Sertitude Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 Hallo allemaal, ik ben toe aan een nieuwe auto en ben helemaal mee met het cng verhaal, heb een opleiding en testrit van colruyt academy gevolgd. Maar sla nu op het laatste moment toch aan het twijfelen. ik ging initieel voor de skoda octavia met de actie van dats. maar dan zag ik de caddy met zijn groter rijbereik op cng en daardoor ging ik aan het twijfelen. volgende punten spoken nog door mijn hoofd: _voordeel van de octavia is dat hij nog een grote benzinetank heeft en je er dus nog makkelijk mee naar frankrijk op reis kan. _anderzijds wordt die auto wel heel zwaar door die drie tanks, waardoor die veel vemogen verliest, toch? _heeft dat ook geen invloed op het verbruik? _ik lees nu heel wat verhalen van stalen tanks die roesten en terugroepacties bij vw. En wat als er een auto achteraan op de autostrade in mijn achterste rijdt en de cng tanks raakt? _ik heb nog geen enkel verhaal gelezen van een voorkeuring van de tanks. Waar moet je daarvoor terecht in vlaams brabant? Bij dieteren doen ze het niet dacht ik voila, misschien kunnen jullie mij helpen. ---- - Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas
JoBé Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 17 minuten geleden, Sertitude zei: _voordeel van de octavia is dat hij nog een grote benzinetank heeft en je er dus nog makkelijk mee naar frankrijk op reis kan. => hoeveel keer (per jaar) ga je dat doen ? Heb je nog een andere wagen? _anderzijds wordt die auto wel heel zwaar door die drie tanks, waardoor die veel vermogen verliest, toch? => heb er nog niet veel klachten over gelezen, aardgasrijder heeft hem wel laten "upgraden" wegens caravan. Hij zal daar beter kunnen mee helpen. _heeft dat ook geen invloed op het verbruik? => als je de verbruikscijfers van de leden hier even nakijkt ... 4 à 4,5 kg valt best mee, niet? _ik lees nu heel wat verhalen van stalen tanks die roesten en terugroepacties bij vw. En wat als er een auto achteraan op de autostrade in mijn achterste rijdt en de cng tanks raakt? => Als ik me niet vergis worden de nieuwe VW's nu ook met kunststoftanks geleverd? _ik heb nog geen enkel verhaal gelezen van een voorkeuring van de tanks. Waar moet je daarvoor terecht in vlaams brabant? Bij dieteren doen ze het niet dacht ik? => vóórkeuring? Na 4 jaar of bij after-market plaatsing? Tienen bijvoorbeeld. Zie tussen de regels ... 2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 2019 NIU NGT ( E-scooter ) 2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"
Aardgasrijder Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 Welkom op het aardgasrijder forum, we zullen je vragen zo best als mogelijk gaan beantwoorden. Zelf rij ik met Octavia, ik ben als het ware dus een ervaringsdeskundige voor deze wagen De Octavia heeft inderdaad 50l benzine en 15 kg gas tot zijn capaciteit (in realiteit makkelijk 16-18 kg). Zit je even zonder gas, dan kan je makkelijk 800 km op benzine gaan rijden als je dit wil, echter benzine is een stuk duurder om op rond te rijden, waardoor je al snel de klik zal maken zoals de meeste CNG-rijders... iedere km op CNG is een besparing ten opzichte van benzine of diesel. Ook is de impact op het milieu kleiner. De Octavia heeft 110Pk bij een 1.4TSI motor, de Caddy heeft net dezelfde specificaties. Een Octavia is een klassieke gezinswagen met veel ruimte, de Caddy is dit ook,maar heeft meer weg van een bestelwagentje (sorry Caddy-rijders). De Caddy is veel hoger en vangt meer wind, hierdoor is het verbruik ook hoger dan een berline of station zoals de Octavia. Het extra gewicht van de tanks van een CNG-wagen heeft een voordeel, dit komt de wegligging ten goede Ik vind dat de CNG-versie steviger op de baan ligt, dan een gewone Octavia. Het verbruik van een standaard Octavia 1.2 TSI is makkelijk 6 L/ 100 km aan 1.30 € / liter. Dit is +/- 8 € per 100 km. Rij je op CNG H-gas, dan zit je aan een verbruik van 4 kg/ 100 km (gemengd traject), dit is ongeveer 4 € / 100 km, oftewel gewoonweg de helft van de kost per 100 km Stalen tanks hadden bij VW inderdaad de reputatie tot roesten, echter spreken we hier van oudere modellen van modeljaren 2002-2010. Er waren problemen met de coating van de tanks EN met verkeerde ophangbeugels die schurend werkten op de tanks. Ondertussen zijn al deze kinderziektes verholpen en kan je zorgeloos rondrijden met een CNG-tank in je wagen. De bescherming langs de onderkant is er op vooruit gegaan. Wat betreft voorkeuring, dit is niet nodig. Je dient wel na 4 jaar je tanks te laten keuren bij een erkende keurder. De lijst kan je hier vinden: https://www.aardgasrijder.be/erkende-cng-installateurs/ Van welke regio ben je? Dan kunnen we je info geven over het rijbereik op het type gas dat in je streek voorkomt. Zelf rij ik steeds op H-gas, daar haal ik makkelijk 380 km per volle tankbeurt mee. Nu heb ik een powerbox geplaatst en heb een rijbereik van 440 km gehaald (wel maar 1 keer de tank leeggereden, meer resultaten volgen nog). Hoeveel kilometer ga je jaarlijkse rijden? In welke regio woon je? Heb je op dit moment een CNG-pomp kort bij huis of op weg naar je werk? 2 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
muscles Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 21 minuten geleden, Sertitude zei: volgende punten spoken nog door mijn hoofd: _voordeel van de octavia is dat hij nog een grote benzinetank heeft en je er dus nog makkelijk mee naar frankrijk op reis kan. _anderzijds wordt die auto wel heel zwaar door die drie tanks, waardoor die veel vermogen verliest, toch? _heeft dat ook geen invloed op het verbruik? _ik lees nu heel wat verhalen van stalen tanks die roesten en terugroepacties bij vw. En wat als er een auto achteraan op de autostrade in mijn achterste rijdt en de cng tanks raakt? _ik heb nog geen enkel verhaal gelezen van een voorkeuring van de tanks. Waar moet je daarvoor terecht in Vlaams-Brabant? Bij D'ieteren doen ze het niet dacht ik. voila, misschien kunnen jullie mij helpen. Hallo Sertitude, Ik kan niks zeggen over de VW Caddy op aardgas omdat ikzelf met een Skoda Octavia Combi G-Tec rij sinds 3 september 2015. Ondertussen zijn we twee jaar en één maand verder en heb ik meer dan 130.000 km afgelegd. Het hoge kilometeraantal komt omdat ik vier maal per jaar naar Hongarije rij want ik heb daar een vakantiewoning gekocht. Mijn Octavia was stampvol geladen de allereerste keer en zwaar, en ik was ook bang dat hij meer zou verbruiken dan normaal maar dat was niet het geval. Hij verbruikte net hetzelfde als wanneer hij niet geladen was. Alleen als je onderweg enkele files hebt op de autosnelweg dan neemt dat verbruik wel toe maar je hebt nog altijd een benzinetank als reserve. In ons land zijn er regelmatig acties van onder andere Q8 die dan 20 eurocent korting per liter geven, en dan tank ik die benzinetank zo goed als vol met Super 98. En zelfs het feit dat ik met die extra 40 liter benzine rondrij heeft geen invloed op het verbruik van de CNG! De autoconstructeur moet elk soort voertuig / type voertuig - in dit geval de VW Caddy TGI, de Skoda Octavia G-Tec - verplicht een crashtest laten ondergaan. Dit zijn Duitse wagens die getest zijn door de TÜV in Duitsland en wees er maar zeker van dat men een andere auto heeft laten inrijden op een aardgaswagen van de VAG-groep langs achter, om te zien wat er dan ging gebeuren. Die stalen aardgastanks zijn niet voor niets in cilindervorm en voldoende dikwandig. 1 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Lage Emissie Zone Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 Koop een wagen op aardgas, deze bevat een bi-fuel motor en kan zowel op CNG als benzine rijden! (mits de aardgastank leeg is rijd je op benzine). VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lange_666 Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 12 uren geleden, muscles zei: Mijn Octavia was stampvol geladen de allereerste keer en zwaar, en ik was ook bang dat hij meer zou verbruiken dan normaal maar dat was niet het geval. Hij verbruikte net hetzelfde als wanneer hij niet geladen was. Geloof ik eerlijk gezegd de ballen van. Ik wil ook zo'n wagen dan (en we hebben dezelfde). Als ik één passagier extra meeneem is er al een verschil merkbaar.
JoBé Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 11 minuten geleden, Lange_666 zei: Geloof ik eerlijk gezegd de ballen van. Ik wil ook zo'n wagen dan (en we hebben dezelfde). Als ik één passagier extra meeneem is er al een verschil merkbaar. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat je met volle belading een stuk minder hard/sportief rijdt: 100 ipv 125, langzaam optrekken ipv sportief ... Het een compenseert dan het andere: m.a.w. de energie wordt anders besteed, maar blijft (±) hetzelfde? 2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 2019 NIU NGT ( E-scooter ) 2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"
Aardgasrijder Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 38 minuten geleden, Lange_666 zei: Geloof ik eerlijk gezegd de ballen van. Ik wil ook zo'n wagen dan (en we hebben dezelfde). Als ik één passagier extra meeneem is er al een verschil merkbaar. Niet geheel onwaar wat Muscles schrijft Wanneer ik kijk naar het verbruik van mijn trip naar Slovenië kan ik concluderen dat met een dakkoffer op de wagen (= een windvanger) ik niet dermate meer verbruik had dan mijn gemengde trajecten op het platte land. Mijn gemiddelde rijbereik met een volgepakte wagen aan bagage + dakkoffer en 2 volwassenen + 2 kinderen haalde een gemiddelde tankbeurt op CNG meer dan 350km per tank. Doorgaans haalde ik voor mijn powerbox gemiddeld 380 km met een tank. Rekeninghoudend met het dakkoffer, want dat verhoogt echt wel je verbruik makkelijk met 10%, concludeer ik hetzelfde als Muscles, het verbruik is nagenoeg hetzelfde (wel een ander type traject autosnelweg <=> platte land) https://www.aardgasrijder.be/mijn-cng-wagen-ervaring/15-000-km-update-trip-naar-slovenie-en-kroatie/ Zoals op het forum te lezen staat, met een caravan stijgt mijn verbruik richting 6.5-6.8 kg daar concludeer ik dus niet dat ik hetzelfde verbruik heb, maar dan sleep ik 1300 kg extra mee Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lange_666 Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 Als ik naar mijn verbruik kijk per rit zonder en met carpooling (1 of 2 extra personen) is deze zonder carpooling "altijd" de zuinigste. En dat is telkens over hetzelfde traject.
Koen C Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 (aangepast) 35 minuten geleden, Lange_666 zei: Als ik naar mijn verbruik kijk per rit zonder en met carpooling (1 of 2 extra personen) is deze zonder carpooling "altijd" de zuinigste. En dat is telkens over hetzelfde traject. Kan perfect. Je schrijft dan ook : "over hetzelfde traject". Met mijn benzinewagens* maak ik echter hetzelfde mee wat Ardgasrijder en Muscles ook merken : een totaal ander (vakantie)traject met volbepakte auto is zuiniger dan woon-werkverkeer met 1 of 2 in de auto (zonder bagage). Ik vermoed dat dit komt door de files, wisselende snelheden, optrekken en remmen op het woon-werktraject. Er is geen variatie in de drukte van het verkeer - dag na dag. Het gemiddelde verbruik blijft hetzelfde over een lange periode. Tijdens het vakantietraject daarentegen, bereken je op een korte periode voor een hele afstand het gemiddeld verbruik. Dat traject loopt over snelwegen die heel wat minder files hebben dan Vlaanderen (rit richting Zuid-Frankrijk, Luxemburg -> Strassbourg of de Franse Noordzee kust. Zelfs Duitsland). Dat zijn kilometers die je anders op een hele week doet met zijn files. Nu doe je die tijdens een vakantie op 1 dag zonder files (of amper een beetje trager verkeer rond een stad). Misschien houden we ons ook beter aan de snelheidsbeperkingen in het buitenland ? 90 per uur op een ring rond een buitenlandse stad <-> zo snel mogelijk rond Brussel of Antwerpen. Wie houdt zich aan de snelheden die geafficheerd worden vòòr de Craeybeckxtunnel (E19 komende vanuit Brussel) ? Ja, juist : buitenlanders... *met mijn CNG wagen kan ik niet vergelijken. Daar doe ik het net andersom : braaf de kilometerteller volgen tijdens woon-werk verkeer (teller op maximum 125 = GPS 115) Op uitstap voor langere trajecten (naar het buitenland) : cruise control op een GPS snelheid van 125 à 130 = 130 à 135 op de teller. Verbruik op lange afstanden is dan niet lager dan tijdens mijn woon-werk verkeer 7 oktober 2017 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Sertitude Geplaatst: 7 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2017 Hallo, Het is voor de regio Leuven - Brussel. Er is een Dats in Zaventem. Verder is er geen enkel station in het Leuvens, je moet dan al naar Rotselaar rijden. Er zou een Pitpoint opengaan op de Tiensesteenweg maar daar hoor ik verder niets van. ---- - Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas
muscles Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 13 minuten geleden, Sertitude zei: Hallo, Het is voor de regio Leuven - Brussel. Er is een Dats in Zaventem. Verder is er geen enkel station in het Leuvens, je moet dan al naar Rotselaar rijden. Er zou een Pitpoint opengaan op de Tiensesteenweg maar daar hoor ik verder niets van. Inderdaad, zoals je hier kan zien, is een CNG-installatie gepland in het Lukoil-station, Tiensesteenweg 235 in Kessel-Lo. En dan heb je nog AS Oil op de Kolonel Bégaultlaan 83 in Wilsele, die al een hele tijd geleden een aanvraag voor een CNG-installatie ingediend hebben, maar dat blijft aanslepen. Wanneer zal je daar ooit CNG kunnen tanken? AS Oil is van Celis. Ik heb daar al een email naar toe gestuurd maar nooit een antwoord ontvangen. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Lange_666 Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 6 uren geleden, Koen C zei: Kan perfect. Je schrijft dan ook : "over hetzelfde traject". Met mijn benzinewagens* maak ik echter hetzelfde mee wat Ardgasrijder en Muscles ook merken : een totaal ander (vakantie)traject met volbepakte auto is zuiniger dan woon-werkverkeer met 1 of 2 in de auto (zonder bagage). Ik vermoed dat dit komt door de files, wisselende snelheden, optrekken en remmen op het woon-werktraject. Er is geen variatie in de drukte van het verkeer - dag na dag. Het gemiddelde verbruik blijft hetzelfde over een lange periode. Tijdens het vakantietraject daarentegen, bereken je op een korte periode voor een hele afstand het gemiddeld verbruik. Dat traject loopt over snelwegen die heel wat minder files hebben dan Vlaanderen (rit richting Zuid-Frankrijk, Luxemburg -> Strassbourg of de Franse Noordzee kust. Zelfs Duitsland). Dat zijn kilometers die je anders op een hele week doet met zijn files. Nu doe je die tijdens een vakantie op 1 dag zonder files (of amper een beetje trager verkeer rond een stad). Misschien houden we ons ook beter aan de snelheidsbeperkingen in het buitenland ? 90 per uur op een ring rond een buitenlandse stad <-> zo snel mogelijk rond Brussel of Antwerpen. Wie houdt zich aan de snelheden die geafficheerd worden vòòr de Craeybeckxtunnel (E19 komende vanuit Brussel) ? Ja, juist : buitenlanders... *met mijn CNG wagen kan ik niet vergelijken. Daar doe ik het net andersom : braaf de kilometerteller volgen tijdens woon-werk verkeer (teller op maximum 125 = GPS 115) Op uitstap voor langere trajecten (naar het buitenland) : cruise control op een GPS snelheid van 125 à 130 = 130 à 135 op de teller. Verbruik op lange afstanden is dan niet lager dan tijdens mijn woon-werk verkeer Je kan zoiets enkel vergelijken over hetzelfde traject. Anders vergelijk je appels met peren.
maartenv Geplaatst: 17 oktober 2017 Geplaatst: 17 oktober 2017 Op 7-10-2017 om 16:55, Sertitude zei: Hallo, Het is voor de regio Leuven - Brussel. Er is een Dats in Zaventem. Verder is er geen enkel station in het Leuvens, je moet dan al naar Rotselaar rijden. Er zou een Pitpoint opengaan op de Tiensesteenweg maar daar hoor ik verder niets van. Zoals net in een nieuw topic gemeld, komt in december een dats cng-station in Heverlee. https://customer.dats24.be/nl/nieuws/dats-24-heverlee-tijdelijk-gesloten
JJR Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 Als Caddy Maxi rijder kan ik wel tevreden zijn met het rijbereik dat toch minstens de 650 Km haalt op H-gas. De rit door Frankrijk lukt dus ook wel met wat rekening houden met... Nadeel is wel als je bestemming een eind van een CNG-station ligt, het rijbereik op benzine bedroevend laag ligt. Maar benzine kan je meenemen in een jerrycan (en CNG niet) VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
Lage Emissie Zone Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 5 uren geleden, JJR zei: Als Caddy Maxi rijder kan ik wel tevreden zijn met het rijbereik dat toch minstens de 650 Km haalt op H-gas. De rit door Frankrijk lukt dus ook wel met wat rekening houden met... Nadeel is wel als je bestemming een eind van een CNG-station ligt, het rijbereik op benzine bedroevend laag ligt. Maar benzine kan je meenemen in een jerrycan (en CNG niet) Heeft iedere aardgastank dezelfde vaste afmetingen? Want indien er tanks bestaan met andere afmetingen en ze anders geschikt worden geraakt er misschien wel meer gas aan boord. Als je tevreden bent met een rijbereik van rond de 800 km op CNG dan kun je alvast H+gas tanken, het spijtige is dan weer dat je op je reis weinig kans hebt om terug een H+ station te vinden. Wat de benzinetank van 13 liter betreft; tank met zo weinig mogelijk lucht, kan iemand dit uitproberen? Het kost je alleen maar tijd: VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Koen C Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 2 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Wat de benzinetank van 13 liter betreft; tank met zoweinig mogelijk lucht , kan iemand dit uitproberen? Het kost je alleen maar tijd: Daar geloof ik niet in (wat ze in het filmpje beweren). Het lijkt me een steenoud pistool + uit Amerika . De pistolen in Europa zijn toch iets anders gemaakt ? Volgens mij komt er geen lucht mee bij het tanken. Dat zou je moeten kunnen zien aan kijkglaasje met die schoepen op de pomp : daar mogen geen bellen inzitten. Indien wel : tankinstallatie is je aan het bedotten... Wat je wel kan doen : als het pistool is afgeslagen, dit een klein beetje uit de tankopening trekken en voorzichtig wat bij pompen. Nu wel de hendel maar halfweg (of minder) indrukken. Na afslagen van het pistool : telkens hetzelfde doen nadat je het pistool er weer een beetje hebt uitgetrokken. Totdat het overloopt of de benzine zichtbaar is boven de (plastic) tankopening. Voller kan niet... Ook nog mogelijk : aan de auto schudden . Dat doe ik bij mijn Renault Estafette : daar zie ik de bellen en de "blob's" duidelijk naar boven komen. Bij een moderne auto kan je dat niet zien. Maar het resultaat is eigenlijk bij beide manieren miniem. Bij de Renault lukt het dan om misschien 2 liter extra op een tankinhoud van 37 liter erin te krijgen (en een verbruik van 11 à 12 per 100 km... Wie zeurt er hier over beperkte reikwijdte ? ) Bij mijn dagelijkse auto gaat het ook over maximum 2 liter op een tankinhoud van 47 liter (verbruik 6 à 6,5 per 100 km voor de volledigheid). Je mag van mij uitrekenen hoeveel het zou kunnen bedragen bij een tankinhoud van 12 liter... Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Lange_666 Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 Of de ontluchter regelmatig indrukken, als je eraan kan tenminste. Bij mijn Fabia benzine kan er bij ontluchten nog bijna 10L extra in.
Aardgasrijder Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 Bij mijn vorige VW Polo kon ik daar ook een trucje mee uithalen Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Koen C Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 1 uur terug, Lange_666 zei: Bij mij Fabia benzine kan er bij ontluchten nog bijna 10L extra in. Bij onze Skoda Roomster heeft de verkoper dat ook gedaan toen we hem gingen afhalen. Hij zat op een bepaald moment met zijn vinger in de tankopening... Raar zicht, vond ik. Zelf nooit gedaan / geprobeerd. Maar "ontluchten op een tank van 12 liter = 2 liter extra ? Pff, en daar vieze vingers van krijgen Maar die ontluchting / reserve zit er niet voor niets op ? Uitzetten van benzine bij warm weer, warmere benzine door terugvloeiing van niet gebruikte benzine. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen