Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Gas en Elektriciteit vergelijken doe je op aanbieders.be
Bob

Zafira Tourer 1600 cng 150pk

Recommended Posts

Ik heb mijn Zafira sinds 36 000km , eind dit jaar zullen dat er 50 000+ zijn .Mijn voornaamste vaststellingn zijn de volgende: zeer stille motor,Mix 5.5kgr/100km op hcng,5 zitplaatsen en 5 bagageplaatsen voor 5,automatische verlichtingen,ruitenwissers en dag/nacht-instellingen zijn soms wat problematisch naar gelang de wagen vuil of proper is,de 150pk's voldoen ruimschoots voor dagelijks gebruik,ik heb 3 composiet-cng-tanks samen 25kgr goed voor 500km bij normaal gebruik + reservetank van 15L benzine ook nog eens goed voor +-200km.De radio werkt over het algemeen hoewel hij soms een slechte weergave geeft met achtergrondruis,de draadloze gsm werkt perfect,het is een Navi 900 +radio met kleuren scherm,Ik heb 1 maal gehad dat hij gedurende 500km out was en onder het rijden plots terug kwam.Ik trek ook nog een aanhanger met een boot van 1750kgr zonder veel problemen,Ik heb een goeie garagist die zeer geintersseerd is in CNG en hij heeft aan mij zijn eerste cng verkocht.Wat zijn jullie vaststellingen? Goeie en slechte.

• Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Leuk dat er zich eindelijk een Opel rijder heeft aangesloten op het forum.
De Zafira is een leuke wagen met een groot koffer heb ik gezien op het autosalon, mijn Octavia heeft een laag koffer door de sportievere looks, de Zafira is uiteraard ook een grote wagen (monovolume) en in feite een iets andere klasse.

@Bob Van welke regio ben jij ?

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Bob,

Ik heb mij ook een opel zafira cng aangeschaft en ben zeer benieuwd. Ik ben alvast blij er iemand is met een positieve ervaring. Mijn garagist is  zeer geïnteresseerd want ik ben de eerste koper in zijn garage. Verwachtte levering eind maart begin april.

Regio Ninove , Garage Eric ,iedereen kent hem in de streek , 

De zafira is inderdaad wat groter in verband met mijn hobby , diepzee-duiken , waarvoor je toch wat spullen meesleept en dan is een iets grotere wagen welkom,het confort krijg je er dan "gratis" bij.Wat ik bijzonder vind is het geheugen van de cruze control ,het is zo dat eens hij ingesteld staat ,laat ons zeggen op 90km/u en je rijd op een weg met verkeerslichten waar je telkens moet stoppen je bij het vertrekken eens boven de 30km/u ,je de CC indrukt op zijn geheugen ,dan kun je zonder aan het gaspedaal te komen ,optrekken en van versnelling veranderen zonder dat je CC uitvalt .Zo kun je al je aandacht op de weg houden zonder een snelheidsovertreding te riskeren. 

• Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Op mijn wagen heb ik een NAV 900/radio combinatie met mogelijkheid van usb - sd kaartje - cd lezer.Ik vraag me af of het mogelijk is om via een van deze mogelijkheden de CNG stations op mijn navigatie te zetten , Nu zet ik ze handmatig in mijn speciale bestemmingen maar dat is nogal een gedoe . Iemand een idee?

14 uren geleden, Bob zei:

Nu zet ik ze handmatig in mijn speciale bestemmingen maar dat is nogal een gedoe . Iemand een idee?

Hoi bob?

Op diverse sites kan je de PIO ( points of interest) downloaden en heb je ze ineens in een lijst staan en als je in de buurt van een bent kan je ze ineens laten weergeven. 

Kijk eens rond bij pitpoint, ik dacht dat die er zulke hadden.

gr,

Ive

ik vind geen nav900 enkel garmin voor windows???

Kun je me een site doorsturen waar ik die wel kan vinden en moet ik die op een stick zetten en dan op mijn wagen toevoegen aan ik weet niet wat , 

MAW , ik weet de ;;;;;;;;; van ,help

Het gaat om de Opel Navi 900.
Ik heb nog geen werkende link gevonden voor POI download om "erdgastankstellen europa" te importeren in je Navi900 van Opel, wel flitspalen blijkbaar, maar dat zoek je niet.
Misschien dat je met een zoekterm "POI CNG Opel Navi 900" of "POI erdgas Opel Navi 900" iets kan vinden in google. Ik vind veel links, echter staat er geen werkende mogelijkheid bij voor aardgastankstations, ik ben wel zeker dat het moet werken, als het met flitspalen kan, kan het ook met tankstations B|

@Ivivke Pitpoint heeft een app voor de smartphone, daar kan je dus geen Point Of Interest (POI) van downloaden, helaas ¬¬
De app kan je uiteraard altijd gebruiken en die werkt goed :D

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=187&t=187014

http://www.poibase.com/en/compatible/ ( hier zijn handleidingen en poi's verkrijgbaar: je navi900 systeem staat mee onder de genoteerde compatibele systemen )

op het  'opel forum' zijn er ook mensen op zoek en die hebben alternatieve oplossingen : het omvormen van de POI's van bv tomtom naar jullie navi systeem ...

succes alvast ....

gr,

Ive

Verleden week ben ik hout gaan halen in het bos , met mijn gewone banden en een aanhanger van 2ton was het vlug gedaan met rijden >:( , ben toen een metertje achteruit gereden in mijn eigen spoor , tractiecontrole uitgeschakeld en wonder boven wonder ben ik zo terug op de openbare weg geraakt . Tegen mijn verwachting in werkt dat spul dus echt :D .

Ondertussen heb ik poibase gedownload op de pc , ik heb mijn gps-model ingegeven , ik heb een kaart met cng stations ingegeven en verder geraak ik niet , ook niet met "poibase.com/support/.Mijn sd kaartje word wel erkend op mijn pc als toestel voor mijn gps,die ingebouwd zit.

Edited by Bob

Beste opel rijders,

Wij hebben sinds maart onze opel zafira tourer CNG (25 kg/14ltr).Wij hebben een zevenzitter Momenteel hebben we al 10000 km gereden. We zijn zeer tevreden over de auto. Wij hadden echter na 1500km al wel met pech af te rekenen. Een waterleiding bleek defect geraakt wegens een niet goede bevestiging. Op de foto onderaan juist naast de luchtfilter zie je twee leidingen naar boven lopen. De rechtse was bij mij niet zo bevestigd als op de foto. Het  gevolg was dus dat deze tegen de aandrijfriem schuurde. Gelukkig was ik juist een parking opgedraaid toen er veel rook vanonder de motorkap vandaan kwam.

Heb direct de on star knop ingedrukt. Na 20 minuten was er reeds een depannagewagen en iets later onmiddellijk een vervangwagen. De herstelling was na twee dagen ok.

Sindsdien hebben wij geen enkel mankement gehad.

Ik merk echter geen verschil in rijbereik tussen H en L gas. Indien je moet overschakelen op benzine(reeds twee maal gehad) geeft de boordcomputer al vlug de melding dat je moet gaan tanken. de eerste maal amper 5 liter getankt op een tank van 14 liter. De tweede keer veel langer gewacht en na 150 km gaan tanken, het nadeel is dan dat je steeds meldingen krijgt.

Gaan meestal gaan tanken in DATS Zolder, L gas, alhoewel deze installatie veel lawaai maakt als ik tank. Bij andere installaties heb ik dat niet.

Qua autonomie valt het best mee maar heen en terug naar de kust vanuit Koersel lukt niet. Zijn al een paar keer op reis geweest met de wagen en een goede planning is toch wel nodig om CNG te tanken.

Opel-Zafira-Tourer-CNG-Motor.jpg

Edited by tonny

Maandag rij ik buiten uit de garage en de tijdens het sluiten van de poort hoor ik dat de Zafira raar draaid,ik stap in en vertrek maar de fut was er volledig uit , hij draaide ook op drie cilinders,ik moest 12km verder zijn en tijdens de rit varieerde de trekkracht van 25% naar 100% en terug,op het einde schakelde hij zelf van gas naar benzine,maar dit gaf geen verschil van trekkracht.Na 20min vertrek ik terug naar huis zonder verdere klachten ,gestart op gas ,100% trekkracht,4cilinders aan het werk .Ik wacht af  met een klein hartje????Ik had de avond ervoor getankt bij dats,ninove.

Edited by Bob

Vandaag vertrok ik naar brussel , na 10min schakeld mijn multimedia over naar nacht positie >:( met als resultaat:groot licht aan B| ,een aantal cng-stations uit  het geheugen,en een bericht dat hij geen sd-kaartje zietO.o.Voor de rest draaid hij terug normaal. Brussel-Ninove,heen en terug 5,4kgr/100km.Rijden met de Zafira is altijd een beetje avontuur.

De mijne heeft zo nog geen probleempjes gehad.

Die multimedia, kan dat niet zijn omdat er vuil hangt aan de lichtsensor?  En heel licht is het ook niet he ;)  De mijne gaat ook vrij snel naar grote lichten wel (grote brug bv).

De sensoren zullen hier wel een rol bij spelen en als die vuil zijn krijg je natuurlijk verkeerde info binnen.

Auto-grote lichten werkt ook niet meer.

"Ruitenwisser" sensoren zitten in het zwart gedeelte rond de achteruit kijk spiegel in de voorruit en die worden dus netjes gehouden door de ruitenwissers.

Maar dat verklaart niet het feit dat ik verschillende CNG-stations kwijt ben , volgens mij is het onmogelijk om data te wissen/veranderen op het sd kaartje , of ben ik mis?

Op 1/2/2016 om 16:34, Bob zei:

Ik heb mijn Zafira sinds 36 000km , eind dit jaar zullen dat er 50 000+ zijn .Mijn voornaamste vaststellingn zijn de volgende: zeer stille motor,Mix 5.5kgr/100km op hcng,5 zitplaatsen en 5 bagageplaatsen voor 5,automatische verlichtingen,ruitenwissers en dag/nacht-instellingen zijn soms wat problematisch naar gelang de wagen vuil of proper is,de 150pk's voldoen ruimschoots voor dagelijks gebruik,ik heb 3 composiet-cng-tanks samen 25kgr goed voor 500km bij normaal gebruik + reservetank van 15L benzine ook nog eens goed voor +-200km.De radio werkt over het algemeen hoewel hij soms een slechte weergave geeft met achtergrondruis,de draadloze gsm werkt perfect,het is een Navi 900 +radio met kleuren scherm,Ik heb 1 maal gehad dat hij gedurende 500km out was en onder het rijden plots terug kwam.Ik trek ook nog een aanhanger met een boot van 1750kgr zonder veel problemen,Ik heb een goeie garagist die zeer geintersseerd is in CNG en hij heeft aan mij zijn eerste cng verkocht.Wat zijn jullie vaststellingen? Goeie en slechte.

Ik heb een zafira modeljaar 2017 (gaan afhalen vorige vrijdag). Ik kan alleen maar beamen : zeer stille motor, weinig rolgeluiden, weinig windruis.

ik heb lederen zetels en wat een luxe!

verbruik is nog wat te vroeg om daar een getal op te plakken ;)

• Vind ik leuk 1

Verbruik is héél afhankelijk van de rijstijl, ik ben zondag gaan diepzeeduiken met de aanhanger eraan vol materiaal, op cruise c kwam ik op 4.5 kgr aan 100km/u maar als je wat sportief wil rijden mag je daar gemakkelijk meer dan de helft bijtellen.

De cruise c is wat speciaal in die zin dat hij aanblijft zolang je niet aan je rem komt, wat wil zeggen als je hem op 90 km/u instelde en je moet stoppen, dan kan je vanaf 30 km/u de cc indrukken en gewoon optrekken naar 90 zonder je gaspedaal te gebruiken, super zuinig.

Terugroepactie voor 16-c-089.
Voor deze terugroepactie ben ik naar Tienen geweest bij een gecerfiticeerde instelling, drive systems, (2x105km) .
Bijkomend moet ik nog eens bij een andere gecertificeerde instelling, technische controle, voor een bijkomende controle (2x17km + controle-kosten).
Ik vraag me af waarvoor ik van de ene gecertificeerde instelling naar de andere moet gaan voor hetzelfde onderwerp?
Mijn wagen word 5 jaar en ik ben reeds 5 x naar de keuring gemoeten !
Belgie=apenland!
Heeft iemand een idee hoe ik mijn onkosten kan terug krijgen?