Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Berekening verkeersbelasting

GiovanniB

Aanbevolen berichten

Ik probeer een simulatie te maken op Berekening BIV - Vlaams Belastingsportaal opdat we volgende jaar voor zover gekend verkeersbelasting zullen moeten betalen.

Ik krijg echter bij de voltooiing van de simulatie te zien dat ik niks moet betalen:

Jaarlijkse verkeersbelasting € 0

Belasting op inverkeerstelling € 0

Aanvullende verkeersbelasting € 0

Ik denk echter dat dit de huidige situatie weergeeft. Hoe kan ik de BIV berekenen voor volgend jaar?

aangepast door GiovanniB
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, GiovanniB zei:

Ik denk echter dat dit de huidige situatie weergeeft.

Hopelijk houden ze het zo / vergeten ze het  :)

Volgens mij kan je een model met dezelfde motorisatie nemen (cilinderinhoud, kW).

Mogelijk vind je enkel motorisaties die bijvoorbeeld 5 PK meer hebben maar dezelfde cilinderinhoud.

Je weet dan dat je volgend jaar zeker niet meer moet betalen aan wegentaks als die je gevonden hebt.

Eerder wat minder.

Hetzelfde voor de éénmalige BIV indien je een nieuwe / andere koopt : vergelijk met een benzineversie van dezelfde cilinderinhoud en kW.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgepast: nieuwe berekening vanaf 1/1/2021

https://www.tijd.be/netto/belastingen/auto/hogere-belasting-op-vuile-auto-s-vanaf-2021/10256973.html

Door de nieuwe, meer realistische Europese CO2-uitstoottesten past de Vlaamse regering de autofiscaliteit grondig aan. 30 procent van de nieuwe autokopers zal vanaf 1 januari meer belasting op inverkeerstelling betalen, 70 procent ziet de factuur dalen.

En als afsluiter:

De Vlaamse regering besliste verder dat plug-inhybrides en auto's op aardgas (CNG) vanaf 1 januari niet langer genieten van hun vrijstelling op de BIV. Zuiver elektrische auto's behouden hun voordeelregime in Vlaanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Polo 1.0 TGI (66kW 3-cilinder 999cc) is het een WLTP van 101g/km. Voor de equivalente benzine (70kW 3-cilinder 999cc) is het een WLTP van 123g/km. 

De simulatie (met NEDC, want daar rekenen ze nu mee) geeft:

• CNG: 114€/jaar (NEDC 89g/km)
  • benzine: 122.2€/jaar (NEDC 107g/km)

Als ik de WLTP-waardes ingeef in plaats van de NEDC waardes:

• CNG: 119.5€/jaar
  • benzine: 129.5€/jaar

Voor BIV scheelt het wel veel (met NEDC), 118€ voor de TGI versus 231€ voor de TSI, puur door de 6 extra pk's en de iets hogere uitstoot. WLTP is het nog groter: 185.3€ vs 410.3€

Reken dus maar gewoon op de prijs van de equivalente benzinewagen, en twee gratis borrelnootjes wanneer we terug op café mogen. Tenzij je een wagen inschrijft, dan is CNG merkelijk goedkoper.

aangepast door MrFingers
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Sertitude zei:

maar als je dus dit jaar nog een cng wagen koopt, betaal je geen BIV

maar ook geen jaarlijkse verkeerbelasting meer?

Volgens VRT: De nieuwe berekening geldt enkel voor nieuwe wagens die worden ingeschreven.
Dus ik lees dat als je nu in het gunstregime zit er in blijft zitten - maar 't zou niet de eerste keer zijn dat de VRT iets vrij interpreteert (remember dat volgens hun CNG de meest vervuilende brandstof was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, EricG zei:

De vrijstelling van  verkeersbelasting wordt niet verlengd, in 2021 ga je een verzoek tot betaling in je bus krijgen.

Oké dankjewel voor je duidelijk antwoord.

Kan je mij een link naar deze info bezorgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hln meldt ondertussen ook dat je geen wegenbelasting moet betalen vanaf 2021 als je nu reeds van het gunstregime geniet:

Fiscale gunstregime

Het fiscale gunstregime voor plug-in hybrides en voor wagens op aardgas (cng) verdwijnt bij de hele operatie, behalve voor wie er al van geniet. Elektrische wagens behouden wel hun belastingvrijstelling.

Link: https://m.hln.be/auto/vanaf-1-januari-worden-nieuwe-wagens-anders-belast-dit-zal-veranderen~a944e5c0/

aangepast door Jimghw
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Jimghw zei:

Hln meldt ondertussen ook dat je geen wegenbelasting moet betalen vanaf 2021 als je nu reeds van het gunstregime geniet:

Fiscale gunstregime

Het fiscale gunstregime voor plug-in hybrides en voor wagens op aardgas (cng) verdwijnt bij de hele operatie, behalve voor wie er al van geniet. Elektrische wagens behouden wel hun belastingvrijstelling.

Staat niet specifiek vermeld dat het ook over de jaarlijkse verkeersbelasting gaat , maar laten we hopen dat dit ook onder het gehele fiscale gunstregime valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://m.hln.be/auto/vanaf-1-januari-worden-nieuwe-wagens-anders-belast-dit-zal-veranderen~a944e5c0/

Vanaf 1 januari worden nieuwe wagens anders belast: dit zal veranderen

Ik heb zonet op HLN.be het artikel gelezen. Momenteel loop ik met het idee om onze Touran CNG te gaan vervangen door terug een Skoda Octavia op CNG.

Als ik het goed begrijp zou ik de komende jaren geen wegentaks betalen op mijn Touran als ik hem zou houden. Koop ik na 31 december een Skoda Octavia op CNG 2dehands en schrijf ik deze in dan dien ik als nieuwe koper wel jaarlijkse taks te betalen? Heb ik dat goed gelezen?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

https://m.hln.be/auto/vanaf-1-januari-worden-nieuwe-wagens-anders-belast-dit-zal-veranderen~a944e5c0/

Vanaf 1 januari worden nieuwe wagens anders belast: dit zal veranderen

Ik heb zonet op HLN.be het artikel gelezen. Momenteel loop ik met het idee om onze Touran CNG te gaan vervangen door terug een Skoda Octavia op CNG.

Als ik het goed begrijp zou ik de komende jaren geen wegentaks betalen op mijn Touran als ik hem zou houden. Koop ik na 31 december een Skoda Octavia op CNG 2dehands en schrijf ik deze in dan dien ik als nieuwe koper wel jaarlijkse taks te betalen? Heb ik dat goed gelezen?

Het zal allemaal de volgende dagen weken wel duidelijk worden hopelijk . Maar met de info die ik nu heb kan ik niet uitmaken wat nu juist gaat gebeuren met de jaarlijkse verkeersbelasting . Typisch Belgisch zekers ? Het is blijkbaar te moeilijk om van de eerste keer juist en volledig te communiceren met de media ( of het is te moeilijk voor de media , nieuwsdienst om voor de eerste keer een volledig en duidelijk artikel te schrijven) ...kies zelf maar 😉

• Hahaha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...