Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Wij overwegen een Golf Variant TGI of de Octavia Combi ter vervanging van een Variant 2.0 CRTDI van 2010. De auto gaat gebruikt worden door mijn vrouw en zal 30.000 a 35.000 km per jaar doen. Aardgas of toch terug Diesel? (naar wat ik lees - hoe meer kms, hoe meer CNG gaat renderen)

aangepast door Aardgasrijder
Nieuw onderwerp aangemaakt door aardgasrijder
Geplaatst:
Op 3-2-2017 om 00:09, muscles zei:

Ikzelf ben zeer tevreden over mijn Skoda Octavia Combi G-Tec. Ik zit nu al over de 93 000 km. Wij hebben thuis ook getwijfeld tussen de Golf Variant TGI of de Octavia Combi, maar de Octavia Combi is ten eerste al groter dan de Golf Variant, ten tweede de Octavia Combi is goedkoper dan de Golf Variant. En voordien heb ik 5 jaar met een Skoda Superb Combi 1.9 TDI (van 2010) gereden en daarmee 180 000 km afgelegd. 

Maar ik was zeer blij toen ik met de Octavia Combi op aardgas begon te rijden. Hij is veel zuiniger dan de Superb TDI, veel zachter, veel fijner om mee te rijden. Ik wil niks anders meer dan een aardgasvoertuig.

Bedankt voor de info. Morgen afspraak bij Skoda. De Golf Variant is wel nieuw in 2017 en groter blijkbaar. Als je nu de specificaties zoekt, kom je voor de Variant op 605 liter kofferinhoud, 610 voor de Octavia. Mijn Variant van 2010 (2.0D) heeft 505l kofferinhoud en in de garages zeggen ze dat de nieuwe Variant wel een stuk groter is idd. Komt wel pas in April in de showroom. Ik hoor vanalles over CNG, minder zuinig dan ze zeggen, vermogen minder bij CNG dan op benzine ... 

Geplaatst:
16 minuten geleden, Bert P zei:

Bedankt voor de info. Morgen afspraak bij Skoda. De Golf Variant is wel nieuw in 2017 en groter blijkbaar. Als je nu de specificaties zoekt, kom je voor de Variant op 605 liter kofferinhoud, 610 voor de Octavia. Mijn Variant van 2010 (2.0D) heeft 505l kofferinhoud en in de garages zeggen ze dat de nieuwe Variant wel een stuk groter is idd. Komt wel pas in April in de showroom. Ik hoor vanalles over CNG, minder zuinig dan ze zeggen, vermogen minder bij CNG dan op benzine ... 

Minder zuinig? Het gemiddeld verbruik van mijn Octavia is 4 kg H-Gas / 100 km, zowel in de winter als in de zomer. Het hangt er natuurlijk vanaf of je veel moet stoppen voor verkeerslichten op je dagelijkse weg, of je veel autosnelweg doet, dan verbruikt hij wat meer. Als je vooral op een weg rijdt waar 70 km/u de max snelheid is, dan is hij zuiniger. Maar dan nog: zelfs als ik goed doorrij, dan blijft hij nog zuinig.

Minder vermogen? Ik zie nu wel op de Car Configurator dat je een Golf Variant benzine hebt van 110 en ook één van 125 pk. Mijn wagen heeft 110 pk en zelfs wanneer ie stampvol geladen was heb ik niet moeten klagen over minder vermogen.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
17 minuten geleden, muscles zei:

Minder zuinig? Het gemiddeld verbruik van mijn Octavia is 4 kg H-Gas / 100 km, zowel in de winter als in de zomer. Het hangt er natuurlijk vanaf of je veel moet stoppen voor verkeerslichten op je dagelijkse weg, of je veel autosnelweg doet, dan verbruikt hij wat meer. Als je vooral op een weg rijdt waar 70 km/u de max snelheid is, dan is hij zuiniger. Maar dan nog: zelfs als ik goed doorrij, dan blijft hij nog zuinig.

Minder vermogen? Ik zie nu wel op de Car Configurator dat je een Golf Variant benzine hebt van 110 en ook één van 125 pk. Mijn wagen heeft 110 pk en zelfs wanneer ie stampvol geladen was heb ik niet moeten klagen over minder vermogen.

God ja, waarschijnlijk heb je, zoals altijd, voor- en tegenstanders en dikwijls zijn de mensen met de meeste commentaren ook wel die met minst ervaring. Ja, idd de Variant is, net zoals de Octavia, de 1.4 met dezelfde pk's, inderdaad iets minder dan de gewone Variant. Wat ik wou zeggen, en ik heb intussen ook een andere topic dat de motor op gas iets minder pit heeft dan als hij op benzine gaat. Zoals gezegd gaat vooral mijn vrouw er mee rijden, van Opwijk naar Kapellen, 60km enkel. Met secundaire wegen, maar ook A12, Antwerpse ring ... dus mix van secundaire wegen en autostrade. 30 a 35.000 km per jaar, want zou de enige auto worden. Onze diesel verbruikt op haar route nu ook wel minder dan toen ik er mee reed omdat ik vanuit Opwijk naar Melsbroek reed en dus heel veel files had. Verbruik van 5.4l/100km, wat nog altijd wel wat meer is dan wat jij verbruikt. Heb je een DSG? 

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, Bert P zei:

Ik hoor vanalles over CNG, minder zuinig dan ze zeggen, vermogen minder bij CNG dan op benzine ... 

Mijn mening:

Minder zuining: Hangt van uw voet af maar dan nog, als je een zware voet hebt op diesel of benzine dat zal CNG bij dezelfde pedaaldruk nog altijd zuiniger zijn.  En het hangt af van de gaskwaliteit maar daartegenover staat dan weer de lagere prijs voor L-gas.

Ik kom op dit moment toe met 3.63 euro per 100km gemiddeld over 19000km, probeer maar met een diesel of benzine.

Minder vermogen: Mijn bevinding is dat als er overgeschakeld wordt van CNG naar benzine er iets meer vermogen is onder in de toeren. Maar gaan we nu echt over 5pk zitten discusiëren?

Je komt tegenwoordig toe met een auto van 50pk, je mag toch maar 30, 50 of 70. En moet je eens als je de autostrade opgaat echt op 10sec op 120 zitten of is 12sec ook goed?

En als je toch die PK's wil benutten is het volgas en een klein beetje buikgevoel om 100m verder voor het eerste het beste verkeerslicht weer vol in de remmen te moeten om dan vast te stellen dat die 50 PK'er weer netje in uw gat komt staan.

In België zijn extra PK's weggesmeten geld (als je niks zwaars te trekken hebt).

Nadelen:

- Kleiner actieradius op CNG maar de VAG wagens op een Golf bodem hebben allen nog een 50L benzine tank aan boord dus als het echt moet kan je zonder probleem +1000km bollen zonder te stoppen.

- Keuring CNG installatie iedere 4 jaar (en dan nog eens op de keuring die keuring laten keuren...:S).

- Vervangen gasleidingen na 8 jaar (maar hier weet ik niet of het alle leidingen zijn of enkel de flexible).

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ja, maar Bert P heeft geluk omdat hij in Opwijk woont, en daar H-gas kan tanken bij dats24. @Bert P Ik raad je aan om zoveel mogelijk op H-gas te rijden. Als het eventueel moet, dan kan je bij Total in Hoboken H+ gas tanken. Het tanken gaat daar wel langzamer dan elders, maar met H+ gas rij je dan ook nog es verder dan gewoon H-gas.

Kleinere actieradius? In wat voor land leven we hier? Hongarije? Frankrijk? Duitsland? In vergelijking met die landen moeten we hier niet klagen. Hoeveel bedraagt de afstand van Opwijk naar Kapellen en terug? Ongeveer 200 km, denk ik. Het kan een beetje meer zijn. Ja, je moet vaker gaan tanken maar ook dat went wel.

Keuring CNG-installatie: hangt er vanaf hoeveel kilometers je per jaar maakt, en hoe snel je een nieuw cng-voertuig koopt. Na drie of vier jaar zal ik die van mij toch in de garage moeten overlaten.

8 jaar is wel heel oud voor een voertuig. Zolang heb ik nog nooit met dezelfde auto rondgereden.

• Vind ik leuk 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:
1 uur geleden, Lange_666 zei:

Mijn mening:

Nadelen:

- Vervangen gasleidingen na 8 jaar (maar hier weet ik niet of het alle leidingen zijn of enkel de flexible).

Enkel het hogedrukgedeelte.

1 uur geleden, muscles zei:

8 jaar is wel heel oud voor een voertuig. Zolang heb ik nog nooit met dezelfde auto rondgereden.

Ik heb 15 jaar met mijn vorige VW Golf 4 SDI (Slow Motion Diesel) gereden. Nooit problemen gekend.
Ik wil en zal zonder ongelukken dit ook met mijn CNG-bolleke willen rijden :D

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Mijn vorige wagen was een Golf V TDI (30th years versie), 12 jaar mee gereden, 283.000 km.

Was niks aan (buiten een kleine bluts onder de sierlijst op de rechterdeur, gedaan door een of andere kz op een parking die het vertikte om een briefje achter te laten) maar er waren tegelijk wat kosten (groot onderhoud + distributieriem, 4 nieuwe rubbers), het optrekken van de dieselbijdragen (hogere verkeersbelasting, hogere accijns op dieselprijs) en de interessante aanbieding voor CNG vorig jaar deden mij overstag gaan voor een nieuwe wagen.  

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 10/2/2017 om 20:15, Lange_666 zei:

Mijn mening:

Minder zuining: Hangt van uw voet af maar dan nog, als je een zware voet hebt op diesel of benzine dat zal CNG bij dezelfde pedaaldruk nog altijd zuiniger zijn.  En het hangt af van de gaskwaliteit maar daartegenover staat dan weer de lagere prijs voor L-gas.

Ik kom op dit moment toe met 3.63 euro per 100km gemiddeld over 19000km, probeer maar met een diesel of benzine.

Minder vermogen: Mijn bevinding is dat als er overgeschakeld wordt van CNG naar benzine er iets meer vermogen is onder in de toeren. Maar gaan we nu echt over 5pk zitten discusiëren?

Je komt tegenwoordig toe met een auto van 50pk, je mag toch maar 30, 50 of 70. En moet je eens als je de autostrade opgaat echt op 10sec op 120 zitten of is 12sec ook goed?

En als je toch die PK's wil benutten is het volgas en een klein beetje buikgevoel om 100m verder voor het eerste het beste verkeerslicht weer vol in de remmen te moeten om dan vast te stellen dat die 50 PK'er weer netje in uw gat komt staan.

In België zijn extra PK's weggesmeten geld (als je niks zwaars te trekken hebt).

Nadelen:

- Kleiner actieradius op CNG maar de VAG wagens op een Golf bodem hebben allen nog een 50L benzine tank aan boord dus als het echt moet kan je zonder probleem +1000km bollen zonder te stoppen.

- Keuring CNG installatie iedere 4 jaar (en dan nog eens op de keuring die keuring laten keuren...:S).

Ja, 110 of 115 pk ... maakt niet echt een verschil, daar ben ik het helemaal mee eens. Meestal :) heb ik geen zware voet. Ik deed met mijn Golf Variant Opwijk - Melsbroek ofte 30km waarvan de helft in file aan 6.0 l. Mijn vrouw doet nu Opwijk - Kapellen ofte 120km per dag (60km enkel) en zit aan 5.4 gemiddeld omdat ze veel meer kan "genieten" van constantere snelheden op de snelweg. Is wel 2.0CRTDI met 136 pk. Ik heb de auto kunnen laten staan voor de trein en we overwegen nu om de 2 auto's weg te doen en 1 nieuwe te kopen. 

En er zijn uiteraard ook de fiscale voordelen, geen BIV, geen rijtaksen, waar dit bvb voor een Touran 1.6D +600 euro aan BIV is en 314 aan rijtaksen. Daar kan je wel al iets voor tanken uiteraard.

Ik vermoed ook dat verzekeringen voor CNG/Benzine goedkoper zijn dan voor een diesel? Net als onderhoud ook wat voordeliger is dan diesel? Naar wat ik lees in een andere topic vallen onderhoudskosten wel goed mee ... +/- 200 euro voor een onderhoud elke 15000km. Is minder dan bij mijn diesel, maar die gaat maar elke 30000km.

In ieder geval heel goed om hier de feedback van CNG rijders te lezen en waardevolle info te krijgen

Geplaatst:

Die recyclage premie van 1500 of 2000 euro kan je niet als korting beschouwen. Een Modus van die leeftijd verkoop je , mits in redelijke staat , particulier ook voor die prijs.Configureer die wagen ook eens in het buitenland en je zal zien dat je nog een pak goedkoper uitkomt. In mijn geval ongeveer 5.000 euro.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 14/2/2017 om 12:01, Bert P zei:

Ik vermoed ook dat verzekeringen voor CNG/Benzine goedkoper zijn dan voor een diesel? Net als onderhoud ook wat voordeliger is dan diesel? Naar wat ik lees in een andere topic vallen onderhoudskosten wel goed mee ... +/- 200 euro voor een onderhoud elke 15000km. Is minder dan bij mijn diesel, maar die gaat maar elke 30000km.

Ik heb onlangs gelezen dat een bepaalde Belgische verzekeraar - ik heb dat artikel vergeten te bookmarken, sorry - 10% korting (of meer) geeft op de autoverzekering wanneer je tenminste twee veiligheidssystemen (rijhulpsystemen) op je nieuwe wagen hebt. Ik veronderstel dat dit onder andere gaat over de automatische noodstopradar - dit heb ik op mijn Octavia vooraan in de bumper - en de optie dat de wagen de wegmarkeringen volgt, en er zijn er nog een pak meer tegenwoordig. Ik heb dat laatste niet genomen omdat hier en op de wegen waar ik meestal rij gewoon geen wegmarkeringen staan, iets wat onbegrijpelijk is (deelgemeenten). Zelfs in Alken en Wellen zijn er niet overal wegmarkeringen!

Maar deze speciale korting geldt dus voor alle auto's, niet alleen voor auto's op CNG. Wat jij bedoelt is eigenlijk een soort groene verzekering. Ik geloof wel dat mijn verzekering daar rekening mee gehouden heeft.

Geplaatst:
1 uur terug, muscles zei:

Ik heb onlangs gelezen dat een bepaalde Belgische verzekeraar - ik heb dat artikel vergeten te bookmarken, sorry - 10% korting (of meer) geeft op de autoverzekering wanneer je tenminste twee veiligheidssystemen (rijhulpsystemen) op je nieuwe wagen hebt.

Ik heb de indruk dat de meeste verzekeraars dit tegenwoordig doen.

Het gaat om allerlei systemen, noodstop, dodehoek, parkeersensoren (!), achteruitrijcamera, lane-assist, vermoeidheidsdetector, etc. 

Zowat alles wat de veiligheid verhoogt, komt in aanmerking. Ik heb weet van minstens 2 verzekeraars die dit doen, en alleen deze 2 al omdat ik zelf geïnformeerd heb. Ben redelijk zeker dat ze bijna allemaal dit doen. Het gaat over "kortingen" van een paar % tot 10%.

Geplaatst:
3 uren geleden, muscles zei:

Ik heb onlangs gelezen dat een bepaalde Belgische verzekeraar - ik heb dat artikel vergeten te bookmarken, sorry - 10% korting (of meer) geeft op de autoverzekering wanneer je tenminste twee veiligheidssystemen (rijhulpsystemen) op je nieuwe wagen hebt. Ik veronderstel dat dit onder andere gaat over de automatische noodstopradar - dit heb ik op mijn Octavia vooraan in de bumper - en de optie dat de wagen de wegmarkeringen volgt, en er zijn er nog een pak meer tegenwoordig. Ik heb dat laatste niet genomen omdat hier en op de wegen waar ik meestal rij gewoon geen wegmarkeringen staan, iets wat onbegrijpelijk is (deelgemeenten). Zelfs in Alken en Wellen zijn er niet overal wegmarkeringen!

Maar deze speciale korting geldt dus voor alle auto's, niet alleen voor auto's op CNG. Wat jij bedoelt is eigenlijk een soort groene verzekering. Ik geloof wel dat mijn verzekering daar rekening mee gehouden heeft.

Ze maken sws onderscheid bij sommige maatschappijen tussen ecologische en niet-ecologische wagens, dat is een feit. Te maken met de uitstoot, dus niet per se gelimiteerd tot hybride, gas, elektrisch, maar net zo goed diesel/benzine. Dat van bvb noodstophulp en lane assist wist ik niet. Goed om weten! 

Geplaatst:

De verzekering voor een CNG-wagen is niet duurder omwille van één of ander risico.
De premie wordt bepaald aan de hand van de cataloguswaarde.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

De premie wordt bepaald aan de hand van de cataloguswaarde.

En je eigen brokkenparcours tot hiertoe...

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...