GiovanniB Geplaatst: 4 oktober 2020 Delen Geplaatst: 4 oktober 2020 (aangepast) Ik probeer een simulatie te maken op Berekening BIV - Vlaams Belastingsportaal opdat we volgende jaar voor zover gekend verkeersbelasting zullen moeten betalen. Ik krijg echter bij de voltooiing van de simulatie te zien dat ik niks moet betalen: Quote Belastingen/Heffingen Jaarlijkse verkeersbelasting € 0 Belasting op inverkeerstelling € 0 Aanvullende verkeersbelasting € 0 Ik denk echter dat dit de huidige situatie weergeeft. Hoe kan ik de BIV berekenen voor volgend jaar? 4 oktober 2020 aangepast door GiovanniB Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 4 oktober 2020 Delen Geplaatst: 4 oktober 2020 3 uren geleden, GiovanniB zei: Ik denk echter dat dit de huidige situatie weergeeft. Hopelijk houden ze het zo / vergeten ze het Volgens mij kan je een model met dezelfde motorisatie nemen (cilinderinhoud, kW). Mogelijk vind je enkel motorisaties die bijvoorbeeld 5 PK meer hebben maar dezelfde cilinderinhoud. Je weet dan dat je volgend jaar zeker niet meer moet betalen aan wegentaks als die je gevonden hebt. Eerder wat minder. Hetzelfde voor de éénmalige BIV indien je een nieuwe / andere koopt : vergelijk met een benzineversie van dezelfde cilinderinhoud en kW. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wannes Geplaatst: 5 oktober 2020 Delen Geplaatst: 5 oktober 2020 Ik zou ook eenzelfde benzinemodel nemen om te gokken wat het wordt.Hou je maar wat gedeisd allemaal of misschien nog een accijnscompenserende taks erbovenop! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Taaner Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 Opgepast: nieuwe berekening vanaf 1/1/2021 https://www.tijd.be/netto/belastingen/auto/hogere-belasting-op-vuile-auto-s-vanaf-2021/10256973.html Quote Door de nieuwe, meer realistische Europese CO2-uitstoottesten past de Vlaamse regering de autofiscaliteit grondig aan. 30 procent van de nieuwe autokopers zal vanaf 1 januari meer belasting op inverkeerstelling betalen, 70 procent ziet de factuur dalen. En als afsluiter: Quote De Vlaamse regering besliste verder dat plug-inhybrides en auto's op aardgas (CNG) vanaf 1 januari niet langer genieten van hun vrijstelling op de BIV. Zuiver elektrische auto's behouden hun voordeelregime in Vlaanderen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MrFingers Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 (aangepast) Voor de Polo 1.0 TGI (66kW 3-cilinder 999cc) is het een WLTP van 101g/km. Voor de equivalente benzine (70kW 3-cilinder 999cc) is het een WLTP van 123g/km. De simulatie (met NEDC, want daar rekenen ze nu mee) geeft: CNG: 114€/jaar (NEDC 89g/km) benzine: 122.2€/jaar (NEDC 107g/km) Als ik de WLTP-waardes ingeef in plaats van de NEDC waardes: CNG: 119.5€/jaar benzine: 129.5€/jaar Voor BIV scheelt het wel veel (met NEDC), 118€ voor de TGI versus 231€ voor de TSI, puur door de 6 extra pk's en de iets hogere uitstoot. WLTP is het nog groter: 185.3€ vs 410.3€ Reken dus maar gewoon op de prijs van de equivalente benzinewagen, en twee gratis borrelnootjes wanneer we terug op café mogen. Tenzij je een wagen inschrijft, dan is CNG merkelijk goedkoper. 9 oktober 2020 aangepast door MrFingers Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sertitude Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 maar als je dus dit jaar nog een cng wagen koopt, betaal je geen BIV maar ook geen jaarlijkse verkeerbelasting meer? ---- - Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MrFingers Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 Als je op 31/12/2020 je wagen inschrijft, betaal je geen BIV inderdaad. Hoe het zit met wegenbelasting weet ik niet, maar ik denk dat dat gewoon met kalenderjaar is (en dus iedere CNG/plug in rijder krijgt op 1/1/21 een factuur in de bus). Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
baertj Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 38 minuten geleden, Sertitude zei: maar als je dus dit jaar nog een cng wagen koopt, betaal je geen BIV maar ook geen jaarlijkse verkeerbelasting meer? Volgens VRT: De nieuwe berekening geldt enkel voor nieuwe wagens die worden ingeschreven. Dus ik lees dat als je nu in het gunstregime zit er in blijft zitten - maar 't zou niet de eerste keer zijn dat de VRT iets vrij interpreteert (remember dat volgens hun CNG de meest vervuilende brandstof was) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Berk Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 Zoals ik het begrijp gaat er voor reeds ingeschreven cng wagens niets veranderen . enkel voor nieuwe inschrijvingen vanaf 2021. Of zie ik dit verkeerd? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MrFingers Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 Voor bestaande CNG wagens is het enkel de BIV die vanaf 1/1/2021 verschuldigd is, ze gaan niet retroactief je BIV opeisen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Berk Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 Biv is me duidelijk, jaarlijkse verkeersbelasting echter niet . Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
EricG Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 De vrijstelling van verkeersbelasting wordt niet verlengd, in 2021 ga je een verzoek tot betaling in je bus krijgen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Berk Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 10 minuten geleden, EricG zei: De vrijstelling van verkeersbelasting wordt niet verlengd, in 2021 ga je een verzoek tot betaling in je bus krijgen. Oké dankjewel voor je duidelijk antwoord. Kan je mij een link naar deze info bezorgen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jimghw Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 (aangepast) Hln meldt ondertussen ook dat je geen wegenbelasting moet betalen vanaf 2021 als je nu reeds van het gunstregime geniet: Fiscale gunstregime Het fiscale gunstregime voor plug-in hybrides en voor wagens op aardgas (cng) verdwijnt bij de hele operatie, behalve voor wie er al van geniet. Elektrische wagens behouden wel hun belastingvrijstelling. Link: https://m.hln.be/auto/vanaf-1-januari-worden-nieuwe-wagens-anders-belast-dit-zal-veranderen~a944e5c0/ 9 oktober 2020 aangepast door Jimghw Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pluxy Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 inderdaad , zo versta ik het ook.maar of het juist is????? 1 Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano : Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Berk Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 3 minuten geleden, Jimghw zei: Hln meldt ondertussen ook dat je geen wegenbelasting moet betalen vanaf 2021 als je nu reeds van het gunstregime geniet: Fiscale gunstregime Het fiscale gunstregime voor plug-in hybrides en voor wagens op aardgas (cng) verdwijnt bij de hele operatie, behalve voor wie er al van geniet. Elektrische wagens behouden wel hun belastingvrijstelling. Staat niet specifiek vermeld dat het ook over de jaarlijkse verkeersbelasting gaat , maar laten we hopen dat dit ook onder het gehele fiscale gunstregime valt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sertitude Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 Zoals altijd weer onduidelijk. Net zoals de Corona maatregelen... men kerncentrales sluiten om gascentrales te bouwen, maar ho wee als je op gas rijdt, ah nee want dat is vervuilend. ni te snappen ---- - Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 https://m.hln.be/auto/vanaf-1-januari-worden-nieuwe-wagens-anders-belast-dit-zal-veranderen~a944e5c0/ Vanaf 1 januari worden nieuwe wagens anders belast: dit zal veranderen Ik heb zonet op HLN.be het artikel gelezen. Momenteel loop ik met het idee om onze Touran CNG te gaan vervangen door terug een Skoda Octavia op CNG. Als ik het goed begrijp zou ik de komende jaren geen wegentaks betalen op mijn Touran als ik hem zou houden. Koop ik na 31 december een Skoda Octavia op CNG 2dehands en schrijf ik deze in dan dien ik als nieuwe koper wel jaarlijkse taks te betalen? Heb ik dat goed gelezen? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Berk Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 17 minuten geleden, Aardgasrijder zei: https://m.hln.be/auto/vanaf-1-januari-worden-nieuwe-wagens-anders-belast-dit-zal-veranderen~a944e5c0/ Vanaf 1 januari worden nieuwe wagens anders belast: dit zal veranderen Ik heb zonet op HLN.be het artikel gelezen. Momenteel loop ik met het idee om onze Touran CNG te gaan vervangen door terug een Skoda Octavia op CNG. Als ik het goed begrijp zou ik de komende jaren geen wegentaks betalen op mijn Touran als ik hem zou houden. Koop ik na 31 december een Skoda Octavia op CNG 2dehands en schrijf ik deze in dan dien ik als nieuwe koper wel jaarlijkse taks te betalen? Heb ik dat goed gelezen? Het zal allemaal de volgende dagen weken wel duidelijk worden hopelijk . Maar met de info die ik nu heb kan ik niet uitmaken wat nu juist gaat gebeuren met de jaarlijkse verkeersbelasting . Typisch Belgisch zekers ? Het is blijkbaar te moeilijk om van de eerste keer juist en volledig te communiceren met de media ( of het is te moeilijk voor de media , nieuwsdienst om voor de eerste keer een volledig en duidelijk artikel te schrijven) ...kies zelf maar 😉 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kitobeer Geplaatst: 9 oktober 2020 Delen Geplaatst: 9 oktober 2020 Ik las het ook net. Daar omdat ik meteen naar hier door scrolde. Er staat letterlijk behalve voor wie er al van geniet. Dat zou toch geweldig zijn. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen