Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Aardgasrijder

Stilte in de media

Recommended Posts

ik had trouwens meer verwacht van CNG op autosalon. Buiten reclame op de radio niets gehoord of gezien.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

10 uren geleden, Aardgasrijder zei:

konden de enthousiaste medewerkers weer de baan op naar hun tevreden klanten.

Wat kunnen journalisten / (reklame)schrijvers toch goed veronderstellen...  :D

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

5 uren geleden, Koen C zei:

Wat kunnen journalisten / (reklame)schrijvers toch goed veronderstellen...  :D

Geschreven door

Tom Coeck

Tom Coeck

FLEETMANAGER JENNES

• Vind ik leuk 1

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Ik heb dat ook nog niet/nooit gezien... :$

Ik kijk ook heel weinig TV.

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

https://twitter.com/rufijbaeke/status/974290588928487424

CNG kan als alternatieve brandstof gebruikt in personenwagens * bestelwagens en lichte verachtwagens dr X.Dewulf * CEO G&V Energy Group http://www.g-b.be 

rufij baeke heeft toegevoegd,

rufij baeke @rufijbaeke
Markant artikel in Mediaplanet p.9 * www.duurzame http://toekomst.be  : "De komende 15 jaar zijn wagens op CNG een betere oplossing dan electrische wagens " * N-VA Kaprijke-Lembeke-Bentille ijvert bij Min.@Barttommelein pro CNG-station in Kaprijke aan afrit N49-straks E34

Een pomp in Kaprijke zou perfect zijn als ik richting Zeeland trek :D

• Vind ik leuk 1

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Op 15-3-2018 om 23:08, Aardgasrijder zei:

https://twitter.com/rufijbaeke/status/974290588928487424

CNG kan als alternatieve brandstof gebruikt in personenwagens * bestelwagens en lichte verachtwagens dr X.Dewulf * CEO G&V Energy Group http://www.g-b.be 

rufij baeke heeft toegevoegd,

rufij baeke @rufijbaeke
Markant artikel in Mediaplanet p.9 * www.duurzame http://toekomst.be  : "De komende 15 jaar zijn wagens op CNG een betere oplossing dan electrische wagens " * N-VA Kaprijke-Lembeke-Bentille ijvert bij Min.@Barttommelein pro CNG-station in Kaprijke aan afrit N49-straks E34

Een pomp in Kaprijke zou perfect zijn als ik richting Zeeland trek :D

Ik stop altijd in Kallo richting Breskens e.d. :P.  Nu nog een H station richting Middelburg/Zoutelande.

Ik ook, maar een station korter richting Zeeland is altijd meegenomen.

Zoutelande:

• Hahaha 1

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180326_03430964/verkoop-van-auto-s-op-aardgas-piekt

VERKOOP VAN AUTO’S OP AARDGAS PIEKT, MAAR ZIJN ZE OOK GOED VOOR HET MILIEU?

“Nu al meer CNG-wagens verkocht dan in héél 2017”

Vandaag om 21:01doorRuben STEEGEN
Verkoop van auto’s op aardgas piekt, maar zijn ze ook goed voor het milieu?

Peter Op De Locht wisselde zijn diesel anderhalf geleden in voor een wagen op aardgas.Foto: Sven Dillen

HASSELT - 

Steeds meer Belgen kiezen tijdens hun zoektocht naar een nieuwe wagen voor een auto op aardgas. “De eerste tien weken van 2018 zijn er in ons land 2.749 CNG-voertuigen verkocht, meer dan in heel 2017”, weet Maarten Van Houdenhove van DATS 24, de grootste aanbieder van CNG in België. Volgens de tankstationketen is aardgas goed voor het milieu én uw portemonnee, maar de Bond Beter Leefmilieu is minder enthousiast: “CNG is en blijft een fossiele brandstof.”

“Auto’s die op CNG (compressed natural gas, nvdr.) rijden, zijn aan een steile opmars bezig”, zegt Van Houdenhove, die verwacht dat dit jaar voor het eerst de kaap van 10.000 verkochte wagens zal worden gerond. Vijf jaar geleden waren dat er nog maar 145. “Aardgas is ook met voorsprong de properste fossiele brandstof”, luidt het bij DATS 24, dat een eigen onderzoek voerde naar de milieu-impact van de brandstof. “In vergelijking met benzine of diesel stoten auto’s op aardgas ruim 70 procent minder fijn stof en stikstofoxiden uit. Ook de uitstoot van broeikasgassen ligt een pak lager. Tel daar het prijsvoordeel bij – een kilo CNG is zo’n 35 cent goedkoper dan een liter benzine of diesel – en je begrijpt waarom zoveel Belgen voor aardgas kiezen. Bovendien zijn CNG-wagens tot 2020 vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting.”

Dun gezaaid

Toch schuilt er een serieus addertje onder het gras: het aantal stations waar u aardgas kan tanken, is erg dun gezaaid. Ons land telt er vandaag precies 92, waarvan tien in Limburg. In de provincies Luik en Luxemburg kunt u helemaal nergens terecht, en ook op reis naar Zuid-Frankrijk stippelt u best even op voorhand uw tankroute uit. “Maar er worden daar momenteel in ijltempo nieuwe CNG-tankstations geopend”, verzekert Van Houdenhove. “Bovendien heeft elk CNG-voertuig ook een (kleinere) benzinetank waar je mee verder kan. Ook bij ons komen er nog DATS-tankstations met CNG bij, dit najaar zelfs in Sint-Truiden. Bovendien help je met aardgas het milieu: het is de properste fossiele brandstof. Enkel elektrische auto’s en waterstofwagens hebben een nóg betere ecoscore.”

Fiscale cadeautjes

Volgens de Bond Beter Leefmilieu is het milieuvoordeel van aardgas echter beperkt. “Het klopt dat CNG-wagens minder schadelijke stoffen uitstoten dan vervuilende diesels, maar het is en blijft een fossiele brandstof”, zegt woordvoerster Laurien Spruyt. “De sector zou volop de kaart van elektrische wagens moeten trekken. Die laten immers toe om hernieuwbare energie te gebruiken. Dat de overheid fiscale cadeautjes uitdeelt aan bezitters van een CNG-wagen, is wat ons betreft een fout signaal.”

Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac begrijpt de kritiek, maar pleit voor realisme. “Uiteraard wil iedereen 100 procent groene voertuigen. Maar vandaag stoten veel automobilisten nog op te veel beperkingen bij elektrische wagens. CNG kan daar een milieuvriendelijkere oplossing bieden.”

“Besparing, maar er zijn te weinig tankstations”

Peter, Fiat Doblo met CNG-tank

Hasselaar Peter Op De Locht (36) wisselde anderhalf jaar geleden zijn dieselwagen in voor een auto op aardgas. “Een tip van de verkoper, die mij geen windeieren heeft gelegd. Ik geef vandaag een pak minder uit aan brandstof dan vroeger.” Peters Fiat Doblo is uitgerust met een tank waar 15 kilo CNG ingaat, goed voor een bereik tussen de 200 en 300 kilometer. “Omdat ik veel kilometers maak voor het werk, sta ik om de drie dagen aan de pomp. Ik woon gelukkig vlakbij een tankstation met CNG-installatie. Voor wie dat geluk niet heeft, is een wagen op aardgas wellicht minder geschikt. Al kan je in het slechtste geval altijd op de benzinetank overschakelen.”

• Vind ik leuk 1

@Aardgasrijder Dank je wel voor dit artikel want ik zie dat het een +artikel is.

Het is toch zeer eigenaardig dat de Bond Beter Leefmilieu niet spreekt over het aantal diesel- en benzinevoertuigen dat er momenteel nog dagelijks in België rondrijdt, en die daardoor een zeer grote hoeveelheid CO2 de lucht inblazen. Ook weigert de Bond Beter Leefmilieu te spreken over het grote aantal verkochte benzine- en dieselvoertuigen in België, die in 2017 en 2018 verkocht werden. En dan hebben we het nog niet gehad over de Belgische vrachtwagens en de buitenlandse benzine- en dieselvoertuigen die elke dag door België rijden.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG