frank_s Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 27 minuten geleden, paulDS zei: Waarom dan? Gezien de kleine benzinetank en aantal cng-tankstations ginder is deze paasvakantie in Engeland met wagen niet mogelijk. Ook dachten we dit jaar niet naar Frankrijk (ook niet makkelijk) te gaan maar eerst Oostenrijk (ok) weekje en daarna paar dagen tot week rond te trekken in Slovenië waar tanken ook niet zo makkelijk is. Komende jaren zouden we ook Hongarije willen doen en terug naar Frankrijk. Ook zijn er de kleine dingetjes zoals iets vaker tanken en de iets kleinere koffer die niet doorslaggevend en ik er wel bij wil nemen maar toch. Van andere kant probeer ik steentje bij te dragen door zo veel mogelijk naar werk te gaan met fiets en ook korte verpaatsingen naar stad, bakker etc gebeuren zo vaak mogelijk met fiets. 1
Koen C Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 Ook enkele kritische stemmen over elektrische wagens - specifiek over de ontginning van kobalt in Congo : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/18/cobalt-het-erts-dat-van-congo-het-saudi-arabie-van-elektrische/ https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/18/opinie-jan-goossens-congo/ "" Kobalt wordt gebruikt in de batterijen en waar een smartphone genoeg heeft aan enkele gram van die stof, gaat er meer dan 20 kilogram kobalt in de batterij van een Tesla "" "" Een groot deel van de opbrengst van die ontginning en uitvoer van kobalt in Congo stroomt naar het buitenland, meer bepaald naar grote internationale bedrijven en daar zijn steeds meer Chinese ondernemingen koploper. Die produceren de batterijen die dan uiteindelijk in jouw smartphone of je elektrische wagen belanden. "" "" één op de drie auto’s in Noorwegen een elektrische wagen is: 60 procent kans dat de batterij waarop zo’n wagen rijdt, gefabriceerd werd met kobalt uit Congo. "" "" Laat Congo nu net de grootste producent van kobalt zijn, goed voor 63 procent van de wereldproductie. Andere landen met grote reserves zijn Australië, Rusland en Canada, maar in tegenstelling tot die landen verloopt de exploitatie van kobalt in Congo veel minder transparant. "" Nog eentje opzoeken over lithium ? ? 1 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
G-007 Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 Budget / Elektrisch ‘tanken’: zowel het duurst als het goedkoopst De VAB heeft de kostprijs berekend van een ‘tank’ om 100 km af te leggen. Elektriciteit is thuis de beste oplossing, maar aan snellaadpalen net de duurste. CNG doet het beter dan benzine en diesel. De autoclub VAB heeft zijn berekening vrijgegeven om de brandstof- of oplaadkosten te vergelijken om 100 km mee af te leggen volgens het gemiddelde verbruik van de markt (reële rijomstandigheden). De goedkoopste oplossing om deze afstand af te leggen is met elektriciteit. Maar enkel als u de auto op het werk kunt opladen, of thuis aan een wallbox. Men komt aan een respectievelijk gemiddelde van €2 en €3,40. Vervolgens vinden we CNG met €4,70. Hier gaat het om tanken aan de pomp (en niet via een compressor) en op voorwaarde dat de benzinetank niet wordt gebruikt*. Aardgas lijkt zelfs nog interessanter te zijn dan elektriciteit als we rekening houden met de gemiddelde kost van een automobilist die van tijd tot tijd ook een openbare laadpaal moet gebruiken. In dat geval stijgt de kost naar €5/100 km. Extreem dure snellaadpalen In werkelijkheid kan het opladen van een elektrische auto aan een openbare laadpaal erg kostelijk worden. Wat bewijst dat dit type auto alleen de moeite is als het mogelijk is om thuis te laden of op een privéparking met een niet-publieke laadpaal. Het kost namelijk minimum €6,3 per 100 km om op te laden aan een klassieke publieke laadpaal (en dus geen snellaadpaal). Dat kan naar €8/100 km stijgen en zelfs tot €11,70/100 km voor de snelste laadbeurten! Deze situatie moet worden genuanceerd voor Tesla-gebruikers die genieten van de mogelijkheid om het netwerk van de fabrikant te gebruiken tegen veel lagere tarieven. Diesel minder interessant Elektriciteit van de snellaadpalen (vaak langs de snelwegen) is de duurste oplossing, terwijl benzine zich tussen de gemiddelde prijs van elektriciteit en dit extreme geval nestelt. En diesel, volgens de prijzen die op 10 januari 2019 door de VAB zijn vastgesteld, is zelfs duurder (nog steeds op basis van het gemiddelde reële verbruik van de Belgische markt, berekend door de automobielvereniging). Zo kost 100 km op diesel tussen €6,9 en €7,7/100 km. Moraal van het verhaal: tenzij uw baas gul is met elektriciteit, of u thuis een laadpaal ter beschikking heeft, is de goedkoopste oplossing CNG volgens de cijfers gepubliceerd door de VAB. *Het wordt aangeraden om de benzine minstens eenmaal per 6 maanden te gebruiken in een auto die op CNG rijdt. Iemand enig idee wat de kostprijs is per 100 km voor waterstof? 2
muscles Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 26 minuten geleden, G-007 zei: Iemand enig idee wat de kostprijs is per 100 km voor waterstof? Ik weet niet hoe ver je kan rijden met 1 kg waterstof in een waterstofauto maar de prijs van waterstof bij Dats 24 in Halle bedraagt op dit ogenblik € 9,99 per kg, afgerond € 10 per kg. https://customer.dats24.be/wps/portal/datscustomer/nl/b2c/locator#/3826 1 1 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
frank_s Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 Toyota Mirai zit rond 1kg per 100km heb ik net gelezen. 1 1
muscles Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 3 minuten geleden, frank_s zei: Toyota Mirai zit rond 1kg per 100km heb ik net gelezen. Dat is dus € 9,99 per 100 km (of afgerond € 10 per 100 km) en daarmee zit waterstof toch bij de categorie van de duurste "brandstoffen" op dit moment. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Populair bericht G-007 Geplaatst: 19 januari 2019 Populair bericht Geplaatst: 19 januari 2019 19 uren geleden, muscles zei: Dat is dus € 9,99 per 100 km (of afgerond € 10 per 100 km) en daarmee zit waterstof toch bij de categorie van de duurste "brandstoffen" op dit moment. Oei, dit had ik nu ook niet verwacht. Als je de totale kost van brandstof + aankoop voertuig + taksen berekent per gereden 100 km dan wordt de kloof tussen CNG-wagens en al de rest (diesel, benzine, hybride, elektrisch en waterstof) alleen maar groter van gelijkaardig voertuig. Zal mijn geel hesje voorlopig maar mooi in mijn Golf variant laten liggen. ? 3
Fred Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 Inderdaad. Dit wordt ook nog maar eens bevestigd door dit artikel van RTL (in het Frans) dat zich baseert op een nieuwe analyse van de CREG. Zie https://m.rtl.be/info/1092946 1
Populair bericht Pitpoint_BE Geplaatst: 24 januari 2019 Populair bericht Geplaatst: 24 januari 2019 https://www.knack.be/nieuws/auto/rijden-op-cng-gas-geven-is-goedkoper-en-gezond/article-longread-1420989.html 1 2 --- PitPoint clean fuels Driven by nature, human nature. www.pitpoint.be ---
muscles Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 1 uur geleden, Pitpoint_BE zei: https://www.knack.be/nieuws/auto/rijden-op-cng-gas-geven-is-goedkoper-en-gezond/article-longread-1420989.html Zoals al eerder aangehaald hier op het forum zijn de CNG-verdelers echter niet verantwoordelijk voor de verdeling in ons land: op voorwaarde dat men hiermee Pitpoint (Total), Dats 24, Q8, Esso, Shell, Maes Oil, Lukoil, Green Point Supplies bedoelt. Zij kunnen zelf niet bepalen of er (fossiel) aardgas of bio-CNG door de aardgasleidingen verdeeld wordt. Dit wordt namelijk geleverd en getransporteerd door Fluxys en voor het Vlaamse landgedeelte door Fluvius (Fluxys en Fluvius, dat lijkt wel fel op elkaar, vind je niet?). Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Lange_666 Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 10 minuten geleden, muscles zei: voor het Vlaamse landgedeelte door Fluvius Misschien om onze Grote Vlaamse Leider, die zo graag wat Latijn in de mond neemt, te behagen? 1
Dr Nick Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 had het artikel ook al zien passeren, en heb het direct gedeeld op Asociale media. 1 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
frank_s Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 9 uren geleden, Pitpoint_BE zei: https://www.knack.be/nieuws/auto/rijden-op-cng-gas-geven-is-goedkoper-en-gezond/article-longread-1420989.html Enig idee welke nieuwe af-fabriek wagen hierover beschikt? Octavia afgerond 12l benzine en 18kg, goed voor 150-200km en 350-450km. ietsje minder voor de Seat Leon ST dacht ik en ook voor de Golf Variant vergelijkbare waardes. Of gaat dit over die vrachtwagen op 1 van de fotos in post van Autosalon? ? "Kan ik blijven rijden wanneer het gas op is? Wanneer het gas in de tanks volledig is opgebruikt, schakelt de motor automatisch over op benzine. Dankzij deze dubbele aandrijvingstechnologie beschikken aardgasauto's over een actieradius van om en bij de 1.300 kilometer."
muscles Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 2 uren geleden, frank_s zei: Enig idee welke nieuwe af-fabriek wagen hierover beschikt? Octavia afgerond 12l benzine en 18kg, goed voor 150-200km en 350-450km. ietsje minder voor de Seat Leon ST dacht ik en ook voor de Golf Variant vergelijkbare waardes. Of gaat dit over die vrachtwagen op 1 van de fotos in post van Autosalon? ? "Kan ik blijven rijden wanneer het gas op is? Wanneer het gas in de tanks volledig is opgebruikt, schakelt de motor automatisch over op benzine. Dankzij deze dubbele aandrijvingstechnologie beschikken aardgasauto's over een actieradius van om en bij de 1.300 kilometer." Dit gaat eerder over de huidige Skoda Octavia / Octavia Combi 1.4 G-Tec en de Golf / Golf Variant 1.4 TGI want met de huidige modellen met de 1.5-motor kan dit niet meer wegens veel kleinere benzinetank. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
frank_s Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 1 minuut geleden, muscles zei: Dit gaat eerder over de huidige Skoda Octavia / Octavia Combi 1.4 G-Tec en de Golf / Golf Variant 1.4 TGI want met de huidige modellen met de 1.5-motor kan dit niet meer wegens veel kleinere benzinetank. Dacht ik ook al en dat is inderdaad een mooie autonomie, ook in het buitenland, waar je dan, als het moet verder kan op benzine zonder zorgen te maken.
Koen C Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 (aangepast) 2 uren geleden, frank_s zei: Dankzij deze dubbele aandrijvingstechnologie beschikken aardgasauto's over een actieradius van om en bij de 1.300 kilometer." Toen de Lancia Ypsilon pas uitkwam was er een filmpje over gemaakt dat die helemaal vanuit Italië naar België kon rijden zonder bij te tanken. Waarschijnlijk met fluwelen voet... ? 24 januari 2019 aangepast door Koen C 2 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Populair bericht DeNbEiRe_84 Geplaatst: 25 januari 2019 Populair bericht Geplaatst: 25 januari 2019 Ik hoorde zonet op Radio 2 in het programma "Spits" Mark Pecqueur (Thomas Moore Hogeschool) spreken ivm het autosalon en de brandstofkeuze's. David Van Ooteghem (presentator) vroeg of CNG een goede brandstof was... Ik vat kort samen: - CNG is veruit de beste oplossing - er zijn tegenwoordig voldoende stations - met CNG kan je zonder zorgen rijden - het laagst mogelijke koolstofgehalte van alle fossiele brandstoffen - rij je dagelijks minstens 40km per rit? kies diesel... - heb je tijd om hier en daar op te laden? kies elektrisch... - de langste, maar meest ecologische verplaatsing? kies CNG / LPG... Als afsluiter vroeg David of Mark ook zélf een auto had. Antwoord: een heel klein autootje op gas ? Ik vermoed dat dit vanaf morgen te herbeluisteren is via de website / app (uitgezonden tussen 16u20 - 16u30) 2 1 Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red
Koen C Geplaatst: 25 januari 2019 Geplaatst: 25 januari 2019 3 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei: rij je dagelijks minstens 40km per rit? kies diesel... Die snap ik niet ? Waarom geen CNG ook voor die afstanden ? 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
DeNbEiRe_84 Geplaatst: 25 januari 2019 Geplaatst: 25 januari 2019 (aangepast) 46 minuten geleden, Koen C zei: Die snap ik niet ? Waarom geen CNG ook voor die afstanden ? Geen verdere info. Hij haalde die 40 km aan omdat op die afstand alle noodzakelijke processen kunnen plaatsvinden bij een diesel, zoals katalysator, EGR, ... Maar indien je ook grotere afstanden doet én jezelf ecologisch wil verplaatsen ben je beter met CNG zei hij. 25 januari 2019 aangepast door DeNbEiRe_84 1 Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red
Ivivke Geplaatst: 31 januari 2019 Geplaatst: 31 januari 2019 https://p-magazine.be/dit-zijn-de-groenste-autos-die-op-onze-aardkloot-rondrijden/nggallery/image/1-vw-e-golf-100-punten/ Wilde deze jullie niet onthouden ... ook enkele cng auto's gr, ivivke 1 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen