Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn Skoda Octavia (bouwjaar 2018) kreeg een paar dagen geleden klein onderhoud op 30.000 km.

De garagist zegde mij dat de waterpomp een beetje lekte, dat die best wordt vervangen en dat het een gekend

probleem is. Toen ik mijn vorige onderhoudsfactuur erbij nam realiseerde ik mij dat de waterpomp net geen twee jaar en 6.000 km geleden

werd vervangen. Heeft iemand van jullie weet van problemen met de waterpomp van een Skoda Octavia ?

Geplaatst:

Neen dat is volgens mij geen gekend probleem en zeker niet na zo weinig kilometers. Het is altijd mogelijk dat een pomp kapot gaat, maar dit zou enorm snel zijn na die km-stand na de laatste vervanging.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Bij mijn weten wel een gekend en vaak voorkomend probleem. Voordeel is wel dat de waterpomp haar overlijden of problemen op voorhand aankondigt door te gaan lekken. 

Stilstaan naast de snelweg met een kapotte waterpomp is er gelukkig niet zo vaak meer bij.

Het is een beetje welk lot je treft. Bij ons na 207.000 km nog geen problemen, anderen krijgen al relatief snel problemen. Jij toevallig heel snel.

Twee jaar en 6.000 kilometer is wel zeer snel om problemen te krijgen. En extreem weinig kilometer voor een auto. Rijd je je karretje dan af en toe toch eens goed warm, of zijn het allemaal ritjes naar de supermarkt? 

Geplaatst:
14 uren geleden, deverhelst zei:

Mijn Skoda Octavia (bouwjaar 2018) kreeg een paar dagen geleden klein onderhoud op 30.000 km.

De garagist zegde mij dat de waterpomp een beetje lekte, dat die best wordt vervangen en dat het een gekend

probleem is. Toen ik mijn vorige onderhoudsfactuur erbij nam realiseerde ik mij dat de waterpomp net geen twee jaar en 6.000 km geleden

werd vervangen. Heeft iemand van jullie weet van problemen met de waterpomp van een Skoda Octavia ?

Staat er op factuur van welk merk die waterpomp is? Er zijn diverse fabrikanten van waterpompen dus probeer hetzelfde merk te vermijden bij een reparatie.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Waterpomp kan defect gaan, maar 2 keer op 30.000 km, dan lijkt er mij toch ergens een euvel te zijn.

Ik heb opgezocht en blijkbaar is dit toch een gekend probleem, maar 2 keer op 30.000 is heel uitzonderlijk, dan kan het probleem ook elders zitten.

Volgend resultaat geeft AI mij.

6000 km voor een nieuwe waterpomp is niet normaal. Bij normaal gebruik hoort een waterpomp meestal veel langer mee te gaan; als ze zo snel opnieuw stukgaat, wijst dat meestal op een onderliggend probleem in plaats van “pech” alleen.

Waarschijnlijke oorzaken

Verkeerde montage of een niet goed uitgelijnde riemaandrijving/spanner, waardoor de pomp extra belast wordt.

Verontreinigde, verkeerde of gemengde koelvloeistof, wat afdichtingen en lagers vroegtijdig kan beschadigen.

Droogloop of onvoldoende ontluchting na vervanging, waardoor de asafdichting snel schade oploopt.

Een probleem elders in het koelsysteem, zoals een verstopping, overdruk, slechte thermostaat of radiator, waardoor de pomp harder moet werken dan normaal.

Een kwaliteitsprobleem van het vervangonderdeel zelf, zeker als er een goedkope of aftermarket-pomp is geplaatst.

Wat bij jouw auto extra verdacht is

Twee waterpompen op 30.000 km is al ongewoon, en dat de tweede maar 6000 km meeging maakt een montage- of systeemfout waarschijnlijker dan normale slijtage. Normale slijtage kan een pomp doen lekken of vastlopen, maar niet zo snel achter elkaar zonder bijkomende oorzaak.

Wat je moet laten controleren

Koelvloeistof op het juiste type en mengverhouding.

Lekkage, sporen van opdrogen of kristallen rond pomp, slangen en behuizing.

Staat en spanning van multiriem, spanrol en looprollen.

Thermostaat, radiator, expansievatdop en eventuele lucht in het systeem.

Of de pomp correct gemonteerd is en of het juiste OEM-onderdeel gebruikt werd.

Praktisch advies

Laat de garage expliciet zoeken naar de oorzaak van de herhaalde uitval, niet alleen de pomp vervangen. Als ze dat niet doen, is de kans groot dat de volgende pomp opnieuw vroegtijdig faalt. Als de vorige vervanging recent is uitgevoerd, kan het ook zinvol zijn om te bespreken of garantie of coulance mogelijk is.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Ik zou de optie nemen andere garage met andere merken, van pompen dat ze gebruiken. Want dat is er zeker over. En die kunnen de spanning misschien beter aanpassen.

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Geplaatst:

Bedankt voor de vele reacties ! 

De reden waarom ik zo weinig kilometers met de Skoda rijd is dat ik ongeveer de helft van het 

jaar in het buitenland verblijf. De Skoda wordt bijgevolg soms maandenlang niet gebruikt.

Zou dat de oorzaak van het lekken kunnen zijn vraag ik mij af.

Geplaatst:

Dat je weinig kilometers doet mag niet de oorzaak zijn van het wel zeer snelle sneuvelen van de waterpomp, ondanks het feit dat dit door velen aanzien wordt als zeer slecht voor de motor en auto, weinig kilometers doen.

Er is dan ook nog een verschil tussen vijf ritten van 600 kilometer doen of 600 ritten van 5 kilometer doen op dat half jaar, gezien de thermische werking van de motor en onderdelen, de motorolie, koelvloeistof et cetera. 

Auto onderdelen gaan stuk op zowel leeftijd als kilometers.

Het betreft bij de 1.4 litermotor een plastic waterpomp die sowieso bekend staat voor de vele problemen. Het kan toeval zijn dat je net twee slechte exemplaren hebt getroffen maar die vraag zal hier op het forum niemand kunnen beantwoorden, vrees ik. 

Wat zegt je garage? Is de vorige pomp vervangen door een kwalitatief exemplaar of een goedkoop? Wat stellen zij zelf voor?

Indien ik in jouw plaats was, zou mijn eerste rit na dat half jaar stilstand alleszins een hele lange zijn, denk +120 kilometers. Anderhalf uur op de snelweg alles nog eens goed warm laten worden en laten uitdampen.

Maar ook daarover lopen de meningen uiteen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Normaal gezien  krijg je ook op herstellingen garantie. Aangezien de pomp binnen de 2 jaar terug defect is moeten ze deze gratis vervangen. Je mag toch wel verwachten dat VW op het einde van het fossiele tijdperk in staat is om een degelijke waterpomp te (laten) ontwikkelen die meer  dan 6.000 km mee gaat…

Geplaatst:
17 uren geleden, Brembos zei:

Normaal gezien  krijg je ook op herstellingen garantie. Aangezien de pomp binnen de 2 jaar terug defect is moeten ze deze gratis vervangen. Je mag toch wel verwachten dat VW op het einde van het fossiele tijdperk in staat is om een degelijke waterpomp te (laten) ontwikkelen die meer  dan 6.000 km mee gaat…

Het zou wel eens kunnen dat een waterpomp onder "slijtage" valt.  Zoals ruitenwissers, banden, remblokken, enz.

Dat die meer dan 2 jaar en / of 6.000 km moet kunnen meegaan, is een andere kwestie. 

Probeer dat maar eens te regelen bij de garage en /of importeur.

Doet me denken aan de twin-air module (na 2 1/2 jaar defect) van onze (verkochte) Ypsilon.

Verzekering (rechtsbijstand) had nog nooit van dat Europees "principe" gehoord en schreef een brief (naar de garage) waar ze beroep deed op de 2-jaarige garantie .... :(

Simpele duiven >:(

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

• 1 maand later...
Geplaatst:
Op 16/6/2026 om 19:10, Brembos zei:

Je mag toch wel verwachten dat VW op het einde van het fossiele tijdperk in staat is om een degelijke waterpomp te (laten) ontwikkelen die meer  dan 6.000 km mee gaat…

Ook in elektrische auto's zit(ten) er een (of meerdere) waterpomp(en). Heeft dus niets te maken met fossiel of alternatief.

• Bedankt 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...