Darmgasrijder Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 Dit had ik bij een Mercedes niet verwacht, zo lelijk. Als ik zo eentje had gekocht dan zou ik zeker kiezen om het type en motoraanduiding weg te laten...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Ter informatie: - bovenstaande sticker is het exemplaar dat je van de garage krijgt. - onderstaande sticker is aangekocht via Aardgasrijder.be VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Aardgasrijder Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Klopt, de Belgische sticker ziet er net hetzelfde uit als de 2de foto, maar dan met een witte rechthoek erom heen. De afbeelding die jij toont is het welgekende ruitje, of zoals sommigen hem noemen 'de huissticker'. Hou er rekening mee dat zelfs de eerste foto van de garage niet conform de wetgeving is De letters C N G zijn te klein. Dit weet ik van een garage die bij mij de stickers aanschaft en ook enkele klanten van de Belgische sticker op aardgasrijder.be Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Darmgasrijder Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Wat een dikke zever allemaal ? Er plakt een sticker op die aantoont dat het om een cng voertuig gaat... Als het aan mij lag zou het voldoende zijn om een sticker met groene ruit en witte letters cng die duidelijk te lezen zijn te plaatsen. Altijd dat mierengeneuk omwille van die onbenulligheden ???
Lage Emissie Zone Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 6 uren geleden, Aardgasrijder zei: Klopt, de Belgische sticker ziet er net hetzelfde uit als de 2de foto, maar dan met een witte rechthoek erom heen. De afbeelding die jij toont is het welgekende ruitje, of zoals sommigen hem noemen 'de huissticker'. Hou er rekening mee dat zelfs de eerste foto van de garage niet conform de wetgeving is De letters C N G zijn te klein. Dit weet ik van een garage die bij mij de stickers aanschaft en ook enkele klanten van de Belgische sticker op aardgasrijder.be Ik heb een idee, als ik nu eens langskom bij de technische keuring en het daar gewoon vraag of ze me zouden afkeuren met die sticker? Anders heb ik er straks al 3 met CNG erop. @Darmgasrijder, je hebt volkomen gelijk, wat voor een apenland is dit eigenlijk. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Aardgasrijder Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 @Lage Emissie Zone het is afhankelijk van het keuringsstation. Door een groot aantal wordt het gedoogd, er zijn er enkelen die de sticker afkeuren. Volgens de letter van de wet, is enkel de rechthoek rechtsgeldig, echter als je de beschrijving leest mag de ruit ook, de ruit is opgenomen in een Europese tekst. "In het Europese wettelijk kader is de richtlijn UN ECE R110, Revision 2 (d.d. 19-08-2013) opgenomen. Annex 6 stelt de exacte afmetingen, kleuren en tekst vast" hieraan voldoet het ruitje. Leuk weetje Wetgeving Nederland: (bron AMT.nl http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/attachment-001_1421251784338.pdf ) “Personenauto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s hoeven geen identificatie te voeren om aan te geven dat ze op CNG rijden. Alleen bussen voor het vervoer van personen moeten dat. De labels komen uit de Verenigde Staten, daar zijn ze bedoeld om hulpverleners te waarschuwen bij een ongeval. De identificatie wordt ook wel herkenningsteken genoemd. Een bus moet aan de voor- en achterzijde van een herkenningsteken voorzien zijn. Verder moet elke deur aan de rechterzijde aan de buitenkant van identificatie voorzien worden. Soms zijn vrachtauto’s ook van een sticker voorzien. Dat gebeurt op vrijwillige basis en is niet voorgeschreven. Dat geldt ook voor personenauto’s en bestelauto’s. Een autofabrikant of –importeur heeft de volledige vrijheid om een label op het voertuig te plakken.” In Duitsland? Welke CNG-sticker? Wij rijden zonder ... Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Populair bericht Kris81 Geplaatst: 9 mei 2017 Populair bericht Geplaatst: 9 mei 2017 Om het op zijn limburgs te zeggen : ech ofwa ? In nederland , duitsland en waarschijnlijk frankrijk ook ,geen sticker verplicht op een personenauto. Putain zou mijn waalse collega zeggen. 3
Lage Emissie Zone Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Ik heb net in mijn straat een wagen zien rondrijden met exact dezelfde sticker als deze die ik bij de garage heb meegekregen. De verkoper wou de sticker kleven waar ik bijstond maar ik heb resoluut gezegd: laat maar, ik ga die later zelf kleven. Al een geluk dat ik dat heb gezegd.. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 De CNG codering aanwezig op mijn sticker van de garage is te klein, deze van Aardgasrijder is conform de Europese regelgeving en de ruitjes van beide stickers passen perfect op elkaar, het is dus mogelijk om de ene op de andere sticker te kleven, of de keuring dat goed gaat vinden is iets anders. 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
victor Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Ik wil graag reageren op de sticker om te weten wanneer deze CNG-sticker echt verplicht is of niet. Ik leg uit. Ik heb de Europese wet door mijzelf gecontroleerd, en inderdaad vond ik de informatie over de standaard CNG- en LPG-stickers die op voertuigen zouden worden toegepast. Dit is de wet :http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/TXT/?uri=CELEX:42015X0630(01) Quote 18.1.8. Identificatie van op cng en/of lng rijdende voertuigen 18.1.8.1. Voertuigen van de categorieën M2 en M3 met een cng-installatie moeten worden voorzien van de in bijlage 6 gespecificeerde sticker. en dus in de bijlage 6 we lezen de specificatie van de sticker maar in de titel : Quote BEPALINGEN VOOR DE CNG-IDENTIFICATIEMARKERING VAN VOERTUIGEN VAN DE CATEGORIEËN M2, M3, N2 EN N3 Wat zijn deze categorieën ? Check wikipedia (engels)https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_category#EU_classification Quote Category M: used for the carriage of passengers • Category M1: no more than eight seats in addition to the driver seat (mainly, cars) More than eight seats in addition to the driver seat (buses): • Category M2: having a maximum mass not exceeding 5 tonnes (11,000 lb) • Category M3: having a maximum mass exceeding 5 tonnes Category N: used for the carriage of goods (trucks): Category N1: having a maximum mass not exceeding 3.5 tonnes (7,700 lb) Category N2: having a maximum mass exceeding 3.5 tonnes but not exceeding 12 tonnes (26,000 lb) Category N3: having a maximum mass exceeding 12 tonnes Mijn conclusie is dat, ondanks wat de autodealers en autoinspecties aan jullie zouden zeggen in België, de CNG-sticker niet nodig is voor een 5 personenauto (categorie M1) tenzij er een andere wet is waar ik niet van ben ... Wat denk je ervan ?
Aardgasrijder Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 De wetgeving die jij vermeldt is bv. in Nederland en Duitsland van toepassing, echter legt ieder specifiek land in Europa andere regels op... Het is wel degelijk verplicht een CNG-klever te hebben in Belgenland. Dit staat zo in bv. het Belgisch staatsblad: MONITEUR BELGE — 05.04.2013 − Ed. 3 — BELGISCH STAATSBLAD 21511 Pagina 44/52 http://reflex.raadvst-consetat.be/reflex/pdf/Mbbs/2013/04/05/123862.pdf De keuringsvereisten (GOCA), nagenoeg volledige kopie van de tekst in het Belgisch Staatsblad. https://www.aardgasrijder.be/wp-content/uploads/2016/01/CNG-autokeuring-V3-43.12-2014-09-N.pdf Er bestaat echter dan ook weer zoiets als de hiërarchie van wetsbronnen zeker? Ik ga er niet verder op in, ik weet uit ervaring van bezoekers van het forum, de blog en de webshop dat wanneer je geen sticker hebt plakken, je wordt afgekeurd en ook kan fluiten naar een nieuwe keuring na 2 jaar. Eenmaal je een afkeuring hebt gehad zou je jaarlijks terug moeten ipv de gunstmaatregel na 2 jaar (als je onder de X km zit na 4 jaar, kan het 60.000 zijn). Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
victor Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Dit is ongelooflijk, haha :-) De Belgische wet geldt voor Europees, maar in geval van geschil is het mogelijk om de Belgische regering aan de Europese rechtbanken te verzetten tegen tegenstrijdige wetten. Ik vind de beste oplossing om de sticker te plaatsen wanneer u het nodig hebt (inspectie) en verwijder het als u klaar bent.
Aardgasrijder Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 2 uren geleden, victor zei: Ik vind de beste oplossing om de sticker te plaatsen wanneer u het nodig hebt (inspectie) en verwijder het als u klaar bent. Ik kan dit uiteraard niet promoten maar kan me niet van de indruk ontdoen dat velen dit wel eens zouden kunnen toepassen Ik ken er zo enkele met een lpg-sticker. Gezien dit forum openbaar is en door iedereen kan worden gelezen roep ik niet op tot burgerlijke ongehoorzaamheid maar wijs ik enkel op de geldende wetgeving. Iedereen is uiteraard zelf verantwoordelijk voor hetgeen hij of zij doet of niet doet. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lage Emissie Zone Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Toch is het spijtig dat de keuring niet weet dat wanneer er TGI van de fabriek uit op de wagen staat dat het om een aardgasvoertuig gaat. Wanneer krijgen die mensen van de keuring eens een degelijke opleiding.. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
muscles Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 47 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei: Toch is het spijtig dat de keuring niet weet dat wanneer er TGI van de fabriek uit op de wagen staat dat het om een aardgasvoertuig gaat. Wanneer krijgen die mensen van de keuring eens een degelijke opleiding.. Omdat niet elke autofabrikant TGI plaatst op zijn aardgasvoertuigen, en ook omdat klanten de mogelijkheid hebben om alle type-aanduidingen weg te laten en er dus helemaal niets op hun voertuig staat. Ik heb het altijd belachelijk gevonden van de VAG-groep om niet alle CNG-wagens van de hele groep te voorzien van TGI zoals dat wel het geval is met TDI. TDI wordt wel op de Skoda-voertuigen geplaatst, maar TGI niet. In de plaats koos men voor G-Tec. Hetzelfde geldt voor Audi. TDI wordt wel op Audi-voertuigen gebruikt, maar TGI niet! 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aardgasrijder Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Daar lig ik niet wakker van hoor Ieder merk bepaalt zijn herkenbaarheid zeker? Fiat heeft 'natural power' in grote letters op hun aardgasmodellen. Mercedes heeft NGT Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Bij Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 1 uur terug, Aardgasrijder zei: Ieder merk bepaalt zijn herkenbaarheid zeker? Fiat heeft 'natural power' in grote letters op hun aardgasmodellen. Mercedes heeft NGT Akkoord maar het moet wel herkenbaar zijn.... Dus om door de bomen het bos te kunnen zien is de oplossing..... een lelijke sticker 1 BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015)
Cng sticker Geplaatst: 26 juni 2017 Geplaatst: 26 juni 2017 Ik heb heel deze draad eens doorlezen inclusief de wegcode. Ik lees hier veel over de sticker en technische controle. Ik heb eigenlijk een vraag over de sticker, of beter gezegd de ontbrekende sticker. Als ik met mijn voertuig dat volledig gekeurd werd en alles er aan in orde is staande wordt gehouden door onze vrienden met de blauwe streep zonder sticker achteraan. Wat kunnen dan de mogelijke sancties /boetes zijn? Ik lees daar nergens iets over. Ik kan op volgende zaken komen : 1:In het beste geval waarschuwing en binnen de x dagen bij mij lokale politie tonen dat de sticker erop hangt 2:na een 2de keer misschien een boete van xxx euro's?? 3:na een 3de keer boete en betalen normale biv en jaarlijkse belasting voor mijn voertuig 4:...... Is hiervoor ergens iets terug te vinden in de wegcode/wetboek want ik kan er nergens iets van lezen/vinden. Natuurlijk weet ik ook dat deze mensen er zijn om ons te helpen en meestal zullen ze wel een oogje toe knijpen, maar hebt het maar juist voor dat u door een jonkie staande word gehouden die nu net alle wegcode boekjes vanbuiten heeft gestudeerd en nu punten moet scoren..... Allez ik ben eens benieuwd wat jullie ervan weten/denken.
Populair bericht paulDS Geplaatst: 26 juni 2017 Populair bericht Geplaatst: 26 juni 2017 Wat een vraag ! Waarom doe je eigenlijk zo moeilijk? Plak die sticker gewoon op je auto ! (en zo maak je nog wat reclame voor CNG) Wat houdt je tegen? Kwade buurvrouw??? 2 1
Ivivke Geplaatst: 26 juni 2017 Geplaatst: 26 juni 2017 1 uur terug, Cng sticker zei: Ik heb heel deze draad eens doorlezen inclusief de wegcode. Ik lees hier veel over de sticker en technische controle. Ik heb eigenlijk een vraag over de sticker, of beter gezegd de ontbrekende sticker. Als ik met mijn voertuig dat volledig gekeurd werd en alles aan in orde is staande wordt gehouden door onze vrienden met de blauwe streep zonder sticker achteraan. Wat kunnen dan de mogelijke sancties /boetes zijn? Ik lees daar nergens iets over. Voor zover ik weet mag de politie uw voertuig in beslag nemen als het niet conform de wetgeving is .... https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=qrva&language=nl&cfm=qrvaXml.cfm?legislat=54&dossierID=54-b034-866-0396-2014201503567.xml mvg,
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen