GiovanniB Geplaatst: 10 juli Geplaatst: 10 juli (aangepast) Beste mede-aardgasrijders, Vandaag is het definitieve voorstel rond het nieuwe Belgische wegenvignet uitgelekt in de media. De geplande startdatum staat vast op 1 mei 2027. Hoewel de overheid in alle toonaarden belooft dat dit voor "de Vlaming" budgetneutraal zal zijn via een compensatie in de verkeersbelasting, is er één groep die keihard de pineut is: wij, de CNG-rijders die genieten van het historische gunstregime. Het probleem: Budgetneutraal? Niet voor wie op € 0 staat! Voor een gewone auto met een verbrandingsmotor vanaf Euronorm 4 (waar onze CNG-wagens onder vallen) gaat het digitale jaarvignet € 100 kosten. De politieke belofte is dat die € 100 wordt afgetrokken van de jaarlijkse verkeersbelasting. Maar wat als je verkeersbelasting vandaag al € 0 is? * Zoals we hier op het forum destijds zwart-op-wit hebben gecommuniceerd (en door Vlabel werd bevestigd), genieten CNG-wagens die ingeschreven zijn vóór 31 december 2020 van een permanent uitdoofscenario. Wij betalen € 0 wegentaks zolang de wagen op onze naam blijft. * De Vlaamse Belastingdienst kan geen € 100 aftrekken van een belasting die al € 0 is. Ze gaan ons geen geld teruggeven. Het resultaat: Vanaf 1 mei 2027 is dit wegenvignet voor ons géén verschuiving, maar een pure, netto belastingverhoging van € 100 per jaar. De belofte dat ons gunstregime permanent was, wordt hiermee via een achterpoortje vakkundig omzeild. Uit de gelekte details blijkt dat ze exact hetzelfde flikken met oudere elektrische wagens (die moeten € 90 betalen bovenop hun nultarief). De zoveelste bittere pil Dit voelt als de zoveelste klap in het gezicht voor wie destijds bewust investeerde in een milieuvriendelijkere wagen: 1. Eerst betaalden we de meerprijs voor de CNG-technologie bij de aanschaf. 2. Tijdens de energiecrisis liet de overheid ons volledig stikken: de BTW op residentieel gas ging naar 6%, maar aan de CNG-pomp bleven we de volle 21% BTW betalen 3. En nu wordt de beloofde vrijstelling van de wegentaks de facto waardeloos gemaakt door er een nieuwe heffing bovenop te leggen. Zijn er hier nog mensen met een wagen van vóór eind 2020 die in dit scenario vallen? Wat denken jullie: valt hier via politieke weg of belangenverenigingen nog tegen te protesteren voor de definitieve wetteksten worden gestemd, of trekt de overheid hier de facto opnieuw aan het langste eind? 10 juli aangepast door GiovanniB 2
JEGO Geplaatst: 10 juli Geplaatst: 10 juli "De politieke belofte is dat die € 100 wordt afgetrokken van de jaarlijkse verkeersbelasting" 0 - 100 => Dan blijft het toch gewoon 0, dan betaal je toch niks extra? Ik heb een caddy maxi (bestelwagen), gekocht na de 0 euro belasting regel. Daar betaal ik 112 euro per jaar voor. Dus nu wordt dat 12 euro en 100 euro voor het vignet, als het voor belgen in 1 rekening komt dan blijft dat 112-100+100. Idem voor wie nu 0 euro betaald, toch? 0-100+100=0. In ieder geval zijn we pas zeker als de rekening op de deurmat valt 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
GiovanniB Geplaatst: 10 juli Auteur Geplaatst: 10 juli (aangepast) 5 uren geleden, JEGO zei: "De politieke belofte is dat die € 100 wordt afgetrokken van de jaarlijkse verkeersbelasting" 0 - 100 => Dan blijft het toch gewoon 0, dan betaal je toch niks extra? Ik heb een caddy maxi (bestelwagen), gekocht na de 0 euro belasting regel. Daar betaal ik 112 euro per jaar voor. Dus nu wordt dat 12 euro en 100 euro voor het vignet, als het voor belgen in 1 rekening komt dan blijft dat 112-100+100. Idem voor wie nu 0 euro betaald, toch? 0-100+100=0. In ieder geval zijn we pas zeker als de rekening op de deurmat valt Voor jouw Caddy Maxi (als lichte vracht) klopt die logica inderdaad: als je € 112 betaalt, trekken ze daar misschien, want is nog niet helemaal zeker, € 100 vanaf (blijft € 12 wegentaks) en betaal je € 100 voor het vignet. Onder de streep blijft het voor jou dus inderdaad gewoon € 112. Maar je wiskunde voor de groep met volledige vrijstelling, klopt helaas niet. De overheid gaat je geen negatieve belastingbrief sturen waarbij ze geld aan jou uitkeren. De rekensom voor wie nu op het € 0-tarief zit, is heel simpel: Huidige wegentaks: € 0 (en minder dan nul kan het niet worden, er valt niks af te trekken). Kostprijs wegenvignet: + € 100. Nieuwe totale kost: € 100. Voor wie nu op een vrijstelling zit, is de som dus niet 0 - 100 + 100 = 0, maar simpelweg 0 + 100 = 100. Het is een pure, netto belastingverhoging. Het is natuurlijk makkelijk om te denken: "Voor mij verandert er niks, dus het valt wel mee." Maar daarmee mis je het grotere principe. Het gaat erom dat gemaakte afspraken/beloftes en "permanente" wetten hierdoor voor de zoveelste keer simpelweg worden verscheurd zodra het de overheid uitkomt. Het is exact hetzelfde cynische scenario als met de terugdraaiende teller bij de zonnepanelen: burgers eerst via zwart-op-wit garanties overtuigen om een bewuste investering te doen, om de spelregels halverwege de wedstrijd schaamteloos in ons nadeel te veranderen. Bovendien is die politieke belofte om het voor de rest "budgetneutraal" te houden vandaag allesbehalve een garantie. En hoe snel vliegt dat zogenaamde evenwicht binnen een paar jaar alsnog in de prullenbak via een handige algemene tariefaanpassing? Hoe willen onze overheden in godsnaam in de toekomst burgers nog stimuleren om mee te stappen in een transitie of te investeren in alternatieven, als ze telkens zo hard hun kar keren? De geloofwaardigheid is volledig weg. De burger trapt stilaan simpelweg niet meer in die mooie verkooppraatjes, want we weten ondertussen allemaal: een belofte van de overheid is blijkbaar waardeloos zodra de begroting in het rood duikt. 10 juli aangepast door GiovanniB 1
GiovanniB Geplaatst: 10 juli Auteur Geplaatst: 10 juli Zie ook: Wegenvignet kost tot 125 euro per jaar, en ook Belgen zullen het moeten betalen https://www.demorgen.be/nieuws/wegenvignet-kost-tot-125-euro-per-jaar-en-ook-belgen-zullen-het-moeten-betalen~b20cedc4/ 1
GiovanniB Geplaatst: 10 juli Auteur Geplaatst: 10 juli (aangepast) Waarom "budgetneutraal" een politieke valstrik is (zie artikel De Morgen) Als aanvulling op de discussie over wie wat gaat betalen, raad ik iedereen aan om dit artikel van De Morgen van 23 januari 2026 te lezen: ‘Wegenvignet moet Vlaanderen 130 miljoen euro per jaar opleveren’: wat betekent dat voor u? https://www.demorgen.be/nieuws/wegenvignet-moet-vlaanderen-130-miljoen-euro-per-jaar-opleveren-wat-betekent-dat-voor-u~b0ac878b/ Als je de analyse van mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UAntwerpen) daarin leest, zie je pas goed welk cynisch spel hier achter de schermen wordt gespeeld. Dit zogenaamde "budgetneutrale" wegenvignet is in werkelijkheid de perfecte politieke driestapsraket om de automobilist de komende jaren driedubbel te pluimen. Dit is hoe hun volledige tactiek in elkaar zit en waar het onvermijdelijk op zal uitdraaien: Stap 1: De Europese "paraplu" (Vignet + valse compensatie) Lauwers herinnert ons aan Duitsland, dat in 2019 exact dezelfde constructie wilde invoeren: een wegenvignet voor iedereen, maar met een 1-op-1 korting op de wegentaks voor de eigen burgers. Het Europees Hof van Justitie heeft dat toen keihard verboden wegens indirecte discriminatie van buitenlanders. Onze overheid weet dit verdomd goed. De kans is groot dat dit scenario zich hier herhaalt: ze voeren het vignet in 2027 in met een zogenaamde compensatie, Europa fluit die compensatie na een tijdje terug, en onze overheid wast haar handen in onschuld: "Wij wilden jullie die korting geven, maar het mag niet van het boze Brussel." Waarom Vlaanderen NIET zal doen wat Duitsland deed Toen Duitsland werd teruggefloten door Europa, hebben ze het vignet volledig in de prullenbak gegooid om hun eigen burgers te sparen voor een extra belasting. Denk maar niet dat Vlaanderen dat gaat doen. Vlaanderen kennende voeren ze het sowieso in. Als Europa dwarsligt, overleeft het vignet het gewoon wel en de compensatie niet. Waarom? Omdat die 130 miljoen euro per jaar tegen dan al lang is ingeschreven in de begrotingstabellen om gaten te dichten. Een Belgische overheid laat zo'n kersverse miljoenenstroom nooit meer schieten wegens een "juridisch probleem". Ofwel slaan ze een 'Belgische bocht' door de verkeersbelasting zó complex te hervormen (met parameters zoals gewicht, Euronormen en fijnstof) dat de korting officieel geen 'compensatie voor het vignet' meer heet om Europa te misleiden, ofwel moeten we simpelweg allemaal de volle pot betalen: én de wegentaks én het vignet. Wat er ook gebeurt, die camera's worden niet meer afgebroken; kijk maar naar de kilometerheffing voor vrachtwagens (Viapass). Once you're in, you're in. Stap 2: De verdwijnende EV-inkomsten Lauwers legt ook de vinger op de zere plek voor de begroting: de inkomsten uit de huidige verkeersbelasting verdampen omdat elektrische wagens op € 0 staan. Die miljardenput móét dicht. Het wegenvignet is het ideale rookgordijn om tegelijkertijd de algemene tarieven van de verkeersbelasting voor iedereen stilaan te verhogen en de zogenaamde "blijvende" nultarieven via een achterpoortje alsnog te belasten. Stap 3: Rekeningrijden via de achterdeur (Het "Slimme" Vignet) Echte kilometerheffing of rekeningrijden is politieke zelfmoord, geen enkele partij durft dat hardop te zeggen. Maar met 100.000 verloren uren in de file per dag slipt Vlaanderen volledig dicht. Wat doet men dus? Men voert nu een "dom" digitaal vignet in via nummerplaatherkenning. Eenmaal die camera-infrastructuur en de privacywetgeving erdoor zijn, is het een koud kunstje om via een simpele software-update over te stappen naar een "slim vignet". Wie in de spits rijdt, betaalt extra. Sluipend rekeningrijden via de achterdeur, zonder dat ze het zo hebben moeten noemen. Besluit? De tactiek ligt eigenlijk al glashelder op tafel wie oplet: we stevenen recht af op een scenario waarin we straks én de gewone verkeersbelasting betalen, én een wegenvignet, én een vorm van rekeningrijden. Dus ik stel nogmaals de vraag: hoe wil de overheid in de toekomst de burger nog stimuleren om te investeren in alternatieve of milieuvriendelijke technologieën (of het nu gaat om auto's, zonnepanelen of isolatie), of gelijk wat, als ze bij de minste begrotingsnood hun eigen beloftes als oud vuil bij het vuilnis zetten? 10 juli aangepast door GiovanniB Titel in het vet 1 1
muscles Geplaatst: 10 juli Geplaatst: 10 juli Er is nog altijd een serieuze kans dat de Nederlanders (de Nederlandse regering) er een stokje voor steken zoals eerder al gebeurd is toen premier Leterme het wegenvignet wilde invoeren 20 jaar geleden: Nederlandse regering "teleurgesteld" over Belgisch wegenvignet (VRT Nws) Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Taaner Geplaatst: 11 juli Geplaatst: 11 juli Ik heb 8 jaar geleden een Fiat Qubo gekocht op CNG en rij er nogal altijd mee. In die 8 jaar nog geen € verkeersbelasting betaald, en dat blijft dus ook zo. Vanaf volgend jaar dus (waarschijnlijk) wel 100 € per jaar voor het wegenvignet. Vind ik dat erg? Nee hoor. Niet dat ik graag betaal, maar: - ik heb al die jaren dus al jaarlijks een groter bedrag dan 100 € niet moeten betalen. Dat was niet de reden dat ik een CNG-wagen heb gekocht, dus mooi mee genomen. - men had in 2020 al kunnen beslissen dat de vrijstelling wegenbelasting ook werd stop gezet voor de CNG-wagens reeds in omloop. Hebben ze niet gedaan. - men wou in Vlaanderen het rekeningrijden invoeren. Is er niet van gekomen. - men wou in Brussel en Wallonië al lang een vignet invoeren. Brussel zou ik niet betaald hebben maar Walllonië wel (woon op 2 km van de gewestgrens). Nu wordt het 1 voor heel België. Je kan dit uiteraard altijd aankaarten bij de bevoegde minister en/of kamerleden (naar keuze uit de meerderheid of de oppositie). Het enige dat men zou kunnen doen volgens mij is het bedrag voor CNG wagens verminderen (misschien zelfs tot 0). 2
Lage Emissie Zone Geplaatst: 12 juli Geplaatst: 12 juli 20 uren geleden, Taaner zei: Ik heb 8 jaar geleden een Fiat Qubo gekocht op CNG en rij er nogal altijd mee. In die 8 jaar nog geen € verkeersbelasting betaald, en dat blijft dus ook zo. Vanaf volgend jaar dus (waarschijnlijk) wel 100 € per jaar voor het wegenvignet. Vind ik dat erg? Nee hoor. Niet dat ik graag betaal, maar: - ik heb al die jaren dus al jaarlijks een groter bedrag dan 100 € niet moeten betalen. Dat was niet de reden dat ik een CNG-wagen heb gekocht, dus mooi mee genomen. - men had in 2020 al kunnen beslissen dat de vrijstelling wegenbelasting ook werd stop gezet voor de CNG-wagens reeds in omloop. Hebben ze niet gedaan. - men wou in Vlaanderen het rekeningrijden invoeren. Is er niet van gekomen. - men wou in Brussel en Wallonië al lang een vignet invoeren. Brussel zou ik niet betaald hebben maar Walllonië wel (woon op 2 km van de gewestgrens). Nu wordt het 1 voor heel België. Je kan dit uiteraard altijd aankaarten bij de bevoegde minister en/of kamerleden (naar keuze uit de meerderheid of de oppositie). Het enige dat men zou kunnen doen volgens mij is het bedrag voor CNG wagens verminderen (misschien zelfs tot 0). Je geeft die roversbende gelijk? Dat vind ik jammer want we betalen nu al het meest belastingen van de hele wereld!? VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 12 juli Geplaatst: 12 juli In 2029 en 2030 staan er nieuwe verkiezingen gepland. Contacteer politici of ze de slechte wetten terugdraaien als we op hun stemmen, dat is het enige dat we kunnen doen. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Brembos Geplaatst: 12 juli Geplaatst: 12 juli Terugdraaien ? Ze zullen rap zijn 😊. Na meer dan 10 jaar 0,00 euro verkeersbelasting te hebben betaald kan die 90,00 euro er ook wel af… 1
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 juli Geplaatst: 13 juli 13 uren geleden, Brembos zei: Terugdraaien ? Ze zullen rap zijn 😊. Na meer dan 10 jaar 0,00 euro verkeersbelasting te hebben betaald kan die 90,00 euro er ook wel af… En 10 jaar verder ben je 900 EUR armer... 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 juli Geplaatst: 13 juli Nog een interessant artikel: https://gocar.be/nl/autonieuws/belastingen/belgisch-wegenvignet-2027-wie-betaalt-hoeveel-regio-per-regio VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 juli Geplaatst: 13 juli Ik heb het even voor jullie uitgezocht; het wordt een kat en muisspel op onze wegen. Vermijd gewestwegen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_N-wegen en autosnelwegen en dan betaal je niks ( maar riskeert wel een boete als je per ongeluk een N weg of snelweg neemt ) waarbij een ANPR camera je betrapt. https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/wegenvignet-vanaf-1-mei-2027 Vanaf 1 mei 2027 heeft u een digitaal wegenvignet nodig om met bepaalde motorvoertuigen te rijden op de Belgische . Als u enkel op lokale wegen rijdt heeft u geen vignet nodig. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Koen C Geplaatst: 13 juli Geplaatst: 13 juli Dus ze duwen dan de auto's naar de gemeentewegen. Maar die zijn plaatselijk verkeer, fietsstraat, zone 30 of 50. Zal traag gaan of flitsboete (soms). Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Brembos Geplaatst: 13 juli Geplaatst: 13 juli (aangepast) 10 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: En 10 jaar verder ben je 900 EUR armer... Inderdaad een gigantisch bedrag , 0,25 cent per dag. De afgelopen 10 jaar heb ik ook wel een kleine 3.000,00 euro niet uitgegeven aan verkeersbelasting. Al eens bekeken hoeveel verkeersbelasting men in Nederland betaalt ? 13 juli aangepast door Brembos
Lage Emissie Zone Geplaatst: 16 juli Geplaatst: 16 juli CD&V en vooruit hebben ooit de erfbelasting ingevoerd en nu zijn deze beide partijen ook met NVA akkoord voor het wegenvignet. Nooit stemmen op deze partijen want ze maken je arm ( de eerste twee smijten met subsidies en de laatste smijt geld voor militaire uitgaven die wij niet vragen ). VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Brembos Geplaatst: 17 juli Geplaatst: 17 juli Arm lijkt me toch wat overdreven. We hebben het nog altijd beter dan 90% van de wereldbevolking. 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen