Darmgasrijder Geplaatst: 17 augustus 2022 Geplaatst: 17 augustus 2022 Bij mij moet de brandstofpomp vervangen worden. Maar ik begrijp het bestek niet helemaal. er staat: elektrische brandstofpomp uit+ingebouwd en dan nog eens apart opvoerpomp vervangen. Zijn die twee niet hetzelfde? Ik vind het in ieder geval veel geld, 994€…
Brembos Geplaatst: 19 augustus 2022 Geplaatst: 19 augustus 2022 De stealer heeft blijkbaar de Corona ontsmetting van de wagen vergeten aan te rekenen of zit dat in die 14.95 kleine leveringen ? 1
Koen C Geplaatst: 19 augustus 2022 Geplaatst: 19 augustus 2022 (aangepast) Het lijkt ook dat hun programma niet klopt. Hoe komen ze aan 7,03 ? Het lijkt dat ze een komma verkeerd hebben gezet. Overal vind je 70,30 terug : dat is de prijs van 1 werkuur. En plots is daar 7,03. Bijvoorbeeld de "interactieve functie" : de ene keer 70,30 x 0,25 uur en daarna 7,03 x 3,25. Moet dat niet zijn 70,30 x 0,325 (0,33) ? De berekening / uitkomst blijft hetzelfde (oef). Op je vraag of de opvoerpomp en de benzinepomp niet hetzelfde zijn : ik denk het wel. Dus hebben ze 1x 70,30 teveel aangerekend (achter de 2e keer REGIE A). Want brandstofpomp uit- en inbouwen is, voor mij, hetzelfde als opvoerpomp vervangen. Tenzij dat dit "standaard" wordt aangerekend. (zoals milieubijdrage, kleine leveringen, bijvullen ruitenwisservloeistof bij een onderhoud, etc). 19 augustus 2022 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
JEGO Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 Laaste onderhoud (September) op ~155K Groot onderhoud: ~345 Bougies: ~200 Luchtfilters: ~75 Totaal ~620 euro 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
JEGO Geplaatst: 11 juli 2025 Geplaatst: 11 juli 2025 Duurste onderhoud tot nu toe maar veel dingen preventief (nr. 2, 5, en 6). Het is jammer genoeg allemaal samen gevallen maar nu moeten er ook weer heel wat kilometers mee afgevreten kunnen worden. Volgende onderhoudsbeurt is enkel olie wissel. Ander punt is dat er voor de winter waarschijnlijk nieuwe bandjes op moeten. Maar ja we rijden ook genoeg. 1. Inspectie 2. Remvloeistof verversen 3. Interieur filters vervangen 4. Grote onderhoudsbeurt 5. Distributieriem vervangen (Blijkbaar zonder waterpomp want die wordt niet door de distributieriem aangedreven.) 6. Versnellingsbak olie vervangen 7. Airco service, bijvullen gas (zat nog maar 270 gram in blijkbaar, moet 500 gram zijn) en anti reuk behandeld Totaal; 2157.32 2 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
dirk Geplaatst: 13 juli 2025 Geplaatst: 13 juli 2025 Op 11/7/2025 om 16:09, JEGO zei: Duurste onderhoud tot nu toe maar veel dingen preventief (nr. 2, 5, en 6). Het is jammer genoeg allemaal samen gevallen maar nu moeten er ook weer heel wat kilometers mee afgevreten kunnen worden. Volgende onderhoudsbeurt is enkel olie wissel. Ander punt is dat er voor de winter waarschijnlijk nieuwe bandjes op moeten. Maar ja we rijden ook genoeg. 1. Inspectie 2. Remvloeistof verversen 3. Interieur filters vervangen 4. Grote onderhoudsbeurt 5. Distributieriem vervangen (Blijkbaar zonder waterpomp want die wordt niet door de distributieriem aangedreven.) 6. Versnellingsbak olie vervangen 7. Airco service, bijvullen gas (zat nog maar 270 gram in blijkbaar, moet 500 gram zijn) en anti reuk behandeld Totaal; 2157.32 Voor de distributieriem te vervangen moet je de waterpomp demonteren ik vervang ze daarom altijd mee Dat beetje meer zal het niet doen 1
JEGO Geplaatst: 15 juli 2025 Geplaatst: 15 juli 2025 Op 13/7/2025 om 18:44, dirk zei: Voor de distributieriem te vervangen moet je de waterpomp demonteren ik vervang ze daarom altijd mee Dat beetje meer zal het niet doen Garage vertelde me dat dat voor mijn caddy niet het geval is. Waterpomp is niet aangedreven door distributieriem. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
dirk Geplaatst: 20 juli 2025 Geplaatst: 20 juli 2025 Op 15/7/2025 om 13:45, JEGO zei: Garage vertelde me dat dat voor mijn caddy niet het geval is. Waterpomp is niet aangedreven door Is inderdaad niet aangedreven door de distributieriem Heb ik ook niet gezegd Om de nokkenassen te blokkeren moet de waterpomp eraf 1
Lage Emissie Zone Geplaatst: 30 maart Geplaatst: 30 maart (aangepast) Heeft iemand dit al bij een groot onderhoud ( zou rond 60 000 km zijn ) op factuur te zien gekregen ? Gasfilter(s) vervangen... Welke filters zitten er op een CNG-auto? Bij een moderne CNG-motor (zoals de VW 1.4 TGI) zitten er doorgaans twee filters in het gassysteem, vóór de injectoren: A. Het "LPG/CNG" vloeistoffilter (of hogedrukfilter) Wat is het? CNG wordt niet alleen als gas opgeslagen, maar ook als vloeistof onder hoge druk (200-250 bar) in de tank. Wanneer het van de tank naar de motor gaat, wordt het door een hogedrukregelaar (ook wel verdamper/regelaar genoemd) geleid. Waar zit het? Meestal direct vóór of in de hogedrukregelaar. Functie: Dit filter vangt vervuiling en, belangrijker nog, smeerolie op. De compressoren bij CNG-tankstations gebruiken olie om de gascompressoren te smeren. Die olie komt in minuscule druppeltjes in het CNG terecht. Zonder dit filter zou die olie de dure gasinjectoren verstoppen. B. Het "gasfilterslang" (of fijnfilter / partikelfilter voor gas) Wat is het? Dit is een filter dat zich meestal tussen de hogedrukregelaar en de gasinjectoren bevindt. Bij de VW 1.4 TGI is dit vaak een wit, plastic filterhuis met een slang (de "gasfilterslang"). Functie: Dit filter vangt de allerkleinste deeltjes (roest, vuil, teerachtige afzettingen) op die door het CNG-netwerk mee kunnen komen. Het zorgt ervoor dat de uiterst precieze gasinjectoren (die op nanoseconden openen en sluiten) niet vastlopen of gaan lekken. 2. Waarom zijn deze filters zo kritisch? Bij een benzineauto (TSI) heb je deze filters niet, omdat de brandstof (benzine) bij het tankstation al relatief schoon is en de auto zelf een brandstoffilter heeft dat lang meegaat. Bij CNG is de situatie anders: Kwaliteit van CNG: De kwaliteit van aardgas verschilt per tankstation en per land. Soms zit er meer vocht, olie of vuil in dan toegestaan. Hoge druk: Het gas staat onder enorme druk. Als er vuil in zit, wordt het met hoge snelheid de injectoren ingeschoten. Dure gevolgen: De gasinjectoren van een VW 1.4 TGI zijn zeer prijzig (vaak €200-€300 per stuk, en er zitten er 4). Als die verstopt raken of gaan lekken door vervuiling, is de reparatie snel €1000-€2000. 3. Hoe vaak moeten ze vervangen? Volkswagen heeft hier strikte schema's voor, afhankelijk van het type TGI (EA111 of EA211): Gasfilterslang (fijnfilter): Vaak om de 30.000 km of 2 jaar. Filter in de hogedrukregelaar: Vaak om de 60.000 km of 4 jaar (soms gelijktijdig met de klepspelingcontrole). Let op: Bij de "grote beurt" (60.000 km / 4 jaar) van een 1.4 TGI worden deze filters niet standaard in de basisprijs van een oliebeurt meegenomen. Ze zijn extra onderhoudsposten die expliciet op de werkbon moeten staan. 30 maart aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
JEGO Geplaatst: 30 maart Geplaatst: 30 maart Nog nooit gezien 👀 Zit bijna op 200 dkm 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
JEGO Geplaatst: 31 maart Geplaatst: 31 maart Van Co-Pilot: Overzicht: CNG‑filters bij VW TGI‑modellen ✅ Hogedruk CNG‑filter → Aanwezig op álle VW TGI‑modellen (dus ook jouw Caddy 1.4 TGI) Zit tussen CNG‑tank(s) en drukregelaar Filtert olie, vocht en vervuiling uit het aardgas Onderdeel van het CNG‑systeem zelf Vervanging is voorgeschreven onderhoud ✅ Bevestigd voor o.a.: VW Caddy 1.4 TGI (2015–2020, motorcode CPWA) VW Touran EcoFuel VW Golf / Passat / Polo TGI Skoda G‑TEC / Audi g‑tron (zelfde VAG‑architectuur) ⚠️ Lagedruk “filter” – vaak verkeerd begrepen Hier ontstaat veel verwarring. Belangrijk: 👉 De VW Caddy 1.4 TGI heeft géén apart vervangbaar lagedruk CNG‑filter. Wat mensen vaak “lagedrukfilter” noemen is in werkelijkheid: 🔹 Benzinefilter (lage druk) Onderdeel van het benzinesysteem Wordt gebruikt: bij koud starten bij overschakelen als CNG niet beschikbaar is Dit is een klassiek benzinefilter, géén CNG‑filter Voor de Caddy IV 1.4 TGI (2015–2020): Er is wel een benzine‑lagedrukfilter Er is geen tweede CNG‑filter na de drukregelaar 🔧 VW Caddy 1.4 TGI (jouw auto – 2016) Filter Aanwezig Opmerking CNG hogedrukfilter ✅ Ja Vervangbaar CNG lagedrukfilter ❌ Nee Niet aanwezig Benzinefilter (LD) ✅ Ja Standaard benzinesysteem Andere VW TGI‑modellen Model CNG HD filter Extra CNG LD filter Golf / Passat TGI ✅ ❌ Touran EcoFuel ✅ ❌ Polo / up! TGI ✅ ❌ Bij VAG zit de extra filtering geïntegreerd in de drukregelaar, niet als losse service‑filter <= Handig om te weten Onderhoudstip (belangrijk voor jouw Caddy) CNG hogedrukfilter: meestal elke 30.000–60.000 km Wordt vaak vergeten bij regulier onderhoud Symptomen bij vervuiling: Terugschakelen naar benzine Slecht starten op CNG Vermogensverlies ================= Lijkt er op dat ik toch eens ga vragen om die hoge druk CNG filter bij het volgende onderhoud te vervangen. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Koen C Geplaatst: 31 maart Geplaatst: 31 maart 1 uur geleden, JEGO zei: Lijkt er op dat ik toch eens ga vragen om die hoge druk CNG filter bij het volgende onderhoud te vervangen. Ach, misschien hebben ze die al de tijd "gratis" vervangen.... 2 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
paulDS Geplaatst: 31 maart Geplaatst: 31 maart 21 uren geleden, JEGO zei: Nog nooit gezien 👀 Zit bijna op 200 dkm Hier ook niet. Ook > 200.000 km.
JEGO Geplaatst: 4 juli Geplaatst: 4 juli Groot onderhoud; Olie wissel Olie filter Interieur filter Bougies Nieuwe banden opleggen (banden en ventielen zelf gekocht) en balanceren Stalen velgen zwart spuiten (begon wat af te bladderen) Totaal 300 euro lang leven de garagist kennis. Vrijdagavond binnen gebracht (sleutel in de brievenbus, zaterdag voor de lunch klaar!) Oh en de vorige bandjes die lagen er ~91000 km op. Waren Hankook Kinergy 4s2 4-seizoens bandjes (195/65/r15 95T). De nieuwe bandjes zijn Vredestein Qualtrac 4-seizoens bandjes (195/65/r15 95V). 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen