stefanmiler Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Ik heb zo eens wat aan het zoeken geweest naar studies op het internet, en de elektrische wagen is over het algemeen toch milieu-vriendelijker, ook als je de fabricage, batterijen en verbruik langs het net meetelt. De cijfers variëren wel veel van land tot land, want de manier van productie van de elektriciteit is van grote invloed gedurende het bestaan van zo'n wagen. 1 artikel: http://shrinkthatfootprint.com/electric-cars-green
paulDS Geplaatst: 3 maart 2017 Auteur Geplaatst: 3 maart 2017 Inderdaad, elektrische wagens hebben een zéér lage CO2 uitstoot, ..... in landen als Noorwegen (veel groene stroom als Hydro-elektriciteit) én Frankrijk (overwegend elektriciteit opgewekt door kernenergie). Hydro-elektriciteit : helemaal OK, geen discussie. Kernenergie daarentegen, hier wordt blijkbaar alleen gekeken naar de zero-emissie van CO2, het totale milieu-effect is toch wel helemaal anders. Opnieuw een zéér eenzijdig artikel, ik vraag me af welke lobbygroep de pen van deze journalist weeral heeft vastgehouden. vb. : Groengas (Biogas) uit afval en mestvergisting wordt in het verhaal niet vernoemd.
Steven Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 (aangepast) 17 uren geleden, Bossie zei: Tja, om mensen aan te sporen om nieuwe, groenere technologie te gebruiken, is altijd een financieel duwtje nodig om mensen die stap te laten zetten, zeker als dat nog gepaard gaat met een aantal praktische nadelen, zoals veel minder tankmogelijkheden. Dat houdt veel mensen tegen om voor cng te gaan, terwijl tankhouders pas in cng willen investeren als er genoeg cngwagens op de baan komen.... dus zonder financieel duwtje geraakt zo'n soort technologie gewoon niet goed uit zijn startblokken. daarom dat de vrijstelling op verkeersbelasting in 2020 wegvalt, dan zijn die "babykwaaltjes" de deur uit, en wordt cng dus wel stilletjes aan belast Dat is inderdaad een goed argument. Maar de conclusie van de studie blijft overeind: je betaalt als aardgasrijder slechts een klein deel van de externe kosten die je veroorzaakt. Het artikel is dan ook zeker niet tendentieus of zonder kennis van zaken geschreven. 3 maart 2017 aangepast door muscles "techolgie" stond er origineel in de eerste zin.
maartenv Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Een studie werkt overigens uiteraard ook met een aantal generalisaties om de complexiteit van de analyse te verminderen. Zo zal de totale maatschappelijke kost van files, ongevallen enz. verdeeld worden over het geheel van autokilometers. Voor mezelf kan ik met een gerust geweten besluiten dat de maatschappelijke kost van mijn autokilometers lager is dan deze vooropgesteld in de studie omdat ik voor woon-werkverkeer de fiets gebruik, en dan ook nooit in spits- of filegevoelige uren rij (en dus ook niet aan die kost bijdraag), en dat mijn individueel rijgedrag minder dan gemiddeld zal bijdragen aan verhoogde kosten voor de gezondheidszorg omdat ik heel defensief rij, nooit te snel, en nooit rij en drink. Met andere woorden, moest iedereen rijden zoals ik, dan was de totale maatschappelijke tol op die posten veel lager. Of dat maak ik mezelf dan toch wijs, zullen sommigen zeggen ;-). Maar wat ik wel niet begrijp; - wij betalen geen BIV, geen verkeersbelasting, en geen accijnzen aan de pomp. Hoe kan het dan dat we toch 17% van de externaliteiten bekostigen? Is dat vanuit de algemene belastinginkomsten? (ik zou de studie eigenlijk eens moeten lezen.. Dat zal de vraag allicht beantwoorden). Of is er een journalistiek foutje gebeurd in de grafiek (dat gebeurt al wel eens, helaas). - Het verschil in MSe-kost tussen een diesel en CNG-wagen verschilt op 100km slechts € 0.04. Dat zou toch betekenen dat de impact van luchtvervuiling (NOx-en, fijnstof) op onze gezondheid (of afgeleid op de kosten voor onze gezondheidszorg) veel kleiner is dan ik dacht. Soit, ik ken wel enkele mensen bij TML, dus als de studie zelf dat niet opheldert zal ik toch eens contact opnemen.. 1
paulDS Geplaatst: 3 maart 2017 Auteur Geplaatst: 3 maart 2017 3 uren geleden, maartenv zei: - Het verschil in MSe-kost tussen een diesel en CNG-wagen verschilt op 100km slechts € 0.04. Dat zou toch betekenen dat de impact van luchtvervuiling (NOx-en, fijnstof) op onze gezondheid (of afgeleid op de kosten voor onze gezondheidszorg) veel kleiner is dan ik dacht. Dat is goed nieuws, als dat waar is dan moet er in Antwerpen niets overkapt worden en kunnen ze dat bruggetje meteen gaan bouwen ... Alleen nu eerst CNG nog meer promoten, of de LEZ uitbreiden met de Ring.
Lange_666 Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 7 uren geleden, Steven zei: Maar de conclusie van de studie blijft overeind: je betaalt als aardgasrijder slechts een klein deel van de externe kosten die je veroorzaakt. Het artikel is dan ook zeker niet tendentieus of zonder kennis van zaken geschreven. Het probleem is niet de studie op zich, het is wat de kranten er uiteindelijk van publiceren in hun artikel (en dan in de meeste gevallen ook de link naar de betreffende studie zelfs niet vermelden). 1
Koen C Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 5 uren geleden, Lange_666 zei: Het probleem is niet de studie op zich, het is wat de kranten er uiteindelijk van publiceren in hun artikel (en dan in de meeste gevallen ook de link naar de betreffende studie zelfs niet vermelden). 100 % akkoord. Dat bedoelde ik met mijn reactie ook. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
muscles Geplaatst: 24 maart 2017 Geplaatst: 24 maart 2017 Voor zij die nog twijfelen over de toekomst van gas. Dit heb ik gevonden via Twitter. Het is echter wel volledig in het Engels: http://www.gaswindandsun.eu/ Quick wins for the climate are possible when renewables are combined with gas. The required technology and infrastructure are already in place to switch to gas in all sectors – heating, power generation and transport. Gas provides the flexibility which is needed with an increasing share of variable renewables. When there is too little wind and sun, modern gas power generation supplies you with the electricity you need. And when there is surplus electricity, innovative power-to-gas technology provides the ideal storage as well as renewable gas. And what‘s more, in tomorrow‘s decentralised energy system micro CHPs and fuel cells produce your own, clean, reliable heat and electricity at home – an ideal partner for rooftop solar panels. Ze spreken ook over het surplus van elektriciteit (elektriciteitsoverschot) dat omgevormd wordt tot synthetisch gas, en ook over biogas (renewable gas). 2 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Koen C Geplaatst: 8 november 2017 Geplaatst: 8 november 2017 Aardgas uit CO2 en zon (en nog wat producten) : https://www.demorgen.be/wetenschap/koreanen-toveren-aardgas-uit-co2-en-een-zonnestraal-b62c14e2/ Binnenkort een Hyundai of Kia op aardgas ? 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
niko Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 (aangepast) is dat niet wat Audi al een tijd mee bezig is? of mss gaat het hier over een efficienter manier ivm productie van synth gas. 10 november 2017 aangepast door niko VW GOLF VARIANT 1.4 TGI HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016
Koen C Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 2 uren geleden, niko zei: is dat niet wat Audi al een tijd mee bezig is? Geen idee. Dat is eerder voor @Ivivke en @Lage Emissie Zone om dat uit te puzzelen 1 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen