Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

tonton

Leden
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

24 Super

About tonton

  • Rank
    Beginnend lid
  • Birthday 12/11/1958

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dats24 CNG-H : 1,04 €/kg Dats24 CNG-L ; 0.91 €/kg Gabriëls Merelbeke volgde alweer: daar ook nu 1,04 maar met meer vuldruk en dat scheelt een kleine 40km extra rijbereik per tankbeurt Greetz, Tonton
  2. Op audi.de zijn behalve de A3 (met vernieuwde motor), ook de A4 en A5 als g-tron (met zelfde motor als in 2017) te configureren en te bestellen. De fors verminderde benzine inhoud (A3: van 50 naar 9l ?) is voor iemand die regelmatig naar Frankrijk gaat dé dooddoener. Ik ben momenteel niet aan een nieuwe toe, maar nu een 2019 g-tron bestellen met naar grote waarschijnlijkheid een levering van minstens drie maanden, dan moet je wel goed gek zijn. Beter is om productiejaar 2020 af te wachten (levering vanaf sept. 2019?). En dan nog... In de loop van 2020 komen er alternatieven als een groter en betaalbaarder aanbod aan EVs of hybrides (ik ben niet getrouwd met Audi ?). Ik ben erg ontgoocheld in het (te) laat 2019 g-tron aanbod maar dat bevestigt alleen maar hetgeen ik al drie jaar geleden zei : Audi is nooit echt geïnteresseerd geweest in CNG. Van zodra Audi met betaalbaardere e-trons zal afkomen (2020?), dan zal aan het g-tron verhaal snel een einde komen. De 2019 versies van de A4 en A5 zijn volgens mij niets meer dan licht opgesmukte 2017 versies met nog steeds de vervelende zaken als geen opendak, een gehandicapte MMI BC en geen Virtual Cockpit, of toch ? Juist ja, nieuw: de lilliputter benzinetank voor dwerg kabouters.?
  3. Een kleiner motorblok heeft minder gewicht, en daardoor mogelijks minder verbruik. Daarentegen moet ie hoger in de toeren en ik vraag mij af of dat de kleinere cilinderinhouden (of minder cilinders) even lang meegaan...
  4. Bij NAM Gent is het tegenwoordig drie weken wachten... ze komen van ZEVEN weken. Soms word ik na een onderhoudsbeurt gestalked vanuit één callcenter (wellicht in opdracht van d'Ieteren). In 2017 heb ik de te lange wachttijd aangehaald als negatieve ervaring. Ze beloofden beterschap en dat is er ook gekomen. Drie weken is voor mij OK.
  5. Omdat die kleinere verbrandingsmotors voldoende vermogen hebben voor het dagelijks (fileleed) gebruik? ?
  6. De informatie op gibgas.de is niet correct. Best eens nagaan op vw.de of zelfs via de configurator op vw.be... https://www.volkswagen.de/de/models/polo-tgi.html 1.0 motor, 11,6kg CNG (bij de polo staat : reikwijdte met beide tanks (gas en benzine) gevuld tot 1310km! ? https://www.volkswagen.de/de/models/golf-tgi.html 1.5 motor, 17,3kg CNG
  7. Ik wil dat ook nog es zien ? Dat artikel trekt op niet al te veel, de journalist zou beter eens zijn bronnen nagaan ; daar staan verwijzingen in die misschien wel gelden voor het buitenland (Duitsland) maar zeker hier niet. E-gas productie in België?! ? Volgens VW.de is de gezamenlijke inhoud van de drie gastanks voor de 1.5TGI 17,3 kg en ... amper 9 liter benzine ?. Zie https://www.volkswagen.de/de/models/golf-tgi.html . Als ik ervan uitga dat 1.5 TGI een gelijkaardig verbruik (of iets meer?) zal hebben dan 1.4 TGI: dan wordt rijbereik op gas ~410km met een noodreserve op benzine van nog geen 160km. Ik vond het al erg genoeg met de 19l benzine tank voor een A4/A5 g-tron), maar 9L... komaan zeg, da's onbruikbaar in landen met relatief weinig CNG infrastructuur tenzij je rondtoert met een paar stevige jerrycans ?
  8. Het verschil is te wijten aan meer dan de alleen de vuldruk: DATS24 Antwerpen is L-Gas. Tussen DATS24 en anderen is het drukverschil zo'n 10% - is een schatting, ik heb geen drukmeter ) , oftewel een kleine 35km minder rijbereik als ik tank bij DATS24 H-gas (waar ik steeds minder naartoe ga, juist omwille van die reden)
  9. We zijn hier ff off-topic aan het gaan ? Bij ons in OVL : onder gelijke omstandigheden (buitentemp en tanks helemaal leeg) DATS24 Destelbergen: 14.5 kg (prijs is op 31.01 naar 1.10 gezakt ipv 1.13), Total Kallo: 16.8 kg (!) en bij Gabriëls Merelbeke: 15.8 kg. Door de verschillende drukken varieert het verbuik tussen de 3.7kg/100 km tot 4.5kg/100 en het wordt een oefening om een "echt" gemiddeld verbruik te kennen. Gelukkig is er spritmonitor om dat allemaal uit te middelen ? Dan even terug on-topic Nog een rariteit in de A3 g-tron: als je gaat tanken met lege CNG-tanks, dan rijdt ie meteen terug op gas. Als de tanks nog niet leeg zijn, dan ongeacht buitentemperatuur of motortemperatuur vindt ie het nodig om een kilometer of twee op benzine te rijden. Dat laatste staat ook in het boekje, en dat eerste konden ze geen zinnige uitleg voor verzinnen in de garage. Ik vind het vreemd, maar ik maak mij daar verder geen zorgen over.
  10. VAG heeft de verschuiving van diesel naar benzine onderschat. Ik ben ook van mening dat CNG voor VAG geen prioriteit is. Wellicht vandaar de vertraagde WLTP-keuring voor 1.5 TGIs, idem met de 2.0's . Er is ook een sterke wijziging in het investeringsbeleid van VAG dat plots enkel aandacht heeft voor de mediagenieke "groene" elektrische aandrijving. Hoe schijnheilig kan je zijn als je weet dat elektriciteit geproduceerd wordt door Duitse supervervuildende bruinkoolcentrales [ontginning én verbranding] met heel, heel veel CO2 productie en andere vervuiling : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruinkool#Gebruik
  11. Als een brandend waarschuwingslampje niet opgelost geraakt, dan zou ik de bekwaamheid van de hersteller serieus in twijfel trekken en meteen voor eentje kiezen die de CNG techniek beheerst ? Hopelijk geraakt het snel opgelost ? Ik rij al 50000+ km met een A3 g-tron (2016). Heel af en toe bij koud weer, bij koude start en bij vochtig weer durft ie eens een beetje "inhouden" op CNG gedurende de eerste twee minuten. Mijn indruk is dat op dat moment de verhouding gas/lucht niet optimaal is voor een correcte verbranding - er is dan ook geen alarm- of waarschuwingslichtje te zien. De enige twee problemen die ik tot op heden gehad heb is ooit één keer een foutcode van de start/stop functie - ik zat toen meer dan één uur aan te schuiven aan de Kennedy. De dag nadien was de start/stop fout weg. Tweede probleem was door mijn toedoen: hoorbare trillingen bij een bepaald toerental (~ 2000 o/min) ; na een bezoek bij de garage bleek dat te liggen aan een licht misvormd bevestigingspunt van de gasleiding onderaan met als oorzaak een harde ontmoeting met een hoge verkeersdrempel ?. De A3 g-tron is een hele goeie auto. Toch doe ik 'm van de hand bij het eerste grotere probleem, enkel en alleen omdat de kennis van CNG techniek bij onderhoudsgarages veelal ondermaats is. In mijn geval wisten ze bij de receptie van de garage bvb niet dat het (door Audi) verplicht onderhoud van een g-tron om de 15.000km moet ? Ook hebben ze mij bij de aankoop nooit verteld dat je extra kosten hebt door bvb de verplichte herkeuring van gastanks. Toen ik zowel aan DATS24 als aan Audi vroeg waarom er sedert april 2017 amper 13kg ingaat ipv 15kg, kon geen van beiden mij een aanvaardbare uitleg geven: DATS24 beweerde dat ze de druk niet lager ingesteld hadden (wat achteraf een grove leugen bleek) en Audi stelde voor om een controle uit te voeren bij een gespecialiseerde zaak. Ik heb dat laatste gelukkig nooit gedaan, want een paar weken later tankte ik ergens anders... en toen terug 15kg erin! Dat allemaal om te zeggen dat je best goed uitkijkt eer je kiest voor CNG (2de hands of niet)
  12. Is dat de Total van Kallo of die van Kruishoutem?
  13. Om juister te zijn : tot +17,5% (jul vs dec / twee winters). Je hebt de winterbanden ; het duurt wat langer eer de motor op bedrijfstemperatuur is (de mijne slaapt buiten). Ik merk ook een verschil in verbruik bij nat of droog weer en je hebt nu eenmaal meer nat weer in de winter. Alles opgeteld is een meerverbruik door de winter niet abnormaal. Off-topic: ja, er zijn ook die ? files die zorgen voor extra verbruik (die kosten zouden aftrekbaar moeten worden gemaakt van je inkomsten om de regeringen te dwingen om dit aan te pakken ?). Ik pas mij aan door andere tijdstippen te nemen voor dezelfde trajecten en vóór vertrek de Google maps erbij te nemen. Da's geen garantie tegen files, maar het helpt wel en da's wat minder stress en wat extra quality time thuis ?. Er is steeds meer verkeer, daar kan je niet omheen. Iedereen klaagt steen en been (én terecht) maar structureel verandert er weinig. Chris Rea's "Road to Hell" had het er al over in ... 1989: in de intro hoor je op de achtergrond de VRT presentator speaker met "file op de E40 in Bertem", nu staat die file in Aarschot... De politieke versnippering van de bevoegdheden is niet meteen bevordelijk, elkeen doet zijn ding zonder veel overleg met povere resultaten. Spijtig maar dat gaat hier nu eenmaal zo, ik heb mij daar al lang bij neergelegd. Of dat het in NL of F zo veel beter gaat? Over NL kan ik niet veel zeggen, in Frankrijk alvast niet. Geloof mij gerust, het gras is niet altijd groener aan de overkant ? Je kan tal van oplossingen bedenken, alleen moet de politeke moed er zijn en moet iedereen bereid zijn (of verplicht worden) tot toegevingen. Zolang blijven we zitten met de files en bijhorende vervuiling.
  14. De VW (ook al bij Seat en Skoda, nog niet bij Audi) CNG motorisatie is voor modeljaar 2019 van 1.4 naar 1.5 gewijzigd. Ik rij met een A3 g-tron 1.4 DSG (2016); ik zit aan een gemiddelde van 4.2 kg/100km verbruik (H-gas) over 45.000km. Met benzine zit ik rond de 5.7 l/100km (E95 - 130km/u), maar ik rij enkel op benzine als het niet anders kan. Het verschil tussen oude en nieuwe motorisatie behalve de extra 20pk is vooral de inhoud van de tanken : 18kg CNG in nieuw model (ipv 14.4) en 12l benzine (ipv 50l). Gemiddeld rij ik op één CNG tankbeurt 340km (met uitschieters tot 400+ km). CNG rijbereik zal (naar schatting!) toegenomen zijn met zo'n 80km met een 18kg CNG tank, maar aan de andere kant verlies je meer dan 600km aan benzine rijbereik, iets wat niet onbelangrijk is in een land als Frankrijk met amper CNG tankpunten buiten de grote steden. Rijbereik is afhankelijk van de gasdruk aan de pomp en ook van de kwaliteit van het gas (methaan gehalte). Verbruik : in de winter merkelijk hoger (+20%). Vreemd is dat de airco in de zomer geen meerverbruik betekent, althans niet op lange ritten en snelweg.
  15. Ik heb het vergeleken met een app en ook met de Tomtom over een langere afstand (app en Tomtom gaven identieke resultaten: 120 = 120). 127kmh VAG dashboard (digitaal) =120 kmh GPS; verbruik op MMC heeft een gelijkaardig fenomeen (3.5kg MMC is werkelijk 3.7). Ik wist het van de +x% snelheid. IMHO: da's vooral om te verhinderen dat sliimmerikskes fabrikanten gaan aanklagen omdat ze boetes krijgen voor overdreven snelheid. Ach... mijn vorige was een A4 TDI zonder MMC brol en ander electronische snufjes en die rijdt nog steeds na 19j (!). De volgende wordt terug ene zonder bling bling gadgets. Doet mij denken aan mijn allereerste baas: Keep it simple and stupid!, en anno 2018 is dat zeker nog steeds zo!
×
×
  • Create New...