Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb even 2 keer kort gereageerd B|

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Hier heb ik ook even gereageerd op iemand zijn geweldige reactie.

https://gocar.be/nl/autonieuws/actualiteit/SsangYong-XLV-op-CNG-voor-minder-dan-EUR-20000-11496084

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:
Zojuist, Aardgasrijder zei:

Hier heb ik ook even gereageerd op iemand zijn geweldige reactie.

https://gocar.be/nl/autonieuws/actualiteit/SsangYong-XLV-op-CNG-voor-minder-dan-EUR-20000-11496084

Ik heb hiervoor enkel gereageerd omdat ik dit op zijn facebook kon terugvinden.
Hij mag trots zijn op zijn foto. 12 km in de stad met een benzine of dieselwagen ! 

23847317_10211643225088758_1721224241047

Geplaatst:
2 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ik heb hiervoor enkel gereageerd omdat ik dit op zijn facebook kon terugvinden.
Hij mag trots zijn op zijn foto. 12 km in de stad met een benzine of dieselwagen ! 

23847317_10211643225088758_1721224241047

Die is wel hardleers.... Voor zo'n afstand in de stad ga ik niet met den auto tenzij het echt nodig is.(goederen vervoer)

Mijne WW afstand is iets meer dan 27 Km doe ik met de speedpedelec 55 min over:D

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Geplaatst:

47 minuten geleden, Bij zei:

Voor zo'n afstand in de stad ga ik niet met den auto tenzij het echt nodig is.(goederen vervoer)

Hij schrijft :   ... om een computer te gaan installeren ...

De cargo-fiets is misschien een oplossing voor hem ?

(of bakfiets :) kan ineens voor de kinderen en boodschappen gebruikt worden)

Oh wat ben ik blij dat ik niet meer in die stad woon...  :D (en er ook niet moet zijn met hun LEZ  >:(>:(>:( (x20)

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
4 uren geleden, ChristianBoodts zei:

Alle hulp hier is welkom.

Ik ben geen twitteraar.

Munitie die niet pleit voor EV's :

- ze hebben geen fijn stof aan de uitlaat, maar ze hebben door hun gewicht meer fijn stof door banden- en remmen slijtage.  Ondanks de remenergie die ze gebruiken (als ze het correct doen)

- in Nederland, indien alle personenwagens EV zouden zijn, heeft men 17 % meer elektriciteit nodig.  Hoeveel zou het voor België bedragen ?  Hoe gaan we die opwekken ?

- recyclage van de batterijen is nog niet opgelost.  Na ons de zondvloed ?  Of dat de volgende generatie (of een 3e wereldland) zijn plan trekt met de afval die wij maken ?

- afhankelijk van enkele producenten van lithium.  CNG : kan tegenwoordig ook zogenaamd "synthetisch" gemaakt worden.  meer nog : van CO2 en / of van methaan (die de bedrijven uitstoten).

- de grootste CO2 winst behaal je, wereldwijd, door

- minder vlees te eten

- minder of niet het vliegtuig te nemen

- bossen aan te planten

- verwarming gebouwen.

Doe daar iets aan ipv de mensen te pushen naar een EV (hoe groter hoe beter ???) 

(Herinner u de studie die gebeurd is met de vergelijking van een grote EV, een kleine EV en een kleine wagen op fossiele brandstof.

• Vind ik leuk 2

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Geplaatst:
5 minuten geleden, Koen C zei:

Ik ben geen twitteraar.

Munitie die niet pleit voor EV's :

- ze hebben geen fijn stof aan de uitlaat, maar ze hebben door hun gewicht meer fijn stof door banden- en remmen slijtage.  Ondanks de remenergie die ze gebruiken (als ze het correct doen)

- in Nederland, indien alle personenwagens EV zouden zijn, heeft men 17 % meer elektriciteit nodig.  Hoeveel zou het voor België bedragen ?  Hoe gaan we die opwekken ?

- recyclage van de batterijen is nog niet opgelost.  Na ons de zondvloed ?  Of dat de volgende generatie (of een 3e wereldland) zijn plan trekt met de afval die wij maken ?

- afhankelijk van enkele producenten van lithium.  CNG : kan tegenwoordig ook zogenaamd "synthetisch" gemaakt worden.  meer nog : van CO2 en / of van methaan (die de bedrijven uitstoten).

- minder vlees te eten

- bossen aan te planten

- verwarming gebouwen.

Doe daar iets aan ipv de mensen te pushen naar een EV (hoe groter hoe beter ???) 

(Herinner u de studie die gebeurd is met de vergelijking van een grote EV, een kleine EV en een kleine wagen op fossiele brandstof.

Inderdaad.

linkje:

https://www.hln.be/geld/economie/benzine-auto-van-mitsubishi-stoot-minder-uit-dan-tesla-zijn-elektrische-wagens-wel-zo-groen-als-we-denken~a8d5f9cd/

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst:
36 minuten geleden, Koen C zei:

- minder vlees te eten

- bossen aan te planten

- verwarming gebouwen.

Je vergeet de scheepvaart, die verbranden vuile olie, co2 is daar enorm in die sector. Ze zijn stilaan bezig met overschakelen naar LNG, en alleen al die omvorming zou een zeer groot deel van de uitstoot verminderen. Het klopt dat wagens niet het grote probleem zijn, maar alle beetjes helpen.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

@Dr Nick En dan heb je dit artikel nog niet gelezen:

G&V Group bouwt eerste tankstation voor dieseltreinen in Antwerpse haven

In de haven van Antwerpen werd het eerste tankstation voor dieseltreinen – een realisatie van G&V Energy Group uit Kuurne in samenwerking met Infrabel – officieel ingehuldigd. Havenschepen Marc Van Peel en Xavier Dewulf, CEO van G&V woonden de plechtigheid bij. Het tankstation werd gebouwd volgens de strengste milieunormen en is ook gekeurd door OVAM (de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij).

Tot nu toe moesten treinbestuurders die in het Antwerpse havengebied diesel wilden tanken, een beroep doen op tankwagens. Dit vergde een grondige planning en verliep ook niet altijd gesmeerd. Dankzij G&V kunnen alle spooroperatoren nu dag en nacht, 7 dagen op 7, snel en eenvoudig brandstof inslaan. Infrastructuurbeheerder Infrabel investeerde mee in de installatie van openbare tankstations op strategische plaatsen. Zo komt er volgend jaar nog een gelijkaardige tankinstallatie op Antwerpen-Linkeroever. Na Zeebrugge en Gent-Zeehaven is Antwerpen hiermee de derde haven die een openbare tankplaats voor diesellocomotieven krijgt.

Treinbestuurders kunnen nu tanken wanneer ze dat zelf willen met een CAPS Fuelcard van G&V. Ze zijn nu immers niet langer afhankelijk van afspraken met tankwagens. Het tanken gaat bovendien erg snel. Aan een debiet van maximum 500 liter per minuut kunnen de grootste locomotieven op minder dan een kwartier voltanken.

Bron: Service Station Magazine

Dat is een bericht van 16 oktober 2017, zie ik op hun Facebookpagina.

gv-installaties.jpg

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
10 minuten geleden, Dr Nick zei:

Wist niet dat die nog werden gebruikt in België, dacht dat ze allemaal elektrisch waren.

Het heeft te maken met de liberalisering van het goederenverkeer per spoor. "Sinds de liberalisering van het goederenverkeer per spoor is er nood aan openbare tankplaatsen. Een belangrijk aandeel van deze treinen rijdt nog steeds op diesel, waardoor de vraag naar een dergelijke infrastructuur groot is, zowel bij binnenlandse als bij buitenlandse spooroperatoren." Dit staat in het PDF-document waarvan de link terug te vinden is op onderstaande webpagina:

https://www.g-v.be/nl/in-de-kijker/gv-en-infrabel-investeren-in-milieuvriendelijk-tankstation-voor-dieseltreinen-in-haven-antwerpen

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:

Ik weet niet of het hier past maar zojuist gelezen in het nieuwe Touring magazine maar in Antwerpen blijkbaar 150 CNG's extra! Ook nog 200 x E-golf.

En verder moet ik nog iets kwijt, steeds dat een CNG wagen zo 2.500 meer kost dan een benzine en er niet zo veel CNG-tankstations zijn!

Een zuivere E wagen kost meer dan 10.000 euro meer ( bv VW golf CNG vanaf +- 22.500 en E-golf +- 39.000 ) en tanken, ja waar staan al die laadpalen dan en bijna nergens spreekt men van een laadtijd van minstens 1 uur!

Hoeveel wagens kunnen er tegelijk aan zo een paal en als die allemaal bezet zijn kan je daar als het echt tegens slaat wel een uur of twee verliezen. Of heb ik het hier en daar verkeerd voor? In ieder geval heel tevreden met mijn G-tec Octavie ( zo noemen we die hier bij ons thuis)

image.png

Geplaatst:
14 minuten geleden, hvc$cng zei:

Ik weet niet of het hier past maar zojuist gelezen in het nieuwe Touring magazine maar in Antwerpen blijkbaar 150 CNG's extra! Ook nog 200 x E-golf.

En verder moet ik nog iets kwijt, steeds dat een CNG wagen zo 2.500 meer kost dan een benzine en er niet zo veel CNG-tankstations zijn!

Een zuivere E wagen kost meer dan 10.000 euro meer ( bv VW golf CNG vanaf +- 22.500 en E-golf +- 39.000 ) en tanken, ja waar staan al die laadpalen dan en bijna nergens spreekt men van een laadtijd van minstens 1 uur!

Hoeveel wagens kunnen er tegelijk aan zo een paal en als die allemaal bezet zijn kan je daar als het echt tegens slaat wel een uur of twee verliezen. Of heb ik het hier en daar verkeerd voor? In ieder geval heel tevreden met mijn G-tec Octavie ( zo noemen we die hier bij ons thuis)

€2500 meer kost dan een benzine: ik vind dat een belachelijk argument. Benzinewagens stoten veel meer CO² uit dan aardgaswagens. Op dat vlak zie je dat de petroleumindustrie nog steeds een grote rol speelt. Als dat niet het geval was, dan zou de overheid een extra hoge benzinebelasting heffen op benzinewagens waardoor die bij aankoop duurder zouden zijn dan aardgaswagens.

Er zijn inderdaad niet zo heel veel CNG-tankstations. Je hebt

• Dats 24 in de Vosseschijnstraat 42
  • Esso op Kielsbroek 1
  • Total in de Emiel Vloorstraat 2, Hoboken
  • Q8 Easy in Schoten
  • Dats 24 in Schoten
  • GreenPoint in Brasschaat

Die laatste drie liggen natuurlijk wat verder verwijderd van Antwerpen Centrum.

Over die laadpalen en de laadtijd heb je gelijk.

Geplaatst:
5 uren geleden, hvc$cng zei:

image.png

De grote miserie komt wanneer de aandrijfbatterij leeg is, dan kan je de depannagedienst opbellen.

Bij een CNG-voertuig kan je na het wegvallen van het aardgas gewoon verder rijden op benzine!

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst: (aangepast)

Tot dat ook die tank leeg is. En dan moet je ook bellen.

Het is simpelweg de kunst om niet zonder "aandrijfstof" te vallen, of het nu gas, benzine, diesel of elentriek is.

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:
11 minuten geleden, Lange_666 zei:

Tot dat ook die tank leeg is

Dan ben je een ... kieken... xD

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...