Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
paulDS

Vrachtwagens, bussen, trams, treinen op CNG

Recommended Posts

@paulDS bedankt.

AB InBev levert groener met vrachtwagens op CNG

Leve de Lage Emissie Zones

Donderdag 13 juli 2017 — AB InBev neemt een milieuvriendelijke Volvo FE op gecomprimeerd aardgas (CNG) in gebruik. Bedoeling is om met deze zuinigere en groenere vrachtwagen bier te leveren in Lage Emissie Zones, zoals de Antwerpse binnenstad. Later zullen ook andere Belgische centrumsteden volgen.

AB InBev is met zijn bekendste merken Stella Artois, Jupiler, Leffe en Hoegaarden de eerste speler op de Belgische en internationale biermarkt. Vanuit die leidende rol wil de wereldbrouwer zo veel mogelijk inzetten op groene logisitiek bij de snelle levering van zijn bier.

Luc Vanderveken, Safety & Fleet manager “Wereldwijd zet AB InBev heel uiteenlopende projecten op voor groener transport. Zeker ook in thuisland België. De ‘biertrein’ en  ‘bierboot’ zijn recente voorbeelden. Ook in de stad zoeken we naar eco-vriendelijkere oplossingen. In de Antwerpse Lage Emissie Zone kiezen we om te investeren in de milieuvriendelijke Volvo FE vrachtwagen op CNG. Die stoot veel minder schadelijke stoffen uit zoals roet en NOx en is bovendien stiller dan een conventionele dieseltruck. Deze veelbelovende primeur voor de stadsleveringen met ons bier zal zeker vervolg krijgen op andere plekken”.

De Volvo FE CNG wordt aangedreven door een 9-liter Euro 6-motor met ontstekingsbougies, die een vermogen van 320 pk en een koppel van 1.356 Nm levert. Aardgas is geurloos bij verbranding en bevat bijzonder weinig schadelijke deeltjes. Bij biogas ligt de uitstoot van koolstofdioxide zelfs tot zeventig procent lager dan bij diesel. Dankzij de volautomatische transmissie kan de gasaangedreven vrachtwagen hetzelfde rijgemak en productiviteitsniveau voorleggen als een klassieke Volvo FE.

We hebben in Volvo Trucks de juiste partner gevonden. Milieu is voor beide bedrijven zeer belangrijk. We zijn dan ook van plan om in de toekomst nog meer CNG trucks aan te kopen. Dit helpt mee onze ambitieuze doelstelling te halen om tegen het einde van dit jaar een CO2-reductie van 15% te halen in onze globale logistiek met als basis 2013”, aldus Luc Vanderveken, Safety & Fleet manager.

Feiten over methaangas

Methaangas is een verzamelnaam voor biogas en aardgas, die allebei voor een groot deel bestaan uit methaan. Aardgas is een fossiele brandstof die tussen 40 en 500 miljoen jaar oud is en die op grote diepte uit de aardkorst wordt gehaald.
Biogas is te vergelijken met aardgas, maar is een hernieuwbaar gas dat ontstaat wanneer organisch materiaal door bacteriën wordt ontbonden in een zuurstofvrije omgeving. Het kan bijvoorbeeld worden gewonnen uit huishoudafval en ander organisch afval. Een vrachtwagen die op biogas rijdt, stoot tot zeventig procent minder koolstofdioxide uit dan een vrachtwagen op diesel. 

SL748948.jpg

http://ab-inbev.be/nl_BE/news/ab-inbev-levert-groener-met-vrachtwagens-op-cng

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km (wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiegen :$)

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Stralis X-Way NP met elektrische betonmixer

Dinsdag 17 april 2018 - Op de Intermat 2018 in Parijs toont Iveco een Stralis X-Way NP met elektrische betonmixer. Het is de allereerste elektrische betonmixer op basis van een bio-CNG-vrachtwagen.

De Stralis X-Way NP onderscheidt zich door zijn stille werking en een nagenoeg roet- en CO2-vrije uitstoot en biedt prima kwaliteiten als betonmixer. Zijn laadcapaciteit bedraagt 8 m³ beton. Daarmee is de Stralis X-Way NP niet de grootste truck met elektrische betonmixer. Ook Mulder, Liebherr en Swing Stetter brengen elektrische betonmixers op de markt. Die van Mulder heeft zelfs een capaciteit van 15 m³ beton.

Intermat 2018 is een internationale tentoonstelling voor bouw en infrastructuur die van 23 tot 28 april plaatsvindt in het Parc des Expositions in Paris-Nord Villepinte (Parijs).

Bron: Truckstar

Iveco-Stralis-op-CNG.jpg

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

1 uur geleden, pluxy zei:

@muscles gij waart mij voor met truckstar?

Tja, elke dag naar de fitness gaan heeft dan toch z'n voordelen blijkbaar ? ?

(uitgezonderd 's zondags want dan blijf ik thuis).

• Hahaha 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Green Truck Award 2018

Frans Hendrickx & Zonen NV heeft op 1 maart 2018 de 2de plaats behaald in de verkiezing Green Truck Award 2018!

"Momenteel hebben wij 4 Iveco trekkers in bestelling met een LNG aandrijving.

Deze technologie levert goede resultaten op en er zullen in de toekomst meer voertuigen met deze brandstof voorzien worden.

Zo verminderen wij onze ecologische voetafdruk en zorgen wij voor een beter rendement."

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Alleen de nachtchauffage van die Stralissen werkt nog op diesel, misschien moeten ze is een gasketelke overwegen bij Iveco ?

• Hahaha 2

Op 29/4/2018 om 23:18, Mylan1999 zei:

Alleen de nachtchauffage van die Stralissen werkt nog op diesel,

Werk aan de winkel voor Webasto en Eberspächer om iets dat ook op CNG werkt, te ontwikkelen !

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Berichtje van Scania Group op Facebook:

Equiped with a 410 horsepower 13-litre gas engine, the new Scania G 410 XT gas truck is ideally suited for the tough challenges of construction transport. The truck comes equipped with eight 118-litre compressed gas tanks and has an operative range of 500 kilometres on paved roads.

De hele installatie, en dan vooral de gasleidingen, lijken me toch behoorlijk kwetsbaar op zo'n 'travaux-camion'.

31944334_10156752183553888_8730922472653717504_o.jpg

31882912_10156752183693888_2970886070427713536_o.jpg

31946937_10156752183803888_4055473283850567680_o.jpg

• Vind ik leuk 1

Door den opbouw zullen ze daar nog wel wat extra beschermingen toevoegen....

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

9 uren geleden, Mylan1999 zei:

Berichtje van Scania Group op Facebook:

Equiped with a 410 horsepower 13-litre gas engine, the new Scania G 410 XT gas truck is ideally suited for the tough challenges of construction transport. The truck comes equipped with eight 118-litre compressed gas tanks and has an operative range of 500 kilometres on paved roads.

De hele installatie, en dan vooral de gasleidingen, lijken me toch behoorlijk kwetsbaar op zo'n 'travaux-camion'.

CNG staat op die gastanks. Eigenaardig. Ik dacht dat vrachtwagens beter uitgerust waren om op LNG te rijden. Maar ik weet dat bijvoorbeeld aan het CNG-station van RAG in Kremsmünster, Oostenrijk twee verschillende aansluitingen waren. Auto's moeten daar links gaan staan om te tanken en vrachtwagens rechts want ik heb daar ter plekke gezien dat die aansluiting uiteraard anders is. Dat wil ook zeggen dat zulke vrachtwagens gelukkig geen CNG kunnen tanken in de bestaande Q8-stations die nu CNG verkopen, alsook niet in de Dats 24-, Esso- en Lukoil-stations.

• Vind ik leuk 1

Afbeeldingsresultaat voor CNG bus malmoAfbeeldingsresultaat voor CNG bus malmo

in Zweden (o.a. Malmö) zijn ze al overtuigd van CNG: praktisch alle bussen rijden op Cng ( bovenste) of zijn hybride (onderste) en dan nog van Belgische makelij.

• Vind ik leuk 1

Klopt, die hybride bussen heb ik gezien bij Vanhool dit jaar (opendeurdag).

Jij hebt hier een dubbelgelede bus gespot. Toen ik op de opendeurdag aanwezig was, stonden daar een pak bussen voor Belfast klaar.
Paarse kleur en allemaal hybride.

Toen ik vroeg naar onze VVM De Lijn... tja toen zeiden ze dat het buitenland meer interesse toonde in hun bussen.

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km (wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiegen :$)

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

2 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Klopt, die hybride bussen heb ik gezien bij Vanhool dit jaar (opendeurdag).

Jij hebt hier een dubbelgelede bus gespot. Toen ik op de opendeurdag aanwezig was, stonden daar een pak bussen voor Belfast klaar.
Paarse kleur en allemaal hybride.

Toen ik vroeg naar onze VVM De Lijn... tja toen zeiden ze dat het buitenland meer interesse toonde in hun bussen.

Het is ook zo dat zo'n dubbel gelede bus nog illegaal is in belgië. Alle ja, illegaal, ze moeten met zwaailichten en een bord 'uitzonderlijk vervoer' rondrijden. Dacht ook dat de lijn tussen breendonk en brussel zo'n bussen wil inzetten totdat de tramlijn klaar is. Hoe noemt het ook weeral: brabantnet.

Ze willen deze bussen ook gebruiken tussen Hasselt en Maastricht totdat de tramlijn er komt...

In Nederland heb ik die bussen ook al gezien in de steden.

18 uren geleden, boomke zei:

Hoe noemt het ook weeral: brabantnet.

Als die bussen een tram vervangen, noemen we het dan niet beter Trabantnet ?

7 uren geleden, paulDS zei:

Als die bussen een tram vervangen, noemen we het dan niet beter Trabantnet ?

Ja, want Trabantnet klinkt ook veel beter ? ?

trabant-cabriolet-2661059_1920.png

Foto: Pixabay

• Vind ik leuk 1