Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem met mijn wagen (Caddy ecofuel).

Als ik op mijn motor rem, schakelt de wagen elke keer weer over naar benzine. Ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die hier mee te maken hebben/gehad.

Ik heb 150.000 km zonder het probleem gereden en er na begon het probleem.

Ik heb al van alles geprobeerd..

Bedrijven die cng installeren gecontacteerd maar die willen zich alleen bezig houden met het achteraf installeren van hun cng-producten.

Bij vw hebben ze onnodig mijn gasklephuis vervangen want het probleem blijft hetzelfde..

(Heb het vorige gasklephuis terug gevraagd en deze werkt nog even goed als de nieuwe).

Nu heb ik schrik om hem nog binnen te brengen in een vw-garage omdat de kosten er flink kunnen oplopen en de betreffende wagen is op weg naar 230.000 km.

Ik heb zelf de drukregelaar vervangen dat ik op de afbraak had besteld (afkomstig van een voertuig dat weinig kilometers had). Het probleem is hiermee nog niet verholpen helaas.

Ik hoop dat hier iemand me kan helpen of me in de juiste richting kan sturen om dit probleem op te lossen.

Mvg, RC

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Geplaatst:

@Rc_fish90 welkom op het forum.

Dit is een probleem dat ik nog nooit eerder gelezen.

Rijden in hoge toeren gaat wel, maar wanneer je terugschakelt en afremt op de motor om bijvoorbeeld naar een verkeerslicht te rijden, dan valt dit voor?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Danku,

Ja als ik rem op de motor, soms duurt het langer vooraleer hij naar benzine schakelt maar soms is een fractie van een seconde al genoeg (bevoorbeeld de tijd dat hij in toeren zakt tijdens het schakelen)

Als ik wil vertragen moet ik altijd de koppeling induwen en remmen om te voorkomen dat hij over schakelt naar benzine.

Dus als ik op de motor rem zoals je beschreven hebt zal hij ook omschakelen naar benzine

Geplaatst: (aangepast)

Gokje: de druksensor op de hogedruk rail (tussen drukregelaar en injectoren) die defect is (of de bekabeling ervan)?

De sensor (typenummer 04E906054) zit op het uiteind van de hogedrukrail. Kost nieuw € 135, dus misschien eerst testen met een stuk van een afbraak?

Gezien het electronisch is (anders zou je wat horen/zien/voelen aan de motor), kan je een OBD foutlezer kopen of huren. Die zal waarschijnlijk wel een richting aangeven.

Ik meen te herinneren dat bij Brezan bv. je die toestellen kan huren.

aangepast door C-Sharp

VW Golf Variant 1.4 TGI DSG

Geplaatst:
8 uren geleden, C-Sharp zei:
Gokje: de druksensor op de hogedruk rail (tussen drukregelaar en injectoren) die defect is (of de bekabeling ervan)?

De sensor (typenummer 04E906054) zit op het uiteind van de hogedrukrail. Kost nieuw € 135, dus misschien eerst testen met een stuk van een afbraak?

Gezien het electronisch is (anders zou je wat horen/zien/voelen aan de motor), kan je een OBD foutlezer kopen of huren. Die zal waarschijnlijk wel een richting aangeven.

Ik meen te herinneren dat bij Brezan bv. je die toestellen kan huren.

De sensor op de drukregelaar zat al op de gasdrukregelaar die van de afbraak kwam, de sensor op de cng-injectorbank heb ik al vervangen maar veranderde de situatie helaas niet. Qua scanapperatuur is er een kabel voor vcds die ik al besteld heb maar ik wacht er nog op.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ook wil ik nog vermelden dat sinds het probleem zich voor doet, het tanken van cng veel langer duurt. (Kan wel 10 tot 15 min duren als de tanks voledig leeg zijn)

Geplaatst:

Dit laatste is nog vreemder, aangezien ik niet dadelijk de link kan leggen tussen het vullen van een CNG-tank en het probleem met omschakelen op benzine.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Voor het traag vullen is er maar een beperkt aantal betrokken componenten: de vulleiding, de vierwegkoppeling met anti-terugslagklep en de elektronische/manuele sluitkleppen.

Normaal zou het elektronische deel van de sluitkleppen open gedrukt moeten worden door de vuldruk bij het tanken. Het manuele deel van de sluitkleppen ("schroefafsluiter") zou mogelijk deels toegeschroefd kunnen zijn? Deze moeten normaal gesloten worden wanneer de gasdrukregelaar wordt vervangen (en daarna terug geopend natuurlijk).

Geplaatst:
14 uren geleden, C-Sharp zei:
Voor het traag vullen is er maar een beperkt aantal betrokken componenten: de vulleiding, de vierwegkoppeling met anti-terugslagklep en de elektronische/manuele sluitkleppen.

Normaal zou het elektronische deel van de sluitkleppen open gedrukt moeten worden door de vuldruk bij het tanken. Het manuele deel van de sluitkleppen ("schroefafsluiter") zou mogelijk deels toegeschroefd kunnen zijn? Deze moeten normaal gesloten worden wanneer de gasdrukregelaar wordt vervangen (en daarna terug geopend natuurlijk).

Dat zou ik ook eens kunnen controleren, maar hoe schroef je het manuele gedeelte toe of open, en bevindt het zich op de wagen?

Alvast bedankt voor de snelle feedback van iedereen hier op deze topic!

Mvg RC

Geplaatst:
6 hours ago, Rc_fish90 said:

Dat zou ik ook eens kunnen controleren, maar hoe schroef je het manuele gedeelte toe of open, en bevindt het zich op de wagen?

Alvast bedankt voor de snelle feedback van iedereen hier op deze topic!

Mvg RC

Afsluiters staan op de kop van de fles. Volgens de SSP infofiches is er een specifieke sleutel nodig om de schroef te bedienen.

Geplaatst:
Afsluiters staan op de kop van de fles. Volgens de SSP infofiches is er een specifieke sleutel nodig om de schroef te bedienen.
Hopelijk zal dat geeb probleem moeten zijn mits dat ik slotemaker als beroep ben, mocht ik het willen bekijken dan zal ik er eerst voor zorgen dat de flessen goed leeg gereden zijn.

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten moest ik zelf aan de slag willen gaan?

Ik neem aan dat het sowieso erg gevaarlijk is.

Geplaatst:

Op het gevaar af dat ik weggezet wordt als "bangschijter" - "betweter" - "zageman" - etc....

Met de tips die C-Sharp heeft gegeven ivm de gasinstallatie (waar ik geen bal van snap - maar dat terzijde  :) ) : zou je niet beter met die info naar een erkende installateur gaan en hén dat laten uitvoeren ?

Kost misschien wat centen, maar een ziekenhuis kost ook geld...

Het lijkt mij dat de problemen die je hebt ivm terugschakelen / motorrem / overgaan op benzine, weleens als oorzaak de "slechte" toevoer van CNG kan hebben ? 

Indien daar iets niet goed meer "geregeld" is, wil de motor wel blijven draaien.  Desnoods op benzine dus.

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
Op het gevaar af dat ik weggezet wordt als "bangschijter" - "betweter" - "zageman" - etc....

Met de tips die C-Sharp heeft gegeven ivm de gasinstallatie (waar ik geen bal van snap - maar dat terzijde  [emoji4] ) : zou je niet beter met die info naar een erkende installateur gaan en hén dat laten uitvoeren ?
Kost misschien wat centen, maar een ziekenhuis kost ook geld...

Het lijkt mij dat de problemen die je hebt ivm terugschakelen / motorrem / overgaan op benzine, weleens als oorzaak de "slechte" toevoer van CNG kan hebben ? 
Indien daar iets niet goed meer "geregeld" is, wil de motor wel blijven draaien.  Desnoods op benzine dus.
Ja, maar dan moet ik iemand vinden dat het wilt doen en dat is me tot nu toe nog niet gelukt, suggesties zijn zeker welkom.

Eerlijk gezegd heb ik ook liever dat een professional het werk doet want het is te riskant. (Heb al foto's op google gezien waar het serieus fout liep)

Geplaatst:
4 uren geleden, Rc_fish90 zei:

Ja, maar dan moet ik iemand vinden dat het wilt doen en dat is me tot nu toe nog niet gelukt, suggesties zijn zeker welkom.

Eerlijk gezegd heb ik ook liever dat een professional het werk doet want het is te riskant. (Heb al foto's op google gezien waar het serieus fout liep)

Heb je Volkswagen Tavernier in Zedelgem al geprobeerd? Dat is eveneens een erkende CNG-installateur.

Die garage ligt naast het Q8-tankstation waar je ook CNG kan tanken, op de Torhoutsesteenweg 199, Zedelgem.

Misschien is dat voor jou een stuk rijden, maar dat moet je zelf afwegen. Een dag verlof nemen, of zo.

Anderzijds kan je Drive Systems, Stadsbeemd 1420 C, Halen proberen als je daar nog niet geweest bent.

Je hebt ook nog AGS in Olen:

AGS Auto Gas Systemen N.V. | Geelseweg 74 | 2250 Olen | tel. +32 (0) 14 23 36 20 | fax +32 (0) 14 23 36 19 | info@autolpg.be

Ik moet er wel bij vermelden dat AGS in Olen nog in verlof is t.e.m. 2 augustus 2019. Ze beginnen dus opnieuw te werken vanaf maandag, 5 augustus 2019.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
Heb je Volkswagen Tavernier in Zedelgem al geprobeerd? Dat is eveneens een erkende CNG-installateur.
Die garage ligt naast het Q8-tankstation waar je ook CNG kan tanken, op de Torhoutsesteenweg 199, Zedelgem.
Misschien is dat voor jou een stuk rijden, maar dat moet je zelf afwegen. Een dag verlof nemen, of zo.
Anderzijds kan je Drive Systems, Stadsbeemd 1420 C, Halen proberen als je daar nog niet geweest bent.
Je hebt ook nog AGS in Olen:
AGS Auto Gas Systemen N.V. | Geelseweg 74 | 2250 Olen | tel. +32 (0) 14 23 36 20 | fax +32 (0) 14 23 36 19 | info@autolpg.be
Bij Drive systems is hij in 2016 op controle van het cng gedeelte geweest, ik ga die mannen nog eens contacteren

Geplaatst:
1 uur geleden, Rc_fish90 zei:

Ja, maar dan moet ik iemand vinden dat het wilt doen en dat is me tot nu toe nog niet gelukt,

Een gewone garage mag niet aan de CNG installatie werken.

Dat moet altijd een erkende installateur zijn :

https://mobilit.belgium.be/nl/Resources/publicaties/wegvervoer/pub_cng_lijst   ->

https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/ws_fod_cng_20190619.pdf

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst: (aangepast)

de keuring moet gebeuren door een erkende keurder, dit is niets nieuw onder de zon;  in bijlage keuringsattest van mijn wagen

let goed op de laatste zin, want dat houdt nl ook in dat, vanaf het moment dat je zelf aan de installatie werkt, hun verantwoordelijkheid vervalt, ook de keuring vervalt, en verzekeringstechnisch kan je dan voor alles moeten opdraaien igv een ongeval

en geloof me, verzekeraars zijn goede vrienden om de premies te betalen, maar eens dat zij moeten uitbetalen, dan gaan ze zoeken hoe ze eronderuit kunnen geraken. zo kunnen ze ook zoeken wat je op het web plaatst (eens op het net, altijd op het net)

hierboven heb je al goed advies gekregen, gebruik ze.

image.png.914019e1da10ab10c0a9ab3aab85f65a.png

passat cng attest controle cng tanks.pdf

aangepast door Jan Robert
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:
de keuring moet gebeuren door een erkende keurder, dit is niets nieuw onder de zon;  in bijlage keuringsattest van mijn wagen
let goed op de laatste zin, want dat houdt nl ook in dat, vanaf het moment dat je zelf aan de installatie werkt, hun verantwoordelijkheid vervalt, ook de keuring vervalt, en verzekeringstechnisch kan je dan voor alles moeten opdraaien igv een ongeval
en geloof me, verzekeraars zijn goede vrienden om de premies te betalen, maar eens dat zij moeten uitbetalen, dan gaan ze zoeken hoe ze eronderuit kunnen geraken. zo kunnen ze ook zoeken wat je op het web plaatst (eens op het net, altijd op het net)
hierboven heb je al goed advies gekregen, gebruik ze.

image.png.914019e1da10ab10c0a9ab3aab85f65a.png
passat cng attest controle cng tanks.pdf
Bij deze staat het vast dat ik een afspraak ga maken bij een keur station voor cng tanks, bedankt iedereen voor de snelle feedback! Ik hou jullie op de hoogte van de situatie

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Je kan de flessen niet echt leeg rijden! Als de druk in de tank te laag geworden is om de drukregelaar zijn werk te laten doen dan kan je het resterende gas niet verder meer gebruiken. Er kan dan nog altijd 10 bar of zo in de tank aanwezig zijn. Daar wil je echt niet aan 'prutsen'.
Ook goed om te weten, heb al veel bij geleerd!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...