Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
19 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Als H gas 700 km bereikt en H+ gas 800 km bereikt en ik dit zwart op wit als bewijs heb dan ga ik het Esso tankstation in mijn buurt eens moeten contacteren of ze het Total tankstation in Kallo kunnen evenaren. Kallo is heen en weer ongeveer 20km voor mij wat alvast interessanter is dan in Beveren (waas) te tanken op H-gas.

Hierbij een foto vlak voor ik daarnet ging tanken. Van de verwachte afstand (120 km) zou nog wel wat af gaan als ik verder zou gereden hebben maar de 700 km zou ik zeker gehaald hebben (met H-gas, getankt in Houthalen aan (voorlopig nog) 0,704 euro/Kg)

20170207_183535.jpg

• Vind ik leuk 2

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:

En toch heb ik altijd wat moeite gehad met die boordcomputers. Zat bij elke wagen wel een verschil met het werkelijk diesel-verbruik (Spritmonitor, en dààrvoor mijn "agenda-tjes" waarin ik alle tankbeurten noteerde B|)
Bij het CNG-rijden is het nog ingewikkelder: want voltanken is hier niet altijd "even vol". (Wat bij vloeibare brandstof wèl meer het geval is, minimale verschillen wegens temperatuur buiten beschouwing gelaten).
Ik verklaar me nader, dit zijn de hoeveelheden die ik tot op heden kon tanken als de tanks volledig leeg waren :   14,39 - 15,86 - 16,24 - 15,75 - 16,61 - 14,97 (tank met theoretische inhoud van 15 kg!)
Naast de hoeveelheidsverschillen (door de aanwezige druk in station) zit je ook nog met het verschil in gas (L, H & H+) en de daarbij horende verschillen in km ... waardoor je m.i. héél wat kilometers moet doen eer je een "betrouwbaar" beeld van gemiddeld verbruik kan vormen.
Ik hoop alleszins nog ooit onder de 5 kg te eindigen  9_9 

"Eigenwijze BC" : foto boven = vóór tankbeurt na rijden op H gas Q8 Houthalen, foto onder = na dagje rijden op H+ gas van Hoboken.  

CNG-BC.jpg

Boven: 1/4 CNG over = nog 35 km te gaan, 3/4 verreden over 265 km. ??? 
Onder: 1/8 verbruikt over 142 km. O.o

2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2019 NIU NGT ( E-scooter )
2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"

Geplaatst:

Met CNG moet je inderdaad een redelijk aantal keren gaan tanken alvorens je een goed beeld krijgt van je gemiddelde verbruik.

De VAG BC's zijn altijd nogal leugenachtige beestjes geweest. Bij mijn vorige wagen (Golf diesel) heb ik het verbruik laten corrigeren, parameter in de software die +/- 18% kon aangepast worden, moest in mijn geval +12% gezet worden.

Nadien was het verbruik op hier en daar een tiende na steeds spot on.

Had gedacht om dit ook te laten doen met mijn huidige wagen maar blijkbaar gaat dat bij CNG niet (volgens de garage). Zit dus ook hier met een afwijking van tegen de 13% (gemiddeld dan want bij CNG schommelt dit hard volgens de vulling van de tank. 3% tot 28%). Ik vind dat met de huidige beschikbare technologie, die van alles en nog wat kan meten, ronduit zwak.

En de opgegeven verbruikscijfers en CO2 uitstoot zijn uiteraard gebaseerd op deze cijfers. Ik noem dat gesjoemel.

Ik vind tevens dat de EU daar harder tegen zou moeten optreden maar ja, dan halen ze hun eigen uitstootdoelstellingen niet meer...9_9

Geplaatst:
8 uren geleden, JoBé zei:

Naast de hoeveelheidsverschillen (door de aanwezige druk in station) zit je ook nog met het verschil in gas (L, H & H+) en de daarbij horende verschillen in km ... waardoor je m.i. héél wat kilometers moet doen eer je een "betrouwbaar" beeld van gemiddeld verbruik kan vormen.
Ik hoop alleszins nog ooit onder de 5 kg te eindigen  9_9

Ik tankte voor die (bijna) 620 Km nadien 33,31 Kg H-gas. Zo heb ik (tot nu toe eenmalig) een verbruik van net geen 5,4 Kg/100Km gerealiseerd. Niet slecht voor een vrij zware auto.

• Vind ik leuk 2

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:

Het is een goed idee om de boordcomputer niet blindelings te volgen en manueel te controleren op papier hoeveel er iedere tankbeurt getankt wordt (zoals sommigen dit reeds doen) maar je mag ook eens een stuk route via een GPS of internet routeplanner vergelijken met de afstand die de boordcomputer aangeeft want niemand controleert blijkbaar of de software daar vanaf afwijkt. Hopelijk is dit te ver gezocht maar je weet niet in hoeverre de fabrikant de consument te slim af is.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

• 3 weken later...
Geplaatst:
Op 16-1-2017 om 12:42, Aardgasrijder zei:

Hoe is je verbruik ondertussen?
Ik zag geen updates meer via Spritmonitor en ben wel een beeje... curieus :D

Ik ben eigenlijk gestopt met alle gegevens bij te houden. De reden is dat mijn vrouw een aantal keer heeft getankt en telkens 'vergat' om de gegevens tijdens het tanken te noteren. Dan heeft het ook niet veel meer zin meer natuurlijk.

Eén van mijn laatste tankgegevens: 36.23 kg getankt - cng tank leeg na 562km, wat wijst op een gemiddeld verbruik van 6.45 / 100km. Autosnelweg en stadsverkeer gemengd. 

Wat rijgedrag betreft: ik rijd heel rustig met de wagen, maak gebruik van de start-stop functie bij het stilstaan en gebruik zo vaak mogelijk cruise control. M'n vrouw daarentegen rijdt net zoals met onze vorige wagen: (te) vlot dus, hogere toeren, nooit cruise control en nooit start-stop functie... 

De boordcomputer vertrouw ik voor geen meter. Als ik autosnelweg rijd, dan geeft de BC gemiddelde verbruiken aan van rond de 5. 

Nog iets trouwens: na  ongeveer 10 000km kreeg ik de melding dat mijn olie te laag stond via de BC. Bij de garage hebben ze dan wat moeten bijvullen. Ook niet echt hoopgevend vind ik...

Geplaatst:

@koenvools niet panikeren, tegenwoordig vullen ze de olie in de fabriek niet meer zoals vroeger.
Overal wordt bespaard, ook in de fabriek.

Waar je vroeger bv. 4.2 liter olie kreeg, is dat tegenwoordig bv. 4.0 liter exact, waardoor je die melding sneller krijgt dan vroeger.

Ik heb er in het verleden ook ergens een reactie over geschreven op het forum.

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
23 uren geleden, Aardgasrijder zei:

tegenwoordig vullen ze de olie in de fabriek niet meer zoals vroeger.
Overal wordt bespaard, ook in de fabriek.

Heb ik dus voorgehad met de Ypsilon.

Eigenlijk vind ik dat schandalig... >:( dat net tot aan het minimum wordt afgeleverd af-fabriek.

23 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ik heb er in het verleden ook ergens een reactie over geschreven op het forum.

Ah ja ?  Waar ? Ik zou graag jouw ervaring daarmee lezen :)

Mijn wedervaren staat bij Onderhoud Lancia.  Nu ja : gewoon vermeld -_-

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

• 4 weken later...
Geplaatst:

Het verbruik met H gas ligt op ongeveer 4,87 kg per 100 km volgens deze bron:

http://www.mobimix.be/nieuws/nieuwe-volkswagen-caddy-combi-ecofuel-zuiniger

De grotere Maxi-uitvoeringen hebben een tankcapaciteit van circa 37 kg, goed voor 760 km op H-gas

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:
3 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Het verbruik met H gas ligt op ongeveer 4,87 kg per 100 km volgens deze bron:

http://www.mobimix.be/nieuws/nieuwe-volkswagen-caddy-combi-ecofuel-zuiniger

Het is toch heel eigenaardig dat er onder de VW Caddy vier gastanks hangen en onder de Skoda Octavia maar twee. Dat is volgens mij opzettelijk gedaan. De benzinetank onder de Skoda Octavia is veel te groot. Dit is gedaan om de benzine-industrie gunstig te stemmen.

De VAG-groep is ook zo: als je zo'n wagen wilt op CNG, dan moet je dat model kopen. Dat is echt zo de mensen verplichten. Er is gewoon te weinig keuze in modellen op CNG en dat terwijl vandaag de dag nog steeds alle modellen zonder uitzondering verkrijgbaar zijn met dieselmotor !!! >:(

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

• 1 maand later...
Geplaatst:

Na ongeveer 17 500 km heb ik een gemiddeld verbruik van 6,46l / 100km. Ik heb dit niet steeds bijgehouden bij Spritmonitor.de, ik heb maar 23 tankbeurten geregistreerd. Het is in het begin wat aanpassen geweest voor mij (vroeg schakelen, rustig rijden, automatische start-stop bij stilstand gebruiken, cruise control), terwijl mijn vrouw nog steeds rijdt zoals ze met onze diesels deed (hogere toeren, vlot rijden, geen start-stop functie en geen cruise control. Ik denk dat het verbruik een stuk lager zou liggen als ik alleen met de wagen zou rijden, maar ik heb me er al bij neergelegd :D:D.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
32 minuten geleden, koenvools zei:

Na ongeveer 17 500 km heb ik een gemiddeld verbruik van 6,46l / 100km. Ik heb dit niet steeds bijgehouden bij Spritmonitor.de, ik heb maar 23 tankbeurten geregistreerd. Het is in het begin wat aanpassen geweest voor mij (vroeg schakelen, rustig rijden, automatische start-stop bij stilstand gebruiken, cruise control), terwijl mijn vrouw nog steeds rijdt zoals ze met onze diesels deed (hogere toeren, vlot rijden, geen start-stop functie en geen cruise control. Ik denk dat het verbruik een stuk lager zou liggen als ik alleen met de wagen zou rijden, maar ik heb me er al bij neergelegd :D:D.

Dat is dus met hoogcalorisch aardgas want ik zie op Facebook dat je in West-Vlaanderen woont.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:

Hoe is het verbruik recent met de andere maxi rijders ? Gisteren nog eens getankt 34kg gas en  582km gereden. Wederom veel korte stukken. Ik zal wel te hard op trekken zeker ?

Geplaatst:
17 minuten geleden, Kris81 zei:

Hoe is het verbruik recent met de andere maxi rijders ? Gisteren nog eens getankt 34kg gas en  582km gereden. Wederom veel korte stukken. Ik zal wel te hard op trekken zeker ?

Veel autorijders en eveneens aardgasrijders vergeten dat het allerbelangrijkste van schakelen naar een hogere versnelling en terugschakelen veel te maken heeft met het koppel van je motor. Dat koppel wordt uitgedrukt in Nm (Newton meter). Dit koppel is uiteraard anders bij een VW Golf TGI dan bij een Skoda Octavia G-Tec ook al hebben die voertuigen identiek dezelfde motor.

Ik kan bijvoorbeeld gemakkelijk de snelheid laten zakken tot 50 km/u in zesde versnelling en aan 50 km/u in 6de versnelling blijven rijden zonder dat de motor bij wijze van spreken "protesteert". Als chauffeur word je dat immers goed gewaar.

Ik zou zeggen: probeer eens te schakelen wanneer je motor 1500 toeren per minuut bereikt. Overigens heb je ook rechtsboven in je boordcomputerschermpje telkens het advies 5 -> 6 als je een bepaald toerental bereikt.

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:
3 minuten geleden, Kris81 zei:

Ik rijd met een dsg6 automatic9_9

Tja, dat kan je dan met je rechtervoet regelen. Zoals je zei: " Ik zal wel te hard op trekken zeker". Je moet daar een beetje mee spelen en zien of je dan meer of minder verbruikt.

Maar zoals ergens anders op dit forum al aangehaald is, en wat ik zelf ondervonden heb, is dat een CNG-voertuig in de beginperiode een beetje meer verbruikt en na enkele duizenden kilometers minder.

• Vind ik leuk 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...