Alexanderh Geplaatst: 26 december 2018 Delen Geplaatst: 26 december 2018 Beste , ik ben nu al een geruime tijd op zoek naar een Seat Leon ST versie van het jaar 2017. ik had mijn oog gericht op de Seat Leon ST 2017 1.4 TGI met alles er op en eraan. Aangezien ik zoveel twijfels heb over het CNG-rijden, geen afspraak gemaakt met de autohandelaar. Ik rij elke dag naar mijn werk langs een Dats 24-tankstation waar ze momenteel CNG voor 1,13 euro/kg verkopen. Het is een tank van 15 kg. Seat zegt dat ik met een volle tank 300 km kan rijden. Nu lees ik hier topics waar je zeker 400 km met een volle tank kan rijden. (Wat een verschil!) en dit begrijp ik niet echt en wilt dus zeggen dat ik met 2 tankbeurten 800 km kan rijden voor 34 euro? Is dit te mooi om waar te zijn? Momenteel rij ik in een Seat Ibiza van 2008 1.4 benzinemotor. (Bijna 260.000 km op de teller). Ik tank bijna elke week voor een bedrag van ongeveer 50 euro (40l) waar ik gemiddeld 580 km mee kan rijden . Dit wilt zeggen dat ik met de Seat Leon ST TGI elke week bijna 30 euro kan besparen aan brandstof. Als dit zo is snap ik echt niet waarom niemand met een CNG-auto rijd ? Dit is ook de reden waarom ik zo zit te twijfelen. Waar zit het addertje onder het gras? Bij de keuring van de tank? Bij de jaarlijkse keuring? Gaat de belastingdienst net als bij de diesel alle prijzen opkrikken? Belangrijke vraag : mag ik met de CNG in alle tunnels rijden? Ook richting Oostenrijk, Zwitserland? Overal parkeren in autogarages? Ook aangezien de CNG-wagen niet bij een erkende garage staat maar bij een autohandelaar, (staat wel vermeld 12 maanden garantie) is dit veilig ? Met dit allemaal in gedachten ben ik nu maar aan het kijken voor een Seat Leon St FR 125 pk 1.4 benzine. ik zou heel graag voor de CNG gaan, maar door deze gedachten ga ik langzamerhand toch richting de FR versie. Wie zou me uit de brand kunnen helpen? alvast bedankt aardgasrijder community ☺️ 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kitobeer Geplaatst: 26 december 2018 Delen Geplaatst: 26 december 2018 Ik denk dat het grootste addertje onder het gras is dat de meeste cng-gebruikers een aantal km moeten rijden voor men een brandstof cng-pomp heeft gevonden. En het 2de addertje is dat nog niet alle auto's die met cng uitgerust zijn grote opslagtanks hebben zitten in de auto waardoor je dus vaker zal moeten tanken. Waarom ga je niet voor een vw caddy? Die hebben een tank van 26 kg. Daar kun je een heel eindje mee rijden. Ik zweer het als je die ruimte gewend bent in de kofferbak dan wil je niks anders meer. Als ik naar het containerpark ga, zetels plat en volproppen maar. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderh Geplaatst: 26 december 2018 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2018 17 uren geleden, kitobeer zei: Ik denk dat het grootste addertje onder het gras is dat de meeste cng-gebruikers een aantal km moeten rijden voor men een brandstof cng-pomp heeft gevonden. En het 2de addertje is dat nog niet alle auto's die met cng uitgerust zijn grote opslagtanks hebben zitten in de auto waardoor je dus vaker zal moeten tanken. Waarom ga je niet voor een vw caddy? Die hebben een tank van 26 kg. Daar kun je een heel eindje mee rijden. Ik zweer het als je die ruimte gewend bent in de kofferbak dan wil je niks anders meer. Als ik naar het containerpark ga, zetels plat en volproppen maar. Bedankt, voor de reactie. Maar nu heb ik nog niet echt het antwoord op mijn vragen. Aangezien ik het tankstation naast mijn deur heb bij wijze van spreken. Hoe zit het met parkeren in ondergrondse parkeergarages in België, Duitsland, Nederland) tunnels richting Oostenrijk en Zwitserland. Keuring van de tank, jaarlijkse keuring? Zit daar het addertje onder het gras? De tank van 15 kg kan ik hier nu echt 400 km mee rijden met deze auto ?? ik heb me nu eenmaal gericht op de Leon en ga er ook niet zo makkelijk van afzien. Nu is dus het probleem ga ik voor de Fr of de TGI? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 26 december 2018 Delen Geplaatst: 26 december 2018 Ik heb een copy-paste gedaan van een eerdere reactie van mij ( in een ander onderwerp). En wat weggelaten en bijgevoegd. 1. Parkeren mag in elke parkeergarage. CNG is lichter dan lucht en "verdwijnt" dus. Dit in tegenstelling bij LPG, dat "aan de grond blijft hangen" en dus ophoopt. Uiteraard kan de privé-eigenaar van de parkeergarage beslissen om ook CNG wagens te weren. Maar dat is eigenlijk ten onrechte. 2. Bij mijn weten is er geen enkele tunnel die een CNG voertuig verbiedt. Volgens mij ook geen LPG voertuigen ? Wel de transportvrachtwagens met gevaarlijke stoffen in de tankwagen / remorque. Dat is wel iets meer dat die in zo'n citerne hebben zitten, dan dat er in een wagen zit... 3. Om je omslagpunt te berekenen CNG tegenover benzine : hou rekening dat je minder CNG verbruikt dan een gelijkaardig benzinemodel. Bijvoorbeeld onze auto verbruikt zo'n 4.6 kg CNG (L-gas), enkel op benzine zit die aan 5.7 liter. In Euro's uitgedrukt : 4.7 € tegenover bijna 8 €. 4. In je omgeving heb je blijkbaar ook H-gas : wees gezegend ! Het is iets duurder, maar je rijdt er verder mee (zo'n 10 à 15 %). Het tanken van CNG gaat vlot, het is geen gedoe (en het stinkt niet zoals een dieselpistool ? ). 5. Maak er wel een gewoonte van om altijd op CNG te rijden, en dus te tanken voordat de tanks leeg zijn / eventueel amper op benzine te rijden. M.a.w. : ga tanken wanneer je kan en beperk je niet om enkel in je buurt te tanken. Maar eventueel ook ergens onderweg zodat je "altijd" op CNG rijdt. Zo haal je het snelst je meerinvestering eruit. 6. Geen wegentaks tot en met 2020 (en misschien langer ?). 7. Geen BIV bij inschrijving. 8. Wel : iedere 4 jaar een keuring van de gasinstallatie door een erkende installateur : zo'n 55 à 60 € BTW inbegrepen per CNG-tank. Algemeen : er zijn 2 of 3 tanks aan boord, soms 4 en soms 1 : dit hangt af van model tot model. Bij de Seat Leon weet ik het niet. 9. Bij de Technische Keuring betaal je een beetje extra omdat je gastanks hebt. Vergelijk het met het extra dat zij aanrekenen voor hun fameuze dieseltest... Hun snuffeltest (als ze het al doen) stelt ook niks voor omdat de installatie net ervoor door een erkende installateur volledig is nagekeken... 10. Voor eventuele toekomstige milieuzones (Gent, Mechelen) en huidige (Antwerpen, Brussel), zit je ook nog een hele tijd goed (hoop ik toch ). Dat kan niet gezegd worden van een diesel en de huidige "hetze" ertegen... 11. Na 20 jaar is je CNG auto niet veel meer waard omdat je dan alle CNG tanks moet vervangen. (sommige antwoorden heb je niet gevraagd, maar het is dus een copy-paste met enkele aanpassingen) Een Caddy kan je niet vergelijken qua rij"plezier" met een Seat Leon. Het zijn 2 totaal verschillende wagens voor (deels) verschillende doeleinden. Het werkelijke verbruik van een Leon weet ik niet. Let wel op dat je correct vergelijkt : misschien heeft de ene grotere CNG tanks aan boord dan de andere ? Hangt misschien van bouwjaar tot bouwjaar af ? 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 26 december 2018 Delen Geplaatst: 26 december 2018 @Alexanderh welkom op het forum. De Seat Leon heeft +/- 15 kg CNG aan boord, afhankelijk van het type gas dat je tankt, kan je er 280-400 km mee rijden. +/-280-320 km met L-gas, richting 400 km en soms meer met H-gas. Je geeft de prijs van 1.13 € / kg CNG op, je kan dus H-gas tanken, van welke regio ben je? 12 maanden garantie is 12 maanden garantie, ongeacht het euvel dat opduikt. Het is een recente wagen met een 1.4 TSI motor in, deze wagens zijn zeer goed en storingsvrij zover ik weet en kan ervaren op dit en internationale fora. Zelf rij ik met een Skoda Octavia Combi en mijn verbruiksgegevens kan je in mijn handtekening raadplegen. De Octavia en de Leon hebben hetzelfde chassis, dezelfde motor, onderdelen.... kortom het is nagenoeg dezelfde wagen, enkel het interieur en de buitencarrosserie verschilt. Qua verbruik zit je dus tegen de 4 kg aan met H-gas, met een gemiddelde rijstijl. Wil je strepen trekken, dan zal je iets meer fun beleven met een FR, maar daar betaal je makkelijk 7-8 euro per 100 km voor aan de pomp ? Ten opzichte van 4.5 € / 100 km met je CNG-wagen. Je mag door alle tunnels rijden, behalve door de tunnel naar Engeland via de shuttle, blijkbaar moeten daar je tanks volledig leeg zijn. Dus alle tunnels voorbehouden voor transport over de weg zoals de Gotthardtunnel, Kennedytunnel en ga zo maar verder mag je je doorkruisen met je CNG-wagen. Je mag parkeren in alle ondergrondse garages, met uitzondering van garages waar expliciet bij vermeld staat dat CNG verboden is door middel van het verbodsbord 'CNG', echter is dit verbodsbord nog steeds niet opgenomen in de wegcode of andere wetgeving, waardoor het juridisch geen waarde heeft (maar je kan je er best aan houden). Een CNG-wagen is niet te onderscheiden van een gewone wagen, met uitzondernig van de verplichte CNG-sticker die velen enkel plakken bij de jaarlijkse keuring ? ? Is het de wagen van bij Carpoint? Zo ja, gewoon testrit maken en overtuig jezelf. De mindere pk's ten opzichte van de FR moet je erbij nemen, maar ik denk dat je snel bent overtuigd als je ziet hoe goedkoop je kan rijden. Ik zou het zelf wel weten, gewoon CNG kiezen voor het milieu, maar vooral voor mijn portemonnee. Hoeveel taksen betaal je niet jaarlijks met de FR en maandelijks aan de pomp? ? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
sm4rty Geplaatst: 26 december 2018 Delen Geplaatst: 26 december 2018 Ik rijd met een seat leon st uit 2018 met nog steeds een brede smile op mijn gezicht ? na de eerste 25dkm. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom niet meer mensen ervoor gaan, maar goed daar zullen die addertjes dus voor wel iets tussen zitten. Maar die kleine toegevingen die je moet doen staan wat mij betreft in schril contrast met de km-kostprijs. Dus als je een veelrijder bent en je bent tevreden met het, jammer genoeg, beperkte aanbod dan is het nog steeds een no-brainer. Wat betreft het bereik haal ik op L-gas ergens tussen de 320-350 gemiddeld en op H-Gas tussen de 380-420. Ik krijg de laatste tijd ook wat meer kg's (17-18) er in, maar dat is mogelijk aan de lagere temp deze tijd of de vuldruk van de pomp toe te schrijven. Ik zou trouwens nu we toch zo dicht bij het autosalon zitten, toch eens gaan shoppen bij de dealer want ik kreeg daar vorig jaar toch een mooie deal waardoor ik zelf ook voor een nieuwe wagen ben gegaan ipv mijn plan om voor een jonge occasion te gaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderh Geplaatst: 26 december 2018 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2018 Bedankt voor de reactie Koen C. Dus volgens u mag ik in elke garage parkeren en tunnels rijden. ivm het verbuik van de auto en de tank ging het in een ander topic hier op het forum om het zelfde model met een tank van 15 kg . Seat zegt dat je dr 300 km mee kan rijden, deze persoon zegt dat hij er 400 km mee kan rijden. Dus 800 km rijden voor 30 kg x 1.13 = 34 euro. Ik tank nu elke week 50 euro voor 40 liter waar ik 580 km mee kan rijden . Voordeel is dat ik elke dag naar mijn werk een Dats 24-tankstation tegenkom waar ze CNG H-gas verkopen. Wat denk jij, is het verstandiger om nu de benzine FR versie te kopen? Je zit altijd goed nog zeker de komende jaren ook met de verkoop. Of de Seat Leon ST 1.4 TGI? Als ik het verschil van brandstof bekijk ben ik natuurlijk gek als ik niet voor de CNG ga. Maar natuurlijk de wantrouw speelt hier erg op, ivm keuring, toekomst met taxen. Jaarlijkse keuring en aparte keuring tank. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderh Geplaatst: 26 december 2018 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2018 7 minuten geleden, Aardgasrijder zei: @Alexanderh welkom op het forum. De Seat Leon heeft +/- 15 kg CNG aan boord, afhankelijk van het type gas dat je tankt, kan je er 280-400 km mee rijden. +/-280-320 km met L-gas, richting 400 km en soms meer met H-gas. Je geeft de prijs van 1.13 € / kg CNG op, je kan dus H-gas tanken, van welke regio ben je? 12 maanden garantie is 12 maanden garantie, ongeacht het euvel dat opduikt. Het is een recente wagen met een 1.4 TSI motor in, deze wagens zijn zeer goed en storingsvrij zover ik weet en kan ervaren op dit en internationale fora. Zelf rij ik met een Skoda Octavia Combi en mijn verbruiksgegevens kan je in mijn handtekening raadplegen. De Octavia en de Leon hebben hetzelfde chassis, dezelfde motor, onderdelen.... kortom het is nagenoeg dezelfde wagen, enkel het interieur en de buitencarrosserie verschilt. Qua verbruik zit je dus tegen de 4 kg aan met H-gas, met een gemiddelde rijstijl. Wil je strepen trekken, dan zal je iets meer fun beleven met een FR, maar daar betaal je makkelijk 7-8 euro per 100 km voor aan de pomp ? Ten opzichte van 4.5 € / 100 km met je CNG-wagen. Je mag door alle tunnels rijden, behalve door de tunnel naar Engeland via de shuttle, blijkbaar moeten daar je tanks volledig leeg zijn. Dus alle tunnels voorbehouden voor transport over de weg zoals de Gotthardtunnel, Kennedytunnel en ga zo maar verder mag je je doorkruisen met je CNG-wagen. Je mag parkeren in alle ondergrondse garages, met uitzondering van garages waar expliciet bij vermeld staat dat CNG verboden is door middel van het verbodsbord 'CNG', echter is dit verbodsbord nog steeds niet opgenomen in de wegcode of andere wetgeving, waardoor het juridisch geen waarde heeft (maar je kan je er best aan houden). Een CNG-wagen is niet te onderschijden van een gewone wagen, met uitzondernig van de verplicht CNG-sticker die velen enkel plakken bij de jaarlijkse keuring ? ? Is het de wagen van bij Carpoint? Zoja, gewoon testrit maken en overtuig je zelf. De mindere pk's ten opzichte van de FR moet je erbij nemen, maar ik denk dat je snel bent overtuigt als je ziet hoe goedkoop je kan rijden. Ik zou het zelf wel weten, gewoon CNG kiezen voor het milieu, maar vooral voor mijn portemonnee. Hoeveel taksen betaal je niet jaarlijks met de FR en maandelijks aan de pomp? ? Bedankt voor de reactie 7 minuten geleden, Aardgasrijder zei: @Alexanderh welkom op het forum. De Seat Leon heeft +/- 15 kg CNG aan boord, afhankelijk van het type gas dat je tankt, kan je er 280-400 km mee rijden. +/-280-320 km met L-gas, richting 400 km en soms meer met H-gas. Je geeft de prijs van 1.13 € / kg CNG op, je kan dus H-gas tanken, van welke regio ben je? 12 maanden garantie is 12 maanden garantie, ongeacht het euvel dat opduikt. Het is een recente wagen met een 1.4 TSI motor in, deze wagens zijn zeer goed en storingsvrij zover ik weet en kan ervaren op dit en internationale fora. Zelf rij ik met een Skoda Octavia Combi en mijn verbruiksgegevens kan je in mijn handtekening raadplegen. De Octavia en de Leon hebben hetzelfde chassis, dezelfde motor, onderdelen.... kortom het is nagenoeg dezelfde wagen, enkel het interieur en de buitencarrosserie verschilt. Qua verbruik zit je dus tegen de 4 kg aan met H-gas, met een gemiddelde rijstijl. Wil je strepen trekken, dan zal je iets meer fun beleven met een FR, maar daar betaal je makkelijk 7-8 euro per 100 km voor aan de pomp ? Ten opzichte van 4.5 € / 100 km met je CNG-wagen. Je mag door alle tunnels rijden, behalve door de tunnel naar Engeland via de shuttle, blijkbaar moeten daar je tanks volledig leeg zijn. Dus alle tunnels voorbehouden voor transport over de weg zoals de Gotthardtunnel, Kennedytunnel en ga zo maar verder mag je je doorkruisen met je CNG-wagen. Je mag parkeren in alle ondergrondse garages, met uitzondering van garages waar expliciet bij vermeld staat dat CNG verboden is door middel van het verbodsbord 'CNG', echter is dit verbodsbord nog steeds niet opgenomen in de wegcode of andere wetgeving, waardoor het juridisch geen waarde heeft (maar je kan je er best aan houden). Een CNG-wagen is niet te onderschijden van een gewone wagen, met uitzondernig van de verplicht CNG-sticker die velen enkel plakken bij de jaarlijkse keuring ? ? Is het de wagen van bij Carpoint? Zoja, gewoon testrit maken en overtuig je zelf. De mindere pk's ten opzichte van de FR moet je erbij nemen, maar ik denk dat je snel bent overtuigt als je ziet hoe goedkoop je kan rijden. Ik zou het zelf wel weten, gewoon CNG kiezen voor het milieu, maar vooral voor mijn portemonnee. Hoeveel taksen betaal je niet jaarlijks met de FR en maandelijks aan de pomp? ? Bedankt voor de reactie . Ik zelf kom uit Bilzen en kom elke dag langs Dats 24. En inderdaad de wagen is van de carpoint. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mylan1999 Geplaatst: 26 december 2018 Delen Geplaatst: 26 december 2018 (aangepast) Qua techniek heeft CNG zich toch al bewezen denk ik, aangezien je in Duitsland op de tweedehandsmarkt taxi's op CNG vindt met 300 000 à 400 000 km op de teller. En ik vermoed dat er daar zeker nog wat bij kunnen. Qua taxen in de toekomst zal CNG in het slechtste geval gelijk gesteld worden met benzine en eventueel een extra taks om de gemiste taxen op de brandstof te compenseren. Zoals dat momenteel met LPG gedaan wordt dus. Maar dan nog zou CNG voordeliger zijn dan benzine of diesel. Maar taxen in de toekomst blijft koffiedik kijken uiteraard. 26 december 2018 aangepast door Mylan1999 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderh Geplaatst: 26 december 2018 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2018 16 uren geleden, sm4rty zei: Ik rijd met een seat leon st uit 2018 met nog steeds een brede smile op mijn gezicht ? na de eerste 25dkm. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom niet meer mensen ervoor gaan, maar goed daar zullen die addertjes dus voor wel iets tussen zitten. Maar die kleine toegevingen die je moet doen staan wat mij betreft in schril contrast met de km-kostprijs. Dus als je een veelrijder bent en je bent tevreden met het, jammer genoeg, beperkte aanbod dan is het nog steeds een no-brainer. Wat betreft het bereik haal ik op L-gas ergens tussen de 320-350 gemiddeld en op H-Gas tussen de 380-420. Ik krijg de laatste tijd ook wat meer kg's (17-18) er in, maar dat is mogelijk aan de lagere temp deze tijd of de vuldruk van de pomp toe te schrijven. Ik zou trouwens nu we toch zo dicht het autosalon zitten, toch eens gaan shoppen bij de dealer want ik kreeg daar vorig jaar toch een mooie deal waardoor ik zelf ook voor een nieuwe wagen ben gegaan ipv mijn plan om voor een jonge occasion te gaan. Bedankt en ga zeker eens Seat contacteren. Het gaat om de Leon die ik al lange tijd wilde. Donkergrijze kleur 41.000 km op de teller 2017. Belangrijke optie wat ik zeker wilde was Full link zodat ik met Apple CarPlay mijn iPhone kan verbinden en geen zorgen hoef te maken over het jaarlijks uldaten van mijn navigatie. Ze vragen 18.900 euro hier nog niet het inleveren van de auto bijgeteld. Ik denk dat ik bij de dealer zelf een stuk meer kwijt ben voor dezelfde wagen van een jaar jonger. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderh Geplaatst: 26 december 2018 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2018 5 minuten geleden, Mylan1999 zei: Qua techniek heeft CNG zich toch al bewezen denk ik, aangezien je in Duitsland op de tweedehandsmarkt taxi's op CNG vindt met 300 000 à 400 000 km op de teller. En ik vermoed dat er daar zeker nog wat bij kunnen. Qua taxen in de toekomst zal CNG in het slechtste geval gelijk gesteld worden met benzine en eventueel een extra taks om de gemiste taxen op de brandstof te compenseren. Zoals dat momenteel met LPG gedaan wordt dus. Maar dan nog zou CNG voordeliger zijn dan benzine of diesel. Maar taxen in de toekomst blijft koffiedik kijken uiteraard. Bedankt Mylan , inderdaad goed om te weten dat ze toch veel km’s kunnen maken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderh Geplaatst: 26 december 2018 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2018 (aangepast) Nog even toevoegen . Ik rij gemiddeld 25-30.000 km per jaar . Boven gemiddeld dus . ik had nog een vraag ivm chippen van een CNG . Is dit verstandig . Ik zag bij een erkend chip tuning bedrijf dat ik uit deze wagen : dus 1.4 TGI 110pk 135 pk kan krijgen . Stage 1. Is dit anders dan bij benzine , ook zo verstandig als bij benzine ? En merk je wel iets van die 15pk meer ? 26 december 2018 aangepast door Alexanderh Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
sm4rty Geplaatst: 26 december 2018 Delen Geplaatst: 26 december 2018 16 uren geleden, Alexanderh zei: Bedankt en ga zeker eens Seat contacteren. Het gaat om de Leon die ik al lange tijd wilde. Donkergrijze kleur 41.000 km op de teller 2017. Belangrijke optie wat ik zeker wilde was Full link zodat ik met Apple CarPlay mijn iPhone kan verbinden en geen zorgen hoef te maken over het jaarlijks updaten van mijn navigatie. Ze vragen 18.900 euro hier nog niet het inleveren van de auto bijgeteld. Ik denk dat ik bij de dealer zelf een stuk meer kwijt ben voor de zelfde wagen van een jaar jonger. Ja ik dacht dat toen ook, maar de inruilpremie die erbij kwam bovenop de overname bij de aankoop van een nieuwe auto maakte echter alles goed eigenlijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 27 december 2018 Delen Geplaatst: 27 december 2018 6 uren geleden, Alexanderh zei: ivm het verbuik van de auto en de tank ging het in een ander toppic hier op het forum om het zelfde model met een tank van 15kg . Seat zegt dat je dr 300km mee kan rijden , deze persoon zegt dat hij er 400km mee kan rijden . Dus 800 km rijden voor 30kgx1.13 = 34 euro. Nogmaals (het staat hier al enkele malen en in andere topics op dit forum ook nog eens 1000 keer): Er zijn verschillende soorten gas. Om het makkelijk te maken is er L-gas (gas met een lagere calorische waarde en goedkoper) waar je minder kms mee kunt rijden dan met H-gas (gas met een hogere calorische waarde en duurder). Het verbruik met L-gas is hoger (maar goedkoper), het verbruik met H-gas is lager (maar duurder). Even Aardgasrijder aanhalen hierboven: +/-280-320 km met L-gas, richting 400 km en soms meer met H-gas. Je geeft de prijs van 1.13 € / kg CNG op, dat is de prijs van H-gas. Hiermee ga je richting 400km en soms meer (afhankelijk van de vuldruk en uw rijstijl). Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderh Geplaatst: 27 december 2018 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2018 Beste Lange, de vraag was al beantwoord zoals u ziet had ik al een andere vraag gesteld over chip tuning. Is er enig verschil bij het chippen van de CNg ten opzichte van een benzine? Op een erkende chiptuning bedrijf kan ik gaan van de 1.4 TGI 110 pk 200 koppel naar 135pk met 250 koppel. Het verschil van 25pk en 50 koppel is dit daadwerkelijk merkbaar ? Alvast bedankt Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 27 december 2018 Delen Geplaatst: 27 december 2018 Hey Alexander, chippen gaat op dezelfde wijze als bij een benzine. Het heeft geen extra risico's als de tuning goed gedaan wordt, ditzelfde geldt bij een tuning van elke andere wagen. Het is niet zozeer het extra aantal pk's dat je merkt, maar vooral het extra koppel. De pk's voel je wel degelijk, maar vooral door het extra koppel. Welke tuner heb je in gedachte? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexanderh Geplaatst: 27 december 2018 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2018 39 minuten geleden, Aardgasrijder zei: Hey Alexander, chippen gaat op dezelfde wijze als bij een benzine. Het heeft geen extra risico's als de tuning goed gedaan wordt, ditzelfde geldt bij een tuning van elke andere wagen. Het is niet zozeer het extra aantal pk's dat je merkt, maar vooral het extra koppel. De pk's voel je wel degelijk, maar vooral door het extra koppel. Welke tuner heb je in gedachte? Ik had chipchuning-plus.be in gedachten. Ze liggen wel 30km van mij vandaan. Nu weet ik niet of in de buurt van Bilzen ook een goede zit. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr Nick Geplaatst: 27 december 2018 Delen Geplaatst: 27 december 2018 ik zie hier dat je van de buurt van Bilzen bent, dan heb je zowel bilzen als tongeren als maasmechen in de buurt. Dus dat kan geen punt zijn. Ik zou zeggen, na het topic gelezen te hebben: go for it, ge gaat het u niet beklagen. Over het tuninggedeelte, hetzelfde risico idd als bij een gewone benzine wagen. Ben wel eens benieuwd wat de resultaten kwa rijcomfort zijn. Moest je er uiteindelijk voor gaan, laat het even weten. Ik heb hier ook nog altijd wel gemengde gevoelens rond. Ik hoop in ieder geval dat het forum je op het juiste spoor heeft gezet. autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DeNbEiRe_84 Geplaatst: 27 december 2018 Delen Geplaatst: 27 december 2018 (aangepast) 19 uren geleden, Aardgasrijder zei: Je mag door alle tunnels rijden, behalve door de tunnel naar Engeland via de shuttle, blijkbaar moeten daar je tanks volledig leeg zijn. Ik heb er net een tweedaagse Londen opzitten via de Eurotunnel. Bij de boeking krijg je een stop-pagina waarbij je moet aanduiden of je wagen uitgerust is met een gastank of niet. Bijgevolg een no-go. We zijn dus met de Polo van mijn echtgenote gegaan. 27 december 2018 aangepast door DeNbEiRe_84 1 Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 27 december 2018 Delen Geplaatst: 27 december 2018 (aangepast) Quote Als ik het verschil van brandstof bekijk ben ik natuurlijk gek als ik niet voor de CNG ga . Maar natuurlijk de wantrouw speelt hier erg op , ivm keuring , toekomst met taxen. Jaarlijks keuring en aparte keuring tank Keuring : - voordat je naar de Technische Keuring gaat, moet je eerst naar een erkende installateur van CNG installaties. Afspraak maken en rekening houden dat de controle van hen niet ouder mag zijn dan 1 maand op de moment dat je naar de Technische Keuring gaat. Kostprijs bij de erkende installateur : zo'n 55 à 60 € per CNG tank. Zij geven je een papier mee waaruit blijkt dat je CNG tanks (leidingen, etc) zijn goed bevonden. Met dat document + papieren van de auto ga je naar de Technische Keuring. Zij reken een extra kost aan omdat het een CNG wagen betreft. Vergelijk het met een diesel die extra moet betalen voor een dieseltest. Of een auto met trekhaak : die betaalt ook wat extra. - Met een CNG wagen volg je het ritme van een gewone benzine / diesel wagen. Eerste keer na 4 jaar, dan eventueel het 5e jaar (indien meer dan 100.000 op 4 jaar of roede kaart), dan het 6e - 7e - 8e etc jaar. Dus niet elk jaar ! Tenzij je een trekhaak voor meer dan 750 kg hebt : dat is ieder jaar naar de Technische Keuring. Taxen : Geen BIV. Geen wegentaks tot en met 2020. Koffiedik kijken nadien : het hangt af van de volgende Vlaamse regering en haar beleid. -> Tarief van de vergelijkbare benzine wagen. -> Misschien extra taks zoals bij LPG. Aparte keuring CNG tanks : Zoals hierboven al uitgelegd (na 4 jaar en de prijs). Dit moet uiteraard nog eens na 8 jaar - na 12 jaar - na 16 jaar. Op 20 jaar moet je volledig nieuwe tanks laten installeren. Kostprijs daarvan? Geen idee, maar ik denk dat je wagen dan de prijs van het schroot heeft... (in jouw geval is dat met een kilometerstand van 500.000 km .... en doorgezakte chauffeurszetel... ) (het sop de kool niet waard, vermoed ik) PS : je moet niet een hele lap tekst quoten. Je kan ook op "Reageer" klikken en je vraag / antwoord beginnen schrijven. Als je een deel wil quoten : selecteer dat wat je wil quoten. Van zodra je de muis loslaat, verschijnt er een zwart omlijnd / wit vierkantje met "Dit quoten" in. Daar kan je op klikken en die regel wordt als quote in je reactie geplaatst. 27 december 2018 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen