in haar omgeving aanricht. Oh ja, neem de ongelovige Thomassen van de BBL en consoorten ook maar eens mee naar zo'n mijn (en laat ze er liefst nog achter). In het artikel zegt men ook dat Ierland en Oostenrijk inzetten op EV's? Ik dacht net eens gelezen te hebben dat Ierland een netwerk van CNG pompen wil uitrollen, en in Oostenrijk is CNG toch ook al relatief goed verkrijgbaar. Volgens mij heeft e-gas nog een goede toekomst, aangezien het op momenten wanneer er stroomoverschot is (zonnig weer bij PV-panelen, winderig weer voor windturbines) kan worden opgewekt. Er zijn zo ook minder problemen om groen opgewekte energie te stockeren, in tegenstelling tot batterijen die momenteel hiervoor gebruikt worden (of energie-eilanden waarover men nadenkt) en om het net te stabiliseren. E-gas kan volgens mij ook makkelijk pieken in de elektriciteitsvraag mee helpen opvangen. 5 2
Fred Geplaatst: 22 juni 2018 Geplaatst: 22 juni 2018 Ik was woensdag aanwezig op de opening van het 100ste CNG-tankstation in België. Bij Dats24 Heverlee was dat. Opnieuw amper berichtgeving in de media. Zie hierna wat ik allemaal gevonden heb (België en internationaal) : https://www.tijd.be/ondernemen/auto/colruyt-zet-door-met-aardgasauto-s/10023924.html https://www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer/2018/06/21/honderdste-belgische-cng-tankstation-ingehuldigd/ http://www.gaz-mobilite.fr/actus/belgique-inaugure-centieme-station-gnv-1993.html https://www.fleeteurope.com/en/technology-and-innovation/belgium/news/dats24-opens-hundredth-belgian-cng-station Op TV : niets Voor zulke gebeurtenis is dat wel vrij weinig. 2
Populair bericht muscles Geplaatst: 22 juni 2018 Populair bericht Geplaatst: 22 juni 2018 Betreffende de opening van het 100ste station stond op de FB-groep "CNG, Natuurlijk gas geven!" de volgende URL: http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=20667 3 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Mylan1999 Geplaatst: 23 juni 2018 Geplaatst: 23 juni 2018 Ik dacht dat Charles Michel ook aanwezig ging zijn op de opening in Heverlee? Zie hem alleszins niet op de foto staan.
deverhelst Geplaatst: 23 juni 2018 Geplaatst: 23 juni 2018 Op 22/6/2018 om 14:16, muscles zei: Betreffende de opening van het 100ste station stond op de FB-groep "CNG, Natuurlijk gas geven!" de volgende URL: http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=20667 Hij was een F35 gaan testen, of was het een Rafale ?? 2
Dr Nick Geplaatst: 23 juni 2018 Geplaatst: 23 juni 2018 Zojuist, deverhelst zei: Hij was een F35 gaan testen, of was het een Rafale ?? Eurofighter autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
DeNbEiRe_84 Geplaatst: 23 juni 2018 Geplaatst: 23 juni 2018 3 uren geleden, deverhelst zei: Hij was een F35 gaan testen, of was het een Rafale ?? Hopelijk een Rafale dan, want de F-35 bestaat niet in tweezitter ? Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red
Dr Nick Geplaatst: 23 juni 2018 Geplaatst: 23 juni 2018 14 minuten geleden, DeNbEiRe_84 zei: Hopelijk een Rafale dan, want de F-35 bestaat niet in tweezitter ? En in de rafale zijn bepaalde piloten te groot en passen er dus niet in... 1 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Populair bericht Aardgasrijder Geplaatst: 23 juni 2018 Auteur Populair bericht Geplaatst: 23 juni 2018 Colruyt zet door met aardgasauto's 20 juni 2018 15:02 - https://www.tijd.be/ondernemen/auto/Colruyt-zet-door-met-aardgasauto-s/10023924?utm_medium=twitter&utm_source=dlvr.it ©Lieven Van Assche DATS 24, een dochterbedrijf van Colruyt, opende vandaag het 100e tankstation voor aardgasauto's in België. 'Dit is de beste overgangstechnologie op weg naar een volledig CO2-neutraal wagenpark.' CNG, kort voor compressed natural gas oftewel aardgas dat onder zeer hoge druk gecomprimeerd wordt, is in opmars wereldwijd en in België. Intussen rijden er in ons land al 11.000 CNG-auto's rond. Dat is meer dan de volledig elektrische wagens die nu in omloop zijn. De voorbije maanden zijn er bovendien duizenden CNG-auto's besteld die binnenkort in gebruik worden genomen. De toenemende populariteit van CNG-auto's is niet onlogisch. De aankoopprijs ervan komt intussen in de buurt van die van dieselauto's. Ze zijn vrijgesteld van verkeersbelastingen en scoren op milieuvlak beter dan de meeste andere technologieën, zelfs beter dan hybride of plug-in hybrides. Enkel volledig elektrische auto's en waterstofauto's doen nog beter. Daarbij wordt rekening gehouden met de de uitstoot van CO2, fijn stof en stikstofdioxide. Besparen aan de pomp Tenslotte mogen CNG-auto's - in tegenstelling tot LPG-versies - ondergrondse parkeergarages binnen en is tanken een pak goedkoper dan diesel of benzine. 'Op 100 kilometer bespaar je al snel 2 à 2,5 euro', zegt Raf Flebus, directeur van DATS 24. 'CNG-auto's vullen een gat in de markt en zijn met hun groter bereik complementair met e-auto's'.' Flebus erkent evenwel dat CNG slechts een puzzelstukje in de mobiliteitsdisucssie is en dat het een overgangstechnologie is op weg naar een CO2-neutraal wagenpark met elektrische auto's en waterstofauto's. Pionier DATS 24 pionierde in 2011 al met zijn eerste CNG-station. Met de opening van het nieuwe station in de buurt van Leuven staat de teller nu op 60. Dat brengt het totaal in België op 100, waarmee de discussie over de kip en het ei min of meer ten einde is. 'Ook de concurrentie staat niet stil. Meer nog, er begint eindelijk wat te bewegen', zegt Flebus. Onder andere Q8 en Total hebben zich op de markt gestort. Total nam vorig jaar PitPoint over dat actief is in Duitsland, Nederland en België. DATS 24, dat in totaal 123 tankstations (inclusief klassieke brandstoffen) uitbaat, haalde in het boekjaar 2016/2017 een omzet van bijna 600 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 5,5 miljoen euro. Op het rendement van de CNG-investeringen is het evenwel nog wachten. 'We hebben per station 100 klanten per dag nodig om rendabel te zijn. Dat is nog maar in een tiental punten het geval', klinkt het. Flebus liet voorts verstaan dat DATS 24 in het najaar ook zijn eerste commerciële tankstation voor waterstofauto's zal openen, op het distributiecentrum van Colruyt in Halle. Daar rijden reeds 75 vorkheftrucks rond op waterstof. Jan De Schamphelaere, Redacteur Ondernemen 3 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lage Emissie Zone Geplaatst: 24 juni 2018 Geplaatst: 24 juni 2018 Op 29-3-2018 om 09:52, Aardgasrijder zei: CNG kost slechts 0,94 euro per kg Doe daar nog wat bij en dan is de priijs exact. 1.070 €/kg Calorische waarde: 11.52 kWh https://customer.dats24.be/wps/portal/datscustomer/locator/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziLQycjYwsvA383P08zQ0czb2MTc29XIzcTQz0w8EKDHAARwP9KEL6o1CVGECUGHu4mVgaGRtYGEEV4LGiIDfCINNRUREAyYTAaQ!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#/7094 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 24 juni 2018 Geplaatst: 24 juni 2018 Ik weet niet of het oud nieuws is maar de Q8 heeft naast Total, DATS24,.. ook het licht gezien. https://www.q8.be/nl/tank-milieuvriendelijk-en-zuinig-cng-bij-q8 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen