Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Klopt dit gaat over het nieuwste model (MY 2015-heden).

De oude(re) uit 2012 waren nog niet zo zuinig :P

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Iedereen die een wagen koopt van de VW groep ( audi, VW, skoda, etc ) zorgt dat duizenden jobs gered worden want Volkswagen heeft nog een miljardenboete te betalen aan de overheid in o.a. de VS.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Iedereen die een wagen koopt van de VW groep ( audi, VW, skoda, etc ) zorgt dat duizenden jobs gered worden want Volkswagen heeft nog een miljardenboete te betalen aan de overheid in o.a. de VS.

Pfoe, een beetje flauw zo'n redenatie.

Al de jaren dat ze "gesjoemeld" hebben, hebben ze 'meer' auto's verkocht ten nadele van andere constructeurs.

Dus die andere constructeurs hebben misschien volk moeten afdanken of konden er geen aannemen ?

Ja, ten nadele van andere ofwel concurrentievervalsing.

Wat is het beste een verkoopargument tegenover een potentiele USA klant :

- "Om de 2000 miles moet je AdBlue bijvullen" OF

- "AdBlue ?  De auto springt daar zo zuinig mee om, dat we pas moeten bijvullen bij het onderhoud op 20.000 miles"

Ah ja, heel zuinig : het wordt gewoon uitgeschakeld... >:(

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Koen C, als je dit artikel van Omer Coekaerts (eigenaar van die site) leest, dan zie je dat ook andere merken zoals Fiat / Chrysler, Renault, Mercedes, Mitsubishi en waarschijnlijk nog andere autofabrikanten gretig gebruik hebben gemaakt van achterpoortjes in de testprocedures.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

@muscles Klopt, weet ik.

Zoals je schrijft : achterpoortjes.  Ook laakbaar, maar "wettelijk". 

Vergelijk het met een V12 benzine en een CNG tank van 2 kg... Geen BIV, geen wegentaks, maar wettelijk en niet "in de fout".

Bij VW hebben ze werkende software geïnstalleerd die NIET wettelijk is. 

Namelijk detecteren wanneer de wagen (op dat moment zeer vermoedelijk) een 'test' ondergaat.

In de USA ging het o.a. over de inspuiting van AdBlue die niet meer (of veel minder) gebeurde.  En de USA tilt daar blijkbaar zeer zwaar aan.

De andere merken lopen er ook de kantjes vanaf : na 22 minuten werken bepaalde emissie zuiverende onderdelen niet meer. 

De officiële test duurt 20 minuten....

Wettelijk : vermoedelijk wel (Europa).  Laakbaar : zeer zeker.

Dit gaat over de Nox uitstoot.

De link naar het artikel gaat over CO2 uitstoot.  Deze is grotendeels gerelateerd aan het brandstofverbruik.

Dat daar "afwijkingen" (sic) zijn, weten we al jaaaaren. 

En elk bouwjaar worden de verschillen tussen "test" en "reëel" groter en groter.

Die test is een "onderhandeling" tussen de fabrikanten (o.a. ACEA http://www.acea.be/ ), de Europese Commissie en de bevoegde Commissaris(en). 

Zij bepalen de modaliteiten (vermoedelijk) rekening houdende met de economie / fabrikanten : werkgelegenheid / O&O, de consumenten en het milieu. 

Misschien hebben ze zich" in de luren laten leggen"... ? 

Afsluiter : het verwonderde mij dat andere fabrikanten (dan het VW concern) géén klacht neerlegde bij de Europese mededingensautoriteiten voor oneerlijke concurrentie.

Les loups ne se mangent pas entre eux.       Dogs do not eat dogs.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
10 minuten geleden, Koen C zei:

Afsluiter : het verwonderde mij dat andere fabrikanten (dan het VW concern) géén klacht neerlegde bij de Europese mededingensautoriteiten voor oneerlijke concurrentie.

Les loups ne se mangent pas entre eux.       Dogs do not eat dogs.

Ja, zeer eigenaardig. Dus zijn ze zeer waarschijnlijk zelf schuldig, en doen ze het misschien op de één of andere manier ook.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Vandaag bericht gekregen dat mijne caddy eind april er zou zijn :)

Een dikke maand sneller dan voorop bevestigd :).

Het wordt nu misschien stilletjes tijd om zo'n sticker te bestellen, want ik veronderstel dat deze er nog niet op hangt?

Geplaatst:
29 minuten geleden, Bossie zei:

Vandaag bericht gekregen dat mijne caddy eind april er zou zijn :)

Een dikke maand sneller dan voorop bevestigd :).

Het wordt nu misschien stilletjes tijd om zo'n sticker te bestellen, want ik veronderstel dat deze er nog niet op hangt?

Eind april, dat is goed nieuws. Dat is zo lang niet meer.

Ja, het is altijd fijn als je wagen vlugger geleverd wordt dan vooropgesteld.

Nee, die sticker hangt nog niet op je wagen. Want normaal gezien ligt die bij levering van je auto aan jouw dealer op het dashboard en dan laat jouw dealer je vrij om die officiële CNG-sticker zelf te plakken op de plaats waar jij dat wil (D'Ieteren legt die sticker in jouw wagen).

Geplaatst:

De meeste dealers doen dit, echter weet ik dat bij bv @ferrarigirl666 het niet het geval was.

Ik heb haar met spoed persoonlijk een sticker in haar brievenbus gedropt zodat ze naar de keuring kon gaan. xD

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
3 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Ik heb haar met spoed persoonlijk een sticker in haar brievenbus gedropt zodat ze naar de keuring kon gaan. xD

Amai, wat een service, zeg! ;)

Geplaatst:

Bij mij hing die sticker er al op toen we de wagen gingen afhalen.....

Ik had die persoonlijk liever op een andere plaats gezien maarja;)

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Geplaatst:

Mijn caddy maxi gisteren gaan afhalen , ik had gevraagd de sticker er nog niet op te hangen ga zelf nog kijken waar ik hem ga hangen. Heb al een caddy zien rijden met de sticker aan de binnenkant van het achterraam. 

Heb vandaag alles eens volgetankt en de bc geeft aan 670km op CNG en 90km op benzine. Zou dit niet meer moeten zijn ? Heb getankt bij Q8 in houthalen. 

Ik probeer foto's te uploaden maar die zijn precies te groot. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
28 minuten geleden, Kris81 zei:

Mijn caddy maxi gisteren gaan afhalen , ik had gevraagd de sticker er nog niet op te hangen ga zelf nog kijken waar ik hem ga hangen. Heb al een caddy zien rijden met de sticker aan de binnenkant van het achterraam. 

Heb vandaag alles eens volgetankt en de bc geeft aan 670km op CNG en 90km op benzine. Zou dit niet meer moeten zijn ? Heb getankt bij Q8 in houthalen. 

Ik heb begrepen dat een nieuwe wagen als hij wordt ingereden een meerverbruik heeft, ook moet je je nieuwe aardgasmotor nog gewoon worden. Hoe is het afgelopen bij de afhaling van de wagen, zijn er bij die 181 nog kosten bijgekomen?

Geplaatst:

Neen er zijn geen extra kosten bijgekomen. En zoals ik verwachte heb ik een hele waslijst aan argumenten gekregen wat ik kreeg voor die €181 ( onderhoudsprodukten , vloermatten , enz ...) Ik had ook geen zin om hier verder over te zeuren , dat had ik maar moeten doen toen ik de bestelbon tekende. 

In ieder geval deze morgen ermee naar mijn werk in brussel gereden , met de adaptieve cruise op 130. Zalig reed super. De vering is denk ik net iets harder als een gewone personenwagen maar veel comfortabeler als mijn vorige wagen. ( Hyundai H1 lichte vracht dubb cab ). Dit was dan ook een echte bestelwagen. 

Ik heb gekozen voor een trekhaak fabriek gemonteerd , daardoor wel geen 7 zitplaatsen. Gaat niet vermits verankeringspunten. Vind ik een beetje jammer. Heb twee kinderen dus is op zich geen groot probleem was leuk geweest als we de grootouders een keertje meenamen. 

Ik vroeg in de garage of ik de motor een bepaald aantal km moest inrijden voor ik iets aan die trekhaak zou hangen. Het antwoord was neen dat moet niet meer met de nieuwe wagens. 

Maar als ik jou goed begrijp gaat het verbruik naar de toekomst verbeteren. Ben benieuwd. 

Geplaatst:
1 uur geleden, Kris81 zei:

Er bestaan een heleboel sites waar je je "te grote" foto's kan uploaden en delen met anderen, zoals bijvoorbeeld https://postimage.io/

Of misschien heb je een Yahoo-account zodat je je foto op https://www.flickr.com/

kan uploaden. En dan kan ik of eventueel Aardgasrijder jouw foto (of foto's) op een formaat brengen zodat die hier op het forum kan / kunnen gedeeld worden.

Geplaatst:
21 uren geleden, Kris81 zei:

Zal er een beetje van afhangen wat voor soort gas er voordien in je wagen was.

De BC loopt altijd wat achter (bij VAG wagens toch).

Meermaals L-gas getankt (daar doe ik zo een 340 km mee), BC geeft 340 km aan na laatste L-gas tankbeurt.

H+ gas gaan tanken (daar doe ik zo een 460 km mee), BC geeft 340 km aan maar geeft na 100 km nog steeds 290 km aan enz... Hij komt dus traag op dreef.

Enkele malen na elkaar H+ getankt, BC geeft telkens zo'n 430-440 km als startwaarde bij volle tank.

Weer L-gas gaan tanken, BC geeft 430 km aan waarbij ik al weet dat ik zelfs nooit in de buurt van die 430 zal komen. Na 100 km staat er nog 260 km op de teller. Komt traag op dreef maar telt dan vlugger af.

Het is dus precies alsof de BC nog rekening houdt met de vorige calorische waarde van het getankte gas, alhoewel er dus wel reeds een meting gebeurd is en deze ook aangegeven wordt door de BC.

Geplaatst:

@Kris81 ik deed in het begin ook vrij weinig kilometers met mijn Caddy maxi. Tot nu toe heb ik nog nooit L- gas getankt. Sinds mijn eerste onderhoud van 15000 kan ik wel meer afstand afleggen. Het lijkt wel CNG-gate maar dan in het voordeel van de klant. B|

Nu geraak ik vrij vlot aan de 650 km. Daar moet ik ook wel wat snelweg voor doen en mijn tank moet vol zitten. Ik heb zelfs ooit de 700 km overschreden, maar dat was hoofdzakelijk met snelweg rijden (zeker niet Snel Weg Rijden:D)

Schakel op tijd en rijd tussen de 70 en 110 km/u en je BC doet je glunderen.

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...