deso Geplaatst: 29 januari 2025 Geplaatst: 29 januari 2025 Hallo, ik wil al een eindje een Volkswagen Caddy maxi aankopen voor wij als jong gezin. Nu heb ik een goede tweedehands vast geloof ik: 2020 Caddy Maxi 1.4 110pk benzine/CNG. Sechts 62000 km op de teller. Ik heb echter geen ervaring met CNG. Is dit nog een slimme investering anno 2025? Gaan de tankstations dit blijven aanbieden of moet ik vrezen voor algemene CNG stopzetting? Ik woon dicht bij 2 IMOG cng tankstations alsook enkele normale. Cng staat zelfs aan 1,56€ bij mijn dichtste tankstation. Qua gebruik: Ik wilde vooral een camionette type om makkelijk klus/verhuis materiaal mee te vervoeren. Een normale week is mss 20km afstand rijden (kerktorenrijder). We zouden deze wagen ook gebruiken om op verlof te gaan in Frankrijk. Wat denken jullie? Alvast bedankt!
J-W Geplaatst: 30 januari 2025 Geplaatst: 30 januari 2025 Ik heb zelf ook een Caddy op CNG. Ik zou die in de huidige situatie niet meer aankopen, zeker niet als je zo weinig kilometers doet. Het (heel) kleine beetje dat je uitspaart met brandstof weegt niet op tegen het rondrijden en de zoektocht naar CNG-stations (zeker in Frankrijk). Bovendien gaat de 4-jaarlijkse tankkeuring en de duurdere jaarlijkse autokeuring je hele financiële voordeel wegnemen (reken maar eens uit), en is je wagen binnen x-aantal jaar niets meer waard. En dan moet je inderdaad maar hopen dat de CNG-stations open blijven. Ik heb zelf de Caddy gekocht op de valreep in 2020, waardoor ik geen BIV moest betalen, en nu geen verkeersbelasting moet betalen zo lang ik de wagen hou. Dat - en de lage doorverkoopwaarde - laten mij nog niet overschakelen op een andere wagen. Maar dat belastingvoordeel heb je nu niet meer. Het enige dat het voordeel terug richting CNG zou kunnen laten overhellen, is een sterke prijsdaling van gas. Door experts wordt wel een prijsdaling van -50% verwacht tegen 2026. Dan wordt het weer interessant om eentje op CNG te kopen. Maar dat is in de huidige situatie een stevige gok... Tenzij je hem echt voor een prikje kan kopen, zou ik zeggen: niet doen.
deso Geplaatst: 30 januari 2025 Auteur Geplaatst: 30 januari 2025 Hey J-W, ik kan hem momenteel kopen voor 16500 euro en ik heb reeds het voorschot van 500 euro gestort. Maar op zich kan ik er dus nog onderuit (mits 500 euro verlies). Ik woon in Zwevegem te West Vlaanderen en de lokale besturen hebben hier 4 jaar geleden hard geinvesteerd in allemaal dienstwagens op CNG. Ook grotere bestelwagens en de vuilsniswagens rijden hier op CNG. Ik veronderstel (maar dat is het dan ook wel) dat het nog een eind ondersteund zal worden hier. We hebben nog een tweede wagen, een VW id4 waar we ook op reis mee kunnen. Gezien de prijs, kilometers, lokale voorziening ben ik geneigd het risico te pakken. Maar het is en blijft een risico van 16500 euro...
Koen C Geplaatst: 30 januari 2025 Geplaatst: 30 januari 2025 @deso In het topic CNG in Frankrijk, kan je veel vinden https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/2178-cng-in-frankrijk/?page=24#comment-42201 De situatie in Frankrij is fel verbeterd tov vroeger. Wel zien dat je ook de Romac kaart op zak hebt (gratis) en een kredietkaart en de Maestro kaart : dan heb je geen betaalproblemen. Ook handig is de Gibgas website of app https://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche - Routenplaner En als de Caddy een kleine benzinetank heeft, kan je nog altijd een goede jerrycan van 5 of 10 liter benzine meenemen (voor je gemoedsrust). Op deze site hebben we al eens uitgerekend dat de CNG 50 % (tot zelfs 75 %) duurder mag zijn dan de benzine : dan rij je nog altijd goedkoper. Inbegrepen al de extra kosten die je hebt (4-jaarlijkse keuring tanks bij een erkende installateur en de extra kost bij de jaarlijkse keuring (zo'n 25 €). 1 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Joffer67 Geplaatst: 30 januari 2025 Geplaatst: 30 januari 2025 Ik heb momenteel zelf een Caddy van 2018. Mocht ik nu plots mijn auto niet meer hebben (accident, diefstal...) zou ik het zeker opnieuw aandurven om een tweedehands wagen op CNG te kopen. Je zal merken dat in de toekomst je waarschijnlijk meer km's zal afleggen door de kids die groter worden en de hobby's van hun. Ook de VW Caddy Maxi is een handige en ruime wagen om fietsen en andere zaken in te vervoeren. Mits wat geluk rijd je nog vele jaren met die VW Caddy. Laat je niet afschrikken door de horrorverhalen van CNG in Frankrijk, het is allemaal goed te doen mits wat planning vooraf. Veel succes met je wagen! 1
dirk Geplaatst: 30 januari 2025 Geplaatst: 30 januari 2025 We gaan plotseling niet allemaal elektrisch rijden. Men maakt en ontwikkelt nog steeds cng-voertuigen, weliswaar vrachtwagens (Scania,Volvo en Iveco als bekenste). Maar dat is dezelfde gas en men investeert nog steeds in bio-gas installaties van het hoge noorden tot het zuiden. Zou niet weten waarom je het niet zou doen. 1
Brembos Geplaatst: 30 januari 2025 Geplaatst: 30 januari 2025 Lokale besturen en vuilniswagens tanken veelal bij tankstations die niet publiek toegankelijk zijn. Het station in Brasschaat was vroeger voor iedereen beschikbaar , nu enkel nog voor Igean en gemeentediensten. 1
deso Geplaatst: 30 januari 2025 Auteur Geplaatst: 30 januari 2025 Hey Brembos beide IMOG tankstations in Moen en Harelbeke zijn toegankelijk voor iedereen. Gelukkig voor mij zeker? 1 1
muscles Geplaatst: 30 januari 2025 Geplaatst: 30 januari 2025 1 uur terug, Brembos zei: Lokale besturen en vuilniswagens tanken veelal bij tankstations die niet publiek toegankelijk zijn. Het station in Brasschaat was vroeger voor iedereen beschikbaar, nu enkel nog voor Igean en gemeentediensten. Er kwamen in Brasschaat misschien te weinig particulieren tanken? 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
JEGO Geplaatst: 31 januari 2025 Geplaatst: 31 januari 2025 15 uren geleden, dirk zei: We gaan plotseling niet allemaal elektrisch rijden. Men maakt en ontwikkelt nog steeds cng-voertuigen, weliswaar vrachtwagens (Scania,Volvo en Iveco als bekenste). Maar dat is dezelfde gas en men investeert nog steeds in bio-gas installaties van het hoge noorden tot het zuiden. Zou niet weten waarom je het niet zou doen. Ook voor tractoren trouwens. In andere regio's (India/Bangladesh/...) wordt er sterk ingezet op CNG vanwege alle voordelen 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
JEGO Geplaatst: 31 januari 2025 Geplaatst: 31 januari 2025 Op 29/1/2025 om 23:56, deso zei: Hallo, ik wil al een eindje een Volkswagen Caddy maxi aankopen voor wij als jong gezin. Nu heb ik een goede tweedehands vast geloof ik: 2020 Caddy Maxi 1.4 110pk benzine/CNG. Sechts 62000 km op de teller. Ik heb echter geen ervaring met CNG. Is dit nog een slimme investering anno 2025? Gaan de tankstations dit blijven aanbieden of moet ik vrezen voor algemene CNG stopzetting? Ik woon dicht bij 2 IMOG cng tankstations alsook enkele normale. Cng staat zelfs aan 1,56€ bij mijn dichtste tankstation. Qua gebruik: Ik wilde vooral een camionette type om makkelijk klus/verhuis materiaal mee te vervoeren. Een normale week is mss 20km afstand rijden (kerktorenrijder). We zouden deze wagen ook gebruiken om op verlof te gaan in Frankrijk. Wat denken jullie? Alvast bedankt! Ik heb mijn Caddy Maxi in 2022 gekocht. Deze is van 2016. Keuring tanks in 2024 was ~360 euro. Heb hem gekocht op 97K, heeft er nu 165k op staan. Ik vind het heerlijk om op CNG te rijden. Olie wissel ik op tijd, boekje zegt 15K ik probeer 10 a 12,5K aan te houden. Motor van CNG loopt iets warmer dus de olie kan wat oxideren/verzuren, maar komt er altijd super schoon uit (voordeel van de zuivere verbranding). Afgelopen zomer hebben we een roadtrip vakantie zuid Frankrijk & Spanje gedaan met de Caddy (deels omgebouwd tot modulaire Kampeerbus, 4 kWh batterij, zonnepaneel,...) en een 4500 km afgelegd. We hebben enkel de laaste 100Km (tot bij Maes in Londerzeel) op benzine gereden om goedkoop te kunnen 'volgooien'. Had wel 10L extra benzine mee voor het geval dat. De Caddy is in ieder geval veel fijner kwa rijbereik op CNG dan de andere modellen. Gemiddeld verbruik zit voor mij op H-gas op ~4.7 kg/100km en op L-gas op ~5.6 kg/100km. En zelfs met de 'dure' prijzen (heb de 1 euro tijd niet meegemaakt als CNG rijder, zit ik onder de 8,5 euro op 100 km. Mogelijks, als je zorgen hebt, kan je ook kijken naar een thuisvulstation. Dan kan je thuis gas tanken. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Brembos Geplaatst: 1 februari 2025 Geplaatst: 1 februari 2025 Een thuisvulstation is altijd een aanrader en het goedkoopst. Op de laagste snelheid laad ik hem van 0 naar 100% in 30 uur en kom je weer 400 km verder. Vermits de wagen toch 95% van de tijd stil staat is dat geen probleem. 1
Aardgasrijder Geplaatst: 2 februari 2025 Geplaatst: 2 februari 2025 @deso het is alvast een goede prijs :-) Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
dirk Geplaatst: 3 februari 2025 Geplaatst: 3 februari 2025 Op 1/2/2025 om 03:59, Brembos zei: Een thuisvulstation is altijd een aanrader en het goedkoopst. Op de laagste snelheid laad ik hem van 0 naar 100% in 30 uur en kom je weer 400 km verder. Vermits de wagen toch 95% van de tijd stil staat is dat geen probleem. En welk merk, van thuisvulcompressor gebruik jij en hoeveel druk steekt hij max
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen