Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
paulDS

Vrachtwagens, bussen, trams, treinen op CNG

Recommended Posts

Geels marketingbureau Phobos&Actor vervangt dieselauto's door 6 CNG auto's.

Seat ?

image.png.47f4aa6be9073ca3ce1d855a34e86301.png

Met de DATS tankkaart kan enkel CNG getankt worden.

https://www.madeinkempen.be/nieuws/geels-marketingbureau-gaat-voor-schonere-wagens/?utm_medium=link&utm_source=gva&utm_campaign=home

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

2 uren geleden, Koen C zei:

Geels marketingbureau Phobos&Actor vervangt dieselauto's door 6 CNG auto's.

Seat ?

Yes Seat Ibiza! 

• Bedankt 1

Deze aankoop is de bekroning van een vruchtbare relatie tussen Colruyt Group en Scania, op basis waarvan de afgelopen vier jaar reeds een dertigtal Scania’s op diesel aangekocht

Waarom zijn dat dan geen 34 Scania’s op CNG ?

1 uur geleden, Taaner zei:

Waarom zijn dat dan geen 34 Scania’s op CNG ?

Die vraag stel ik mij ook. Want Colruyt is immers al langer CNG aan het verkopen aan zijn tankstations, en al zeker in Halle.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

8 uren geleden, muscles zei:

Die vraag stel ik mij ook. Want Colruyt is immers al langer CNG aan het verkopen aan zijn tankstations, en al zeker in Halle.

Kracht van de vrachtwagens op CNG zal waarschijnlijk niet idem zijn als diesel.

CNG gesloten bestelwagens op CNG zijn namelijk ook minder krachtig dan hun diesel aangedreven model.

17 uren geleden, dirk zei:

In aantal : ja.

Maar niet geschikt voor Colruyt zijn "DATS 24 CNG-stations met hoogdebiet tankpistolen in Halle, Ghislenghien en Antwerpen".

Want die Iveco's van van Heezik zijn op LNG.

Wel speciale trailers, die "twintrailer" O.o.

Ik heb wel even moeten opzoeken wat "...wanneer de Twin trailer wordt ingezet als LZV voertuig..." wil zeggen.

LZV = Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Langere_en_Zwaardere_Vrachtautocombinatie

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

22 uren geleden, Andy zei:

Kracht van de vrachtwagens op CNG zal waarschijnlijk niet idem zijn als diesel.

CNG gesloten bestelwagens op CNG zijn namelijk ook minder krachtig dan hun diesel aangedreven model.

Is inderdaad wellicht een van de redenen. Scania bv heeft pas sinds een 2-tal jaar denk ik een 410 pk model in het gamma. Voorheen was het behelpen met 340 pk, wat bij bv zware terugvrachten niet meer voldoende is naar huidige maatstaven. Ik denk dat als het eerder praktisch toepasbaar was geweest ze bij Colruyt al wel eerder op CNG-trekkers waren overgestapt.

• Bedankt 1

Het hoeft niet te verbazen dat Scania eigendom is van de Volkswagen Groep: Wikipedia.

Scania AB is 100% owned by the German automotive company Volkswagen Group, forming part of its heavy commercial vehicle subsidiary, TRATON SE, along with MAN Truck & Bus and Volkswagen Caminhões e Ônibus.

Volkswagen gained ownership of Scania by first buying Volvo's stake in 2000, after the latter's aborted takeover attempt, increasing it to 36.4% in the first quarter 2007. It then bought out Investor AB in March 2008, raising its share to 70.94%. The deal was approved by regulatory bodies in July 2008. Scania then became the ninth marque in the Volkswagen Group. By 1 January 2015, Volkswagen controlled 100% of the shares in Scania AB.

Scania AB is voor 100% eigendom van het Duitse automobielbedrijf Volkswagen Group, dat deel uitmaakt van zijn dochteronderneming voor zware bedrijfsvoertuigen, TRATON SE, samen met MAN Truck & Bus en Volkswagen Caminhões e Ônibus.

Volkswagen werd eigenaar van Scania door de eerste aankoop van het aandeel van Volvo in 2000, na de afgebroken overnamepoging van deze laatste, waardoor het aandeel in het eerste kwartaal van 2007 tot 36,4% is gestegen. Vervolgens kocht het in maart 2008 Investor AB uit, waardoor zijn aandeel werd verhoogd tot 70,94%. De transactie werd in juli 2008 door de toezichthoudende instanties goedgekeurd. Scania werd toen het negende merk van de Volkswagen Groep. Op 1 januari 2015 had Volkswagen 100% van de aandelen van Scania AB in handen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie).

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG