Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een nieuwe batterij na 2 jaar/18.000 km ? Dan ben ik bij de stealer 500 euro kwijt denk ik. Nog enkele ergernissen :

- navigatiekaarten zijn niet up to date : ik heb nog de laatste gratis update gedaan en nog steeds duidt hij een maximumsnelheid aan van 90 km/u op wegen die reeds jaren 70 km/u zijn. Bij lege cng tanks stuurt hij me nog steeds naar een benzinepomp. zeer dure betalende update nu , bij VW was dat gratis.

• Triest 1
Geplaatst:

Batterij die 2 jaar oud is en 18.000 km erin zit en al "versleten" of "onvoldoende in orde" voor al de elektronische poes-pas ?

Mmmh, tenzij Brembos elke (koude) morgend een krantenronde doet met zijn auto (stoppen, uitstappen, bussen, starten, stoppen, etc), vind ik het een veel te korte levensduur voor een batterij.

Ivm updates navigatiekaarten : hangt dat niet af van de kaartenmaker ?

Mijn Garmin (zoiets dat je nog op de ruit moet plakken van bijna 10 jaar oud :D ) heeft ook een (door mezelf betaalde) update gekregen in mei 2021.

Er staan ook nog altijd foute maximum snelheden op en sommige wegen, die er al lang liggen, kent hij niet.

Brembos schreef : Keyless go werkt niet altijd zoals het hoort  net zoals de electrische kofferklep. Gisteren ging ze plots dicht toen ik de wagen aan het beladen was. Ook koffer openen met voetbeweging werkt soms wel soms niet.

Ben ik blij dat ik de koffer nog kan openen met een "sleutel en slot" of (oh luxe !) van binnenuit via een kabel.... :D

Tenminste toch bij mijn Y van 2001.

De Ypsilon CNG is enkel met afstandsbediening of via een drukknop aan de kofferklep te openen.

U raadt het al : af en toe miserie en niet opengaan.  Dan maar via de leuning van de achterzetels....

Pfff, de volgende (ooit) wordt de simpelste Dacia of Lada....

Wel met LPG !  :DxD:D

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

3-4 jaar, bedoel ik me enkele jaren ;)

Opzich zal die batterij nog goed starten iedere ochtend, daar heb je geen last van, het is de beveiliging van startstop die er dan voor kiest om de motor niet uit te schakelen omdat de voltage iets onder de marge zit die het systeem oplegt.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
9 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Opzich zal die batterij nog goed starten iedere ochtend, daar heb je geen last van,

Dus te vergelijken met een standverwaming : die werkt ook maar als de batterij in zeer goede staat is.

M.a.w. : na 4 jaar had ik een nieuwe batterij nodig voor de Webasto standverwarming, terwijl voor enkel "starten en rijden" de batterij nog een 3-tal jaar langer kon meegegaan.

Was wel heel aangenaam om 's morgens in een warme en ontdooide auto in te stappen :x .

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Geplaatst:

Ik werd net opgebeld door een vriendelijke man van bij de dealer. Zou inderdaad aan de batterij kunnen liggen. Ik ga ze binnenkort eens opladen. Sleutel werkt ook terug , terug batterij vervangen en allles ok. De plotseling terug sluitende achterklep kwam doordat ik mijn voet tijdens het beladan te ver onder bumper schoof. Heb ik terug kunnen reproduceren.

Geplaatst:
Op 5/1/2022 om 14:40, Brembos zei:

Een nieuwe batterij na 2 jaar/18.000 km ? Dan ben ik bij de stealer 500 euro kwijt denk ik.

Ik begrijp niet goed dat jij altijd bij de stealer langs gaat. Een batterij van Varta bijvoorbeeld werkt zeker even goed, verkrijgbaar in een auto-onderdelenshop. Hetzelfde met de sleutelbatterij. Zulke knoopbatterijen kan je tegenwoordig bijna overal kopen: zowel in de Colruyt alsook in de Action. In Hongarije heb ik ze zelfs in de Aldi daar gekocht.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
1 uur geleden, Brembos zei:

Moet je een nieuwe batterij  tegenwoordig niet opnieuw inlezen om allerlei foutmeldingen te vermijden ?

Nadat bij een depannage er een nieuwe batterij was ingezet, kregen we nadien (bij een volgend onderhoud) "onder ons voeten" van de dealer.  Blijkbaar moest die nieuwe batterij "aangemeld" worden of iets dergelijks ?

Gelukkig hebben we geen start-stop : de batterijen daarvoor zijn heel wat duurder dan de "gewone".

Of ze 500 € kosten, zou ik niet weten.  Maar dat lijkt me wel heel veel.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

• 2 maanden later...
Geplaatst:

bij mij gaf de dealer aan dat de onderhoudsinterval van de a4 gtron wel degelijk op 30000km ligt 2jaar. op de audi A3 is dit dan 1j 15000km. onderhoud is inderdaad prijzig. dacht dat ik aan 650€ zat , wel incl alle mogelijke filters en vernieuwen remolie

Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Geplaatst:
6 uren geleden, Brembos zei:

650 euro ? Omdat ze denken dat ze premium zijn lappen ze er 20% bij tegenover een Skoda.

Inderdaad, zelf bij identiek motortype betaal je voor een standaard onderhoudje veel meer. Trouwens ook bij VW, maar Audi doet er nog een ferme schep bovenop

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Na 9 jaar , 5 jaar met de Golf en 4 jaar met de A4 , is het voor mij binnenkort waarschijnlijk ook afgelopen met cng. Een nieuwe witte Tesla model 3 kost momenteel netto € 34.990,- (39.990 - 5.000 premie). Reeele reikwijdte komt ongeveer overeen met mijn cng Audi en is ruim voldoende voor mij. Ik sta op het punt om te bestellen. Nu nog een koper zoeken voor de A4 (2017 33.000 km) , elk bod is welkom.

Geplaatst:

Het is nu toch terug interessant om op cng te rijden. Vandaag getankt  in Ranst aan €1.3 en in het terugkomen in Londerzeel aan €1,05 ( met Romac kaart slechts €0,95)  Persoonlijk heb nog mijn bedenkingen bij het elektr. rijden, zoals duidelijk minder km's in de winter enz.. Ik hoop dat je nog een degelijke prijs krijgt voor de Audi. Er zouden nu veel Tesla S vrijkomen in Nederland die 4 j oud zijn. Ze worden verkocht aan €35.000 met ongeveer 70.000km op de teller en dit met de long range batterij. De capaciteit van de batterij zou de eerste jaren iets sneller verminderen om daarna zich te stabiliseren. 

Geplaatst: (aangepast)

Prijs per km zal niet goedkoper zijn dan met cng denk ik . Bij de laatste tankbeurt zat ik aan 4,3 kg/100 km. Ben benieuwd hoeveel cng stations er in 2030 nog overblijven. Ik tank momenteel bij Dats24 aan 1,62 €/kg. 30 km omrijden om 6 euro te besparen loont de moeite niet. Zal blij zijn als ik er nog 10.000 euro van krijg… Een model S voor 35.000 lijkt me wel erg goedkoop. Zal eerder model 3 zijn denk ik en die heb je hier nu ook voor 35.000 € . Een Golf Tdi Dsg kost tegenwoordig ook al 35.000 € zag ik net…

aangepast door Brembos
X
Geplaatst:
1 minuut geleden, Brembos zei:

Prijs per km zal niet goedkoper zijn dan met cng denk ik . Bij de laatste tankbeurt zat ik aan 4,3 kg/100 km. Ben benieuwd hoeveel cng stations er in 2030 nog overblijven. Ik tank momenteel bij Dats24 aan 1,62 €/kg. 30 km omrijden om 6 euro te besparen loont de moeite niet. Zal blij zijn als ik er nog 10.000 euro van krijg…

Stations zullen na 2030 nog altijd nodig zijn om de vrachtwagens te kunnen vullen en worden er nog altijd nieuwe gebouwd in Frankrijk ze gaan die niet installeren om in 2030 te stoppen

Geplaatst:

De tankpistolen voor vrachtwagens zijn anders denk ik. Nu geen enkele automerk nog cng personenwagens verkoopt vrees ik dat het een aflopend verhaal is voor personenwagens….. Mijn Audi heeft gelukkig nog een halve (25 l) benzinetank.

Geplaatst:
25 minuten geleden, Brembos zei:

De tankpistolen voor vrachtwagens zijn anders denk ik. Nu geen enkele automerk nog cng personenwagens verkoopt vrees ik dat het een aflopend verhaal is voor personenwagens….. Mijn Audi heeft gelukkig nog een halve (25 l) benzinetank.

Vuilniswagen gemeente Maldegem tankt bij dats24 Maldegem dus met ngv1 koppel zoals personenwagen de meeste stations in Frankrijk hebben zowel ngv1 en ngv2 vulpistool 

Geplaatst:

Vandaag poetsdag voor de Audi. Ik overweeg sterk om hem nog even te houden. Stel dat ik niet kan wennen aan electrisch rijden dan heb ik nog een alternatief en in de garage is plek voor 2 wagens. Gedaan ook met de dure stealer onderhoudsbeurten. Het voorgeschreven onderhoud is erg beperkt.

IMG_2740.png

• Hahaha 1
Geplaatst:
Op 2/3/2024 om 07:43, Brembos zei:

Vandaag poetsdag voor de Audi. Ik overweeg sterk om hem nog even te houden. Stel dat ik niet kan wennen aan elektrisch rijden dan heb ik nog een alternatief en in de garage is plek voor 2 wagens. Gedaan ook met de dure stealer onderhoudsbeurten. Het voorgeschreven onderhoud is erg beperkt.

Het elektrisch rijden, daar zal je rap aan wennen. Dat is niet het probleem. Het vaak opladen, da's iets anders vooral als je lange afstanden moet afleggen. De Tesla-laadstations zijn echter wel van de snelste.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...