Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

Na een volledige dag online zoeken, heb ik eindelijk een lijst met tankstations voor de route BRUSSEL - NICE. 
Online of op Google Maps vind je soms reviews. Meestal komt het erop neer dat de stations 1 op 2x niet werken of dat ze alleen Franse betaalkaarten nemen of dat hun betaalterminal stuk is of dat het gas erg traag vult.
Mijn auto rijdt maar 220 à 240km op gas en 80km op benzine (veiligheidsmarge). 
Benzinetank is maar 7 liter inhoud en je moet overal 5 liter minimum tanken (of toch betalen aan hoge Franse snelwegprijs); heel vervelend dus als je op de snelweg bent en het volgende tankstation op 50km is als je nog maar 4 liter verbruikt hebt. 

De km vermeld is telkens de afstand tussen de stations of afstand als je een station moet overslaan. Dat vond ik handig voor mezelf om te weten alvorens op weg te gaan. 

Stops die ik wil maken:

1) Luxemburg - adres: ARAL 246 Route de Longwy, Merl (open van 6u tot 24u)

na 67km
2) Metz - adres: 6 rue Général Franiatte, 57950 MONTIGNY-LES-METZ (Paiement CB)

na 66km (of 133km van Lux)
3) Nancy - adres: Station GNC  - 80 Rue Jean Prouvé, 54710 Fléville-devant-Nancy

na 211km (of 344km van Lux of 277km van Metz)
4) Dijon - adres: 13 Chemin des Lentilleres,  21000 Dijon; Ongeveer 5km van de snelweg

na 209km (of 420km van Nancy)
5) Lyon - adres - AVIA CNG – Route Nationale 7 – 69360 Simandres

na 129km (of 338km van Dijon)
6) Montélimar - adres: AVIA  Avenue du Meyrol (ook ZA Meyrol),  26200 Montélimar

na 264km (of 393km van Lyon)
7) Fréjus - adres: Boulevard du Commerce, 83480 PUGET SUR ARGENS (Paiement CB)

na 47km (of 311km van Montélimar)
8) Cannes - adres: Rue Albert Einstein, 06560 VALBONNE (Paiement CB)

Posted (edited)

Hallo,

Wanneer vertrek je? Wij gaan ook die richting uit op 28 juli. En ik ga ook een deel van je tankstations proberen gebruiken voor CNG te tanken. 
Zoals:

- Luxemburg Aral

- Dion maar dan de pomp van Air Liquide met Romac kaart. (Heb ik vorige week aangevraagd en is nog onderweg)

- Lyon simandres

- Total Avignon ( Nieuw => kan je normaal tanken tegen 15 juli ongeveer)

- V-gas Puget Sus Argens.

Edited by Xavier 84

Ik ga pas 8 augustus. Ik heb ook de app Pitpoint gedownload. Wat mij daar helaas stoort is dat bij bijna elk station staat dat je op voorhand moet verwittigen van je komst, terwijl er op de meeste plaatsen gewoon een simpele pomp staat en er helemaal niemand te verwittigen is. 

Die Romac kaart ga ik ook bestellen hoewel er maar 2 plekken zijn om ermee te tanken. Indien de BC niet aanvaard wordt, kan dat misschien nog werken. 

Ik ben nu de afstand aan het testen, want mijn A5 rijdt in geen geval 400km. Meestal maar 250km met volle tank, niet geladen en met alleen ik erin. Voor FR is dat met koffer volgeladen, en 2 kinderen en 2 volwassenen. Heb nu voor de test ook rijstijl 'efficient' gekozen. Ik rij altijd 'dynamic' en nogal sportief, wat het verbruik verhoogt natuurlijk. 

Breng zeker verslag uit van je ervaringen! 

Schermafbeelding_20200707-144202.png

Wij hebben ook een A5-Gtron 😉
Wij hebben wel nog een benzinetank van 25 liter en 19kg aan Cng. (Model 2018)

400km heb ik ook nog nooit gehaald. Maar als je continu op de snelweg rijd met cruise control +/-130km/h dan zou je toch zeker 300km moeten kunnen rijden op Cng  (En ik denk nog wel meer ook).

Voor ons is het ook de eerste keer naar zuid Frankrijk op Cng. 
Het verwittigen van de Cng-stations is een formaliteit denk ik. 

Ik hou je in ieder geval op de hoogte van onze bevindingen.

Ik was onlangs idd enorm verbaasd dat vorige modellen standaard 25 liter benzine hebben! En dat is ook gewoon euronorm 6, of niet? 

Ik heb ook minder gas: 17,4 ipv 19. Lijkt onnozel, maar met de kleine benzinetank telt dat verschil in gas nog extra door. Ik zal met mijn gas dus sowieso al 35km minder kunnen rijden. En 300km minder met mijn benzine. 

Als jij thuis met gas en benzine vol vertrekt, raak je al in de Provence! Zeker als je in Luxemburg nog even bijtankt. Dan raak je zelfs gewoon op je bestemming zonder enige kopzorg of oponthoud. 

Ik voel me precies alsof ik mijn eigen auto moet gaan duwen, terwijl jij gewoon sit back and relax getrokken wordt door een oplegger. :-) LOL.  

Toen ik auto's aan het vergelijken was voor de aankoop stond ergens als optie 'dubbele tank', maar heb geen idee meer of dit Audi was. 

Op de afstand waar jij nog met je benzine verder kan, moet ik al 3x gaan tanken :S.

Ik hoop dat je toch ergens zal stoppen om gas te tanken en ons hier briefen xD

• Hahaha 1

Gastanks zijn bij het oude model even groot als bij het faceliftmodel. Enkel de meetmethode verschilt. Ik heb reeds verschillende keren meer dan 19 kg kunnen tanken. Die kleine benzinetank heb je te danken aan de regelneverij van de Europese Unie. Ik prijs me gelukkig met mijn 25 liter tank.

18 uren geleden, Noorman zei:

Ik was onlangs idd enorm verbaasd dat vorige modellen standaard 25 liter benzine hebben! En dat is ook gewoon euronorm 6, of niet? 

Ik heb ook minder gas: 17,4 ipv 19. Lijkt onnozel, maar met de kleine benzinetank telt dat verschil in gas nog extra door. Ik zal met mijn gas dus sowieso al 35km minder kunnen rijden. En 300km minder met mijn benzine. 

Als jij thuis met gas en benzine vol vertrekt, raak je al in de Provence! Zeker als je in Luxemburg nog even bijtankt. Dan raak je zelfs gewoon op je bestemming zonder enige kopzorg of oponthoud. 

Ik voel me precies alsof ik mijn eigen auto moet gaan duwen, terwijl jij gewoon sit back and relax getrokken wordt door een oplegger. :-) LOL.  

Toen ik auto's aan het vergelijken was voor de aankoop stond ergens als optie 'dubbele tank', maar heb geen idee meer of dit Audi was. 

Op de afstand waar jij nog met je benzine verder kan, moet ik al 3x gaan tanken :S.

😁 Ik heb me voorgenomen, proberen volledig op CNG te rijden tot aan de Cote d’ Azur. Heb me goed voorbereid met tankstation uit te zoeken en evt. ook nog altijd een 2de optie te nemen als bv. een tankstation niet moest werken. 

Wij hebben eveneens idd euro 6. Van die kleine benzinetank dat is zoals brembos hierboven schrijft => Europa.... Voor te janken...  

Ik zal je zeker briefen ivm de tankstations. Wij reizen met 2 volwassen personen, 1 kind en 2 chihuahua's met een dakkoffer boven op. 
Zal je ook briefen wat mijn rijbereik is bij +/- 130km/h. 

• Bedankt 1

Op 7/7/2020 om 13:02, Xavier 84 zei:

Hallo,

Wanneer vertrek je? Wij gaan ook die richting uit op 28 juli. En ik ga ook een deel van je tankstations proberen gebruiken voor CNG te tanken. 
Zoals:

- Luxemburg Aral

- Dion maar dan de pomp van Air Liquide met Romac kaart. (Heb ik vorige week aangevraagd en is nog onderweg)

- Lyon simandres

- Total Avignon ( Nieuw => kan je normaal tanken tegen 15 juli ongeveer)

- V-gas Puget Sus Argens.

Beste,

Ik vertrek normaal op 4/08/2020 naar Malaucène en zou graag ook zeker willen weten of de pompen in Dijon en Montelimar werken.

Tevens heb ik ergens gelezen dat er op sommige plaatsen koppelstukken nodig zijn?

Weten jullie hier iets van?

20 uren geleden, Xavier 84 zei:

😁

Ik zal je zeker briefen ivm de tankstations. Wij reizen met 2 volwassen personen, 1 kind en 2 chihuahua's met een dakkoffer boven op. 
Zal je ook briefen wat mijn rijbereik is bij +/- 130km/h. 

Je kunt uitstekend en voor niet teveel geld eten in frankrijk, dus één dikke cavia volstaat ruimschoots voor onderweg.

• Verward 1

Posted (edited)

In Lyon heb ik ondertussen nog een extra CNG station voorzien: autostrade af (zelfde plek als voor Simandres), maar na 8min kom je in Corbas bij image.png.f99da49885ed6488ccdcde32324348df.png

Mocht dit niet werken, dan rij ik gewoon door en dan is daar op 13min het AVIA station op RN 7 , Simandres.

Je moet er geen omweg voor doen, want ze liggen op dezelfde route. 

image.png

Edited by Noorman

35 minuten geleden, Ventoux zei:

Beste,

Ik vertrek normaal op 4/08/2020 naar Malaucène en zou graag ook zeker willen weten of de pompen in Dijon en Montelimar werken.

Tevens heb ik ergens gelezen dat er op sommige plaatsen koppelstukken nodig zijn?

Weten jullie hier iets van?

Geen idee van koppelstukken.

Er zijn wel handvaten met een ander systeem.

Ze hebben een hendel: die hendel draai je 180 graden om, dan kan je hem uit de automaat halen, dan zet je hem goed recht op je gastuit van de auto, daar draai je weer 180 graden aan die hendel. Is dit niet goed gedaan, dan lukt het niet om gas te krijgen. Maar normaal heb je geen koppelstuk nodig. 

Dit is een ander systeem om te tanken, zie video voor de 180 graden hendel.

• Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

2 uren geleden, Ventoux zei:

Volgens mij is er enkel een koppelstuk nodig in Italië.

Daar is het de pompbediende die dat koppelstuk "beheert" en jouw CNG wagen tankt.

Als het station 's nachts gesloten is, kan je dus geen CNG tanken met een wagen die oorspronkelijk afgeleverd is buiten Italië (dat koppelstuk laten ze niet buiten liggen...)

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Posted (edited)

Ik heb dat kopstuk vernoemd omdat de pomp voor personenauto's in Montélimar defect was op 1 juli. Er zijn daar pompen voor vrachtwagens en 1 voor personenwagens. Maar deze laatste was toen defect. De koppeling voor vrachtwagens past niet op een personenwagen. Ik vermoed zelfs dat ik gas verloren heb met proberen (ik hoorde en rook gas ontsnappen).

Edited by JJR

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

1 uur geleden, JJR zei:

De koppeling voor vrachtwagens past niet op een personenwagen. Ik vermoed zelfs dat ik gas verloren heb met proberen (ik hoorde en rook gas ontsnappen).

Iets gelijkaardigs heb ik ooit eens voorgehad in Nederland aan een station langs de snelweg.

Ik rook en hoorde ook gas ontsnappen.

Wist ik veel (toen) dat er voor vrachtwagens andere / grotere koppelstukken waren...O.o

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Ik vertrek dinsdag richting de Franse alpen over Metz - Dijon - Lyon - Grenoble met een VW Caddy. Ik zal mijn ervaringen laten weten.

• Bedankt 2

Op 7/7/2020 om 21:28, Noorman zei:

Denk dat modellen met de grote benzinetank Euro 6 zijn, en de modellen met een kleine benzinetank Euro 6d-TEMP zijn.

Ik heb een vw caddy maxi met een volle gastank van ongeveer 33 kg kan ik bijna 600km rijden. Op benzine , slechts 15l, iets meer dan 100km. Ik wil echter in de Provence ook nog wat rond toeren en zou graag zeker willen weten of die pomp in montelimar werkt? 

14 uren geleden, Ventoux zei:

Ik heb een vw caddy maxi met een volle gastank van ongeveer 33 kg kan ik bijna 600km rijden. Op benzine , slechts 15l, iets meer dan 100km. Ik wil echter in de Provence ook nog wat rond toeren en zou graag zeker willen weten of die pomp in montelimar werkt? 

Op de GibGas-site staat er dat de CNG-installatie defekt is voor dit tankstation, en dat sinds gisteren, 13 juli 2020 om 13:09.

AVIA-Montelimar-toestand-2020-07-14de.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG