Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij kochten onlangs een nieuwe wagen, eentje met CNG en een trekhaak. Toen we de trekhaak nog moesten laten keuren bij de keuring, werd vastgesteld dat de trekhaak na het invoeren in België geplaatst werd. Trekhaak dus afgekeurd. Onze auto mag dus geen trekhaak hebben. En wij kochten de auto nét omdat hij een trekhaak had, voor een fietsendrager.
Kent iemand een systeem om fietsen te vervoeren, zonder trekhaak? Thule Euroclick, wordt dat nog gemaakt? Fietsen op het dak is ook geen optie, want dat is ook niet milieubewust, volgens de Belgische overheid....

Geplaatst:
11 uren geleden, Marieke zei:

Fietsen op het dak is ook geen optie, want dat is ook niet milieubewust, volgens de Belgische overheid....

Waarom niet, voor die enkele keren... ?

Straks start de Ronde Van Frankrijk, al die volgwagens hebben toch ook hun fietsen op't dak staan ('t zijn wel gestroomlijnde fietsen, dat moet gezegd).

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1
Geplaatst:

Dit gebruik ik op mijn passat (foto is wel van vorige passat, maar maakt hier geen verschil uit).

Om de achterlichten vrij te houden, moet je de drager van de fiets wel hoog instellen.

Let wel, dit is niet geschikt voor elektrische fietsen, die zijn te zwaar voor dit systeem.

Elektrische fietsen gaan enkel op een fietsdrager op een trekhaak.

IMG-20140317-00027.jpg

Geplaatst:
21 uren geleden, Marieke zei:

Wij kochten onlangs een nieuwe wagen, eentje met CNG en een trekhaak

als je in Belgie een auto koopt (tweede hands), dan moet de verkoper de auto toch laten keuren voor verkoop.

de trekhaak zat er toen al op, dus moet de auto met de trekhaak zijn goedgekeurd om de verkoop te laten doorgaan (een afgekeurde wagen kan je niet verkopen)

wie heeft er eigenlijk die trekhaak opgezet na het invoeren van de auto??

Geplaatst:

Hoi,

spijtig van jullie trekhaak, maar als antwoord op jullie vraag. Er bestaan nog altijd dergelijke systemen. Bij ons in de buurt is het een haak van Brink die men verkoopt, waar veel ( dus niet alle ! ) fietsendragers op passen. Wel is de plaatsing even duur als een reguliere trekhaak, zonder de trekcapaciteit, enkel draagkracht.

Hopelijk kunnen jullie verder ....

gr,

Ive

Geplaatst: (aangepast)
Op 6/7/2019 om 11:54, Jan Robert zei:

Dit gebruik ik op mijn passat (foto is wel van vorige passat, maar maakt hier geen verschil uit).

Om de achterlichten vrij te houden, moet je de drager van de fiets wel hoog instellen.

Let wel, dit is niet geschikt voor elektrische fietsen, die zijn te zwaar voor dit systeem.

Elektrische fietsen gaan enkel op een fietsdrager op een trekhaak.

IMG-20140317-00027.jpg

1. Thule ClipOn High 2 9105, eenmaal de fietsen op de drager, dan is de klep moeilijk te openen

https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/trunk-bike-racks/thule-clipon-high-2-9105-_-910501

aangepast door Jan Robert
Geplaatst:

Voor occasioneel gebruik kan ik de rekken van Saris aanraden.

Ik heb zelf de Solo en Bones 2-Bike, die op een hele resem auto's pasten.

Bij de Solo niet vergeten de trapper in te pakken, anders kan je behoorlijk wat lakschade oplopen - ask me how I know ?

Afbeeldingsresultaat voor saris solo

https://www.saris.com/

• Hahaha 2

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Geplaatst:
3 minuten geleden, Celen zei:

trekhaak er af vijzen en terug hangen na de keuring.

Dan moet je het hele onderstel dus niet alleen die haak ) er onderuit vijzen en dat is een paar uren werk op en af ... .

Dat dan nog buiten het feit dat je verzekering niet meer tussenkomt bij ongevallen met aanhangwagen ... dat is volgens mij het sop niet waard .... .

Maar ieder doet wat hij/zij niet laten kan natuurlijk.

gr,

Ive

Geplaatst:

of het onderstel er volledig af moet hangt af van het personeelslid op dat moment. Iemand die niet bukt geeft aan dat het in orde is.

De haak zelf hangt met 4 bouten vast. 

Ik kan u zeggen dat deze methode ook de enige is waardoor de verkoper deze heeft kunnen verkopen met een geldige keuring.

Op 5/7/2019 om 20:14, Marieke zei:

Wij kochten onlangs een nieuwe wagen, eentje met CNG en een trekhaak. Toen we de trekhaak nog moesten laten keuren bij de keuring, werd vastgesteld dat de trekhaak na het invoeren in België geplaatst werd. Trekhaak dus afgekeurd. Onze auto mag dus geen trekhaak hebben. En wij kochten de auto nét omdat hij een trekhaak had, voor een fietsendrager.
Kent iemand een systeem om fietsen te vervoeren, zonder trekhaak? Thule Euroclick, wordt dat nog gemaakt? Fietsen op het dak is ook geen optie, want dat is ook niet milieubewust, volgens de Belgische overheid....

"Marieke" hier klopt toch iets niet in het verhaal

je koopt een (ingevoerde) wagen (met trekhaak). ik neem aan dat je die wagen aankoopt bij een Belgische verkoper.

voor de verkoop moet de verkoper met de wagen naar de technische keuring.

aangezien je een wagen met trekhaak koopt, staat dit volgens mij ook in het keuringsbewijs vermeldt (althans, zo is dit bij onze tweede wagen en ik weet niet waarom dit een uitzondering zou zijn),

nl bij opmerkingen , in ons geval, B.008/1/4 trekker van aanhangwagen - max toegelaten sleepbare massa - zonder rem 620 kg - met rem 1000 kg

als bovenstaande juist is (misschien kan ik toch fout zijn wegens de opgelegde limieten van de sleepbare massa en dient de opmerking alleen wegens de beperking),

dan had je bij aankoop een keuringsbewijs moeten hebben met vermelding van de trekhaak en dan had je dat achteraf niet moeten laten "herkeuren".

in het ander geval, mocht het toch niet nodig geweest zijn de trekhaak op het keuringsbewijs te vermelden bij verkoop, dan had die trekhaak vermeldt moeten staan op de aankoop factuur,

wat dan op zich impliceert dat de auto met een trekhaak moet gekeurd zijn.

is dit niet zo verlopen, dan zou ik toch kijken wat ik kan claimen van de verkoper, want die was (als mijn argumenten kloppen) niet ter goeder trouw.

in ieder geval zou ik niet met een afgekeurde trekhaak rijden, want loopt er iets fout als je iets op de trekhaak hebt, dan krijg je minimum problemen met je verzekering etc.

Geplaatst:

Denk dat je het jezelf niet moeilijker moet maken dan het al is, en best gewoon voor een dakfietsendrager gaat. Het aandeel kilometers mét fietsen op het dak t.o.v het totaal aantal kilometers zal inderdaad beperkt zijn zoals Lange zegt.

Geplaatst:

Even inpikken op dit topic: heeft een fietsendrager vanachter trouwens een grote impact op je rijbereik? Of valt dat mee?

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

13 uren geleden, Jan Robert zei:

"Marieke" hier klopt toch iets niet in het verhaal

je koopt een (ingevoerde) wagen (met trekhaak). ik neem aan dat je die wagen aankoopt bij een Belgische verkoper.

voor de verkoop moet de verkoper met de wagen naar de technische keuring.

aangezien je een wagen met trekhaak koopt, staat dit volgens mij ook in het keuringsbewijs vermeldt (althans, zo is dit bij onze tweede wagen en ik weet niet waarom dit een uitzondering zou zijn),

nl bij opmerkingen , in ons geval, B.008/1/4 trekker van aanhangwagen - max toegelaten sleepbare massa - zonder rem 620 kg - met rem 1000 kg

als bovenstaande juist is (misschien kan ik toch fout zijn wegens de opgelegde limieten van de sleepbare massa en dient de opmerking alleen wegens de beperking),

dan had je bij aankoop een keuringsbewijs moeten hebben met vermelding van de trekhaak en dan had je dat achteraf niet moeten laten "herkeuren".

in het ander geval, mocht het toch niet nodig geweest zijn de trekhaak op het keuringsbewijs te vermelden bij verkoop, dan had die trekhaak vermeldt moeten staan op de aankoop factuur,

wat dan op zich impliceert dat de auto met een trekhaak moet gekeurd zijn.

is dit niet zo verlopen, dan zou ik toch kijken wat ik kan claimen van de verkoper, want die was (als mijn argumenten kloppen) niet ter goeder trouw.

in ieder geval zou ik niet met een afgekeurde trekhaak rijden, want loopt er iets fout als je iets op de trekhaak hebt, dan krijg je minimum problemen met je verzekering etc.

navraag gedaan bij Tavernier Zedelgem en Technische keuring Oostende (hoofdkantoor West-Vlaanderen)

mbt plaatsen trekhaak: je moet kijken naar het gelijkvormigheidsattest, zie in bijlage attest van mijn wagen: 18.3, 18.4, 19, daar moeten de toegelaten waarden op vermeld staan, niet ingevuld is niet toegelaten.

gelijkvormigheidsattest.pdf

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
9 uren geleden, Mylan1999 zei:

Denk dat je het jezelf niet moeilijker moet maken dan het al is, en best gewoon voor een dakfietsendrager gaat. Het aandeel kilometers mét fietsen op het dak t.o.v het totaal aantal kilometers zal inderdaad beperkt zijn zoals Lange zegt.

wel, je koopt een auto met trekhaak (je wilt perse een trekhaak), en je krijgt een auto waarbij de trekhaak wordt afgekeurd, dan ga ik daar zeker over discuteren (een auto is veel geld, dus ik wil krijgen wat er overeengekomen is, ja toch).

daarbij, ik heb het net vermeld op het forum, je moet kijken naar het gelijkvormigheidsattest, en onafhankelijk of die trekhaak af fabriek of nadien is gemonteerd maakt geen verschil.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

de Seat Arona die ik binnen een paar weken heb mag ook geen trekhaak. Ik dacht dat dit te maken had met de cng-tanks die in de weg zitten voor de versteviging. Koop een Arona zonder CNG en een trekhaak is geen probleem.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...