Recommended Posts

ssangyong-xlv-cng-2018_001ssangyong-xlv-cng-2018

 

De SsangYong XLV CNG , de ex-gezinswagen van het jaar wordt op aardgas / CNG gezet. Waardoor je als eigenaar geen BIV en jaarlijkse rijtaks tot 2020 moet betalen. Grote nieuwigheid op de stand van SsangYong tijdens het autosalon van Brussel blijft natuurlijk de nagelnieuwe Rexton. Al hebben we een vermoeden dat de XLV meer bestelbonnen in het laatje zal brengen van het Zuid-Koreaans merk. En om die XLV nog wat extra in de spotlight te brengen hebben ze besloten om de XLV op CNG te zetten. Je weet wel, aardgas.

GELD OP ZAK HOUDEN
Een ombouw die er hoogstwaarschijnlijk voor zorgt dat de ex-gezinswagen van het jaar wat van zijn kofferruimte verliest. Maar met dik 720 liter zat die toch al meer dan snor. Het voordeel zal 'm echter in de portefeuille van de klant zitten, want auto's op CNG zijn vrijgesteld van de eenmalige BIV-inschrijving en de jaarlijkse rijtaks, tot 2020. Bij deze XLV met 1.6 viercilinder komt dat tegen 2020 toch al neer op een uitgespaard bedrag van zo'n 1.600 euro.


Wat de XLV CNG evenwel moet kosten? 19.490 euro. Daarmee is 'ie wel een brokje duurder dan de instap-XLV van 16.490 euro op benzine. Al rust SsangYong het CNG-broertje uit met een rijkelijkere standaarduitrusting (lichtmetalen velgen, mistlichten, achterspoiler,...) en betaal je natuurlijk een stuk minder aan de CNG pomp. Waardoor op termijn het prijsverschil wel eens in het voordeel van de XLV CNG kan spelen. En o ja, je helpt het milieu er ook nog eens mee.

 

Er is nog niet meer nieuws over het feit dat dit een ombouw affabriek zou zijn of dat de XLV net zoals de Suzuki Vitara omgebouwd zal worden bij AGS te Olen.
Even wachten op meer nieuws !
 

 

Bron: autofans.be

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Als het ook mogelijk is om deze XLV als lichte vracht te laten ombouwen plus CNG-tanks daarbij, dan zitten we helemaal snor !

Of het zou moeten zijn dat de volgende regering beslist om de vrijstelling van BIV en rijtaks voort te zetten na het jaar 2020.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Is mogelijk met trekhaak.

De CNG-installatie ligt in het kofferruim.

Ik kan geen info terugvinden over het aantal kg CNG van de tanks.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Is mogelijk met trekhaak.

De CNG-installatie ligt in het kofferruim.

Ik kan geen info terugvinden over het aantal kg CNG van de tanks.

Mogelijke kopers van deze CNG-wagen moeten er dan rekening mee houden dat van zodra je de wagen in ontvangst genomen hebt, je zo snel mogelijk naar de autokeuring moet gaan om de CNG-installatie te laten keuren.

Enkel CNG-wagens die af-fabriek een CNG-installatie hebben moeten pas na 4 jaar naar de keuring: in werkelijkheid moet de CNG-installatie eerst gekeurd worden door een erkend CNG-installateur en daarna nog eens door de gewone autokeuring en voordat de auto 4 jaar oud wordt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, muscles zei:

Ja, daar kan de VAG-groep nog een puntje aan zuigen!

Hoezo? Welke VAG-wagen zou jij dan willen laten ombouwen door hen? En wat kost het dan daar? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
20 minuten geleden, JoBé zei:

Hoezo? Welke VAG-wagen zou jij dan willen laten ombouwen door hen? En wat kost het dan daar? 

De Skoda Karoq is ongeveer van dezelfde klasse, en de basisprijs daarvan begint bij €25.850 (1.0 TSI, 85 kW, manueel 6, benzine). Dat is toch een verschil met de basisprijs van deze SsangYong: €16.490

Maar ik heb liever een CNG-wagen af-fabriek.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De CO² uitstoot van die XLV is veel te hoog om fiscaal interessant te zijn. Voor de particulier misschien nog wel (hoewel we met de steeds wisselende regels van onze overheid nooit weten).... 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben gaan kijken naar zo'n XLV en het is toch wel een mooie wagen voor die prijs. Je moet natuurlijk geen afwerkingsniveau van een VW of Audi verwachten maar ik vond de wagen toch mooi afgewerkt.

Alleen jammer dat er ouderwetse motoren in zitten met een hoge Co2-uitstoot. Tot 2020 zit je safe op CNG maar als ze daarna gaan doorrekenen op Co2-uitstoot om de rijtaks te bepalen zal dat toch aardig oplopen.
Vooral de BIV tikt aan. Als je hem op benzine koopt bedraagt de BIV 1038 euro en de rijtaks 274 euro.

Op Lpg is dat 550 BIV en 160.04 rijtaks + 148 lpg taks.

Op CNG gratis.

  • Bedankt 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Kris81 zei:

Shit te vroeg mijne caddy gekocht ;)

 

Dit kan ik dan ook zeggen maar anderzijds: als de wagens goedkoper worden zijn er dan goedkopere grondstoffen gebruikt of krijgen ze nu minder gratis opties?

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

1000 kg geremd daar kan je al geen caravan mee trekken, maar dat was misschien ook niet je bedoeling. Succes en proficiat met je aankoop Boomke

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is ook nooit bedoeling geweest om caravan te trekken heb er zelf geen. Is meer voor moto remorque en is voor naar het containerpark te gaan. De diesel versie kan wel 1500 kg trekken naar kan geen cng op.

 

 

aangepast door boomke

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 9-1-2018 om 16:51, Aardgasrijder zei:

Ohja, trouwens 5 jaar garantie op deze wagen :D

Ja en 5 jaar op de CNG installatie van ssangyong uit. En de kleppen zouden ook aangepast zijn van de motor.

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen