Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

De eerste keer HPLUS gas tanken bij een nieuwe wagen is spannend omdat hier eens iemand met een Opel problemen mee heeft gehad: gas bleef na het tanken 1 tot 5 minuten de gascilinders verlaten zonder te rijden :(

Dit komt omdat de vuldruk bij dit gas hoger ligt dan L of H gas. Spijtig dat de Opel bestuurder niets meer van zijn herstelling heeft laten weten of heb ik een reactie van hem gemist?

Dat heb ik precies gemist :$

Ik ben de eerste keer gaan tanken in Kallo, is dat ook geen H+?  In elk geval niets meegemaakt. ^_^

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, stefanmiler zei:

Dat heb ik precies gemist :$

Ik ben de eerste keer gaan tanken in Kallo, is dat ook geen H+?  In elk geval niets meegemaakt. ^_^

Hoe verloopt het tanken in Kallo, gaat dat daar net hetzelfde als bij een Pitpoint/Dats24 station of heb je daar een speciale tankkaart nodig?

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:
7 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

De eerste keer HPLUS gas tanken bij een nieuwe wagen is spannend omdat hier eens iemand met een Opel problemen mee heeft gehad: gas bleef na het tanken 1 tot 5 minuten de gascilinders verlaten zonder te rijden :(

Dit komt omdat de vuldruk bij dit gas hoger ligt dan L of H gas. Spijtig dat de Opel bestuurder niets meer van zijn herstelling heeft laten weten of heb ik een reactie van hem gemist?

Dat heeft daar niets mee te maken gehad hoor. De druk is hierdoor niet hoger.
Die persoon had gewoon een defect aan zijn wagen, dat had niets met het gas te maken.

• Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
6 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Hoe verloopt het tanken in Kallo, gaat dat daar net hetzelfde als bij een Pitpoint/Dats24 station of heb je daar een speciale tankkaart nodig?

Ik heb gewoon mijn bankkaart gebruikt. Ik dacht wel dat het een ander pistool was (zo met het draaien), maar ik ben daar niet 100% zeker meer van.  En vermits het mijn eerste keer was, was het niet anders vor mij xD

Ik heb trouwens eerst 5' geprobeerd met een pistool voor bussen en vrachtwagens.  Dat past niet ;)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 uren geleden, stefanmiler zei:

Ik heb gewoon mijn bankkaart gebruikt. Ik dacht wel dat het een ander pistool was (zo met het draaien), maar ik ben daar niet 100% zeker meer van.  En vermits het mijn eerste keer was, was het niet anders vor mij xD

Ik heb trouwens eerst 5' geprobeerd met een pistool voor bussen en vrachtwagens. Dat past niet ;)

Het is goed van jou dat je even vermeldt dat je 5' niet moet nemen, het tanken met draaien moet ik dan nog maar eens bekijken want dit lijkt op het eerste zicht iets complexer.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:
6 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Het is goed van jou dat je even vermeldt dat je vermeld dat je 5' niet moet nemen, het tanken met draaien moet ik dan nog maar eens bekijken want dit lijkt op het eerste zicht iets complexer.

5'=5minuten ;)

• Bedankt 1
Geplaatst: (aangepast)
8 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Die persoon had gewoon een defect aan zijn wagen, dat had niets met het gas te maken.

Ik dacht dat het defect aan zijn wagen ontstaan was aan deze pomp in Kallo maar het is zoveel te beter dat het daar niet aan lag, wel had ik begrepen dat de compressoren daar meer druk geven omdat er daar ook vrachtwagens tanken?

aangepast door Lage Emissie Zone

Geplaatst:
6 uren geleden, stefanmiler zei:

Opel Zafira (tot jaar geleden met Tourer er achter ;) ) kan 25kg tanken.  Hoewel mijn record maar net 24kg bij vriestemperaturen was.

Mijn eerste keer in Wommelgem ging er direct de volle 25kg in. Wat zijn jouw gehaalde afstanden?

Geplaatst:
1 uur terug, Mathias zei:

En hoeveel kg gaat er in jouw wagen? Precies volgende keer maar eens passeren in Hoboken voor mijn gas. Daar ben je financieel en praktisch toch veel beter mee dan.

ik kan 15kg tanken

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:
1 uur terug, Mathias zei:

Mijn eerste keer in Wommelgem ging er direct de volle 25kg in. Wat zijn jouw gehaalde afstanden?

L en stadsverkeer zo rond de 300km, H en autosnelweg tot 450km.

Geplaatst:

Even een andere vraag: welke benzine doen jullie in je zafira's? e10 of 98? Maakt dat iets uit? Heb hier al ergens gelezen dat 98 minder snel "slecht" wordt. Maar blijkbaar rijd je om de 6 maanden toch best de benzine eens op...

Geplaatst:
59 minuten geleden, Mathias zei:

Even een andere vraag: welke benzine doen jullie in je zafira's? e10 of 98? Maakt dat iets uit? Heb hier al ergens gelezen dat 98 minder snel "slecht" wordt. Maar blijkbaar rijd je om de 6 maanden toch best de benzine eens op...

Ik rijd met een Skoda maar dat maakt niet uit.

Ik raad je toch aan om Super98 te tanken omdat die inderdaad minder snel slecht wordt. Ik zou wel niet de Super98 van Dats tanken want daar zijn al problemen mee geweest in het recente verleden (Dats24 Aalst). Ik tank altijd de Super98 van Q8 in Tongeren op een woensdag wanneer het daar 18 eurocent per liter korting is. Dat is helaas niet in alle Q8-tankstations het geval op woensdag. Ik ondervind dat ik op de paar kilometers dat ik op Super98 rijd - vlak na het tanken - veel minder verbruik dan op de Euro95 van Dats24 van Hasselt vorig jaar.

Normaal gezien rijd je de benzine op na ongeveer drie maanden, ongeveer he.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
4 uren geleden, muscles zei:

Ik rijd met een Skoda maar dat maakt niet uit.

Ik raad je toch aan om Super98 te tanken omdat die inderdaad minder snel slecht wordt. Ik zou wel niet de Super98 van Dats tanken want daar zijn al problemen mee geweest in het recente verleden (Dats24 Aalst). Ik tank altijd de Super98 van Q8 in Tongeren op een woensdag wanneer het daar 18 eurocent per liter korting is. Dat is helaas niet in alle Q8-tankstations het geval op woensdag. Ik ondervind dat ik op de paar kilometers dat ik op Super98 rijd - vlak na het tanken - veel minder verbruik dan op de Euro95 van Dats24 van Hasselt vorig jaar.

Normaal gezien rijd je de benzine op na ongeveer drie maanden, ongeveer he.

De Opel start niet op benzine, daar moet je al bewust mee rijden, of eerst gas helemaal leeg rijden tot ie overschakelt.

Geplaatst:

idem bij Skoda, je rijdt altijd op CNG, tenzij die op is.

Wat betreft de houdbaarheid.... er loopt een onderwerp op het forum waarbij ik aan Dats vroeg hoe het nu zit met die nieuwe E10 (Euro95). Zij gaven aan dat de benzine 1 jaar houdbaar is...

Ik tank voor die paar liters per jaar gewoon Super98 en tank om de 2-3 maanden 'iets' van 5 liter erbij. Ik rij dan tussendoor eventjes op benzine zodat dat metertje iets zakt en het de moeite is om weer bij te tanken.

Ik heb nu 31.000 km op de teller en heb in totaal 100liter benzine getankt, waavan +/-50 liter in het buitenland toen ik mijn reis naar Kroatië en Slovenië maakte, ik reisde toen 's nachts en niet overal waren de pompen toen open wegens sluitingsuren in nachtelijke uren.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

95 E10 heeft een meerverbruik tov 98 van zo'n 5 à 10 % .

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Ik las  hier ergens iets over 3 tanks in de zafira, het zijn er wel degelijk 4, samen goed voor 25 kg. Mijn verbruik schommelt rond de 5.1 kg/100 km maar dan rij ik wel op de tippen van mijn tenen en zoveel mogelijk op Cruse-c , op de snelweg is dit gemakkelijker te doen en ga ik zelfs onder de 5 kg wat zeker niet slecht voor zo een zware wagen.

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

• 2 weken later...
Geplaatst:
Op 16-6-2017 om 09:42, Aardgasrijder zei:

Dit was met mijn zafira. Probleem is niet ontstaan door tanken bij kallo. De vulklep was lek waardoor het gas na het tanken ontsnapte. Als je dit probleem ook hebt zou ik zo snel mogelijk naar de garage gaan voor reparatie. Tanken bij kallo kan ik alleen maar aanbevelen. Langere actieradius en naar mijn berekening iets voordeliger rijden . Al is het moeilijk altijd dezelfde rijstijl en rijcondities te hebben. 

Geplaatst:

De eerste maanden na aankoop kon ik telkens 25 kg tanken. Na de reparatie aan de vulklep is dit telkens 20 kg. Ongeacht welk tankstation . Nu heb ik volgend antwoord van een zogenaamd gasexpert bij opel .

Het aantal kg dat de klant kan tanken hangt af van:

1.) Vuldruk. 

De vuldruk is niet in elk tankstation hetzelfde. Dit kan variëren tussen 190 en 260 bar. 

2.) Buitentemperatuur

Het aantal kilogram dat je kan vullen hangt ook af van de buitentemperatuur. Bij een hogere temperatuur kan je minder vullen dan bij koud weer.

De CNG-installatie zelf heeft daar geen enkele invloed op. Er zit geen vulbegrenzer op de tanks, dus de klant kan altijd de volledige vuldruk ontvangen in zijn tank.

wat zijn jullie ervaringen? Kunnen jullie deze dagen ook minder gas tanken nu het warmer is. Ik heb al getankt tussen 10 en 35 graden. Telkens 20 kg. Verantwoordelijke van total kallo bijgehaald en tank stond perfect op druk 230 bar. 

Geplaatst:

@nicky Als je zegt "de CNG-installatie" dan veronderstel ik dat je de CNG-installatie van de auto bedoelt. Maar je kan het ook hebben over de CNG-installatie van het tankstation.

Ik denk dat iedereen die op dit forum commentaar gegeven heeft, vastgesteld heeft dat je wanneer het warmer is, minder gas kan tanken alhoewel dat er hier en daar wel een uitzondering of uitzonderingen zijn. Dats24 in Tongeren is er daar zo één van want daar moet het meer dan 24 of 25°C zijn vooraleer je echt minder kan tanken. Maarik treur daar niet om.

Ik zou het echter wel op prijs stellen moest er een gasdrukmeter zichtbaar voor de klant aan iedere CNG-pomp staan.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...