Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto

Recommended Posts

Toekomst van LPG: 'Dit autogas sterft een stille dood in Nederland'

Gepubliceerd op 19-04-2018 om 11:33

Het gaat niet goed met de verkoop van LPG in Nederland, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie BOVAG. Ondanks de nog steeds gunstige literprijs daalde de afzet van het ooit zo populaire autogas in 2017 naar een schamele 276 miljoen liter, de laagste score sinds 1975. Is het überhaupt nog wel interessant om LPG aan te bieden?

 

De afname is volgens BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens een logisch gevolg van een aantal nationale en internationale ontwikkelingen. “Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto’s af-fabriek met LPG. Steeds minder aanbod betekent dus ook steeds minder interesse van de consument.”

Doordat dieselauto’s steeds zuiniger zijn geworden, is de actieradius afgelopen jaren bovendien flink vergroot. “Om die reden wordt daarvoor eerder gekozen dan voor LPG, met omgerekend gelijke brandstofkosten, een lager bereik op een volle tank en wellicht nog inbouwkosten. Daarnaast zijn per 1 januari 2014 de accijnzen fors verhoogd; voor oldtimers op LPG is nu het volle pond motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Al met al is het dus logisch dat de afzet van LPG daalt.”

Slechte publiciteit

“Het product LPG sterft een stille dood”, denkt ook Peter Waterham van Tankstation Advies. "Op snelweglocaties zal het voorlopig nog wel behouden blijven, maar binnen stedelijke gebieden zie je dat het aantal tankstations dat LPG aanbiedt, verdwijnt. Dat heeft vooral te maken met het beleid van gemeenten, die inzetten op verplaatsing van deze locaties.”

Slechte publiciteit heeft er afgelopen jaren vooral voor gezorgd dat LPG uit de gratie is geraakt, vindt Waterham. “Er zijn verschillende ongelukken geweest en die hebben LPG geen goed gedaan. Daardoor is de brandstof in een negatieve spiraal geraakt.” Dat is overigens niet terecht. “LPG is echt niet onveilig, mits je er op de juiste manier mee omspringt.” Waterham is niet van mening dat het beleid van de overheid LPG om zeep heeft geholpen. “Nee, de afname van het aantal liters was al duidelijk voor die tijd zichtbaar. Toen waren hybride auto’s en elektrische modellen nog helemaal niet aan de orde.”

Relatief schone brandstof

Is het jammer dat er nog zo weinig LPG verkocht wordt? Waterham: “Het is een van de schonere brandstoffen van het moment. En het blijft voor tankstation-ondernemers een interessante inkomstenbron. De marges zijn namelijk goed. Daarom is het voor ondernemers echt niet per se noodzakelijk om de LPG-kraan nu al dicht te draaien.”

De uitstoot van CO2 en NOx ligt bij LPG lager dan bij benzine en diesel. Had de Nederlandse overheid hier niet wat meer aandacht voor moeten hebben? “Jazeker. Maar aangezien LPG voornamelijk voor veelrijders is bedoeld, komen deze sneller in het vizier van de overheid”, aldus BOVAG-woordvoerder Huyskens. “Per kilometer is de CO2-uitstoot lager dan benzine, maar als er heel veel kilometers worden gereden, is dat effect weer verdampt. De CO2-uitstoot van diesels ligt doorgaans juist nog lager.” De rol van de overheid heeft volgens Huyskens een rol gespeeld, maar is ook in zijn ogen niet doorslaggevend geweest. “Al sinds de jaren negentig daalt het aantal LPG-auto’s.”

 

Jarenlang was Nederland een LPG-land bij uitstek. Kilometervreters konden dankzij de lage prijs van een liter autogas flink besparen op hun brandstofkosten. Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.

Auto’s met LPG-installatie

Uit cijfers van BOVAG blijkt dat de verkoop van nieuwe auto’s die af-fabriek over een LPG-installatie beschikken, afgelopen jaren flink is afgenomen. In 2012 werden nog 8.779 LPG-auto’s verkocht, in 2017 waren dat er 1.199. Het totale wagenpark van auto’s die met LPG uit de voeten kunnen, bedraagt volgens de laatste cijfers in 2018 132.989. In 2000 waren dat er ruim 330.000.

In hoeverre is het voor tankstation-ondernemers nog zinvol om LPG aan te bieden? Voor tankstations langs de snelweg en bij uitgaande wegen is de brandstof nog wel interessant voor de komende jaren, vindt Waterham. “Het aantal stations dat LPG aanbiedt, is afgelopen jaren flink afgenomen, onder meer door de opkomst van het onbemand tanken. Daardoor verkopen de locaties die dit autogas nog wel aanbieden nog relatief goed, ondanks de forse afname van het aantal liters.”

Het is volgens Waterham vooral belangrijk om te kijken of het op een bepaalde locatie nog zin heeft om te investeren in LPG. “Dat is echt afhankelijk van de plek waar je zit en de bezoekers die je krijgt of verwacht. Misschien is het inderdaad beter om te kijken naar alternatieven, denk aan aardgas, of misschien naar oplaadpunten. Maar dat moet je echt per locatie in beeld brengen.”

Ook volgens Huyskens kan LPG nog een interessante brandstof zijn om te blijven verkopen. “Zolang er geen nieuwe investeringen zijn vereist, blijft het een mooie aanvulling op het standaardassortiment”, vindt BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens. Maar als ondernemers op dit moment geen LPG aanbieden, is het wellicht verstandig om voor een andere brandstof te kiezen. “Bij grote nieuwe investeringen zal er een rekensom moeten worden gemaakt.”

In opkomst

Terwijl in Nederland de afzet van LPG fors terugloopt, is het autogas in omringende landen juist in opkomst. Dit tot vreugde van de AEGPL, de Europese brancheorganisatie voor de LPG-industrie. Die organiseert op 31 mei en 1 juni zelfs een tweedaags congres dat geheel in het teken staat van LPG. “Het is voor Europese leiders tijd om eens serieus naar LPG te kijken als een prijstechnisch interessante en al beschikbare oplossing om luchtvervuiling aan te pakken en de luchtkwaliteit in Europa te verbeteren”, aldus Samuel Maubanc van de organisatie. Volgens Maubanc zijn de voordelen van LPG al lang duidelijk en wordt er op dit moment samen met andere stakeholders flink ingezet om het thema nog hoger op de Europese agenda te krijgen.

 

Bron: TankPro

 

Total-Hapert_f-1024x683.jpg

  • Triest 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Platform Autogas: voordelen LPG veel te weinig benut

Gepubliceerd op 08 november 2018 om 09:40 - Bron: TankPro
 

Er moet meer aandacht komen voor de rol die autogas (LPG) kan spelen in de energietransitie. Dat is de insteek van een offensief dat Platform Autogas komende tijd start. "Het lijkt wel of de overheid alleen nog oog heeft voor elektrisch rijden. Dat is zonde, want met alternatieven die al sinds jaar en dag beschikbaar zijn, kan op korte termijn een flinke reductie van uitstoot behaald worden. Zeker voor de bestaande vloot van miljoenen benzineauto's", meent voorzitter van het platform Berry den Ridder.

 

Het zijn zware tijden voor de dieselmotor. Door de talloze schandalen van afgelopen jaren zijn heel wat veelrijders overgeschakeld naar alternatieven, zoals benzineauto’s, elektrische modellen en hybrides. Ondanks de voordelen die LPG biedt, is de brandstof er nog niet voldoende in geslaagd om in te springen op het gat dat is ontstaan. Tot teleurstelling van het Platform Autogas. "Dit zou een goede tijd zijn om te kiezen voor LPG. De uitstoot van CO2 valt 21 procent lager (well-to-wheel) uit dan bij benzine. LPG stoot bovendien nauwelijks fijnstof uit en presteert daarin beter dan benzine- en dieselmotoren. Die winst laten we op dit moment in Nederland liggen. Dat is echt zonde", legt Den Ridder uit.

Naast de voorzitter van het Platform Autogas zijn ook Angelique Berden en Jordy Vrugt aangeschoven aan tafel. Beide werken bij een ontwikkelaar en producent van autogassystemen. Producenten van systemen, inbouwstations en brandstofleveranciers die actief zijn op het terrein van autogas hebben de handen ineengeslagen om de brandstof weer prominent op de agenda te krijgen. "Het is tijd voor een offensief om de vele voordelen die autogas biedt aan klanten en ondernemers te presenteren. Daar hebben we een aantal mooie ideeën voor", aldus Berden.

'Dag van het autogas'

Eén van die initiatieven is de eerste editie van de 'Dag van het autogas'. De themadag staat op zaterdag 24 november op het programma en op een groot aantal plaatsen in het land zullen diverse activiteiten gepland worden. Berden: "We willen informatie geven over de pluspunten van het rijden op autogas. Het is een landelijk initiatief waar onder meer tankstations, gasleveranciers, inbouwstations en systeemproducenten zich bij hebben aangesloten. De directe bijdrage die autogas biedt om de uitstoot te verminderen, staat daarbij centraal."

Ook Vrugt vindt het vreemd en frustrerend dat de overheid afgelopen jaren heel wat maatregelen heeft genomen die gebruik van autogas ontmoedigen. "De focus in Den Haag ligt heel erg op elektrische mobiliteit. Er is een fikse lobby aan de gang. Het is moeilijk om daar voet aan de grond te krijgen." Het platform vindt de koers die gevaren wordt, behoorlijk eenzijdig. "Elektrisch rijden biedt zeker mogelijkheden. Maar is deze oplossing wel zo duurzaam? Hoe groen is het op dit moment? Waar komt de stroom eigenlijk vandaan? En hoe zit het met de levensduur, productie en levensloop van bijvoorbeeld de accu’s? Tank-to-wheel ziet dat er best goed uit, maar well-to-wheel is natuurlijk een heel ander verhaal. Daar lijkt niemand zich druk over te maken. Waarom zou je wachten als je al direct resultaat kunt boeken voor weinig inspanningen?"

Verhoging accijns en belastingen

De belastingmaatregelen die de overheid de laatste jaren heeft genomen, komen bepaald niet ten goede van de bestuurder die kiest voor autogas. De strengere regelgeving en verhoging van accijns en belastingen zijn voor een deel verantwoordelijk voor de huidige situatie, vindt Den Ridder. "En vooral de vele veranderingen in het beleid van de overheid, onder meer op gebied van belastingen en bijtelling. Daardoor zijn consumenten voorzichtig geworden, net als auto-importeurs. Waarom zou je nog automodellen af-fabriek op LPG aanbieden als je niet weet hoe deze op den duur belast gaan worden?"

Het platform zet zich in voor een ‘level playing field’ waardoor alle voordelen van LPG weer ten volle benut kunnen worden door zowel zakelijke als privé-rijders. "Belangrijk onderdeel is ook de Total Cost of Ownership van LPG-auto’s. We willen niet al te veel zeuren over de overheid, maar ons vooral focussen op de voordelen en kansen die er liggen. De TCO voor LPG-auto’s is ook bij het huidig beleid voordelig voor LPG. En daarnaast biedt het de gemelde milieuvoordelen."

Anno 2018 zijn er nog steeds zo’n 1500 tankstations waar LPG wordt aangeboden. "Een uitgebreid netwerk is aanwezig en de infrastructuur is prima. Er wordt hard gewerkt aan het bouwen van een netwerk voor nieuwe alternatieve brandstoffen, maar dat van autogas bestaat nu al. Het is toch zonde dat maar zo’n kleine groep daar gebruik van maakt." Vrugt vult aan: "De techniek is bewezen, de kosten voor de gebruikers zijn zeer interessant en je hoeft gezien de grote hoeveelheid tanklocaties nooit te vrezen geen tankstation te kunnen vinden. En je kunt altijd op benzine blijven rijden indien het volgende station iets verder weg ligt dan verwacht."

Workshop tijdens Tankstation Vakbeurs

Op de tweede dag van de Tankstation Vakbeurs (donderdag 22 november 2018) verzorgt het platform een workshop over de voordelen die autogas biedt. "Daarin zetten we onder meer op een rij waarom het interessant is voor tankstations om LPG aan te blijven bieden", legt Den Ridder uit. "De toekomstperspectieven en de overgang van LPG naar bio-LPG komen tijdens de sessie uitgebreid aan bod."

Platform Autogas heeft zich via de Vereniging Vloeibaar Gas aangesloten bij het Platform Duurzame Biobrandstoffen en is verder een samenwerking aangegaan met leasemaatschappij Arval. "De bijmenging met biobrandstoffen is heel interessant voor ons en voor andere partijen. Onder meer Neste is al volop bezig met de ontwikkeling en levering van bio-LPG. Als die brandstof beschikbaar komt om op te rijden, dan kunnen er uit oogpunt van uitstoot flinke stappen gezet worden." Den Ridder verwacht dat in dat geval ook Den Haag meer zijn best zal doen om de brandstof op de agenda te krijgen. "Absoluut, daarvan ben ik overtuigd. Juist die bio-component is vandaag de dag heel belangrijk in de discussie rond alternatieve brandstoffen. De kansen die autogas en de verdere vergroening ervan biedt, willen we gaan benadrukken eind november, op de vakbeurs en tijdens de Dag van het autogas."

lpg-tanken-Almere.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Mylan1999 zei:

De reden dat de staat LPG niet promoot is omdat ze er niet genoeg aan kan verdienen volgens mij.

Ik zie eigenlijk weinig auto's met een LPG-sticker, maar er zijn er volgens mij ook bij die enkel een sticker plakken voor de keuring, en daarna eraf, zoals o.a. het geval is bij mijn buurman (hij is 20 of 21 jaar oud).


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie toch regelmatig LPG'ers rijden, vooral met grote Dodgen, maar zeker ook met bv een Citroen C3, VW Polo, Volvo V70,...


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ander nadeel, dat niet in het artikel (of beide artikels) vermeld werd, is dat de meeste tankstations die LPG verkopen, 's zondags gesloten zijn omdat je zelf nooit zelf LPG mag tanken. Dat gebeurt immers altijd met bediening. Je moet jezelf dus aanpassen op zondag en gaan tanken bij LPG-stations die 24 op 24 uur open zijn. MyLPG.eu is daarvoor een goede site.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is LPG enkel bij een tankstation met geopende shop niet echt een typisch Belgisch dingetje? Dacht dat dat in NL niet zo is. In Tsjechië daarentegen mag je niet eens zelf LPG tanken en wordt je altijd bediend. Zo heb ik toch gelezen in het LPG topic op Gathering of Tweakers.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uren geleden, Mylan1999 zei:

Is LPG enkel bij een tankstation met geopende shop niet echt een typisch Belgisch dingetje? Dacht dat dat in NL niet zo is. In Tsjechië daarentegen mag je niet eens zelf LPG tanken en wordt je altijd bediend. Zo heb ik toch gelezen in het LPG topic op Gathering of Tweakers.

Ik heb er geen idee van. Nog iets als je met een LPG-auto op weg bent buiten België: je hebt adapters nodig. Kijk es hoeveel verschillende adapters er bestaan:

https://www.mylpg.eu/useful/where-to-buy-lpg-adapters

Ik ken er niks van dus ik weet niet hoeveel adapters je nodig hebt: bijvoorbeeld in Duitsland, Oostenrijk, Hongarije.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uren geleden, muscles zei:

Een ander nadeel, dat niet in het artikel (of beide artikels) vermeld werd, is dat de meeste tankstations die LPG verkopen, 's zondags gesloten zijn omdat je zelf nooit zelf LPG mag tanken. Dat gebeurt immers altijd met bediening. Je moet jezelf dus aanpassen op zondag en gaan tanken bij LPG-stations die 24 op 24 uur open zijn. MyLPG.eu is daarvoor een goede site.

Er zijn er wel waar je zelf LPG mag tanken,  Tankstation afrit 26 in Beringen bv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Total Massenhoven ook : nog nooit iemand zien buitenkomen van het personeel om de LPG in een wagen te tanken.

Maar op zondag weet ik niet of de LPG installatie nog werkt.


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel triest eigenlijk dat een brandstof die schoner is dan benzine en diesel niet wat meer gepromoot wordt, en dan nog eens fiscaal afgestraft wordt door de 'aanvullende verkeersbelasting'... En die achterlijke regel van enkel LPG te mogen verkopen tijdens de openingsuren doet er ook geen goed aan.
Ook de autoconstructeurs doen er geen goed aan, er worden niet al te veel wagens af-fabriek met LPG aangeboden, enkel Dacia heeft het begrepen en biedt LPG aan in Nederland, op een moment (geen idee of het nog steeds zo is) waren sommige modellen (ivm de Euro 6d-TEMP normen) zelfs enkel op LPG verkrijgbaar. Dit omdat LPG-motoren met slechts weinig aanpassingen aan Euro 6d-TEMP voldoen, in tegenstelling tot benzine en diesel. Opel biedt ook nog een aantal modellen op LPG aan dacht ik.

 

Maar ook de typische LPG-grootverbruikers à la Dodge RAM worden gelukkig steeds zuiniger (dankzij micro-hybride systemen op de nieuwste generatie RAM als ik me niet vergis en natuurlijk ook versnellingsbakken met meer verhoudingen), wat dus ook in minder LPG-verbruik resulteert.
Vermoedelijk zorgen de relatief lage olieprijs van de afgelopen paar jaar en verlaagde accijnzen op benzine in België ervoor dat het steeds minder de moeite loont voor benzinerijders om het risico te nemen hun auto naar LPG te laten ombouwen (LPG installaties zijn niet altijd probleemloos navenant ik al vernomen heb?).

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2 wagens op LPG gehad en ben daar wel tevreden over alleen het gehakketak tussen garage en installateur als er problemen waren was niet zo fijn.

Die bijkomende verkeersbelasting is omdat ze aan de pomp geen taksen heffen.....

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, forget Volkswagen en alles van de VAG-groep !

Wacht maar tot ge meer kilometers gedaan hebt: problemen met de versnellingsbak, en wat weet ik nog allemaal.

Mijn volgende auto wordt alleszins geen auto meer van de VAG-groep.

Als zij hun eigen ruiten willen inslaan, dan moeten zij dat weten.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft jouw Skoda niet dezelfde onderdelen? Ik kijk uit naar nog meer kilometers. Van de eerste 100.000 mag ik alleszins niet klagen. 


VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, JJR zei:

Heeft jouw Skoda niet dezelfde onderdelen? Ik kijk uit naar nog meer kilometers. Van de eerste 100.000 mag ik alleszins niet klagen. 

In zesde versnelling ratelt ie geweldig.

Slijtage, zegt de man die aan mijn auto werkt. Reviseren van die versnellingsbak kost tussen de €500 en de €1000.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, muscles zei:

Mijn volgende auto wordt alleszins geen auto meer van de VAG-groep.

 

Maar voor een auto op CNG heb je weinig keuze meer over....  ☹️

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Koen C zei:

Maar voor een auto op CNG heb je weinig keuze meer over....  ☹️

De man op de bureau van Drive Systems heeft mij een auto aangeraden op LPG omdat ik zoveel kilometers rij. CNG achteraf plaatsen raadde hij af.

Hijzelf rijdt met een Toyota Prius met LPG.

Ik weet nog niet wat ik volgend jaar ga kopen. Misschien een Toyota RAV (met trekhaak) en die op LPG laten leggen.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uren geleden, muscles zei:

Ach, forget Volkswagen en alles van de VAG-groep !

Wacht maar tot ge meer kilometers gedaan hebt: problemen met de versnellingsbak, en wat weet ik nog allemaal.

Mijn volgende auto wordt alleszins geen auto meer van de VAG-groep.

Als zij hun eigen ruiten willen inslaan, dan moeten zij dat weten.

Welke wagen raad jij aan ? Tot hiertoe ben ik wel tevreden met mijne Caddy waar nog geen 9000 km op staat.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...