Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Toekomst cng

Kiwi

Aanbevolen berichten

Ik vrees er ook voor dat CNG een aflopend verhaal is in België.

Misschien in Duitsland en Italië nog ?  Dat is een grotere markt in Europa.

De verkopen in Duitsland in oktober : 1.154 LPG én CNG voertuigen op een totaal van 218.959.  Dat is dus 0.5 %.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt er inderdaad moeilijk om heen dat het een langzaam uitdovend verhaal is als je weet dat er al een hele tijd weinig tot geen nieuwe CNG-auto's uitgebracht worden, en dat de auto's van de generatie waarin er relatief veel verkocht werd (pakweg 2014 tot 2020) nu ook al een zekere leeftijd beginnen te bereiken. Het neemt niet weg dat er ongetwijfeld nog jarenlang een heel netwerk zal blijven bestaan om CNG te tanken (temeer daar er voor zwaarder vervoer wel nog de nodige toekomst in zit, en er op dit eigenste moment nog nieuwe stations geopend worden...) en dat je gerust dus nog een auto kunt opgebruiken tot het einde van z'n levensduur. Een voldoende grote benzinetank is dan ook nog eens een extra verzekering. Bij het tweedehands verkopen blijft de geringe bekendheid natuurlijk het grootste probleem (het enige wat het grote publiek nog al eens weet is dat de prijzen op een gegeven moment 4 euro per kg waren...) en verbaast het me niet dat handelaars terughoudend zijn. Ik zou eerder kijken in landen waar CNG wel nog vrij populair is (Duitsland zal wellicht het makkelijkste zijn) of als particulier proberen te verkopen en hopen dat je op een geïnformeerde koper valt.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooralsnog is het vooral de zwaardere industrie die nog niet op elektrisch over kan stappen waar nog iets van evolutie op vlak van CNG gebeurt, zoals de trekkers van New Holland. https://www.autocarpro.in/news-international/new-holland-to-debut-next-gen-methane-power-cng-tractor-at-agritechnica-116956

Mijn hoop ligt een beetje op H2, en dat ze dat effectief omzetten in methaan om gebruik te kunnen maken van het bestaande gas netwerk. Dat is zou in ieder geval een betere oplossing zijn dan pure H2.

Het idee; H2 groen opwekken tijdens de overproductie momenten van wind en zon (en kern) + er methaan van maken met CO2 uit de industrie/atmosfeer (4H2 + CO2 -> CH4 + H2O). Bij gebruik in verwarming van huizen en als brandstof komt er dan geen nieuwe CO2 vrij. Met andere worden, dit process is dus CO2 neutraal.

Waarom? H2 gebruiken gaat samen met meer gevaren. waterstof heeft meer ontploffingsgevaar dan Methaan, het is moeilijker om te transporteren, en het ontsnapt uit alle opslagtanks. -> Auto met vloeibare H2 heeft een lege tank na 2 weken omdat het verdampt en vrij gelaten wordt om te hoge druk te vermijden. Met gasvormige H2 moet je op 700 bar werken voor hetzelfde bereik als een wagen op CNG (met 200 bar). 

• Vind ik leuk 2

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kiwi het voordeel is wel dat jouw wagen 50l benzine heeft.

De toekomst is volgens velen elektrisch... ik twijfel daar nog steeds aan.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

@Kiwi het voordeel is wel dat jouw wagen 50l benzine heeft.

De toekomst is volgens velen elektrisch... ik twijfel daar nog steeds aan.

Vooralsnog heb ik nog geen probleem gehad met de 9 liter van de caddy maar dit geeft denk ik wel een hoop gemoedsrust.

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

CNG voor personenwagens (en in België ook voor zwaar vervoer) is zo goed als dood. Het beste dat je kan doen is je wagen de komende jaren volledig op rijden (doe ik ook), en hopen dat het  tankstation-netwerk gedurende die tijd nog voldoende uitgebreid blijft én CNG aan redelijke prijzen beschikbaar is. Bio-CNG, methaan uit waterstof of andere mirakels zijn volgens mij niet meer dan ijdele hoop.

Op een bepaald moment in de niet zo verre toekomst gaat het voor DATS - zelfs met hun diefstalprijzen - niet meer rendabel zijn om hun CNG-installaties te onderhouden door de zeer lage afname-volumes en als zij de handdoek in de ring gooien gaat het helemaal uit zijn met de pret.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Seat Leon CNG (50k km) komt begin volgend jaar ook te koop, vanwege nieuwe job met bedrijfswagen. Iemand hier ervaring mee wat je zoal moet doen? Nog nooit zelf een wagen verkocht.

Mijn CNG-tanks moeten bijvoorbeeld gekeurd worden in mei. Wagen is dan 4jaar oud. Ik lees dat als ik particulier zou proberen verkopen dat de wagen dan een 2-hands keuring moet krijgen. Moet ik de CNG-tanks dan ook laten onderhouden voor deze 2e hands keuring? Zo nee. Mag de eventuele koper er dan een jaar mee rijden tot de volgende keuring?

aangepast door Speedy g
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Speedy g zei:

Moet ik de CNG-tanks dan ook laten onderhouden voor deze 2e hands keuring? Zo nee. Mag de eventuele koper er dan een jaar mee rijden tot de volgende keuring?

Nee, je moet de CNG tanks niet laten keuren voor mei. 

De koper mag er dan mee rijden tot aan de keuring in mei 2024 (de "referentiedatum" = de datum van de eigenlijke keuring). 

Want dat is de volgende 4-jaarlijkse keuring voor de CNG-tanks.

Als de CNG-tanks niet gekeurd zijn, krijg je maar een "groene kaart" met beperkte geldigheidsdatum (tot de "referentiedatum").

Tenzij je de 2-hands keuring laat uitvoeren voor de referentiedatum (eigenlijke keuring is immers toegelaten vanaf 2 maanden voor die referentiedatum) én de 4-jaarlijkse keuring van de CNG tanks ook al laat doen (eerst bij een erkende installateur en binnen de maand bij de keuring).

Dan is de koper gerust voor de volgende 2 jaar (gezien de kilometerstand minder dan 100.000 km en op voorwaarde dat er geen opmerkingen zijn).

aangepast door Koen C
  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd mijn CNG wagen helemaal op. Hij heeft nu 290.000km gelopen. Afhankelijk van dure reparaties en de gasprijs op dat moment, besluit ik om door te rijden of over te stappen op een diesel. De gasprijs van H-gas in NL (Rolande) is weer flink gestegen. Van zo'n 1.40 per kg, naar 1.78 per kg, zo ongeveer de dieselprijs. Voordeel van een diesel is dat je overal kunt tanken, niet hoeft te plannen en om te rijden om een niet al te duur CNG tankstation te vinden. Ik ben erg tevreden met mijn auto op CNG, maar ik zou de investering niet durven nemen voor een nieuwe CNG wagen. Hopelijk kan ik er nog 3 ton bij rijden,

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Willem-Alexander zei:

De gasprijs van H-gas in NL (Rolande) is weer flink gestegen. Van zo'n 1.40 per kg, naar 1.78 per kg, zo ongeveer de dieselprijs. 

Daar vergelijk je toch wel appelen met peren, want een gemiddelde auto verbruikt een pak minder kg CNG dan l diesel of zeker benzine per 100 km. En met een benzinetank van een zekere grootte hoef je je ook niet speciaal zorgen te maken rond tankstations. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne gaat volgend jaar weg met amper 35.000 km op de teller. Er komt hoogstwaarschijnlijk een witte Tesla Model 3 Highland voor in de plaats. Ben al stilaan aan het rondkijken in Duitsland om daar een zo goed als nieuwe , max. 10.000 km , met trekhaak te vinden die onder de 40.000 euro grens blijft zodat ik van de Vlaamse overheidspremie kan genieten.

aangepast door Brembos
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Hallo, ik ben nieuw hier. :)

Account aangemaakt omdat ik blijf twijfelen over een aankoop van een CNG wagen, hopelijk kan ik hier advies krijgen.

Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een nieuwe wagen, onze vaste garage heeft een Skoda Octavia Break 2019 (combi benzine/CNG) te koop met zo'n 40.000km op de teller.

De wagen vinkt al onze vereisten af en past net binnen ons budget, echter blijft het CNG aspect ons doen twijfelen. Ook na veel opzoekwerk op het internet (en veel leeswerk op dit forum :D).

Is het volgens jullie slim om anno 2023 nog eentje aan te schaffen? Ik vind online zoveel verschillende info en onzekerheid over de prijzen, netwerk van tankstations, etc.

Alvast super bedankt voor de input!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, TF91 zei:

Account aangemaakt omdat ik blijf twijfelen over een aankoop van een CNG wagen, hopelijk kan ik hier advies krijgen.

Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een nieuwe wagen, onze vaste garage heeft een Skoda Octavia Break 2019 (combi benzine/CNG) te koop met zo'n 40.000km op de teller.

De wagen vinkt al onze vereisten af en past net binnen ons budget, echter blijft het CNG aspect ons doen twijfelen. Ook na veel opzoekwerk op het internet (en veel leeswerk op dit forum :D).

Is het volgens jullie slim om anno 2023 nog eentje aan te schaffen? Ik vind online zoveel verschillende info en onzekerheid over de prijzen, netwerk van tankstations, etc.

Ik zou in geen geval nog een CNG-wagen kopen op dit moment. Het is een aflopend verhaal, er worden amper nog wagens op CNG ingeschreven en geen enkele fabrikant ontwikkelt nog nieuwe wagens. Dat betekent dat het netwerk van tankstations alleen maar zal afnemen de komende jaren en de overblijvende stations hun prijzen gaan opdrijven. Bovendien is de restwaarde van je auto zo goed als 0.

Met CNG had je in het verleden een stevig fiscaal voordeel (0 BIV, 0 wegentaks), een grote korting op de prijs t.o.v. diesel/benzine en het was veelbelovende technologie als tussenstap van benzine/diesel-motoren naar elektrisch rijden, met een snel uitbreidend tankstationnetwerk. Dat je een kleiner rijbereik hebt, zeker in het buitenland soms in een tankwoestijn terecht komt en ook extra kosten hebt (keuring tanks, extra kosten jaarlijkse keuring), nam je er bij. Maar ondertussen zijn alle voordelen bijna volledig weggevallen (enkel nog een klein prijsvoordeel t.o.v. benzine). Alle negatieve kanten zijn echter gebleven. 

Ik heb enkele jaren geleden de gok gewaagd, en doordat ik nog kan genieten van het fiscaal voordeel valt het voor mij nog steeds licht positief uit. Maar ik zou er nu niet meer aan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, TF91 zei:

Ligt er een beetje aan, ik zou kijken naar de inhoud van de benzine tank op dit moment.

Het voordeel is dat je kan kiezen op welke brandstof je rijdt. Als het niet mogelijk of interresant is om op CNG te rijden kan je nog gewoon verder op benzine. Op dat vlak heb je geen nadelen. Enkel dat je een extra 4 jaarlijkse keuring hebt voor de tanks en een kleine meerkost op de jaarlijkse keuring.

Normaal heb je alsnog een lagere BIV en wegenbelasting aangezien de uitstof waarden lager liggen. Met andere woorden indien de aankoopprijs niet significant verschilt kan het zeker het overwegen waard zijn. 

Kritiek punt is hier de inhoud van de benzine tank. Indien je kijkt naar een Audi A3 uit 2016 dan heb je geloof ik nog een 50L benzine tank +18kg cng. Een ander alternatief is een A4 uit die periode met 25L benzine en 25kg CNG.

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, J-W zei:

Bovendien is de restwaarde van je auto zo goed als 0.

Dat kan net een positief punt zijn om er nu een te kopen, zelfs al wil je helemaal niet op CNG rijden...

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd zelf met een VW Caddy sinds 2018. Ik ben heel tevreden van de wagen en ook al heb ik maar een kleine benzinetank en een 25kg CNG-tank, heb ik meestal op CNG kunnen rijden, ook in het buitenland. Ik weet natuurlijk niet wat de vraagprijs is van de CNG-wagen die jullie willen, maar ik zou het zeker nog aandurven deze te kopen. Het hangt ook wat af van de plaats waar jullie wonen en of er daar enkele CNG-tankstations in de buurt zijn (dus niet alleen DATS). Momenteel tank ik meestal in Heverlee op de E40 en daar betaal ik nu 1,5 €/kg. Dit met een verbruik van rond de 5kg/100km is dit zeker nog voordeliger rijden dan een benzine of diesel. Veel succes met jullie zoektocht! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super, bedankt voor jullie reacties! Dus ook wel precies verdeelde meningen tot nu toe. :D

De vraagprijs is nu 17.000EUR, wat me een goede prijs lijkt als ik verder rondkijk..

Hij kon me wel nog niet vertellen wat de inhoud van de benzinetank is, lijkt me dan ook idd belangrijk als ik dat zo lees. Ging hij vandaag nakijken...

Online vind ik terug dat dat 50L kan zijn, maar ook 11.8L of zelfs maar 9L, dus best een groot verschil.

Voor mijn werk passeer ik steeds langs de Esso op de E40 in Heverlee, dus fijn om te weten dat het daar kan & de prijs nog meevalt, het dichtstbijzijnde tankstation hier staat op 1.935/kg. :o 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...