Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bron The Sun (Engeland)

https://www.thesun.co.uk/news/3295576/shocking-moment-car-explodes-at-petrol-station-while-being-filled-up-with-fuel-killing-one-woman-and-injuring-three/

Ter info, het gaat hier om een omgebouwde CNG-wagen.

De VW Spacefox was niet voorzien van een installatie affabriek, maar het gaat om een naplaatsing.

Toch belangrijk om mee te geven aan iedereen.

nintchdbpict000315460620.jpg?strip=all&q

bang1.png?strip=all&quality=100&w=960

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

"Vermoedelijk" budgettanks van slechte kwaliteit. Zogenaamde "witte producten"

Geplaatst:

De les die je hieruit kunt trekken: laat de installatie enkel door een gecertificeerd vakman doen die kwalitatief materiaal gebruikt.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Ik las in het artikel dat ginds tijdens het CNG tanken mensen niet in de auto *mogen* zitten.

Zijn er bij ons ook zo'n regels tijdens het tanken waar iemand weet van heeft?

Geplaatst: (aangepast)

Bi-Fuel* - een inleiding in autogas

Auto’s met Bi-Fuel-motoren kunnen op autogas of benzine rijden. Autogas kan zowel biogas als aardgas zijn. Autogas wordt ook wel aangeduid als CNG (Compressed Natural Gas).

Autogas bestaat hoofdzakelijk uit methaan. In aardgas varieert het methaangehalte van 85% tot 98%. In biogas ligt het gehalte altijd rond de 100%.

De autogastanks zitten onder de vloer in de bagageruimte en zijn niet van invloed op de normale benzinetank.

Het systeem wordt op dezelfde manier getest als bij benzineauto’s. Het betreft een gesloten systeem, waardoor lekken tijdens bijvoorbeeld tanken wordt voorkomen. De gastanks liggen beschermd en zijn bestand tegen een aanrijding. Het gas is lichter dan lucht en niet giftig. Daarnaast is de ontbrandingstemperatuur hoger dan die van benzine en diesel. De kans op brand of explosie bij verkeersongelukken is dan ook kleiner dan bij benzine en diesel.

De tank is voorzien van een veiligheidsklep die bij een abnormaal hoge druk gas uit de tank laat ontsnappen. Deze klep zorgt ervoor dat de tank niet kan exploderen.

WAARSCHUWING

Na een ongeval dient u de auto eerst in een erkende Volvo-werkplaats te laten controleren en goedkeuren, voordat u de auto weer in gebruik neemt. Geef altijd aan de hulpdienst door dat de auto is voorzien van een CNG-installatie.

WAARSCHUWING

Roken en open vuur verboden tijdens het tanken en bij service- en reparatiewerk. Stap bij een eventuele brand onmiddellijk uit de auto en ga op veilige afstand staan.

Probeer de CNG-installatie en/of de bijbehorende onderdelen onder geen beding te demonteren of aan te passen. Anders bestaat er groot gevaar voor lichamelijk letsel. Laat alle service- en reparatieklussen dan ook om veiligheidsredenen over aan een gecertificeerd monteur – geadviseerd wordt een erkende Volvo-werkplaats.

WAARSCHUWING

Als u gas in of om de auto kunt ruiken, schakel dan onmiddellijk over op benzine en laat de auto door de dichtstbijzijnde gecertificeerde monteur nakijken.

Als de auto in een spuit-/moffelcabine met droogtemperatuur hoger dan 60 °C plaatst, mag de druk in de CNG-installatie niet hoger zijn dan 50 bar. Controleer in dat geval of de CNG-tank bijna leeg is.

Bron: http://support.volvocars.com/nl-be/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=Y352&my=2016&sw=15w17&article=9b619e10878557bbc0a801512722158f#

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Er zullen zeker regels bestaan. Waar rekening mee gehouden moet worden is of er iemand in die wagen gerookt heeft.

Nog nuttige info is hier te vinden:

http://dbtechnology.be/wp-content/uploads/2014/02/FAQ-CNG-AUDI-NL.pdf

• 11 maanden later...
Geplaatst:

weet nu al iemand of er mag getankt worden met iemand in de wagen? want ik heb 2kleine kinderen als ik die telkens uit de wagen moet nemen en ik ben alleen ... die 2kinderen + tanken samen ga ik die kinderen niet in het oog kunnen houden dat daar maar geen ongelukken van komen (moest dit niet mogen wegens veiligheid).  

Geplaatst:
41 minuten geleden, kefkef zei:

weet nu al iemand of er mag getankt worden met iemand in de wagen?

Geen idee.  Ik ken de wetgeving daarover niet.

Maar :

- als je benzine of diesel tankt : dan blijven de passagiers toch ook in de auto ?  Enkel diegene die tankt staat aan het pistool.

Tenzij er voor jou wordt getankt.  Maar bij het pistool staat altijd iemand voor het geval dat er iets misgaat.

- Indien je CNG tankt en je blijft bij het pistool, zodat je direct kan reageren als er iets mis gaat (door op de rode knop te drukken) : dan lijkt me dit toch OK ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

mja maar bij benzine indien er niets brandbaar (roken...) aan te pas komt kan er niets ontploffen vol is vol. maar bij een gastank die staat onder druk die veiligheidskleppen kunnen toch ook eens falen niet? 

Geplaatst:

Als dit een probleem is zou ik CNG laten voor wat het is.

Niet omdat het onveilig is maar omdat je schrik hebt dat je kinderen iets overkomt.

Trouwens, als je ze uit de auto haalt, waar laat je ze dan, vlak naast de pomp of drop je ze eerst 100m verderop met het commando: "zit"?

• Hahaha 2
Geplaatst:
50 minuten geleden, kefkef zei:

mja maar bij benzine indien er niets brandbaar (roken...) aan te pas komt kan er niets ontploffen vol is vol. maar bij een gastank die staat onder druk die veiligheidskleppen kunnen toch ook eens falen niet? 

Waarom zouden die veiligheidskleppen falen?

Ik heb tot nu toe in het totaal al 464 (vierhonderd vierenzestig) keer CNG getankt, en ik zit aan een kilometerstand van 162.360 km. Er zijn aardgaswagens die reeds meer kilometers dan de mijne hebben, en dat zonder problemen met tanken.

Trouwens, wat zou overigens het nut zijn van een periodiek onderhoud van je wagen? Om niet alleen maar olie, luchtfilters, oliefilters, enz te verversen maar ook om onder andere je aardgastanks en veiligheidskleppen te controleren.

Indien er op onze aarde mensen zijn die een CNG-tank laten inbouwen door een amateuristisch bedrijfje zoals ik begrepen heb dat het geval was in Brazilië, of die een oproep om de aardgastanks GRATIS te laten vervangen bij een erkende Volkswagen-dealer en dat niet laten doen (dat was in Duitsland het geval), die mensen moeten daar de gevolgen maar van dragen, en zelfs gerechtelijk vervolgd worden.

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
2 uren geleden, Lange_666 zei:

Als dit een probleem is zou ik CNG laten voor wat het is.

Niet omdat het onveilig is maar omdat je schrik hebt dat je kinderen iets overkomt.

Trouwens, als je ze uit de auto haalt, waar laat je ze dan, vlak naast de pomp of drop je ze eerst 100m verderop met het commando: "zit"?

bij deze bedoelde ik wel dat als ik aan het tanken zou zijn en de kinderen moest het geval zijn bij het tanken niet in de auto mochten blijven zitten dit gevaarlijk kan zijn in de bedoeling dat een tankstation geen speelplaats is en tijdens het tanken je de 2 niet zou kunnen combineren met 2kinderen. tenslotte rijden er daar altijd auto's op en af ...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Goh ja, Brazilië 9_9 Doet me denken aan het verhaal tussen de Braziliaanse VW Fox en de Europese.

Ze zien er identiek uit maar ondanks de meerprijs voor de Braziliaanse versie (zwart) scoorde die maar 2/5 op de crashtest.

De Europese VW Fox (rood) scoorde dan weer 4/5 op diezelfde test. Ze besparen daar op verschillende zaken :/

https://www.which.co.uk/news/2007/02/vw-cant-fox-crash-tests-109607/

Haal daar dan nog eens een achteraf geplaatste CNG installatie bij die geïnstalleerd wordt met

de gedachte "als het er maar in zit" en je hebt dit natuurlijk. Heel jammer voor de slachtoffers...

IMG_9880.PNG

• Vind ik leuk 1

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Geplaatst:

Off topic: ik heb in 2004 nog gewerkt als daily manager bij Propeller bvba in Wevelgem (pilotenschool).

De tweedekker van WEBA was onder andere eigendom van ons. Toen ik daar de eerste keer met meevloog had ik ook de schrik van mijn leven.

Dat vliegtuig (een Pitts S2A) is gebouwd voor stuntvliegen. Daarom heeft deze ook een plexi plaat in de bodem zodat je de grond kan zien.

Na het tanken in Ursel startte de piloot (tandemzit: passagier vooraan, piloot achteraan) de motor en toen kwamen er vlammen uit de uitlaatpijpen,

die nota bene onder mijn voeten zaten en ik door de plexi die vlammen onder mij zag. Daar zit je dan met je 5-puntsgordel :S

Gelukkig bleek dit "normaal" wanneer er brandstof in de leidingen blijft zitten (of zoiets)... Toch maar bangelijk ¬¬

Foto ter illustratie (want hier staan de uitlaten op de neus)

Spit.jpg

• Vind ik leuk 1

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

• 6 maanden later...
Geplaatst:
Op 14/4/2017 om 11:14, Lage Emissie Zone zei:

WAARSCHUWING

Als u gas in of om de auto kunt ruiken, schakel dan onmiddellijk over op benzine en laat de auto door de dichtstbijzijnde gecertificeerde monteur nakijken.

Als de auto in een spuit-/moffelcabine met droogtemperatuur hoger dan 60 °C plaatst, mag de druk in de CNG-installatie niet hoger zijn dan 50 bar. Controleer in dat geval of de CNG-tank bijna leeg is.

Deze optie is er bij Volkswagen toch niet, voor zover ik weet?

Geplaatst:

Nope die optie bestaat niet (bij mijn weten)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...