Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het windmolenpark en de vele zonnepanelen zorgen voor groene stroom maar die zal bovendien duur verkocht worden.

Mensen met zonnepanelen weten wel wat ze betalen aan verdoken belastingen omdat ze zelf stroom ¨verkopen¨ naar het net.

CNG heeft wel degelijk toekomst, gemeente Antwerpen heeft niet voor niets een groot deel van zijn wagenpark voorzien op CNG..

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

@Lage Emissie Zone Het volgende is niet om jou ongelijk te geven, het is gewoon ter informatie. Als je zonnepanelen plaatst dan ben je niet verplicht om die op het net te laten aansluiten. Je kan namelijk een installatie kiezen die er voor zorgt dat de elektriciteit van je zonnepanelen opgeslagen wordt in batterijen. Wist je dat?

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

@muscles dat klopt. Er stond deze week nog een heel artikel over in de krant. Die mensen hadden een wand met Tesla-batterijen.

Trouwens.... elektriciteit van windmolens, zonnepanelen of andere duurzame oorsprong hoeft niet duurder te zijn. Ik ben zelf bij Ecopower en betaal minder dan bij de meeste anderen. En zij hebben 100% groene stroom. De grote verdelers maken gewoon meer winst. 

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:
17 uren geleden, muscles zei:

@Lage Emissie Zone Het volgende is niet om jou ongelijk te geven, het is gewoon ter informatie. Als je zonnepanelen plaatst dan ben je niet verplicht om die op het net te laten aansluiten. Je kan namelijk een installatie kiezen die er voor zorgt dat de elektriciteit van je zonnepanelen opgeslagen wordt in batterijen. Wist je dat?

Dat het technisch mogelijk is weet ik, dat de overheid dit toelaat wist ik dan weer niet.

Ik vind het ronduit belachelijk dat ze een batterij voorzien om te rijden in een elektrische wagen.

In ons land hebben ze bergen kernafval die na recyclage kunnen ingezet worden om de batterij te vervangen, radioactiviteit kan men tegenwoordig goed afschermen zodat de eindgebruiker hier geen last van heeft.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Geplaatst:

Hoi, cng is een milieuvriendelijke tussenstap.  Maar men vergeet dat wij ook op waterstofgas kunnen rijden mits kleine aanpassingen ;) . Zit trouwens nu al mee gemengd in het aardgasnet dat waterstofgas ;) .... .

( men kan dit later ook via het aardgasnet verspreiden als het moet ;) .... )

Het zal een strijd worden tussen de gekende ontploffingsmotor en een elektrische motor.(waar ik niet van de laatste overtuigd ben gezien we niet allemaal kunnen rijden op elektriciteit wegens te weinig capaciteit en opslagruimten ;) ..... )

gr, Ive

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 2-4-2017 om 16:40, Ivivke zei:

Hoi, cng is een milieuvriendelijke tussenstap.  Maar men vergeet dat wij ook op waterstofgas kunnen rijden mits kleine aanpassingen ;) . Zit trouwens nu al mee gemengd in het aardgasnet dat waterstofgas ;) .... .

( men kan dit later ook via het aardgasnet verspreiden als het moet ;) .... )

Het zal een strijd worden tussen de gekende ontploffingsmotor en een elektrische motor.(waar ik niet van de laatste overtuigd ben gezien we niet allemaal kunnen rijden op elektriciteit wegens te weinig capaciteit en opslagruimten ;) ..... )

gr, Ive

Zeer interessant stukje dat jij hier schrijft, is daar ergens lectuur van beschikbaar want daar wil ik mij wel in verdiepen.

Geplaatst:

Het is een compilatie van diverse stukken waarbij het momenteel zo is dat het waterstofgas nu volop gemengd wordt in het aardgasnet in kleine hoeveelheden.  (ik dacht bij ons een 3% maar elders is dat al hoger )  :

https://www.joulz.nl/nl/actueel/108-bijmengen-waterstof-in-aardgas-verloopt-vlekkeloos

http://www.stroomversnelling.vlaanderen/verspreid-waterstofgas-via-bestaand-aardgasnetwerk

https://nl.wikipedia.org/wiki/HCNG

https://tijdovanderzee.com/2015/05/15/power-to-gas-wordt-het-methaan-of-waterstof/

http://www.watergas.nu/inhoud/grote_motoren.php

Zoals ik al eerder zei is dat heden toekomstdenken en is men volop bezig om het te bekijken. Aardgas ( fossiel ) is niet oneindig. Je kan het maken als biogas, maar dat is ook nog niet voldoende heden om alles te dekken. Als je het dan kan mengen met grote hoeveelheden 'groen' opgewekte waterstofgas kan het dit gevoelig verhogen. Dit staat ook nog allemaal een beetje in de startschoenen maar je kan er van op aan dat het ongeveer in die richting uit zal gaan.

Het zijn maar denkpistes en dat is één van de redenen waarom cng nu zo hard gepromoot wordt. Er is veel potentieel om later mee een 'groene' brandstof te wezen. ;)

In de hoop je een beetje nieuwsgieriger te hebben gemaakt ;)

gr,

Ive en Annemie

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Ivivke zei:

Het is een compilatie van diverse stukken waarbij het momenteel zo is dat het waterstofgas nu volop gemengd wordt in het aardgasnet in kleine hoeveelheden.  (ik dacht bij ons een 3% maar elders is dat al hoger )  :

https://www.joulz.nl/nl/actueel/108-bijmengen-waterstof-in-aardgas-verloopt-vlekkeloos

http://www.stroomversnelling.vlaanderen/verspreid-waterstofgas-via-bestaand-aardgasnetwerk

https://nl.wikipedia.org/wiki/HCNG

https://tijdovanderzee.com/2015/05/15/power-to-gas-wordt-het-methaan-of-waterstof/

http://www.watergas.nu/inhoud/grote_motoren.php

Zoals ik al eerder zei is dat heden toekomstdenken en is men volop bezig om het te bekijken. Aardgas ( fossiel ) is niet oneindig. Je kan het maken als biogas, maar dat is ook nog niet voldoende heden om alles te dekken. Als je het dan kan mengen met grote hoeveelheden 'groen' opgewekte waterstofgas kan het dit gevoelig verhogen. Dit staat ook nog allemaal een beetje in de startschoenen maar je kan er van op aan dat het ongeveer in die richting uit zal gaan.

Het zijn maar denkpistes en dat is één van de redenen waarom cng nu zo hard gepromoot wordt. Er is veel potentieel om later mee een 'groene' brandstof te wezen. ;)

In de hoop je een beetje nieuwsgieriger te hebben gemaakt ;)

gr,

Ive en Annemie

De actieradius bij 200 bar (CNG) is beduidend hoger dan 200 bar op waterstof, via de brandproef zie je dat een CNG wagen niet ontploft, die van Karel de Grote Hogeschool zal wel niet ondergaan zijn aan een brandproef wegens te gevaarlijk :)

CNG is toch wel de koploper als je ziet in hoeverre de elektrische en waterstofmotoren zijn ontwikkeld.

Aan iedereen die twijfelt bij een aankoop van een wagen: neem CNG en je maakt de goede keuze.

De informatie die je geeft zal mensen makkelijker aanzetten om een goede keuze te maken naar hun nieuwe wagen,

Geplaatst:

In NL was een bedrijf, Evomotion genaamd, een bedrijf in watergas waar Frank Collaris de uitbater van was.

Helaas is het bedrijf failliet gegaan, kreeg hij problemen met instanties?

• 1 maand later...
Geplaatst:

press_release

Europese cijfers over elektrische en "andere" groene wagens.

NEW PASSENGER CAR REGISTRATIONS BY MARKET IN THE EU+EFTA1 OTHER ALTERNATIVE FUEL VEHICLES

Alternative fuel vehicles other than electric = natural gas vehicles (NGV) + LPG‐fueled vehicles + ethanol (E85) vehicles

BELGIUM Q1 2017:526 Q1 2016: 596  =   ‐11.7

Geplaatst:

Dat is niet moeilijk dat dit cijfer (526 in Q1 van 2017) lager is dan dat van 2016. In 2017 moeten mensen immers langer wachten op het cng-voertuig dat ze besteld hebben dan in 2016. Die voertuigen die dit jaar op het autosalon besteld zijn en pas in juni, juli of augustus geleverd worden, zijn nog altijd niet ingeschreven.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

Als we nog even geduld tonen en wachten tot de wagens die tijdens het salon besteld werden, dan ga je merken dat het allemaal goed komt. Er zijn nl. veel CNG wagens besteld en dat komt allemaal goed! Positief blijven niet waar?

• Vind ik leuk 2

AUDI A3 Sportback g-tron  807461_5.png

• 4 maanden later...
Geplaatst:

Zijn er ondertussen al nieuwe tussentijdse cijfers bekend over het aantal CNG-wagens in België? Ik kan niets vinden voor 2017 :(

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Ja die cijfers had ik inderdaad al gevonden.

Normaal zijn er ook ergens kwartaalcijfers te vinden, maar ik kan ze niet vinden.

• Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...