MarcV Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 Na de recente aankoop van een tweedehands Octavia Combi G-tec van 2017 vroeg ik mijn lokale dealer prijs voor het plaatsen van een trekhaak. De dealer bezorgde mij in eerste instantie een offerte voor afneembare trekhaak, maar daarop staat vermeld dat deze niet geplaatst kan worden op de modellen met CNG. Nadat ik hierover terugkoppel vraagt de dealer kopie van het COC van de wagen, waaruit hij besluit dat er op mijn wagen géén trekhaak geplaatst mag worden. Op internet las ik echter dat de Octavia destijds standaard met afneembare trekhaak werd geleverd. het lijkt me dan ook sterk dat mijn wagen niet van een trekhaak voorzien mag worden. Klopt de bewering van mijn dealer en bestaat er geen mogelijkheid om dit alsnog wél te voorzien? Alvast bedankt! Marc Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MrFingers Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 Dat komt omdat de bevestigingspunten op het chassis waar normaal de trekhaak/afneembare trekhaakvoorziening op geïnstalleerd wordt al gebruikt worden voor de bevestiging van de CNG-tanks aan het chassis. Het heeft dus echt te maken met de technische beperkingen van het specifieke model (daarom dat sommige wagens wel CNG & trekhaak kunnen combineren, en anderen niet). Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MarcV Geplaatst: 23 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 Hey MrFingers bedankt alvast voor je reactie! Betekend dit dan effectief dat de ene Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC wél een trekhaak kan hebben en de andere Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC géén trekhaak kan hebben omdat de tanks in beide (zelfde?) wagens anders gemonteerd zijn? Ik snap nl. wel dat er een verschil kan zijn bij verschillende modellen en merken. Maar het lijkt me gek dat Skoda voor eenzelfde model en motorisatie een verschil in montage van de tanks zou hanteren.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 Het lijkt me ook eigenaardig. Je kan ook eens kijken op je identificatieplaatje : daar staat op wat de MTM van de toegelaten sleep (aanhanger) is. Indien er "nooit iets" mag getrokken worden, zou er niets staan ingevuld op die plaats (of zelfs "Nihil" ?) Op de tekening hieronder : lijn No 3 Een beetje tekst uit de wegcode : https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/129-art10 : 2. Identificatieplaat Op een plaat die op een gemakkelijk te bereiken plaats aan het voertuig moet gelast of geklonken worden of op een plastic zelfklever die zichzelf vernietigt bij het verwijderen, moet de fabrikant of de gemachtigde met onuitwisbare tekens vermelden : hetzij 1° : het merk en het type van het voertuig; het chassisnummer; het nummer van het proces-verbaal van goedkeuring voor voertuigen onderworpen aan de typegoedkeuring; de M.T.M. van het voertuig en van de sleep voor personenauto's. Ingeval de personenauto niet kan worden gebruikt voor het slepen van een aanhangwagen wordt "Nihil" geschreven in het vak voorbehouden voor de aanduiding van de M.T.M. van de sleep. De gegevens van deze identificatieplaat moeten in één van de landstalen zijn opgesteld. hetzij 2° de hierna vermelde gegevens en in aangegeven volgorde : de naam van de fabrikant; het nummer van het goedkeuringscertificaat; het chassisnummer; de maximale toegelaten massa van het voertuig; de maximale toegelaten massa van de sleep; de maximale toegelaten massa voor elk van de assen, vermeld in volgorde van voor naar achter. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 Je kan ook eens naar Carloma (2160 Wommelgem) rijden en daar navragen. (hun prijs is meestal ook beter dan bij de dealer) Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan Robert Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 Die waarden moet je ook op het gelijkvormigheidsattest vinden, dat is in ieder geval het eerste wat bij de keuring van de trekhaak wordt nagekeken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MarcV Geplaatst: 23 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 Bedankt allemaal. Ik heb het gelijkvormigheidsattest er bij genomen. Volgens wat ik hier kan zien staat er wel een gewicht vermeldt bij de MTM voor o.a. een niet-beremde aanhangwagen te trekken. Verder ben ik hier technisch een leek in. Dus hierbij een foto van de betreffende cijfers: Wat is jullie gedacht? Ik ben inderdaad van plan me ook eens op een ander te informeren, zal eens horen bij Carloma. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 Je Skoda mag maximum 1.865 kg wegen : lading, volle brandstoftank, CNG-tanks, bagage, passagiers, chauffeur, hond, etc allemaal inbegrepen. Je Skoda weegt "leeg" maar rijklaar (volle benzinetank, verkeersdriehoek, etc) 1.463 kg. Dus al je honden, passagiers en bagage mogen in totaal maar 402 kg wegen (jas en schoen en inbegrepen ). Maar ! Goed nieuws ! Je mag er een ongeremde aanhangwagen aanhangen van zomaar even 700 kg ! (daar kan wel wat bagage in). Of een geremde aanhangwagen van 1.400 kg ! Wow, dat is al een stevige caravan. Wel opletten dat de kogeldruk (= dissel op de koppeling) maar 56 kg mag zijn (een beetje meer kan echter geen kwaad). Buiten al die getallen hierboven, is er ook nog het maximum "gewicht" (massa is het correct woord) dat op elke as mag rusten. Ik denk dat dit 840 kg en1050 kg is (wat voor en achter is zie je ook op het gelijkvormigheidsattest). Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MarcV Geplaatst: 23 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 @Koen C Dat is goed nieuws idd. Ik kijk even wat de dealer hierover terugkoppelt. Van die 402kg schrik ik wel even! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 (aangepast) 4 uren geleden, MarcV zei: Van die 402kg schrik ik wel even! Door de CNG tanks en zijn installatie zal zo'n Octavia mogelijk minder mogen laden dan een "gewone" benzine uitvoering ? Het gewicht van een plastieken benzinetank - groot of klein - maakt het verschil niet. PS : @Aardgasrijder is er een storing / update geweest op het forum ? Ik dacht dat ik hier iets over Carloma had gepost ? Dat is nu verdwenen. 23 oktober 2019 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 2 uren geleden, Koen C zei: PS : @Aardgasrijder is er een storing / update geweest op het forum ? Ik dacht dat ik hier iets over Carloma had gepost ? Dat is nu verdwenen. Je telt de berichten naar boven: het 5de boven dat recente bericht van jou: daar staat toch Carloma. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 (aangepast) Ok, ja gezien... Ik heb een beetje te grote teksten gepost, daardoor zag ik de vorige niet direct meer... Op dat gelijkvormigheidsattest, bij punt 18.1 staat : Remorque à timon d'attelage / Aanhangwagen / Deichselanhängers. Dat mag de Octavia niet trekken. Ik vroeg mij af wat voor "aanhanger" dat dan is ? In het Duits en Frans eens opgezocht. Daar wordt dus zo'n aanhanger met "losse" dissel mee bedoelt. In het Nederlands ook gekend als "schamelwagen" (maar niet bij de uitgever van het gelijkvormigheidsattest ?) 23 oktober 2019 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 24 oktober 2019 Delen Geplaatst: 24 oktober 2019 @MarcV volgens verschillende websites is plaatsing van de trekhaak mogelijk. https://www.rameder.be/trekhaak/ Bv. eentje : https://www.rameder.be/auto-hak-trekhaak-stijf-incl-elektrische-set-7polig-universeel-130639-11196-2.html Geschikt voor de hierna genoemde voertuigmodellen Voertuigmodel Vermogen Bouwjaar Skoda OCTAVIA III Combi (5E5) 1.4 TSI G-TEC 81kW / 110pk 11.13 - Skoda OCTAVIA III Combi (5E5) 1.5 TSI G-TEC 96kW / 130pk 01.19 - Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan Robert Geplaatst: 24 oktober 2019 Delen Geplaatst: 24 oktober 2019 5 uren geleden, Aardgasrijder zei: @MarcV volgens verschillende websites is plaatsing van de trekhaak mogelijk. https://www.rameder.be/trekhaak/ Bv. eentje : https://www.rameder.be/auto-hak-trekhaak-stijf-incl-elektrische-set-7polig-universeel-130639-11196-2.html Geschikt voor de hierna genoemde voertuigmodellen Voertuigmodel Vermogen Bouwjaar Skoda OCTAVIA III Combi (5E5) 1.4 TSI G-TEC 81kW / 110pk 11.13 - Skoda OCTAVIA III Combi (5E5) 1.5 TSI G-TEC 96kW / 130pk 01.19 - een 13 polige aansluiting trekhaak is ook te overwegen (13 polige stekkers worden steeds meer gebruikt) je kan van de auto (13 polig) naar aanhanger (7 polig) gaan met een tussenstuk, omgekeerd gaat niet, je krijgt dan foutmeldingen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MarcV Geplaatst: 24 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2019 12 uren geleden, Koen C zei: Ok, ja gezien... Ik heb een beetje te grote teksten gepost, daardoor zag ik de vorige niet direct meer... Op dat gelijkvormigheidsattest, bij punt 18.1 staat : Remorque à timon d'attelage / Aanhangwagen / Deichselanhängers. Dat mag de Octavia niet trekken. Ik vroeg mij af wat voor "aanhanger" dat dan is ? In het Duits en Frans eens opgezocht. Daar wordt dus zo'n aanhanger met "losse" dissel mee bedoelt. In het Nederlands ook gekend als "schamelwagen" (maar niet bij de uitgever van het gelijkvormigheidsattest ?) De dealer heeft inmiddels ook geantwoord. Deze blijft bij standpunt dat op de Octavia technisch wel een trekhaak geplaatst kan worden maar dat deze niet gekeurd kan geraken omdat bij 18.1 geen gewicht is ingevuld.. Intussen heb ik voor verduidelijking de importeur gecontacteerd. Ik wil uiteraard mogelijke miserie bij de keuring vermijden. Een vraag nog m.b.t. de benaming van verschillende types aanhangwagen zoals hierboven: Zijn er andere octavia G-Tec eigenaars (evt mét trekhaak) die een kopie van hun COC willen plaatsen? Staat bij hen achter 18.1 dan wél een gewicht ingevuld? Tenslotte nog even dankjewel voor alle bovenstaande reacties. Fijn om zo verder geholpen te worden! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 24 oktober 2019 Delen Geplaatst: 24 oktober 2019 35 minuten geleden, MarcV zei: Een vraag nog m.b.t. de benaming van verschillende types aanhangwagen zoals hierboven: Zijn er andere octavia G-Tec eigenaars (evt mét trekhaak) die een kopie van hun COC willen plaatsen? Staat bij hen achter 18.1 dan wél een gewicht ingevuld? Ik heb een trekhaak af-fabriek (afneembaar) en op mijn COC staat bij 18.1 : 0 kg, en mijn trekhaak is goedgekeurd zowel in Heers als in Tienen. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 24 oktober 2019 Delen Geplaatst: 24 oktober 2019 De 18.3 en 18.4 zijn de "normale" / "gewone" aanhangwagens : karretjes voor naar het containerpark te rijden (zowel met enkele als dubbele as - zolang die maar in "het midden" staan) , caravans van klein naar groot. Maar dus geen "schamelwagen", want dat is 18.1. Ik denk dat de dealer ongelijk heeft.... Goed dat je de importeur ook de vraag stelt (en ook eens vragen aan een (deftig) bedrijf dat trekhaken installeert). Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MarcV Geplaatst: 26 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2019 Intussen ook een andere dealer contacteert met de vraag om een offerte te maken voor een trekhaak & mijn COC mee gestuurd. Deze gaf als antwoord dat hij op basis van mijn chassisnummer zag dat er geen trekhaak gemonteerd mag worden.. Carloma heeft overigens wel offerte geleverd. Staat wel een vermelding bij dat de voorschriften van de fabrikant m.b.t. Koeling moeten worden gevolgd. Ik ga daar dan toch eens proberen langs rijden ook om feedback te vragen rond de antwoorden van beide dealers. ook reactie van de importeur af te wachten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 26 oktober 2019 Delen Geplaatst: 26 oktober 2019 (aangepast) Als er "officiëel" geen trekhaak gemonteerd mag worden (en dit heeft een reden), ga je het dan toch laten doen? Koeling zal al zeker niet het probleem zijn. Eerder niet beschikbare ophangpunten (reeds ingenomen door iets anders). 26 oktober 2019 aangepast door Lange_666 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 26 oktober 2019 Delen Geplaatst: 26 oktober 2019 Op 23/10/2019 om 11:19, MarcV zei: Betekend dit dan effectief dat de ene Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC wél een trekhaak kan hebben en de andere Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC géén trekhaak kan hebben omdat de tanks in beide (zelfde?) wagens anders gemonteerd zijn? Ik snap nl. wel dat er een verschil kan zijn bij verschillende modellen en merken. Maar het lijkt me gek dat Skoda voor eenzelfde model en motorisatie een verschil in montage van de tanks zou hanteren.. Ja dat kan als beide modellen van een verschillend bouwjaar zijn (of als er verschillen zouden zijn in een bepaalde opbouw van onderdelen). Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen