Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Gas en Elektriciteit vergelijken doe je op aanbieders.be
Bob

Zafira Tourer 1600 cng 150pk

Recommended Posts

30 minuten geleden, muscles zei:

@nicky Als je zegt "de CNG-installatie" dan veronderstel ik dat je de CNG-installatie van de auto bedoelt. Maar je kan het ook hebben over de CNG-installatie van het tankstation.

Ik denk dat iedereen die op dit forum commentaar gegeven heeft, vastgesteld heeft dat je wanneer het warmer is, minder gas kan tanken alhoewel dat er hier en daar wel een uitzondering of uitzonderingen zijn. Dats24 in Tongeren is er daar zo één van want daar moet het meer dan 24 of 25°C zijn vooraleer je echt minder kan tanken. Maarik treur daar niet om.

Ik zou het echter wel op prijs stellen moest er een gasdrukmeter zichtbaar voor de klant aan iedere CNG-pomp staan.

Het gaat  over de installatie van het cng station. Dat stond op 230 bar. Genoeg druk dus. De laatste 10 tankbeurten heb ik daar telkens 20 kg kunnen tanken ongeacht de temperatuur. In mijn ogen zou het dan een variabel aantal kg moeten zijn . 

1 minuut geleden, nicky zei:

Het gaat  over de installatie van het cng station. Dat stond op 230 bar. Genoeg druk dus. De laatste 10 tankbeurten heb ik daar telkens 20 kg kunnen tanken ongeacht de temperatuur. In mijn ogen zou het dan een variabel aantal kg moeten zijn . 

Ik ben geen expert terzake maar ik vind het ook raar dat je telkens maar een "fixed" 20 kg kan tanken.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 251.000 km and counting...

6 minuten geleden, muscles zei:

Ik ben geen expert terzake maar ik vind het ook raar dat je telkens maar een "fixed" 20 kg kan tanken.

Inderdaad raar. Daarom zou ik andere zafirarijders hun ervaringen willen weten op dit moment. Als blijkt dat zij wel meer kunne tanken  kan ik daarmee naar de garage. Voor hen is het einde verhaal met deze mening. 

Op 19-4-2017 om 19:35, Bob zei:

Als het goed nieuws is mag het ook worden gezegd:

In het kader van de CNG-Campagne  16-c-089 geef ik u  mee wat te doen voor compensatie:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-        Technische keuring CNG-installatie: uw betalingsbewijs + adresgegevens + bankrekeningnummer + referentie SRNO: 489214- 1312822881 mailen naar uw Opel Erkende garage. Garage kan dan bij ons kost recupereren met zelfde verwijzing.

-        Totaal aantal kilometers van uw rit heen en terug (184 km) <-> Tienen + adresgegevens + bankrekeningnummer mailen naar Peter@drivesystems.be met vermelding compensatie rit 16-c-089 en SRNO: 489214- 1312822881.

Alvast bedankt voor uw medewerking. 

Met vriendelijke groet,

GENERAL MOTORS BELGIUM N.V. 

Marcel De Bock

Backdesk  Customer care                                                                                                                                                                

Tel:  +32 03/450.63.29

Fax: +32 03/450.63.21

opel.customercare@be.gm.com

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik kan dus alles recupereren, behalve mijn verloren tijd. Waarom wordt dit niet direct bij de envelop met de terugroepactie gevoegd??????? Het blijft dus een bedenkelijke, amateuristische afhandeling, GM onwaardig.

Ik zie deze quote nu pas. Mijn vrouw hebben ze de factuur van het tanken laten betalen om mijn wagen over te voeren naar eeklo voor herstelling.15 euro . Heb hier al klacht voor ingediend . Maar als je niets zelf vraagt kun je lekker betalen. Garantie is volledige dekking van de kosten ook al moeten ze de auto naar china vervoeren voor reparatie ? . Na jou geval is de werkwijze blijkbaar niet veranderd .

Edited by nicky

2 uren geleden, nicky zei:

De eerste maanden na aankoop kon ik telkens 25 kg tanken. Na de reparatie aan de vulklep is dit telkens 20 kg. Ongeacht welk tankstation . Nu heb ik volgend antwoord van een zogenaamd gasexpert bij opel .

Ik vrees dat er "iets" niet in orde is :(  (wel veilig, maar "comfort" inboetend) (minder kilometers met volle tank)

Met de Ypsilon is het altijd "variabel" bij een lege tank.  Ook afhankelijk van de temperatuur.

Maar zomaar ineens 5 kg van de 25 "kwijt" zijn : nee, daar is iets mis.

Of te "straf" "afgesteld / geregeld". 

-> terug naar de garage... >:(

Edit : oeps, had de 4e pagina nog niet gelezen.

Ervaring met Ypsilon doet dus niet ter zake  :D

Edited by Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

@nicky Dat klinkt als of er 1 of 2 kleine flessen van de 4 nog dichtgedraaid zijn in je auto.

Bij de terugroepactie zijn er werkzaamheden aan het gasgedeelte geweest en dan worden alle flessen voor de zekerheid dicht gedraaid. Daarna zijn ze vast vergeten er 1 open te draaien.

Bij mijn B-klasse moest ik een half jaar geleden een fles wisselen. wegens problemen. Daarna had ik nog maar 15 kg actieradius ipv 21. Bleken ze de 2 kleine flessen niet opengedraaid te hebben.

Het heeft even geduurd voordat ik ze daarvan kon overtuigen om het toch te checken.

Als een station weinig druk heeft kan je inderdaad wel een keer wat minder tanken, maar niet constant. Zeker niet als je ervoor bij hetzelfde tankstation wel goed tankte.

• Vind ik leuk 2

16 uren geleden, Groengas zei:

@nicky Dat klinkt als of er 1 of 2 kleine flessen van de 4 nog dichtgedraaid zijn in je auto.

Bij de terugroepactie zijn er werkzaamheden aan het gasgedeelte geweest en dan worden alle flessen voor de zekerheid dicht gedraaid. Daarna zijn ze vast vergeten er 1 open te draaien.

Bij mijn B-klasse moest ik een half jaar geleden een fles wisselen. wegens problemen. Daarna had ik nog maar 15 kg actieradius ipv 21. Bleken ze de 2 kleine flessen niet opengedraaid te hebben.

Het heeft even geduurd voordat ik ze daarvan kon overtuigen om het toch te checken.

Als een station weinig druk heeft kan je inderdaad wel een keer wat minder tanken, maar niet constant. Zeker niet als je ervoor bij hetzelfde tankstation wel goed tankte.

Dit ben ik via via ook te weten gekomen.Raar dat je dit zelf moet aangeven bij de garage en dat ze hun mening vasthouden.   Heb de auto vandaag binnengedaan. Ze hebben een kraanje voor een kwart kunnen opendraaien. Nu afwachten tot de eerste tankbeurt. 

Ik zit ondertussen met de zoveelste terugroep :17-R-2017,en ik moet de vorige nog betaald krijgen ?

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

@Bob, ben je nog een tevreden opel zafira cng rijder of ...   ?

Wij staan bijna op het punt om naar dit model over te schakelen, wel 7 zitter ... .

gr,

Ive en Annemie

• Vind ik leuk 1

7 uren geleden, Ivivke zei:

Bob, ben je nog een tevreden opel zafira cng rijder of ...   ?

Wij staan bijna op het punt om naar dit model over te schakelen, wel 7 zitter ... .

gr,

Ive en Annemie

Mag de Opel dan wel een trekhaak hebben met de 7 zitter uitvoering? Indien je voor Opel kiest moet daar wel een grondige reden voor zijn. Mensen die voor de Caddy Maxi hebben gekozen kunnen alvast ( vergt een techniek ) 37kg aan aardgas aan boord hebben. Ikzelf heb ( nog maar ) 33,29 kg kunnen tanken maar door het laten bezinken van alle reacties op aardgasrijder.be ben ik tot de conclusie gekomen dat ik bij een tankbeurt waarbij de vul installatie automatisch uitschakeld, ik een minuut of 5 a 10 moet wachten; wanneer de aardgastanks dan zijn afgekoeld ga ik er meer kilootjes moeten inkrijgen.. ( dit is mijn persoonlijke mening, ik kan mij vergissen maar ik denk het niet, uittesten is de boodschap :x )

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

8 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Mag de Opel dan wel een trekhaak hebben met de 7 zitter uitvoering?

We zijn naar de garage geweest en daar hebben ze ons verzekerd dat zij idd een 7 zitter met als optie trekhaak kunnen aanschaffen. Wat niet kan met cgn zijn bepaalde opties zoals volwaardig reservewiel, flex fietsendrager ( die zit dan in bumper normaal en heb je ook geen trekhaak mogelijkheid bij de andere motorisaties),

een flex console ( waarom dat niet kon weten ze niet ) en bepaalde velgen ook niet als optie beschikbaar ( zou motorgebonden zijn: naargelang welke motorversie heb je mooiere velgen ;) ) .....  .

Bij VW hebben ze het ook moeilijk met een trekhaak en 7 plaatsen.

Weet wel dat er minder gas in zit tov VW, maar 25kg is al meer dan de huidige 14kg. Wel gaat de benzinetank er ook op achteruit (naar 15 liter). Wij doen wel kilometers, maar vrijwel allemaal in België en Nederland :). Op vakantie door Frankrijk hebben we nog  niet gedaan met de cng ;) wel Duitsland.

De motor is bij opel een 1600 en ik mag dan trekken tot 1650kg geremd/700kg ongeremd. Dat leek me al behoorlijk om later een caravan of iets dergelijks te overwegen ....  . We wilden met deze wagen een 8 tot 10 jaar rijden he ...    .

(voor ons is het al leuk om een fietsenrek achteraan te kunnen plaatsen en of klein karretje om tijdens de verbouwingen de auto binnen te sparen ;) )

We blijven het spijtig vinden van onze huidige garage, want zijn daar heel tevreden over, maar door ons groeiend gezin begint het moeilijk te worden in onze auto ...  . Geen trekhaak voor fietsen, geen 7 plaatsen, ...    .

(Ok we zitten niet altijd met 5 in de auto en de dubbele buggy ed, maar toch ...  . Vandaar dat we aan het rondkijken zijn ... niets moet, alleen wilden we kijken dat we dit doen voor 2020 :) . (normaal gingen we deze auto wegdoen als ie 4 jaar werd. En het nieuwe model van de onze nemen)

gr,

• Vind ik leuk 1

28 minuten geleden, Ivivke zei:

We zijn naar de garage geweest en daar hebben ze ons verzekerd dat zij idd een 7 zitter met als optie trekhaak kunnen aanschaffen.

Bij VW kunnen ze dit ook maar dan ben je de achterbank ( dus twee zitplaatsen ) kwijt waardoor de wagen een 5 zitter wordt.

Laat ons hopen dat je de achterbank bij Opel niet moet opofferen.. (want dan krijg je hetzelfde verhaal)

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

2 uren geleden, Ivivke zei:

De motor is bij opel een 1600 en ik mag dan trekken tot 1650kg geremd/700kg ongeremd

Wow !  Dat is veel !

Ben je wel zeker dat de CNG versie zoveel mag trekken ?

De Astra op CNG (1400 cc turbo) mag maar 750 kg geremd trekken (volgens de brochure : http://nl.opel.be/content/dam/Opel/Europe/belgium/nscwebsite/nl_BE/11_Brochure_Library/Astra/ASTRA-SPECS-NL.pdf )

De niet-CNG versies met 1400 cc turbo motor bijna het dubbele : iets meer dan 1400 kg (1403 tot 1450 afhankelijk van model).

Edit : volgens de brochure http://nl.opel.be/content/dam/Opel/Europe/belgium/nscwebsite/nl_BE/11_Brochure_Library/Zafira/ZAFIRA-SPECS-NL.pdf  kan de 1600 cc Ecoflex motor op CNG (110 kW) bij de Zafira inderdaad 1650 / 1500 kg geremd trekken. 

Bijna hetzelfde als de 1600 cc Ecoflex (147 kW)  die 1650 / 1550 kg geremd mag trekken (het 2e getal is geldig voor de 7-zits versie, vermoed ik).

Mmmh, lijkt me sterk dat de CNG zo goed als evenveel mag trekken. :/

Fout in de brochure ?

Vraag bij de dealer maar eerst het gelijkvormigheidsattest of iets dergelijks voordat je je handtekening zet :) .

Maar voor jou speelt het (nog) niet zo'n belangrijke rol omdat je de trekhaak niet gaat gebruiken voor een zware aanhanger / caravan.

2 uren geleden, Ivivke zei:

en bepaalde velgen ook niet als optie beschikbaar ( zou motorgebonden zijn: naargelang welke motorversie heb je mooiere velgen ;)

Misschien komt dit mogelijk doordat een CNG versie zwaarder weegt en andere banden heeft dan een gelijkaardig model op enkel benzine.

Onze Ypsilon heeft banden met een grotere Load Index (LI) dan de gewone benzine uitvoering. 

Er zijn maar een 2 of 3 bandenmerken die zo'n band leveren in de juiste maat én LI.

Edited by Koen C
Zie Edit

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

4 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Bij VW kunnen ze dit ook maar dan ben je de achterbank ( dus twee zitplaatsen ) kwijt waardoor de wagen een 5 zitter wordt.

Laat ons hopen dat je de achterbank bij Opel niet moet opofferen.. (want dan krijg je hetzelfde verhaal)

ja ze verzekerden dit ons omdat ze zulk model al verkocht hadden. Zij hebben hun tanks onderaan de koffer achteraan t.o.v. sommige deels in de koffer zelf.( bij ons ligt dat idd een deel waar de extra rij zou komen, dus snapte ik dat verhaal) en zij hebben idd een kleinere tankhoeveelheid cng tov de caddy.

image.jpeg.85e921a95746e2c51a61d2269df62ff2.jpeg

Omdat deze zo liggen kan er evenwel geen fietsendragersysteem ( dat bij hun in de bumper schuift ) bij, wel een trekhaak en omdat het een 1600 is kon hij deze getallen trekken :) .

Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik denk dat zij toch net iets meer kunnen bieden dan onze huidige wagen ... ( is wel een 4000 euro duurder ook natuurlijk :( )

image.jpeg.14d4c2d44821438506a3e34f82fcab28.jpeg

Hierop zie je ook dat alles onderaan ligt, niets dat binnen de carrosserie ligt lijkt me...  .

• Vind ik leuk 1

4 uren geleden, Brembos zei:

https://juetten-koolen.de/de/fahrzeuge/eu-neuwagen/fahrzeugliste/fahrzeugdetails?autoid=1193

Zeker ook eens over de grens gaan kijken. Een goed uitgeruste 7 zitter Online Edition kost daar +/- 24.000 euro. Hoeveel korting geven ze hier ?

En daar kan je ook een trekhaak erbij nemen zag ik iets verder :) het lijkt dus wel te kloppen allemaal.

We gaan wel geen auto importeren omdat bij problemen het nog moeilijker wordt iets gedaan te krijgen :). ik denk dat de prijzen bijna gelijk lopen, ze geven nu 2500+250webkorting en dan korting op de packs :).

bwa we gaan nog zien want onze huidige auto moet dan wel verkocht worden, zij werken ook met opkopers en die geven niets voor een tweedehands cng, ik hun database stond 1 model momenteel te koop en niemand gaat daarop in ...  .

@Ivivke

Bedankt voor de uiteenzetting, wanneer ik iemand tegenkom die een trekhaak wilt op een 7-zitter dan kan ik zeggen dat het bij Opel wel mogelijk is. B|

• Bedankt 1

18 uren geleden, Ivivke zei:

We gaan wel geen auto importeren omdat bij problemen het nog moeilijker wordt iets gedaan te krijgen :).

mss is idd het prijs verschil minimaal, maar..

zoals brembos ben ik vorig jaar een cng golf variant, nieuw, in duitsland gaan kopen en importeren.Bij problemen is garantie geldig overal binnen EU. bvb ik had beetje condens in mijn achterlicht en dit werd direkt vervangen en onder garantie bij de vw garage in mijn buurt. 1ste onderhoud software updates etc heeft dit garage ook uitgevoerd gelijk had ik de wagen bij hun gekocht.   

• Vind ik leuk 1

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016